Täältä kun tuntuu löytyvän tietäjiä myös raskaampiin koneisin, niin heittäkääs arvauksia tai faktaa siitä mitä on tapahtunut. Kyseessä Ford 6610 ahtamaton nelisylinterinen dieselmoottori. Tehty täydellinen koneremontti, jonka jälkeen ajettu 10-15 tuntia. Lohko putkitettu ja kaikki liikkuvat kampiakselia lukuunottamatta uusittu. Suuttimet kunnostettu. Osina käytetty agrilineproductsin osia. Moottori alkoi huohottaa ja moottoriöljyt lisääntyä.
Tänä iltana laitoin moottoria sen verran osiksi, että pääsin näkemään vauriot. Kaikissa sylintereissä noin viisi senttimetriä leveät värjääntymät moottorin oikealla laidalla, eli imusarjan puoleisella laidalla. Lisäksi mäntien yläpäissä pystysuunnassa noin viisi milliä korkeita naarmuka muutamassa kohdassa. Sylintereissä ei tunnu minkäänlaisia naarmuja. Tummat värjäymä jäljet eivät ole sylinterien yläreunoihin saakka, vaan ylimmän männänrenkaan reunaan saakka. Sitten se pahin vaurio: Nelossylinterin mäntä murentuu palasiksi hiukan noita värjäymiä leveämmältä kaikkien männänrengasurien välistä.
Mikä hemmetti tuon on aiheuttanut? Mäntiä liikuttelemalla ei vaikuttaisi liian tiukaltakaan. Kamera jäi kotiin, joten kuvia täytyy laittaa esille myöhemmin.