![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Grand Cherokee ZJ kysymyksiä+ehkä XJOon mennyt sen verran huonoon henkiseen kuntoon että olen alkanut harkitsemaan Amerikkalaisen citymaasturin hommaamista käyttöautoksi. Hakua on käytetty ja bensankulutus on suurinpiirtein selvillä, kaikki kiva aina maksaa.. Eli ZJ -90 luvun puolivälistä haaveissa. Mutta asiaan: Mites tommosta sitten korotetaan? Pitemmillä jousilla tietysti mutta ajettavuus ei saisi huonontua juurikaan ja ihan älyttömästi ei sais mennä rahaakaan. Missä vaiheessa tukivarret pitää vaihtaa pitempiin? Panhardin kiinnikkeitä ilmeisesti voi siirtää että akselit saa takaisin keskelle? Mites noi kardaanit riittää sitten? Onko molemmat slip yokella? Jos löytyy hyviä tekniikkalinkkejä niin saa heittää tänne.. Meneekö kulmat vituraksi 2-3" korotuksella? Renkaiksi riittäisi jotain 31"-32", ainakin alkuun.. =) Saako niille helposti tilan tehtyä ja riittääkö orkkis levikkeet jollain 8" vanteella? Tarkoituksena ei siis ole rakennella mitään HC-offilaitetta vaan lyhyet työmatkat ja pitemmätkin trailerinvedot pitää onnistua. XJ olisi halvempi ja helpompi(?) mutta vetohommat on vähän niin ja näin, liki 3tn pitäis saada liikkumaan silloin tällöin..? Jakolaatikko on ilmeisesti viskolla eikä sitä pysty lukitsemaan 100%? Eli meno loppuu jos jompi kumpi kardaani hajoaa? Hajoaako ne viskot ja mitä kustantaa? Mistä kannattaa erityisesti etsiä ruostevaurioita? Kiitos asiantuntevista vastauksista!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Käytännössä se on aina takaveto, voimaa jaetaan viskolla eteen enemmän tai vähemmän!! Jos etukardaani hajoaa, kardaani pois ja meno jatkuu takavetoisena!! Mutta jos takakardaani hajoaa, sen irrottaminen tappaa viskon aika nopeasti (= ensimäisen 10 kilometrin matkalla, jos pääsee liikkeelle ollenkaan)!!!
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Autoni on 4L koneella ja vm on -96 eli jakolaatikko oli siis NP249. Tosin nykyään on NP231, mutta toimivana on vaihdettu ja nyt nököttää autotallin nurkassa. Muistaakseni veto menee 90% taakse ja 10% eteen ja siitä sitten portaattomasti 50/50 jakoon. Tämähän taas tarkoittaa erittäin hyvin hallittavaa sladi ajelua talvella, ei puske vaan työntää perän siististi lievään luisuun, joten helppo ohjailla sladissa. 50/50 jakoinenhan käyttäytyy hieman eritavoin eli pääpyrkimyksenä on mennä mutkat suoraan. /Joukka |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ZJ:ssä on ainakin edessä tuplaristikkokardaani, takana tod.näk. slip yokella (?). Lainaus:
Mitä ZJ:n/XJ:n jakolaatikoihin tulee, niin on XJ:ssä paremmat. ZJ:n viskolaatikko on lähinnä yksi iso vitsi. Sen tilalle kannattaa mielestäni vaihtaa viimeistään siinä vaiheessa kun hajoaa joko 242 tai 231. Molemmat on toimintavarmempia, kestävämpiä ja halvempia huoltaa jos sattuvat hajoamaan. Varsinkin 242 on noista näppärä, kun löytyy kuitenkin takaveto, jatkuva neliveto, ja kiinteä neliveto (nopea & hidas). Kestää sen 1400-1700Nm vääntöä eli ei sitä ihan helpolla riko edes kasikoneisen perässä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia tähän asti, tiesin että tietoa löytyy..
Jamantilta saa ilmeisesti huolto&kulutusosia helposti. Meinasitko Timo että etu alatukivarsia saattais pystyä siirtämään korin päästä eteenpäin? Onko noissa mitään kitkalukkoa takana, perä ilmeisesti on dana35c melkein kaikissa? Ja tähän saa vapaasti jatkaa asiasta ja asian vierestä mikä vähänkin liittyy Jeeppeihin.. ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() No ainakin XJ:ssä pystyy "shimmittämään" alatukivarsia jonkin verran edemmäs korin kiinnikkeissä, olettaisin että sama onnistuu myös MJ/ZJ/TJ, koska on kokolailla sama keula kaikissa. Mutta ei se pakollista sinällään ole, korotetuna ei yleensäkään näissä saa casteria ihan optimaaliseksi kovin helpolla. Dana35 on aika monissa ja siellä on joko kitkalukko tai sitten ei. Muistaakseni jo ZJ:ssä on käytetty V8- mallien yhteydessä myös D44a:ta (eli banjokoppa on alumiinivalua). |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ZJ:ssä epäkeskopultti tukivarsien etupäässä!!!
