Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.10.2008, 17:25
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Grand Cherokee ZJ kysymyksiä+ehkä XJ


Oon mennyt sen verran huonoon henkiseen kuntoon että olen alkanut harkitsemaan Amerikkalaisen citymaasturin hommaamista käyttöautoksi. Hakua on käytetty ja bensankulutus on suurinpiirtein selvillä, kaikki kiva aina maksaa.. Eli ZJ -90 luvun puolivälistä haaveissa.

Mutta asiaan:

Mites tommosta sitten korotetaan? Pitemmillä jousilla tietysti mutta ajettavuus ei saisi huonontua juurikaan ja ihan älyttömästi ei sais mennä rahaakaan.
Missä vaiheessa tukivarret pitää vaihtaa pitempiin? Panhardin kiinnikkeitä ilmeisesti voi siirtää että akselit saa takaisin keskelle?

Mites noi kardaanit riittää sitten? Onko molemmat slip yokella? Jos löytyy hyviä tekniikkalinkkejä niin saa heittää tänne.. Meneekö kulmat vituraksi 2-3" korotuksella?

Renkaiksi riittäisi jotain 31"-32", ainakin alkuun.. =) Saako niille helposti tilan tehtyä ja riittääkö orkkis levikkeet jollain 8" vanteella?

Tarkoituksena ei siis ole rakennella mitään HC-offilaitetta vaan lyhyet työmatkat ja pitemmätkin trailerinvedot pitää onnistua. XJ olisi halvempi ja helpompi(?) mutta vetohommat on vähän niin ja näin, liki 3tn pitäis saada liikkumaan silloin tällöin..?

Jakolaatikko on ilmeisesti viskolla eikä sitä pysty lukitsemaan 100%? Eli meno loppuu jos jompi kumpi kardaani hajoaa? Hajoaako ne viskot ja mitä kustantaa?

Mistä kannattaa erityisesti etsiä ruostevaurioita?

Kiitos asiantuntevista vastauksista!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.10.2008, 18:16
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
Jakolaatikko on ilmeisesti viskolla eikä sitä pysty lukitsemaan 100%? Eli meno loppuu jos jompi kumpi kardaani hajoaa? Hajoaako ne viskot ja mitä kustantaa?
Käytännössä se on aina takaveto, voimaa jaetaan viskolla eteen enemmän tai vähemmän!! Jos etukardaani hajoaa, kardaani pois ja meno jatkuu takavetoisena!! Mutta jos takakardaani hajoaa, sen irrottaminen tappaa viskon aika nopeasti (= ensimäisen 10 kilometrin matkalla, jos pääsee liikkeelle ollenkaan)!!!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.10.2008, 22:27
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Käytännössä se on aina takaveto, voimaa jaetaan viskolla eteen enemmän tai vähemmän!! Jos etukardaani hajoaa, kardaani pois ja meno jatkuu takavetoisena!! Mutta jos takakardaani hajoaa, sen irrottaminen tappaa viskon aika nopeasti (= ensimäisen 10 kilometrin matkalla, jos pääsee liikkeelle ollenkaan)!!!
Ilmeisesti ei päde kaikkiin vuosimalleihin, koska olen ajanut ilman takakardaania useita päiviä normiajoja, enkä huomannut mitään oireita epänormaalista käytöksestä. Takakardaanin paikalla oli yoke-tumppi ruuvilla kiinni, jotta öljyt pysy jakolaatikossa, muutenhan ne valuu ulos yli 50km/h vauhdissa. Ajossa ei huomannut ollenkaan, jos kiihdytti rauhallisesti. Nopeassa liikennevalolähdössä visko ihmetteli sekunnin kaks, että mitä hemmettiä, kunnes tajusi siirtää vedon myös eteen. Rauhallisesti lähdettäessä lähti samantien.

Autoni on 4L koneella ja vm on -96 eli jakolaatikko oli siis NP249. Tosin nykyään on NP231, mutta toimivana on vaihdettu ja nyt nököttää autotallin nurkassa.

Muistaakseni veto menee 90% taakse ja 10% eteen ja siitä sitten portaattomasti 50/50 jakoon. Tämähän taas tarkoittaa erittäin hyvin hallittavaa sladi ajelua talvella, ei puske vaan työntää perän siististi lievään luisuun, joten helppo ohjailla sladissa. 50/50 jakoinenhan käyttäytyy hieman eritavoin eli pääpyrkimyksenä on mennä mutkat suoraan.

/Joukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.10.2008, 18:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
Mites tommosta sitten korotetaan? Pitemmillä jousilla tietysti mutta ajettavuus ei saisi huonontua juurikaan ja ihan älyttömästi ei sais mennä rahaakaan.
Missä vaiheessa tukivarret pitää vaihtaa pitempiin? Panhardin kiinnikkeitä ilmeisesti voi siirtää että akselit saa takaisin keskelle?

Mites noi kardaanit riittää sitten? Onko molemmat slip yokella? Jos löytyy hyviä tekniikkalinkkejä niin saa heittää tänne.. Meneekö kulmat vituraksi 2-3" korotuksella?

Renkaiksi riittäisi jotain 31"-32", ainakin alkuun.. =) Saako niille helposti tilan tehtyä ja riittääkö orkkis levikkeet jollain 8" vanteella?
Juu, helppoa kuin heinänteko koska vieterit on joka nurkalla. 2-3" kestää korottaa orkkistukivarsilla. Tosin jos alkaa hifistellä niin edessä caster-kulma ja pinionikulmaa voisi vähän hienosäätää siirtämällä alatukivarsia edemmäs. Tämä olettaen että ZJ:ssä on vastaava säätömahdollisuus korinpuolen kiinnikkeissä kuin XJ:ssä. Panhardin kiinnikkeitä EI tarvitse siirtää, vaan poraa uuden reiän oikeaan kohtaan kiinnikkeessä ja mielellään vaikka vahvistaa hitsaamalla pätkän lattaa siihen kohdalle.

ZJ:ssä on ainakin edessä tuplaristikkokardaani, takana tod.näk. slip yokella (?).


Lainaus:
Tarkoituksena ei siis ole rakennella mitään HC-offilaitetta vaan lyhyet työmatkat ja pitemmätkin trailerinvedot pitää onnistua. XJ olisi halvempi ja helpompi(?) mutta vetohommat on vähän niin ja näin, liki 3tn pitäis saada liikkumaan silloin tällöin..?

Jakolaatikko on ilmeisesti viskolla eikä sitä pysty lukitsemaan 100%? Eli meno loppuu jos jompi kumpi kardaani hajoaa? Hajoaako ne viskot ja mitä kustantaa?

Mistä kannattaa erityisesti etsiä ruostevaurioita?

Kiitos asiantuntevista vastauksista!
XJ ei ole yhtään sen halvempi korottaa tai rakentaa, ostohinta on kyllä alempi ja kuluttaa hieman vähemmän menovettä. Tehdas ilmoittaa vetokyvyksi ~5500lbs, mutta AKE ei salli kuin parin tonnin molemmin puolin versiosta riippuen. ZJ:n kasikoneisilla saa kiskoa reilusti.

Mitä ZJ:n/XJ:n jakolaatikoihin tulee, niin on XJ:ssä paremmat. ZJ:n viskolaatikko on lähinnä yksi iso vitsi. Sen tilalle kannattaa mielestäni vaihtaa viimeistään siinä vaiheessa kun hajoaa joko 242 tai 231. Molemmat on toimintavarmempia, kestävämpiä ja halvempia huoltaa jos sattuvat hajoamaan. Varsinkin 242 on noista näppärä, kun löytyy kuitenkin takaveto, jatkuva neliveto, ja kiinteä neliveto (nopea & hidas). Kestää sen 1400-1700Nm vääntöä eli ei sitä ihan helpolla riko edes kasikoneisen perässä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.10.2008, 19:04
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Kiitoksia tähän asti, tiesin että tietoa löytyy..
Jamantilta saa ilmeisesti huolto&kulutusosia helposti.

Meinasitko Timo että etu alatukivarsia saattais pystyä siirtämään korin päästä eteenpäin?

Onko noissa mitään kitkalukkoa takana, perä ilmeisesti on dana35c melkein kaikissa?

Ja tähän saa vapaasti jatkaa asiasta ja asian vierestä mikä vähänkin liittyy Jeeppeihin..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.10.2008, 19:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
Kiitoksia tähän asti, tiesin että tietoa löytyy..
Jamantilta saa ilmeisesti huolto&kulutusosia helposti.

Meinasitko Timo että etu alatukivarsia saattais pystyä siirtämään korin päästä eteenpäin?

Onko noissa mitään kitkalukkoa takana, perä ilmeisesti on dana35c melkein kaikissa?

Ja tähän saa vapaasti jatkaa asiasta ja asian vierestä mikä vähänkin liittyy Jeeppeihin..
Juu, Jamantilta saa osia ja Jeeppeihin kyllä sitten kaiken sortin korotuskilkettä jenkeistä ja euroopasta ympäriinsä niin että heikompaa hirvittää

No ainakin XJ:ssä pystyy "shimmittämään" alatukivarsia jonkin verran edemmäs korin kiinnikkeissä, olettaisin että sama onnistuu myös MJ/ZJ/TJ, koska on kokolailla sama keula kaikissa. Mutta ei se pakollista sinällään ole, korotetuna ei yleensäkään näissä saa casteria ihan optimaaliseksi kovin helpolla.

Dana35 on aika monissa ja siellä on joko kitkalukko tai sitten ei. Muistaakseni jo ZJ:ssä on käytetty V8- mallien yhteydessä myös D44a:ta (eli banjokoppa on alumiinivalua).
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.10.2008, 08:45
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

ZJ:ssä epäkeskopultti tukivarsien etupäässä!!!

Ja juu, osia on varastossa (!!! harvinaista Suomessa, että kukaan varastoi nykyään mitään !!!) yli 2000 nimikettä Jeeppeihin ja tilaamalla saadaan lisää!!!

Viimeksi muokannut JAMANT : 09.10.2008 08:48
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2008, 20:15
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Noita korotussarjoja tullut katseltua Amerikan puolelta, mutta nyt olisi kait syytä kuunnella viisaampia.

Eli tuntuu hintaeroa löytyvän, kun vertaa esim. tätä:

http://www.roughcountry.com/jeep_xj_3.html joka siis uusilla takajousilla 509$

kun taas tämä:

http://www.jeep4x4center.com/jeep-ch...-kit-3inch.htm on aika liki tuplaten.

Tuo jälkinmäinen tuntuu jotenkin luontevimmalta, mutta hintaakin kertyy sitten.

Muita vaihtoehtoja?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.10.2008, 22:53
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
ZJ:n kasikoneisilla saa kiskoa reilusti.
Samat vetopainot on 4.0L kutoskoneella ZJ:ssä, eli 3300kg. 2.5TD:llä muistaakseni 2200kg.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mitä ZJ:n/XJ:n jakolaatikoihin tulee, niin on XJ:ssä paremmat. ZJ:n viskolaatikko on lähinnä yksi iso vitsi.
Riippuu hieman mitä hakee. Normi talviajossa, kun on liukasta ja mutkassa 4x4 lähtee puskemaan, niin jakolaatikoiden erot ovat kokemukseni mukaan seuraavat:

A) NP231 jakolaatikolla voi joko toivoa, että ei mene metsään tai lyötävä kaasu
pohjaan ja toivottava että tila riittää nelipyöräluistoon, jotta saa oikaistua.

b) NP242 jakolaatikolla FullTime asennolla edellisten vaihtoehtojen lisäksi tulee mahdollisuus
nostaa kaasu pois ja vetää käsijarrua sen verta, että saa perän luisuun ja sit kaasua
pesään niin oikenee, jos kerkee.

c) NP249 jakolaatikolla lyö hetkeksi kaasun pohjaan ja samantien auton kulkusuunta on
oikea. Käsijarrua ei sit taas voikaan käyttää kun visco siirtää jarrun vaikutuksen myös
etupyöriin, joten kaikki 4 pyörää jarruttaa yhtäaikaa.

Itse valitsisin käyttöautooni ehdottomasti vaihtoehdon C, jos voi valita.

Yhtään jakolaatikkoa ei ole minulla särkynyt, joten en ota kantaa mikä kestää ja mikä ei.
Minulla NP249 vaihtui NP231 laatikkoon, jotta pystyn ajamaan kadulla takaveto päällä, kun on noi kardaanikulmat tällähetkellä liian rajut nelivetoon isoilla nopeuksilla.

/Joukka
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.10.2008, 23:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Samat vetopainot on 4.0L kutoskoneella ZJ:ssä, eli 3300kg. 2.5TD:llä muistaakseni 2200kg.
No joo, tuo 2.5TD koneen huono vetopaino olikin tiedossa.. meinasin joskus ostaa vetoautoksi, mutta jäi sitten tohon. Jotenkin vain muistelin että 4.0 koneella olis ollu vähän sama juttu. Mutta kerrankos sitä erehtyy


Lainaus:
Riippuu hieman mitä hakee. Normi talviajossa, kun on liukasta ja mutkassa 4x4 lähtee puskemaan, niin jakolaatikoiden erot ovat kokemukseni mukaan seuraavat:

A) NP231 jakolaatikolla voi joko toivoa, että ei mene metsään tai lyötävä kaasu
pohjaan ja toivottava että tila riittää nelipyöräluistoon, jotta saa oikaistua.

b) NP242 jakolaatikolla FullTime asennolla edellisten vaihtoehtojen lisäksi tulee mahdollisuus
nostaa kaasu pois ja vetää käsijarrua sen verta, että saa perän luisuun ja sit kaasua
pesään niin oikenee, jos kerkee.

c) NP249 jakolaatikolla lyö hetkeksi kaasun pohjaan ja samantien auton kulkusuunta on
oikea. Käsijarrua ei sit taas voikaan käyttää kun visco siirtää jarrun vaikutuksen myös
etupyöriin, joten kaikki 4 pyörää jarruttaa yhtäaikaa.

Itse valitsisin käyttöautooni ehdottomasti vaihtoehdon C, jos voi valita.

Yhtään jakolaatikkoa ei ole minulla särkynyt, joten en ota kantaa mikä kestää ja mikä ei.
Minulla NP249 vaihtui NP231 laatikkoon, jotta pystyn ajamaan kadulla takaveto päällä, kun on noi kardaanikulmat tällähetkellä liian rajut nelivetoon isoilla nopeuksilla.

/Joukka
No siis lähinnä tuota 249:n huonoutta tarkoitin maastoajoa ajatellen.

Noista 249 on katuajossa ehdottomasti paras, ja talvella tosiaankin aika iloinen vietävä kun menee nätisti sladissa jos on tarvetta leikkiä. Ja ihan normiajossakin tasapainoisin ajettava kun ainakin itse tykkään takatuuppareista enemmän. Vaatii vaan siltikin mieluiten kitkalukon taakse.

231:n neliveto on katukäyttöä ajatellen pahin, kärjistetysti on tosiaan sellainen että toivotaan ettei mene metsään. Huvikseen olen silloin tällöin kokeillut omalla 242:lla kiinteää nelikkoa talvella kun on ollut tyhjät tiet - meneehän se kyllä pirun nätisti kylkimyyryä kun polkee, mutta sit kun lähtee niin auto vie miestä, ei toisinpäin. Jos ei muuta niin sladit vaatii tilaa

242 onneksi on _hieman_ takapainoinen (48:52) Full Timella. Tosin lähinnä se jeesaa eniten verrattuna 231:een että keskitasauspyörästö antaa jommankumman pään tassun/ tassujen sutia. Yleensä tulee ajettua liukkaassa 4ft päällä.. pahimmissa pöpperöissä 4hi ja vauhtia pois että pysyy tiellä.


"Hauskin" on tietysti ajaa takavedolla detroit lockerilla varustetun perän kanssa liukkaassa lumikelissä mutakumeilla :-/ ..oikeasti pari kertaa saanut sellasen paskahalvauksen takavedolla ajaessa että ei mitään rajaa. Nykyisin tulee ajettua talvisin 4FT päällä aina jos vähänkin näyttää liukkaalta. Ei ole hauska fiilis kun 80km/h vauhdissa huomaa yhtäkkiä että on nokka kohti vasenta piennarta..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.10.2008, 23:22
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
...ajettavuus ei saisi huonontua juurikaan
max. 2" korotus, senkin jo tuntee ohjauksessa, mutta en sanoisi vielä huonoksi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
...Missä vaiheessa tukivarret pitää vaihtaa pitempiin?
yli 2" korotuksella.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
...
Panhardin kiinnikkeitä ilmeisesti voi siirtää että akselit saa takaisin keskelle?
sisäänjoustossa alkuperäiset ovat justiinsa keskellä, eli jos laittaa maksimaaliset renkaat, niin en lähtis muuttamaan, muuten ottaa toiselta puolelta koriin kiinni sisäänjoustossa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
...
Renkaiksi riittäisi jotain 31"-32", ainakin alkuun.. =) Saako niille helposti tilan tehtyä ja riittääkö orkkis levikkeet jollain 8" vanteella?
Tilaa saa helposti, jos omistaa lekan ja rälläkän. Grandissähän ei levikkeitä ole. 31x10, 32x11.50 ja 33x10.50 mahtuu ilman levikkeitä. 33x13.50 tarvii 50mm levikkeet.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
...
liki 3tn pitäis saada liikkumaan silloin tällöin..?
ZJ 5.2 V8 on järkevin vaihtoehto. Kuluttaa hieman enempi, mutta vetohommissa taasen vähempi kuin 4.0L kutonen. Ylämäetkin menee V8:lla huomattavasti helpommin. Kutoskoneen äänet ainakin minua häiritsee, kun taas V8:n ei, ihme juttu.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
...
Jakolaatikko on ilmeisesti viskolla eikä sitä pysty lukitsemaan 100%? Eli meno loppuu jos jompi kumpi kardaani hajoaa?
Meno jatkuu ilman etukardaanin poistolla normaalisti. Takakardaanin poistolle pitää olla yoke-tumppi ja sille ruuvi, jolla kiinnittää sen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa Näytä viesti
...
Mistä kannattaa erityisesti etsiä ruostevaurioita?
Helmat, mutta mitäpä sillä on väliä, palkillahan ne joutuu jokatapauksessa korvaamaan.

/Joukka
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.10.2008, 19:36
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti

Tilaa saa helposti, jos omistaa lekan ja rälläkän. Grandissähän ei levikkeitä ole. 31x10, 32x11.50 ja 33x10.50 mahtuu ilman levikkeitä. 33x13.50 tarvii 50mm levikkeet.
/Joukka
Puukkosahaa ajattelin, ei pala maalit.. =) mikä ET pitää olla 8" vanteella 32x11,5 ilman levikkeitä?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
ZJ 5.2 V8 on järkevin vaihtoehto. Kuluttaa hieman enempi, mutta vetohommissa taasen vähempi kuin 4.0L kutonen. Ylämäetkin menee V8:lla huomattavasti helpommin. Kutoskoneen äänet ainakin minua häiritsee, kun taas V8:n ei, ihme juttu.
/Joukka
5.2 tuli hommattua. Erikoinen juttu, auto on yritetty ostaa "alta" jo pari kertaa.. Vaikka "eihän noilla bensarosvoilla kukaan halua ajella.."
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
grand cherokee HV Tekniikka & Jutustelu 1 18.11.2007 01:08
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 04:10 (GMT +2).