Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Traktorin moottorivauriosta. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121091)

454SS 19.02.2014 20:39

Traktorin moottorivauriosta.
 
Täältä kun tuntuu löytyvän tietäjiä myös raskaampiin koneisin, niin heittäkääs arvauksia tai faktaa siitä mitä on tapahtunut. Kyseessä Ford 6610 ahtamaton nelisylinterinen dieselmoottori. Tehty täydellinen koneremontti, jonka jälkeen ajettu 10-15 tuntia. Lohko putkitettu ja kaikki liikkuvat kampiakselia lukuunottamatta uusittu. Suuttimet kunnostettu. Osina käytetty agrilineproductsin osia. Moottori alkoi huohottaa ja moottoriöljyt lisääntyä.

Tänä iltana laitoin moottoria sen verran osiksi, että pääsin näkemään vauriot. Kaikissa sylintereissä noin viisi senttimetriä leveät värjääntymät moottorin oikealla laidalla, eli imusarjan puoleisella laidalla. Lisäksi mäntien yläpäissä pystysuunnassa noin viisi milliä korkeita naarmuka muutamassa kohdassa. Sylintereissä ei tunnu minkäänlaisia naarmuja. Tummat värjäymä jäljet eivät ole sylinterien yläreunoihin saakka, vaan ylimmän männänrenkaan reunaan saakka. Sitten se pahin vaurio: Nelossylinterin mäntä murentuu palasiksi hiukan noita värjäymiä leveämmältä kaikkien männänrengasurien välistä.

Mikä hemmetti tuon on aiheuttanut? Mäntiä liikuttelemalla ei vaikuttaisi liian tiukaltakaan. Kamera jäi kotiin, joten kuvia täytyy laittaa esille myöhemmin.

pee 19.02.2014 21:05

onks männät laeltaan minkä väriset ? voiks ne olla väärinpäin ? onks koneessa öljysuihkut mäntien alle ?

ihan kuin menis tiukaks yläpäästään ...

Calmari 19.02.2014 21:06

Oisko renkaat ja männät eriparia, mittasitko välyksiä ?

454SS 19.02.2014 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1105467)
onks männät laeltaan minkä väriset ? voiks ne olla väärinpäin ? onks koneessa öljysuihkut mäntien alle ?

ihan kuin menis tiukaks yläpäästään ...

Männänlaet mustat. Männät oikein päin. Ei ole öljysuihkuja, ainoastaan turbomallissa on. Yläpäät tuntuu löysiltä,männät lienee kartionmalliset. Jälkiä ainoastaan imusarjan puolella. Luulin että liian tiukka sovite piirtäisi ensin männäntapin suuntaisesti?

454SS 19.02.2014 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1105470)
Oisko renkaat ja männät eriparia, mittasitko välyksiä ?

Renkaat tuntuu istuvan mäntiin hyvin ja tulivat samassa täydellisessä koneremonttisarjassa. Koneistamo kasasi alakerran, joten en tiedä männänrenkaiden päittäisvälystä. Mäntien välys sylintereihin tuntuu käsikopelolta normaalilta.

sisua45 19.02.2014 21:12

Suuttimet kusseet läpi?

454SS 19.02.2014 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1105475)
Suuttimet kusseet läpi?

Suuttimet kävi varmuuden vuoksi penkissä vielä uudestaan ennen kuin aloin purkaa konetta hajoamisen jälkeen, kaikki kunnossa. Yks kylänukko kertoi samanmerkkisestä traktorista josta olis pumppuvika tuhonnut yhden männän hieman samalla tavalla. En tiedä uskoisko? Konerempan jälkeen tää moottori kyllä kävi hieman huonosti tyhjää ja oire poistui uudella siirtopumpulla.

Calmari 19.02.2014 21:17

Mistäs se moottoriöljyn lisääntymine muute johtuu, joha se huohotus lisääntyy siintäkin, yhes Valmetis joskus tehostajan pumppu kusi öljyt koneeseen ja hiukka huohotti ja kävi vaikeesti kun öljyt alko kurkkia mittatikun reiästä.

454SS 19.02.2014 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1105481)
Mistäs se moottoriöljyn lisääntymine muute johtuu, joha se huohotus lisääntyy siintäkin, yhes Valmetis joskus tehostajan pumppu kusi öljyt koneeseen ja hiukka huohotti ja kävi vaikeesti kun öljyt alko kurkkia mittatikun reiästä.

Löpöä siellä oli seassa. Vaihettiin öljyt kertaalleen ja heti alkoi lisääntyä kun käytti hetken aikaa.

Calmari 19.02.2014 21:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 1105483)
Löpöä siellä oli seassa. Vaihettiin öljyt kertaalleen ja heti alkoi lisääntyä kun käytti hetken aikaa.

Siirtopumppu vuotanu koneen sisää ? Melkei ite veikkaisin et vauriot tullu tost liiallisest öljyn määräst ?

sisua45 19.02.2014 21:25

Suuttimien paluuputki tukossa? Onko tuo muuten minimecillä?

Se tekee uskomattomoman vaikeita oireita. Saattaa käydä tyhjäkäyntiä ok, mutta sitten vedossa teho tippuu. Saa liikaa ainetta pyttyyn, kun ei ylimääräinen polttoaine pääse pois.

sisua45 19.02.2014 21:27

Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.