Ja juu, osia on varastossa (!!! harvinaista Suomessa, että kukaan varastoi nykyään mitään !!!) yli 2000 nimikettä Jeeppeihin ja tilaamalla saadaan lisää!!! Viimeksi muokannut JAMANT : 09.10.2008 08:48 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Noita korotussarjoja tullut katseltua Amerikan puolelta, mutta nyt olisi kait syytä kuunnella viisaampia.
Eli tuntuu hintaeroa löytyvän, kun vertaa esim. tätä: http://www.roughcountry.com/jeep_xj_3.html joka siis uusilla takajousilla 509$ kun taas tämä: http://www.jeep4x4center.com/jeep-ch...-kit-3inch.htm on aika liki tuplaten. Tuo jälkinmäinen tuntuu jotenkin luontevimmalta, mutta hintaakin kertyy sitten. Muita vaihtoehtoja? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Samat vetopainot on 4.0L kutoskoneella ZJ:ssä, eli 3300kg. 2.5TD:llä muistaakseni 2200kg.
Lainaus:
A) NP231 jakolaatikolla voi joko toivoa, että ei mene metsään tai lyötävä kaasu pohjaan ja toivottava että tila riittää nelipyöräluistoon, jotta saa oikaistua. b) NP242 jakolaatikolla FullTime asennolla edellisten vaihtoehtojen lisäksi tulee mahdollisuus nostaa kaasu pois ja vetää käsijarrua sen verta, että saa perän luisuun ja sit kaasua pesään niin oikenee, jos kerkee. c) NP249 jakolaatikolla lyö hetkeksi kaasun pohjaan ja samantien auton kulkusuunta on oikea. Käsijarrua ei sit taas voikaan käyttää kun visco siirtää jarrun vaikutuksen myös etupyöriin, joten kaikki 4 pyörää jarruttaa yhtäaikaa. Itse valitsisin käyttöautooni ehdottomasti vaihtoehdon C, jos voi valita. Yhtään jakolaatikkoa ei ole minulla särkynyt, joten en ota kantaa mikä kestää ja mikä ei. Minulla NP249 vaihtui NP231 laatikkoon, jotta pystyn ajamaan kadulla takaveto päällä, kun on noi kardaanikulmat tällähetkellä liian rajut nelivetoon isoilla nopeuksilla. /Joukka |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Noista 249 on katuajossa ehdottomasti paras, ja talvella tosiaankin aika iloinen vietävä kun menee nätisti sladissa jos on tarvetta leikkiä. Ja ihan normiajossakin tasapainoisin ajettava kun ainakin itse tykkään takatuuppareista enemmän. Vaatii vaan siltikin mieluiten kitkalukon taakse. 231:n neliveto on katukäyttöä ajatellen pahin, kärjistetysti on tosiaan sellainen että toivotaan ettei mene metsään. Huvikseen olen silloin tällöin kokeillut omalla 242:lla kiinteää nelikkoa talvella kun on ollut tyhjät tiet - meneehän se kyllä pirun nätisti kylkimyyryä kun polkee, mutta sit kun lähtee niin auto vie miestä, ei toisinpäin. Jos ei muuta niin sladit vaatii tilaa ![]() 242 onneksi on _hieman_ takapainoinen (48:52) Full Timella. Tosin lähinnä se jeesaa eniten verrattuna 231:een että keskitasauspyörästö antaa jommankumman pään tassun/ tassujen sutia. Yleensä tulee ajettua liukkaassa 4ft päällä.. pahimmissa pöpperöissä 4hi ja vauhtia pois että pysyy tiellä. "Hauskin" on tietysti ajaa takavedolla detroit lockerilla varustetun perän kanssa liukkaassa lumikelissä mutakumeilla :-/ ..oikeasti pari kertaa saanut sellasen paskahalvauksen takavedolla ajaessa että ei mitään rajaa. Nykyisin tulee ajettua talvisin 4FT päällä aina jos vähänkin näyttää liukkaalta. Ei ole hauska fiilis kun 80km/h vauhdissa huomaa yhtäkkiä että on nokka kohti vasenta piennarta.. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
max. 2" korotus, senkin jo tuntee ohjauksessa, mutta en sanoisi vielä huonoksi.
yli 2" korotuksella. Lainaus:
Lainaus:
ZJ 5.2 V8 on järkevin vaihtoehto. Kuluttaa hieman enempi, mutta vetohommissa taasen vähempi kuin 4.0L kutonen. Ylämäetkin menee V8:lla huomattavasti helpommin. Kutoskoneen äänet ainakin minua häiritsee, kun taas V8:n ei, ihme juttu. Lainaus:
Helmat, mutta mitäpä sillä on väliä, palkillahan ne joutuu jokatapauksessa korvaamaan. /Joukka |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
grand cherokee | HV | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 18.11.2007 01:08 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |