![]() |
Traktorin moottorivauriosta.
Täältä kun tuntuu löytyvän tietäjiä myös raskaampiin koneisin, niin heittäkääs arvauksia tai faktaa siitä mitä on tapahtunut. Kyseessä Ford 6610 ahtamaton nelisylinterinen dieselmoottori. Tehty täydellinen koneremontti, jonka jälkeen ajettu 10-15 tuntia. Lohko putkitettu ja kaikki liikkuvat kampiakselia lukuunottamatta uusittu. Suuttimet kunnostettu. Osina käytetty agrilineproductsin osia. Moottori alkoi huohottaa ja moottoriöljyt lisääntyä.
Tänä iltana laitoin moottoria sen verran osiksi, että pääsin näkemään vauriot. Kaikissa sylintereissä noin viisi senttimetriä leveät värjääntymät moottorin oikealla laidalla, eli imusarjan puoleisella laidalla. Lisäksi mäntien yläpäissä pystysuunnassa noin viisi milliä korkeita naarmuka muutamassa kohdassa. Sylintereissä ei tunnu minkäänlaisia naarmuja. Tummat värjäymä jäljet eivät ole sylinterien yläreunoihin saakka, vaan ylimmän männänrenkaan reunaan saakka. Sitten se pahin vaurio: Nelossylinterin mäntä murentuu palasiksi hiukan noita värjäymiä leveämmältä kaikkien männänrengasurien välistä. Mikä hemmetti tuon on aiheuttanut? Mäntiä liikuttelemalla ei vaikuttaisi liian tiukaltakaan. Kamera jäi kotiin, joten kuvia täytyy laittaa esille myöhemmin. |
onks männät laeltaan minkä väriset ? voiks ne olla väärinpäin ? onks koneessa öljysuihkut mäntien alle ?
ihan kuin menis tiukaks yläpäästään ... |
Oisko renkaat ja männät eriparia, mittasitko välyksiä ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Suuttimet kusseet läpi?
|
Lainaus:
|
Mistäs se moottoriöljyn lisääntymine muute johtuu, joha se huohotus lisääntyy siintäkin, yhes Valmetis joskus tehostajan pumppu kusi öljyt koneeseen ja hiukka huohotti ja kävi vaikeesti kun öljyt alko kurkkia mittatikun reiästä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Suuttimien paluuputki tukossa? Onko tuo muuten minimecillä?
Se tekee uskomattomoman vaikeita oireita. Saattaa käydä tyhjäkäyntiä ok, mutta sitten vedossa teho tippuu. Saa liikaa ainetta pyttyyn, kun ei ylimääräinen polttoaine pääse pois. |
Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.
|
Lainaus:
|
http://farm8.staticflickr.com/7012/6...fcd427c3_b.jpg
Simms/CAV/Lucas Minimec pumppu, siinä on siirtopumppu kylessä. |
On siin tuollane pumppu ku sisua45 kuvassa.
|
Jos minimecissä on oma öljytilansa (pitää vaihtaa pumppuun öljyt, noin 2-3 dl), niin silloin vuotava siirtopumppu ei kuse polttoainetta moottoriin.
Jos taas se on mukana moottorin öljynkierrossa, niin polttoaine kulkeutuu tietysti myös moottoriin. Valmeteissa on tosiaan molempia systeemejä käytetty minimecin kanssa. Valmetin pumppu on vaan toisella puolella moottoria, kuin foorteissa. |
Onko tuossa kuivat vai märät putket?
|
Lainaus:
|
Olisko jäänyt ahtaaksi syystä tai toisesta sovitus, lohko kylmänä männänlaki leikannut männänlaen laajennuttua lämmitessä...
|
Liekkihehku kusee läpi...? Tai sit paluu ei vedä.
Ei oikein muuta tule mieleen. Pumpus taitaa olla omat öljyt. |
Lainaus:
Just korjatulla moottorillahan voitelun pitäis olla parhaimmillaan,ku mitkään pinnat ei oo vielä sovittunu toisiinsa. Pitäs näkyä normaalista poikkeavana savutuksena ku kone oli käynnissä heti rempan jälkeen. Ei oo ollu ihan ongelmaton juttu tuo foortin lohkojen putkittaminen. Lähinnä se minkälaisen välyksen koneistaja on lohkon ja putken väliin jättäny. Jos välystä on liikaa putket lähtee elämään ja lämmön siirtyminen putkesta lohkoon ontuu. Tän ei pitäis kyl ilmetä näin äkkiä,vaan ennemminkin myöhempien aikojen ongelma. |
Mikä muuten oli koneremontin syy alunperin?
|
Syöttöpumpun öljyt näyttää vielä öljyltä, mutta saattaa olla aavistuksen polttoainetta seassa.Siirtopumpussa on kalvo ehjä. Ruiskutusumppu lähtee huomenna dieselhuoltoon tutkittavaksi. Hehku vaikuttaa ehjältä. Suuttimien paluulinja avoin.
Ongelma ilmeni ensin lievänä huohotuksena sellaisena päivä kun moottorilämmitin oli ollut päällä kuusi tuntia ennen starttia ja pakkasta oli noin 15 astetta. Käynnistyi normaalia huonommin ja puhalsi heti huohottimesta. Alkuperäisen moottorin vika oli just tuo huohotus, kun kone oli niin väljä. Koneistamolla kysyttiin kun vein lohkoa, että eikö traktorissa ole ollut lainkaan ilmansuodatinta :) Oli kuulemma väljimmät sylinterit mitä oli koskaan nähty. |
Onko nuo fordin putket mallia valmiit (niinkuin esim leyland), vai niin sanotut raakaputket (mallia valmet 411 A ja B-sarja)? Raakaputket tarvitsee koneistaa lohkoon asentamisen jälkeen.
Tuota minäkin epäilen, että polttoaine on huuhtonut öljyn pytyistä pois. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 06:15 (GMT +2). |