454SS 19.02.2014 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1105497)
Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.

Mikä on minimec? Tää on voortin kone, onks siin samanlaiset systeemit ku valmeteissa?

sisua45 19.02.2014 21:47

http://farm8.staticflickr.com/7012/6...fcd427c3_b.jpg

Simms/CAV/Lucas Minimec pumppu, siinä on siirtopumppu kylessä.

454SS 19.02.2014 21:50

On siin tuollane pumppu ku sisua45 kuvassa.

sisua45 19.02.2014 21:54

Jos minimecissä on oma öljytilansa (pitää vaihtaa pumppuun öljyt, noin 2-3 dl), niin silloin vuotava siirtopumppu ei kuse polttoainetta moottoriin.

Jos taas se on mukana moottorin öljynkierrossa, niin polttoaine kulkeutuu tietysti myös moottoriin.

Valmeteissa on tosiaan molempia systeemejä käytetty minimecin kanssa. Valmetin pumppu on vaan toisella puolella moottoria, kuin foorteissa.

Jappi 19.02.2014 22:51

Onko tuossa kuivat vai märät putket?

454SS 19.02.2014 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1105541)
Onko tuossa kuivat vai märät putket?

Kuivat

Jappi 19.02.2014 23:03

Olisko jäänyt ahtaaksi syystä tai toisesta sovitus, lohko kylmänä männänlaki leikannut männänlaen laajennuttua lämmitessä...

Reetu 20.02.2014 00:42

Liekkihehku kusee läpi...? Tai sit paluu ei vedä.

Ei oikein muuta tule mieleen. Pumpus taitaa olla omat öljyt.

Arpe 20.02.2014 18:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 1105559)
Liekkihehku kusee läpi...?

Tuo thermostartti vika selittäis nopean oljymäärän lisääntymisen. Lisäks jos vuotaa ihan kusemalla huuhtelee sylinterit aikalailla tehokkaasti,eli voitelu on puutteellista.
Just korjatulla moottorillahan voitelun pitäis olla parhaimmillaan,ku mitkään pinnat ei oo vielä sovittunu toisiinsa.
Pitäs näkyä normaalista poikkeavana savutuksena ku kone oli käynnissä heti rempan jälkeen.

Ei oo ollu ihan ongelmaton juttu tuo foortin lohkojen putkittaminen. Lähinnä se minkälaisen välyksen koneistaja on lohkon ja putken väliin jättäny.
Jos välystä on liikaa putket lähtee elämään ja lämmön siirtyminen putkesta lohkoon ontuu.
Tän ei pitäis kyl ilmetä näin äkkiä,vaan ennemminkin myöhempien aikojen ongelma.

Reetu 20.02.2014 18:40

Mikä muuten oli koneremontin syy alunperin?

454SS 20.02.2014 19:10

Syöttöpumpun öljyt näyttää vielä öljyltä, mutta saattaa olla aavistuksen polttoainetta seassa.Siirtopumpussa on kalvo ehjä. Ruiskutusumppu lähtee huomenna dieselhuoltoon tutkittavaksi. Hehku vaikuttaa ehjältä. Suuttimien paluulinja avoin.

Ongelma ilmeni ensin lievänä huohotuksena sellaisena päivä kun moottorilämmitin oli ollut päällä kuusi tuntia ennen starttia ja pakkasta oli noin 15 astetta. Käynnistyi normaalia huonommin ja puhalsi heti huohottimesta.

Alkuperäisen moottorin vika oli just tuo huohotus, kun kone oli niin väljä. Koneistamolla kysyttiin kun vein lohkoa, että eikö traktorissa ole ollut lainkaan ilmansuodatinta :) Oli kuulemma väljimmät sylinterit mitä oli koskaan nähty.

sisua45 20.02.2014 19:40

Onko nuo fordin putket mallia valmiit (niinkuin esim leyland), vai niin sanotut raakaputket (mallia valmet 411 A ja B-sarja)? Raakaputket tarvitsee koneistaa lohkoon asentamisen jälkeen.

Tuota minäkin epäilen, että polttoaine on huuhtonut öljyn pytyistä pois.

454SS 20.02.2014 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1105770)
Onko nuo fordin putket mallia valmiit (niinkuin esim leyland), vai niin sanotut raakaputket (mallia valmet 411 A ja B-sarja)? Raakaputket tarvitsee koneistaa lohkoon asentamisen jälkeen.

Tuota minäkin epäilen, että polttoaine on huuhtonut öljyn pytyistä pois.

Putket on porattu lohkoon sovittamisen jälkeen. Huomenna saan koneistamon näkemyksen asiaan kun käyn esittelemässä hajonnutta ja ehjää mäntää. Kuulostaa loogiselta tuo polttoaineen huuhtelu sylintereille ja sitä kautta viivat sylinteriseinämissä painepuolella. Mikä sen nelossylinterin männän on murtanut? Millä varmistan että hehku on syyllinen jos pumpusta ei löydy vikaa? Ei huvittaisi purkaa konetta enää kolmatta kertaa.


Sivu luotu: 06:15 (GMT +2).