Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee
Aisapojassa on hyvää isompien renkaiden lisäksi se aito teli, eli keinuteli. Keinutelin kanssa käy veturiksi ihan yhtä hyvin perus perheauto ja korotettu maasturi, jossa koukku on vakiosuosituksia korkeammalla. Aisapojan teli on jousitettu kahdella rinnakkaisella lehtijousella per puoli, eli telin keskiakseli (ns. telikiikku) on jousitettu runkoon.
|
Tämä on juuri sellainen tieto mitä ei aikaisemmin tiennyt. Vähän nihkeesti vaan näytetään tuollaista tietoa olevan missään kärryssä. Lukee yleensä kumivääntöjousitus tai ei yhtään mitään. Jos tuossa innostuu maasturin joskus ostaan niin tuollainne keinuteli on varmaan parempi. Kuorma varmaan kulkee muutenkin sellaisessa paljon pehmeämmin?
Lainaus:
Kaksiakselisissa on jonkin verran eroja akselien etäisyydessä. Minun mielestä ainakin Eduardissa olisi akseliväli suurempi kuin esim. Sariksessa. Isompi akseliväli antaa paremmin anteeksi kuorman painopisteen sijainnin virhettä, mutta jyrsii renkaita enemmän käännöksissä.
|
En tiedä onko tuolla niin merkitystä kuinka ne renkaat kuluu. Ei sillä nyt niin paljon tule ajoa. Suurin ongelma on todennäköisesti se että renkaat vanhenee..
Lainaus:
Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
|
Hieman eksoottiselta koolta tuo 195/50-13 kuullostaa. 6barin paineilla ne on melkoiset kivet kärryn alla. En oikein autossakaan lämpene noin matalalle profiilille.
Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla?