View Full Version : pajero kysymyksiä kokeeneemmille...
Ne tekstit vähän hämää kun päällekkäin,
Trans tarkoittaa vaihteistoa (v5m31) ja axle(4900) perävälitystä...
Kiitoksia tiedosta.
Ventti-Ville
28.01.2020, 14:24
Asentelin pätkään tohon kojelaudalle pitkästä pajerosta ton mittariston missä öljynpaine, kallistusmittari ja akunjännite mittari. Otin peitelevyn irti ja johtosarjaan teipattuna löytyi samanlainen liitin kuin pitkässä oli. Akunvarausmittari toimii ja taustavalot palaa mutta öljyn painemittari ei pelaa. Virrat kun kääntää päälle, nousee öljynpainemittari tappiin ja kun käynistää, laskee se nollaan. Onkohan samallainen öljykello tässä pätkässä kuin pitkässä vai onio jokin erillinen anturi tolle mittarille? Mikähän lie vikana tossa? Vm88 kummatkin vehkeet
Mittari vaatii oman anturinsa koneeseen.
Mittariston merkkivalo toimii on/off anturilla. Mittari kaipaa paineen mukaan säätyvän vastuksen.
BJ-40/76
28.01.2020, 21:06
Vastasiko joku tästä huolissaan olemisesta?
https://img.aijaa.com/t/00956/14786716.t.jpg (https://aijaa.com/zdFO1m)
Vaihdoin gen1 Pajeroon vaihteistoöljyt ja tällainen oli magneetiissa. Mikähän tämä mahtaa olla? Pitääkö olla huolissaan?
Onko tuo se vanha "galantin" alumiinikuorinen laatikko?
Siis kuten jo tuossa kerrottiin, kuulalaakerissa kuulat irrallaan. Ja kun kuula/kuulat irrallaan, niin pääsee ottamaan toiseen kuulaan kiinni, ja alkaa jarruttamaan edellä olevaa kuulaa-> työntää yhä kovempaa-> jarruttaa enemmän-> lopputuloksena on se, että laakeri rikkoontuu totaalisesti kiinnileikkaamalla tai että häkki hajoaa kokonaan, kailli kuulat yhdellä puolen, ja akseli pääsee siirtymään monta milliä sivuun-> hampaat katkea hammaspyörästä.
Toki onhan mahdollista, että tuo on jäänyt edellisestä laakerirempasta laatikkoon laakerista, joka on vaihdettu jo uuteen.
Ainakin 2,3 Td Galantissa kytkinakselin laakeri oli kulutustavaraa, jos vedätti 5- vaihteella (oli kylläkin "pikkasen" ruuvattu lisää voimaa)
Ventti-Ville
29.01.2020, 08:45
Mittari vaatii oman anturinsa koneeseen.
Mittariston merkkivalo toimii on/off anturilla. Mittari kaipaa paineen mukaan säätyvän vastuksen.
Missäs kohti on tämä anturi vakiona? Kun kerta johtosarja passaa niin luulis että myös anturille liitin jossain valmiina?
Missäs kohti on tämä anturi vakiona? Kun kerta johtosarja passaa niin luulis että myös anturille liitin jossain valmiina?
Öljynsuodattimen jalassa on anturi vakiona, alaspäin näyttää. En tiedä onko tuo valon katkaisin samassa paikkaa mutta tuo mittarin anturi on semmonen vähän isompi mötikkä ja ruuvataan tosiaan suodattimen jalkaan.
Ventti-Ville
29.01.2020, 17:53
Öljynsuodattimen jalassa on anturi vakiona, alaspäin näyttää. En tiedä onko tuo valon katkaisin samassa paikkaa mutta tuo mittarin anturi on semmonen vähän isompi mötikkä ja ruuvataan tosiaan suodattimen jalkaan.
jjoo öljynpainevalon anturi ainakin on siinä alaspäin... tulee yks johto. muistaako kukaa monellako joholla se tuo mittarin anturi olisi?
Mittarin anturi on myös yhdellä johdolla. Vaihdat vaan sen mittarianturi sen tilalle.
Ja poista merkkivalo mittaristosta. Jos sekin siellä kuormittaa mittarille tarkitettua anturia niin mittarikaan ei näytä oikein.
Ventti-Ville
31.01.2020, 16:03
Jees kiitokset neuvoista taas!!
J.Jokela
01.02.2020, 08:37
Onko tuo se vanha "galantin" alumiinikuorinen laatikko?
Siis kuten jo tuossa kerrottiin, kuulalaakerissa kuulat irrallaan. Ja kun kuula/kuulat irrallaan, niin pääsee ottamaan toiseen kuulaan kiinni, ja alkaa jarruttamaan edellä olevaa kuulaa-> työntää yhä kovempaa-> jarruttaa enemmän-> lopputuloksena on se, että laakeri rikkoontuu totaalisesti kiinnileikkaamalla tai että häkki hajoaa kokonaan, kailli kuulat yhdellä puolen, ja akseli pääsee siirtymään monta milliä sivuun-> hampaat katkea hammaspyörästä.
Toki onhan mahdollista, että tuo on jäänyt edellisestä laakerirempasta laatikkoon laakerista, joka on vaihdettu jo uuteen.
Ainakin 2,3 Td Galantissa kytkinakselin laakeri oli kulutustavaraa, jos vedätti 5- vaihteella (oli kylläkin "pikkasen" ruuvattu lisää voimaa)
Ulosotollinen laatikko, eli eikös tämä ole kuitenkin sitä vahvempaa mallia?
Magneetissa oli metallia mielestäni normaali määrä, eikä muita isompia kappaleita. Luulisi sen kuulahäkin purkaantuvan sieltä enemmänkin sitten kun pääsee alkuun.
Muistaakseni myyjä kertoi että laatikko olisi vaihdettu 40tkm sitten.
Yksi laatikko on tuolla pellolla Pajeron rungolla, täytyy varmaan raahata se sisälle huoltoon että on tarvittaessa mitä laittaa hajonneen tilalle.
J.Jokela
02.02.2020, 17:13
Ei se ulosotto liitykkään laatikon malliin. Mulla olikin pellolla alumiinikuorinen, autossa paikoillaan vahvempi. Kummassakin ulosotto.
Iltaa arvon pajero tietäjät.
Tuli tuossa kuukausi takaperin hommattua gen2 lyhkänen paje, ja täältä foorumilta on jo kyseiseen menopelin löytynytkin tietoa. Pari asiaa on jäänyt kuitenkin kaivelemaan, joten rohkaistuin kirjoittelemaan ensimmäisen postauksen tänne tiedon aarreaittaan.
Elikkäs 2 koppasenhan saa leimattua 33 renkaille, mutta vieläkös leimasetä vaatii maahantuojan todisteluja 31 renkailla maailmalle lähteneistä paheroista? Kun viimeisimmät foorumi keskustelut sijoittuvat vuosikymmenen taakse. Ja jos se setä vielä sitä lappua kaipaa, löytyisikö tuo kultaakin kalliinpi a4 lipuska joltain?
Toinen mieltä askarruttava asia olisi jimnybitsiltä saatavat 2 tuumaa korottavat Pro Compin jousisarjat. Kun tuolta brexitin ihmeellisessä maassa ei tuv todistuksia paikalliset tarvitse, niin eihän sitä kyseisiin jousisatseihin mukaan saa. Eli onko nuo Pro Compit mahdottomat saada paperiin?
Kiitokset jo etukäteen arvon tietäjät, jos jaatte viisauttanne tietoa kärkkyvälle aloittelijalle. :D
Ei tarvitse renkaat maahantuojalta mitään lappua
Tämäpä selvä. Vanhoissa threadeissa vaan puhuttiin kyseisestä todistuksesta.
Mutta kiitos tästä.
Onko tämmöiseen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210006
2.5TD+manuaali pajeroon olemassa jakolaatikkoa jossa olisi voiman ulosotto taaksepäin?
Ihan vaan tämmöin hypoteettinen idea. Osaako joku sanoa millain homma on valjastaa MB OM617 Pajeron canter-laatikon eteen? onko joku tehny vastaavaa operaatiota ja onko onnistunu?
Minkälainen homma on korin nosto pois rungolta 2 gen pajerossa. Lähinnä mitä pitää/täytyy muistaa irroittaa/purkaa, että homma onnistuu?
Minkälainen homma on korin nosto pois rungolta 2 gen pajerossa. Lähinnä mitä pitää/täytyy muistaa irroittaa/purkaa, että homma onnistuu?
Käs jarru vaijerit korista
Joitakin sähköjohtoja
Koripultit
Konehuoneesta kaikki mitä on korissa.esim jarruputket. Sähköt irti esim liitoksista.
Rattiakseli simpukalta
Saatto olla jotakin muuta pientä vielä.
Onko tämmöiseen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210006
2.5TD+manuaali pajeroon olemassa jakolaatikkoa jossa olisi voiman ulosotto taaksepäin?
No helpotetaan sen verran että löytyykö tämmöiseen jakista jossa pto eteenpäin?
No helpotetaan sen verran että löytyykö tämmöiseen jakista jossa pto eteenpäin?
Löytyy. Esim 1 gen pajeron iso laatikko.
Löytyy. Esim 1 gen pajeron iso laatikko.
Käykö sellaisesta suoraa jakis tämän mallin päävaihteistoon vai onko koko pötkön vaihtaminen parempi vaihtoehto? Jos koko paketti niin vaatiiko startti/kytkin/kannake muutoksia? Onko välitys suhteissa eroja 1gen ja 2gen välillä?
Edit: Sellaisesta pto suoraan tämän mallin askin kylkeen?
Ja pyöriikö näissä ulosotto 1/1 kardaanin kanssa vai jollain muulla suhteella?
Tervehdys! Löytyskö täältä tietoa kickdown vaijerin säädöstä,eli kuinka paljon vaijerissa kuuluu olla löysää kun kaasupoljin on pohjassa?lueskeli jostain viestiketjusta että jos liian kireällä laatikko luistaa? Ja jos liian löysällä niin ei sekään hyvä?
Kiitos etukäteen vastauksista! Jos joltain tietämystä löytyisi.
Niin ja autohan on vm 95 pajero 2.8 superselect automaatti.
BrahesoundS
05.04.2020, 17:14
Morjens!
Miten rengas hommat tuommoseen 2000 vuosimallin pajero sport 3.0 v6 GLS koppiin, niin mahtuuko pyöriin ilman korotuksia 265/75-16 kumet?
Tervehdys! Löytyskö täältä tietoa kickdown vaijerin säädöstä,eli kuinka paljon vaijerissa kuuluu olla löysää kun kaasupoljin on pohjassa?lueskeli jostain viestiketjusta että jos liian kireällä laatikko luistaa? Ja jos liian löysällä niin ei sekään hyvä?
Kiitos etukäteen vastauksista! Jos joltain tietämystä löytyisi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4204&pictureid=227359
Noilla ohjeilla olen omasta säätänyt.
BrahesoundS
09.04.2020, 21:59
Tuosa rengas hommia miettiässä yllätti autokuumekki sitte.. Onkohan paljo kokemuksia Pajero 3.8 V6 2007-> että millasia on kestävyydeltä yms? Kuluttaa toki sen mitä tankkiin laittaa, mutta muuten autona millanen?
Kysymys penkkien sopivuudesta, löytyisikö täältä tietoutta:
Sopiiko gen 1 autoon gen 2 penkit?
Sopiiko pätkään täysimittaisen takapenkki?
Haluaisin Gen1 pätkään takapenkiksi sen "kunnollisen" mallin missä niskatuet ja 3-piste vyöt ja mahdollisesti etupenkit uusia samalla, jos vaikka löytyisi nahkaiset (onko tehty edes?). Myynnistä löytynyt lähinnä gen 2 -> penkkejä.
Pieni sovitus onnistuu kyllä jos ovat edes sinnepäin?
Pajero tiputtaa yllättäen öljyä vaihdelaatikot ja motin välistä. Kampiakselin stefa ja öljypohjan tiivisteet vaihdettu, eikä vain lopu. Mistä mahtaa vuotaa?
Auriol90
21.10.2020, 10:23
Pajero tiputtaa yllättäen öljyä vaihdelaatikot ja motin välistä. Kampiakselin stefa ja öljypohjan tiivisteet vaihdettu, eikä vain lopu. Mistä mahtaa vuotaa?
Villi veikkaus, ootko kattonu venttiilikopantiivistettä. Siel motin takaosassa on semmone puolpyöree tiiviste, jos se sieltä vuotaa nii valuu konettapitkin siihe laatikon liitoskohtaa.
Moi. Uusi täällä..
Sopiiko gen2 2,5 td pajeron moottori plus loota 2.8 td koriin?
Onko vuosimalleissa eroa?
Oma vm 91. Olis tiedossa 2.8 kori, josko siähen vaihtais tekniikan.
mystinen jyrinä jurina.
auto on 2 korin pitkä pajero ja tosiaan karvan alta 100 km/h mittarin mukaan kun ajaa niin jurinat on pahimmillaan.
pyörän laakerit on ok, eli ei klappia, kaikki etu ja taka kardaanin ristikot on vaihettu, puslat vaihettu, eikä vetareissakaan tunnu olevan väljää. epäilin renkaan tasapainotusta mutta kesä ja talvikiekoilla sama juttu, tuskin voi olla niin huonoa tuuria, ei ennen tehnyt moista. ainut missä kuulee äänestä että on väljää niin, kun takapää on ilmassa ja käsin pyörittää rengasta niin perästä kuuluu kun rattaat kohtaavat toisensa.
voiko se perä olla nyt niin väljä että sieltä jurnaa. tosiaaan ei ole väliä on veto päällä vai rullaako tiellä auto niin se jurin jo häirittee aika lailla........ei viittis vikaa ajaa esiinkään ettei tulis enempää remontoitavaa.
angrynerd
24.11.2020, 15:20
Kyllä se siihen menee.
angrynerd
24.11.2020, 15:21
Moi. Uusi täällä..
Sopiiko gen2 2,5 td pajeron moottori plus loota 2.8 td koriin?
Onko vuosimalleissa eroa?
Oma vm 91. Olis tiedossa 2.8 kori, josko siähen vaihtais tekniikan.
Siis käy se.
hiluvitkutin
24.11.2020, 16:59
mystinen jyrinä jurina.
auto on 2 korin pitkä pajero ja tosiaan karvan alta 100 km/h mittarin mukaan kun ajaa niin jurinat on pahimmillaan.
pyörän laakerit on ok, eli ei klappia, kaikki etu ja taka kardaanin ristikot on vaihettu, puslat vaihettu, eikä vetareissakaan tunnu olevan väljää. epäilin renkaan tasapainotusta mutta kesä ja talvikiekoilla sama juttu, tuskin voi olla niin huonoa tuuria, ei ennen tehnyt moista. ainut missä kuulee äänestä että on väljää niin, kun takapää on ilmassa ja käsin pyörittää rengasta niin perästä kuuluu kun rattaat kohtaavat toisensa.
voiko se perä olla nyt niin väljä että sieltä jurnaa. tosiaaan ei ole väliä on veto päällä vai rullaako tiellä auto niin se jurin jo häirittee aika lailla........ei viittis vikaa ajaa esiinkään ettei tulis enempää remontoitavaa.
Otappas meille kuva kardaaneista, sillei että ristikot näkyy samassa kuvassa.
mystinen jyrinä jurina.
auto on 2 korin pitkä pajero ja tosiaan karvan alta 100 km/h mittarin mukaan kun ajaa niin jurinat on pahimmillaan.
pyörän laakerit on ok, eli ei klappia, kaikki etu ja taka kardaanin ristikot on vaihettu, puslat vaihettu, eikä vetareissakaan tunnu olevan väljää. epäilin renkaan tasapainotusta mutta kesä ja talvikiekoilla sama juttu, tuskin voi olla niin huonoa tuuria, ei ennen tehnyt moista. ainut missä kuulee äänestä että on väljää niin, kun takapää on ilmassa ja käsin pyörittää rengasta niin perästä kuuluu kun rattaat kohtaavat toisensa.
voiko se perä olla nyt niin väljä että sieltä jurnaa. tosiaaan ei ole väliä on veto päällä vai rullaako tiellä auto niin se jurin jo häirittee aika lailla........ei viittis vikaa ajaa esiinkään ettei tulis enempää remontoitavaa.
Onko takavetarit käytetty irti? Jos on sen jälkeen kasattu väärin paikolleen niin voi jäädä kantamaan.
slipoveri
25.11.2020, 07:04
https://mitsubishi.epc-data.com/pajero/
Tommonen sivu tuli vastaan
tarviipa ottaa kuvat kun auton saa halliin. meinaatko että kuvasta näkee jos on karvan kaareva.
Onko takavetarit käytetty irti? Jos on sen jälkeen kasattu väärin paikolleen niin voi jäädä kantamaan.
ei ainakaan minun aikana ole käytetty eikä edellinenkään omistaja mainiinnut asiasta.
sen tiiän että on ollut kaapelikärryn vetoautona tai ainakin epäilen niin kun on ollut linjamiesten käytössa aikanaan.
hiluvitkutin
29.11.2020, 08:29
tarviipa ottaa kuvat kun auton saa halliin. meinaatko että kuvasta näkee jos on karvan kaareva.
En.
Vaan onko ristikot oikein.
slipoveri
29.11.2020, 09:40
miten ristikot voi olla väärin
Joissakin tarvikeristikoissa on lukitus sokat liian ohuita eivät keskitä niveltä.
hiluvitkutin
30.11.2020, 08:43
miten ristikot voi olla väärin
Löydätkö kuvasta virheen?
HiluxMan
03.01.2021, 11:05
Pajero on tällä hetkellä pois liikenteestä ja kävin tuossa metsäautotiellä sitä vähän ulkoiluttamassa ilman ongelmia. Kun pääsin takaisin kotipihaan tallin eteen, sammui siihen kuin olisi virta-avaimesta sammuttanut. Pari kertaa pienen odottelun jälkeen käynnistyi muutamaksi sekunniksi ja sitten ei enää ollenkaan.
Tutkittua:
-käsipumpulla nousee suodattimelle kun ilmausruuvi raollaan.
En tunne polttoainejärjestelmää erityisemmin, kun ei ole tarvinnut rassata. 300 tkm ajettu, ei ole riskannut aiemmin.
Mitä olisi seuraavaksi tutkittava?
Edit: Siis tankissa ei ole polttoainepumppua, sinne menee vain kaksi putkea. Onko polttoainepumppu syöttöpumpun yhteydessä vai missä? joo, kuuklailen kyllä.
Mittaa tuleeko sammutinsolenoidille jännite kun virrat on päällä.
HiluxMan
03.01.2021, 13:01
Mittaa tuleeko sammutinsolenoidille jännite kun virrat on päällä.
Tulee jos se jossa on vihreä suoja ja neljän ruiskuputken tuen kohdalla.
Edit: tuosta http://biopowered.co.uk/wiki/Mitsubishi_Delica_fuel_system ymmärsin, että se onkin kuvissa oleva mustalla suojalla oleva, vihreän alla. Lähden mittaamaan.
Edit2: Ei siellä ole sellaista mustaa kuin liitteessä. Siellä on sen sijaan joku musta boksi jossa koodeja. Sanokaas nyt mikä on se sammustussolenoidi 2.8 Pajerossa?
HiluxMan
03.01.2021, 19:19
Löysin tommosen kuvan. Nyt täytyy jostain keksiä, mitä noihin kolmeen johtimeen kuuluu tulla kun virta päällä. Mittaukset jatkuu kunhan kerkiän.
BJ-40/76
04.01.2021, 00:09
Pajero on tällä hetkellä pois liikenteestä ja kävin tuossa metsäautotiellä sitä vähän ulkoiluttamassa ilman ongelmia. Kun pääsin takaisin kotipihaan tallin eteen, sammui siihen kuin olisi virta-avaimesta sammuttanut. Pari kertaa pienen odottelun jälkeen käynnistyi muutamaksi sekunniksi ja sitten ei enää ollenkaan.
Tutkittua:
-käsipumpulla nousee suodattimelle kun ilmausruuvi raollaan.
En tunne polttoainejärjestelmää erityisemmin, kun ei ole tarvinnut rassata. 300 tkm ajettu, ei ole riskannut aiemmin.
Mitä olisi seuraavaksi tutkittava?
Edit: Siis tankissa ei ole polttoainepumppua, sinne menee vain kaksi putkea. Onko polttoainepumppu syöttöpumpun yhteydessä vai missä? joo, kuuklailen kyllä.
Pajerosta ei tietoa, ja en viitsi googlata, kun ei ole vuosimallia....... Yleisellä tasolla:
Jos ajonesto päällä, niin mittaristossa yleensä palaa merkkivalo, se miten sammuu pajerossa, ei tietoa.
Yleisimmät viat ajonestossa ovat sen virtalukon (ympärillä olevan-) kelan vauriot, ja toinen on se, että avaimenpäässä oleva siru menee rikki tai jopa katoaa (avaimesta puuttuu pala)
Kokeile toisella avaimella!
Jotkin autot toimii niin pitkään, että sammuttaa tai akkujännite käy alhaalla esim. sähkövinssillä, vaikka ajonesto rikkoutuu.
Tuon "siirtopumpun" voi testata helposti, ota tankkiin menevä paluuletku (siis se, jossa ei ole suodatin) ja laita se kirkaalla muoviletkulla kanisteriin tms.
Jos kaikki kunnossa, niin paluu virtauksessa ei ole kuplia, ja paluuvirtaus on startatessa aika voimakas, vois verrata terveen miehen kusemiseen? siis ei tippase, vaan jatkuva, litraa/tunti hankala arvata, mutta jos tulee liian vähän, niin yleensä ongelmina on ensisijaisesti väännön puute....
ps. Mikä ja minkä ikäinen Pajero?
HiluxMan
04.01.2021, 05:17
Allekirjoituksen 1999 2.8 TDi automaatti. En hokannutkaan kokeilla toisella avaimella, illalla testaan sen. Joku siru siellä kai on.
Joo autossa on IMMOBILIZER ECU ja FUEL CUT VALVE-ECU joka vissiin tuo kuvan käikäle. Illalla viisaampi onko avain rikki vai jotain siitä eteenpäin.
HiluxMan
04.01.2021, 16:10
No niin, avaimen vaihto ei auttanut. Ajonestomokkulan pistokkeelle tulee virrat päällä 12 V miinusnastaa vasten kuten pitääkin. Ajonesto-ECU antaa kolmanteen piuhaan 9.5 V josta en tiedä onko se hyvä vai huono asia.
Nyt kysymys kuuluu, miten tuota ajonestomokkulaa uskaltaa testata, ottaen huomioon tuon mitatun 9.5 V? Sieltä pitäisi kaiketi joku napsahdus kuulua kun solenoidi vetää.
HiluxMan
06.01.2021, 18:23
Sain apuhenkilön kääntelemään virtoja päälle ja pois. Ensin irroitin sen vihreällä suojalla olevan solenoidin piuhan pois ettei sen napsahdus sotke kuuntelua stetoskoopilla.
Lopputulema jotenkin hämmentävä. Pari eka kertaa kun käänsi virrat päälle, kuului pieni napsahdus, kolmannella ei kuulunut. Hetken tauon päästä uusi testaus ja sama lopputulema.
Mitä tästä voi päätellä? Kyseessähän on ajonestolla varustettu sammutussolenoidi. Onkohan näitä ajonestomötiköitä kuinka hajoillut? Uudet on aika tyyriitä eikä taida vaihtokaan onnistua muuten kuin ottamalla pumppu irti koska se mötikkä on katkopulteilla kiinni ja niitäpä ei oikein pääse porailemaan kun pumppu on paikoillaan.
No seuraava vaihe kunhan taas kerkeän on testailla polttoainepuolta, puhaltaa linjat auki ja sen sellaista.
BJ-40/76
07.01.2021, 01:17
Pajerosta ei tietoa, ja en viitsi googlata, kun ei ole vuosimallia....... Yleisellä tasolla:
Jos ajonesto päällä, niin mittaristossa yleensä palaa merkkivalo, se miten sammuu pajerossa, ei tietoa.
Yleisimmät viat ajonestossa ovat sen virtalukon (ympärillä olevan-) kelan vauriot, ja toinen on se, että avaimenpäässä oleva siru menee rikki tai jopa katoaa (avaimesta puuttuu pala)
Kokeile toisella avaimella!
Jotkin autot toimii niin pitkään, että sammuttaa tai akkujännite käy alhaalla esim. sähkövinssillä, vaikka ajonesto rikkoutuu.
Tuon "siirtopumpun" voi testata helposti, ota tankkiin menevä paluuletku (siis se, jossa ei ole suodatin) ja laita se kirkaalla muoviletkulla kanisteriin tms.
Jos kaikki kunnossa, niin paluu virtauksessa ei ole kuplia, ja paluuvirtaus on startatessa aika voimakas, vois verrata terveen miehen kusemiseen? siis ei tippase, vaan jatkuva, litraa/tunti hankala arvata, mutta jos tulee liian vähän, niin yleensä ongelmina on ensisijaisesti väännön puute....
ps. Mikä ja minkä ikäinen Pajero?
Sain apuhenkilön kääntelemään virtoja päälle ja pois. Ensin irroitin sen vihreällä suojalla olevan solenoidin piuhan pois ettei sen napsahdus sotke kuuntelua stetoskoopilla.
Lopputulema jotenkin hämmentävä. Pari eka kertaa kun käänsi virrat päälle, kuului pieni napsahdus, kolmannella ei kuulunut. Hetken tauon päästä uusi testaus ja sama lopputulema.
Mitä tästä voi päätellä? Kyseessähän on ajonestolla varustettu sammutussolenoidi. Onkohan näitä ajonestomötiköitä kuinka hajoillut? Uudet on aika tyyriitä eikä taida vaihtokaan onnistua muuten kuin ottamalla pumppu irti koska se mötikkä on katkopulteilla kiinni ja niitäpä ei oikein pääse porailemaan kun pumppu on paikoillaan.
No seuraava vaihe kunhan taas kerkeän on testailla polttoainepuolta, puhaltaa linjat auki ja sen sellaista.
Minä en alkaisi puhaltelemaan tms, kokeilisin tuon aikaisemman ohjeeni mukaan, että tuleehan varmasti dieseliä pumpulle/sen läpi.
Jos/ kun dieseliä tulee pumpun paluuputkesta tankkiin ilman erikoisempia kupla/-vaahtoa, niin sitten vois keskittyä hakemaan vikaa tuolta sähköpuolelta (Minä olen käynyt noiden pitkien starttien aikana haistelemassa pakoputkea, ei pitäs haista kovin paljoa diesel, jos syöttöpumppu ns ajonesto-tilassa)
Ja kuten aikaisemmin kerroin, minulla ei kokemusta noista 2,8 mitsuista... siis yleisellä tasolla:
Tuon Ajoneston Mohkulan Testaaminen: Minä miettisin 2 kertaa, ennen kuin tekisin jotain, sillä tuo noin 1999 vuosimallin ajonesto lienee jo ns. älykäs:
Siis uskon, että noista johdoista "räpeltämällä" ilman kunnon testeriä, ja -ohjeita et saa ajonestoa pois, jos se on päällä.
- Minä käyttäsin tuon reilu 20v vanhan Mitsun testerissä, ja nimenomaan k.o automalliin perehtyneeseen.
HiluxMan
24.01.2021, 11:46
Testattua:
Poistopuolelta tulee polttoainetta startatessa.
Tulopuolella ei ole ilmakuplia kun katsoo kirkkaalla letkulla.
Polttoainepumpun voinee todeta toimivan.
En huomannut erityistä käryä tulevan pakoputkesta.
Testattua:
Poistopuolelta tulee polttoainetta startatessa.
Tulopuolella ei ole ilmakuplia kun katsoo kirkkaalla letkulla.
Polttoainepumpun voinee todeta toimivan.
En huomannut erityistä käryä tulevan pakoputkesta.
Pystytkö tarkistamaan pumpun ennakon? Oisko se lämpötilaan perustuva "automatiikka" voinut hajota?
HiluxMan
24.01.2021, 13:17
Varmaan kai saan tarkistettua, mutta on vierasta aluetta. Vaatii opiskelua.
Ensin kiinnostaisi, millä vikakoodinlukijalla tuosta saisi mahdolliset koodit pihalle? Varmistaisin sanooko ajonestosta häiriötä. OBD liitin on tuommoinen 16-napainen, onko se silloin OBD II?
Tuolla jotakin ohjetta:
https://www.pajeroforum.com.au/forum/vehicles/generation-2-pajero/34391-diagnostic-trouble-codes-list
Haynesin kirjan mukaan pitäisi kytkeä pinnit 1 ja 4 yhteen mutta tuossa linkissä vähän eri tavalla.
Sammutin solenoidin vastus on 8-10 ohmia.
HiluxMan
24.01.2021, 16:29
joo kiitos, tuolla jo seikkailin. Saan outoja koodeja jotka ei voi pitää paikkaansa, paitsi jos joku ECU on hajalla.
Ja joitakin ei edes löydy tuosta listasta.
Yhdistin 1 ja 4 pinnit, jolloin ABS valo vilkutteli koodit 13, 14, 21, 22, 27, 33 ja 51. Mutta ei esim. 54 joka olisi Immobilizer system.
Ja puolen tunnit akut irti ei nollannut niitä. Eikä lähtenyt käyntiin.
Entä moottorinkuva? Koodien pitäs periaatteessa nollaantua kun käyttää maakaapelit irti.
HiluxMan
24.01.2021, 17:36
Tässä ei ole moottorivikavaloa niin kuin bensakoneessa. Tilallla on suodattimen vesivaroitus.
Gen 2 pikku etu-perän, eli 5,29 välityksellä olevan 7,25" käypäsen vetarin halkaisija ja poorien määrä?
Sen verran nettiä kahlannu et pää on aivan täynnä mittoja, eli jos jollain moinen irrallisena ni varma tieto olis kiva :D
Tässä ei ole moottorivikavaloa niin kuin bensakoneessa. Tilallla on suodattimen vesivaroitus.
Vm. 95 Monterossa oli keskikonsolin alla vaihdelaatikon johtojen iso liitin, jos se oli irti niin ei edes startannut. Aika moni nuista koodeista viittaa kuitenkin laatikon suuntaan että ehkä kannattaa se katsoa myös.
Ilmeisesti tuo koodi 51 voi olla myös egr.
Gen 2 pikku etu-perän, eli 5,29 välityksellä olevan 7,25" käypäsen vetarin halkaisija ja poorien määrä?
Sen verran nettiä kahlannu et pää on aivan täynnä mittoja, eli jos jollain moinen irrallisena ni varma tieto olis kiva :D
25 pooria ja noin 27mm poorien kohdalla. Ei siis ole yhteensopiva Gen1 4.875 vetarin kanssa, siinä on pari pooria ja milliä enemmän.
HiluxMan
25.01.2021, 09:04
Ilmeisesti tuo koodi 51 voi olla myös egr.
Tajusin juuri, että ABS valolle:
13 - Rear right wheel speed sensor (open or short circuit)
14 - Rear left wheel speed sensor (open or short circuit)
21 - Front right wheel speed sensor (defective sensor)
22 - Front left wheel speed sensor (defective sensor)
27 - Rear differential lock detection switch (applies to vehicles with or without rear differential lock)
33 - Stop light switch system
51 - Valve relay
Näistä en ole juuri nyt hirveästi huolissani, tai no, miksi ne ei nollaudu. Tai ne oikeastaan taitaa nollautua kun ajaan jonkun matkaa, muistelisin joskus niin olleen.
A/T valo vilkuttaa "ei koodeja"
muut valot ei vilkuttele mitään.
En toistaiseksi tajua miten dieselkoneen "CEL" koodit saadaan ulos jos niitä on? Mikä valo ne esittää kun tuota moottorivikavaloa ei ole?
Voihan se olla ettei niitä saa ulos, kuitenkin aika mekaaninen kone. Yleismallin OBD-lukija ei toimi.
BJ-40/76
29.01.2021, 14:12
Testattua:
Poistopuolelta tulee polttoainetta startatessa.
Tulopuolella ei ole ilmakuplia kun katsoo kirkkaalla letkulla.
Polttoainepumpun voinee todeta toimivan.
En huomannut erityistä käryä tulevan pakoputkesta.
Vaikuttas olevan ajonesto päällä.
Jos esim. ajoitus on perseellään pahasti, niin pakoputkesta yleensä tulee dieselin hajua, kun startatessa moottoria se toimii ilmapumppuna, ja suihkut sumuttavat dieselin tehokkaasti ilmaan.
Olitko testannut toisella avaimella?
Onko sinulla kytkentäkaaviota, mistä näkee mitkä pinnit tulee virtalukon lukijan kelalle? (Oletan että mitsussa on myös toteutettu näin)
Joskus jossain autossa oli alkuperäinen kauko-ohjattava keskuslukitus, ja se kytki/vapautti ajoneston: siis kun avaimen perän patteri loppui, avaimella sai ovet auki ja pystui starttaamaan, mutta ei lähtenyt käyntiin.
Onko jälkikäteen asennettua varashälytintä tms? siis että hälyttimen ajoneston releen avautuva kosketin osisi asennettu esim. juurikin tuohon virtalukon anturin kelaan?
HiluxMan
30.01.2021, 08:34
Vaikuttas olevan ajonesto päällä.
Jos esim. ajoitus on perseellään pahasti, niin pakoputkesta yleensä tulee dieselin hajua, kun startatessa moottoria se toimii ilmapumppuna, ja suihkut sumuttavat dieselin tehokkaasti ilmaan.
Olitko testannut toisella avaimella?
Onko sinulla kytkentäkaaviota, mistä näkee mitkä pinnit tulee virtalukon lukijan kelalle? (Oletan että mitsussa on myös toteutettu näin)
Joskus jossain autossa oli alkuperäinen kauko-ohjattava keskuslukitus, ja se kytki/vapautti ajoneston: siis kun avaimen perän patteri loppui, avaimella sai ovet auki ja pystui starttaamaan, mutta ei lähtenyt käyntiin.
Onko jälkikäteen asennettua varashälytintä tms? siis että hälyttimen ajoneston releen avautuva kosketin osisi asennettu esim. juurikin tuohon virtalukon anturin kelaan?
Molemmilla avaimilla testattu, ei käynnisty.
On kytkentäkaavio jossa näkyy se kela virtalukolla.
Avain ei ohjaa keskuslukkoa. On vain erillinen kauko-ohjain jolla annetaan auki-kiinni käskyt purkille joka napsauttaa keskuslukkoa vastaavasti. Ei ole kytketty mihinkään muuhun järjestelmään.
Itse solenoidi taitaa toimia, mutta ajonesto ei. Kuulostaa siltä, että se napsahtaa päälle ja saman tien pois. klik-klik. Kun pari kolme kertaa antaa ohjauksen, ei enää kuulu mitään. Sitten jonkun ajan päästä taas kokeillessa tekee saman.
Aussit on vääntänyt sen solenoidin päällä olevan mutikan pois ja kytkeneet vain pistokkeesta virrat päällä 12 V antavan piuhan solenodille. Problem solved.
slipoveri
06.02.2021, 00:16
2.8 manuaali1998 kylmänä käynistyy hyvin mutta n. 1km ajonjälkeen käynnissä pysymis vaikeuksia jotka poistuu kun vähän lämpenee. Jos pääsee sammumaan joutuu startaan pitkään. mistä kannattais lähteä etsiin vikaa. Oire pahenee kun pakkanen kovenee
Noniin. Ahtomittari laitettu ja ahdot nousee kiihdyttäessä mutta tipahtaa 0.5 vaikka on kaasu pohjassa. Vissiin vaslkaa tuo egr laippa kun on hieman öljyinen kohta siinä. No takakardaanin ristikossa on millin sivuväljys, vaikee uskoo että se aiheuttaa tuon mahdottoman tärinän.
hiluvitkutin
09.02.2021, 13:45
Noniin. Ahtomittari laitettu ja ahdot nousee kiihdyttäessä mutta tipahtaa 0.5 vaikka on kaasu pohjassa. Vissiin vaslkaa tuo egr laippa kun on hieman öljyinen kohta siinä. No takakardaanin ristikossa on millin sivuväljys, vaikee uskoo että se aiheuttaa tuon mahdottoman tärinän.
Et oo saanu sitä kuvaa otettua?
Kannattashan se ristikko vaihtaa, jos nuinkin iso välys.
Enohtu ottaa kuva. Jännä juttu kun alle vuoden vanha ristikko. No kai se sit on menny kun on kärryä tullu vedettyy aikas lailla.
BJ-40/76
09.02.2021, 23:25
Enohtu ottaa kuva. Jännä juttu kun alle vuoden vanha ristikko. No kai se sit on menny kun on kärryä tullu vedettyy aikas lailla.
Jos on tuota "palmurasvaa", ja et putsaa ristikon kanavista pois, niin varsinkaan kylmässä vaseliini ei lähde leviämään jokaiseen laakerikuppiin, vaan tursuu 1-3 kupista pihalle, ja ainakin yksi jää tuolle "palmurasvalle", ja se pettää. (karvaita kokemuksia on)
-> putsaa ristin reikiistä kaikki rasva pois esim. poranterällä työntämällä.
-> ja kun ristikko paikallaan, niin rasvaa rasvaprässillä ja oikealla vaseliinilla niin pitkään, että vaseliini tursuaa kaikista neljästä kupista ulos.
Jos joku kuppi ei meinaa päästää rasvaa ulos, niin pikkuisen voi kokeilla raottaa kumia jollain pyöreäpäisellä tikulla tms, kun kaveri painaa lisää rasvaa.
Ja uusi rasvaus noin n. 500-1000 km jälkeen, että tuo loppu "palmurasva" saadaan pursuamaan ulos
Muistitko mitata lukkosokkien vahvuuden,tarvikkeissa monesti liian ohuet.
Molemmilla avaimilla testattu, ei käynnisty.
On kytkentäkaavio jossa näkyy se kela virtalukolla.
Avain ei ohjaa keskuslukkoa. On vain erillinen kauko-ohjain jolla annetaan auki-kiinni käskyt purkille joka napsauttaa keskuslukkoa vastaavasti. Ei ole kytketty mihinkään muuhun järjestelmään.
Itse solenoidi taitaa toimia, mutta ajonesto ei. Kuulostaa siltä, että se napsahtaa päälle ja saman tien pois. klik-klik. Kun pari kolme kertaa antaa ohjauksen, ei enää kuulu mitään. Sitten jonkun ajan päästä taas kokeillessa tekee saman.
Aussit on vääntänyt sen solenoidin päällä olevan mutikan pois ja kytkeneet vain pistokkeesta virrat päällä 12 V antavan piuhan solenodille. Problem solved.
En ole lukenut koko ketjua, mutta vuosia sitten automaatti Outlandeleista vaihdettiin takuuna jarruvalokatkaisin.
Viallinen katkaisin esti auton käynnistymisen.
Gravehill
27.02.2021, 12:48
Tuli ostettua pumppu ja startti vikainen vm 2000 gen2 2,8 Pajero, joka sammunut maantienopeudesta, ja paikalle osunut pärnäsen korjaamo polttanut startin käyntiin sahatessaan.
Mikä noista pumpuista hajoaa ja meneekö tosiaan lennosta mitenkään etukäteen oireilematta?
Nyt on uusi startti paikoillaan ja kirkkaat letkut suodattimelle ja paluu puolelle, mutta melko laiskasti nafta liikkuu. Onko takuuvarma pumppuvika?
Pitää tankin päältä katsoa vielä missä kunnossa lähdöt on ja vikakoodeja yrittää saada esille.
Sammutinsolenoidi/ajonesto mokkulalle tulee jännite.
HiluxMan
01.03.2021, 17:57
Kelien nyt ollessa lämpimiä innostuin murjomaan musta ajonestomokkulan auki niin paljon, että pääsin käsiksi solenoidin piuhaan. Yhdistin sen ajonestolle menevään 12 V kun virta päällä piuhaan ja johan hörähti vanhaan malliin, eli juuri ja juuri ehtii startti pyörähtää kun on jo käynnissä.
Tein tuon linkin innoittamana: https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/154676-Diesel-cut-solenoid-valve-modification/page3
Viestissä 51 on muutama kuva.
Gravehill
01.03.2021, 19:34
Omassa taitaa pumppu olla mennyt huonoksi. Imuputki tankin päältä mureni käsiin, tilattu uusi, ja tuon ajoneston poistin yllämainitun linkin ohjeiden mukaan. Kanisteritankki metodillakaan ei nafta liiku joten pumppu remonttiin.
Mikkosetä
05.03.2021, 09:35
Osaisko joku kertoa mikä tämä on? Toisessa päässä kolme letkulähtöä ja toisessa sähköliitin. Löytyy vm. 99 2,8 pajerosta. Yksi letkuista menee turbolle ahtopaineletkun juureen, toinen letku lytätty nipparilla ja kolmas roikkui auki vapaana? Onko ok? Vähän huonoja kuvia kun turasin pimeessä lampun valossa, voin ottaa parempia jos näistä ei selviä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8945&pictureid=235551
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8945&pictureid=235553
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8945&pictureid=235552
Onkos sulla tossa kiinteät navat etuakselissa vai automaatti tai kolmasvaihtoehto manuaaliset. Jos on kiinteät navat niin vois olla etuperän irtikynkentä alipainetta. Ku toi egr ohjaus sijaitsee taas tuli pelkissä. Oliko tarpeeksi epäselvästi kerrottu ��
Mikkosetä
05.03.2021, 22:16
Tutkailin kyseistä palikkaa vielä tarkemmin, ja sieltä löytyikin osanumero kun tarpeeksi rapsutteli likaa pois päältä. Näyttäisi olevan tällainen:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Tuotenumero/1271666/
Eli ahtopaineen magneettiventtiili. Mitähän tämä mahtaa tehdä ja onko tosiaan ok että tästä roikkuu irtonainen letku? Haiskahtaa vähän jälkiasenteiselta osalta.
Saman ikäinen pajatso ollut mullakin. Ei siinä ollut tomoista osaa. Ota vaan pois koko härpäke.
Mikkosetä
06.03.2021, 20:52
Juu täytyy ottaa pois jos sillä ei kerran mitään virkaa ole.
25 pooria ja noin 27mm poorien kohdalla. Ei siis ole yhteensopiva Gen1 4.875 vetarin kanssa, siinä on pari pooria ja milliä enemmän.
Niin nyt jälkeenpäin ku varma omista vetareista ni miullahan oli 28 poorinen ja 29mm paksu mikä tonne sopi :D 4,6 perään taas kävi 25 rihlanen ja siinä oli tasauspyörästö 2 pikkurattaalla kun taas tiheässä neljällä, sekavia laitteita:D
Gravehill
31.03.2021, 22:08
No lähtihän tuo oma kikotinkin käyntiin ja toimivalta laitteelta tuntuu. Pumpusta oli nestepään männän palautusjousi poikki.
Onko tosiaan niin että 1koppasessa pitkässä pajerossa olisi kaikki 4 kaiutinta kytketty yhteen - piuhaan radion taakse?
Ohessa 1 koppane 3l bensan kajarikytkentä. Eli ei oo samassa nipussa. Toivottavasti liitteet toimii.
Ohessa 1 koppane 3l bensan kajarikytkentä. Eli ei oo samassa nipussa. Toivottavasti liitteet toimii.
Ompas jännä, itsekkin tosiaan kaiken maailman kaavioita Googlesta etsinyt englanniksi. mutta kaikki tarjoavat tommosta toista liitintä missä olis miinukset kaikille kaiuttimille erikseen. Tilasin ebaysta kanssa ISO adapterin tuohon radion piuhoihin, oli kyllä oikea kun sopi autosta löytyneeseen liittimeen(sinun liitteessäsi se merkitty koodilla C-54), mutta siinäkin oli tuommonen pienempi liitin (C-53) missä olevinaan miinukset kaiuttimille.
Vaan varaosa-autosta kaivoin koko johtosarjan auki ja katselin niin, siellä oli haarotettu kaikki kaiuttimet yhteen johtoon, varaosaromu oli -89 ja siinä kyseinen johto oli sinimusta ja tämä käyttöpeli taas -91 ja siinä oli väriltään punamusta.
En yhtään tiedä kaiuttimen toimintaperiaatteesta, mutta yleensä niille on kyllä ollu jokasessa omat miinuksensa? Voiko tommonen kytkentä edes toimia nykyradioilla? Pitäskö sitä vaan ruveta vetelee uudet piuhat kaiuttimille suoraan?
Ompas jännä, itsekkin tosiaan kaiken maailman kaavioita Googlesta etsinyt englanniksi. mutta kaikki tarjoavat tommosta toista liitintä missä olis miinukset kaikille kaiuttimille erikseen. Tilasin ebaysta kanssa ISO adapterin tuohon radion piuhoihin, oli kyllä oikea kun sopi autosta löytyneeseen liittimeen(sinun liitteessäsi se merkitty koodilla C-54), mutta siinäkin oli tuommonen pienempi liitin (C-53) missä olevinaan miinukset kaiuttimille.
Vaan varaosa-autosta kaivoin koko johtosarjan auki ja katselin niin, siellä oli haarotettu kaikki kaiuttimet yhteen johtoon, varaosaromu oli -89 ja siinä kyseinen johto oli sinimusta ja tämä käyttöpeli taas -91 ja siinä oli väriltään punamusta.
En yhtään tiedä kaiuttimen toimintaperiaatteesta, mutta yleensä niille on kyllä ollu jokasessa omat miinuksensa? Voiko tommonen kytkentä edes toimia nykyradioilla? Pitäskö sitä vaan ruveta vetelee uudet piuhat kaiuttimille suoraan?
Vanhaan hyvään aikaan autoradioissa ei ollut kun esim.5w per kanava. Nykyisin niissä on käytännössä se noin 12w per kanava. Vanhoissa radioissa kajarin miinus oli ja meni maihin ja nykyisissä kajarin johtoja ei ikinä saa kytkee maihin tai toisiinsa koska savu nousee koska ns. buusteripääteaste.
Helppo tapa kajarin piuhojen selvittelyyn on neuvottu tossa manuaalissa sivu 13/30. Siinä oleva yleismittari voidaan korvata ihan vaan patterilla. Eli kun kajarin kalvo pomppaa ulospäin niin patterin plussan piuha on kajarin plussa.
Eiku lukemaan, oppimaan ja kokeilemaan. Tai vetää vaan uudet johdot. :)
Vanhaan hyvään aikaan autoradioissa ei ollut kun esim.5w per kanava. Nykyisin niissä on käytännössä se noin 12w per kanava. Vanhoissa radioissa kajarin miinus oli ja meni maihin ja nykyisissä kajarin johtoja ei ikinä saa kytkee maihin tai toisiinsa koska savu nousee koska ns. buusteripääteaste.
Helppo tapa kajarin piuhojen selvittelyyn on neuvottu tossa manuaalissa sivu 13/30. Siinä oleva yleismittari voidaan korvata ihan vaan patterilla. Eli kun kajarin kalvo pomppaa ulospäin niin patterin plussan piuha on kajarin plussa.
Eiku lukemaan, oppimaan ja kokeilemaan. Tai vetää vaan uudet johdot. :)
Täytyy ihan mielenkiinnon vuoksi vielä tutustua, mutta taidan ehkä vetää uudet johdot joka kulmaan niin ompahan ainakin.
Kiitos avusta.
Taas tuli tehtyä virhe, eli siis ostettua Mitsu. :D
Ne ketkä on pajeroihin pakoputkia rakennellut, niin onko hyviä ehdotuksia vaimentajista? Kriteerit olis semmoset, että sais hiljentää ääntä aika tehokkaasti, ei ihan niin tukkoinen kun vakiot, mutta pitäs kuitenkin mahtua jotenkinpäin sinne Gen2 paheron rungon sisäpuolelle. Koppa toistaiseksi vakiokorkeudella, eli 2.5" taitaa olla jotakuinkin maximi.
Muuten laittaisin motonetistä tämän (https://www.motonet.fi/fi/tuote/148533/2-12-Turbo-vaimennin--o1125x47cm-o63mm), mutta saatavuus on ongelma, eikä noita ilmeisesti ole enään edes tulossa. Ko vaimentajasta on kuitenkin hyvät kokemukset aikaisemmista projekteista. Nyt on siis jotain vastaavaa hakusessa.
Ei huvittaisi ostaa kaikkia mahdollisia vaimentimia "kokeeksi", kun suurin osa ainakin motonetin valikoimasta on ihan hanurista. Joko on ihan mahottoman ahtaita, tai sitten pelkkä läpireikä. Auto tulee pääasiassa elukkakärryn ja autotrailerin vetoon, eli suorat putket ei oikein kelepaa, ja toisaalta pitkiin ylämäkiin kaipais vähän jouheemmin virtaavaa henkireikää.
Orggis tuntuis olevan nyt tiensä päässä ja jotain tarttis tehrä, mutta vakioputki ei välttämättä kannen keston kannalta ole kovin fiksu vaihtoehto, vaikka hiljainen onkin. Ainakin gen1 2.5 koneen kohdalla vakiorännin korvaaminen teki suorastasan ihmeitä. Nykyisesä moottori tosiaan 2.8. Tekis mieli tehdä kerrasta kunnolla. :cool:
Myös kuvat toteutuksista kiinnostaa.:rolleyes:
Edit: Ei löytynyt mitään fiksua, niin pistin uutta vakioo vaan paikalleen.
Alatukivarren puslien vaihto on osoittautunut yllättävän työlääksi. Jousen pään pultti ei lähtenyt ilman rautasahaa, ja pienempi pää oli kalvanut jo pultin reiän soikeaksi.
Uretaanipuslia sovittelin, ja pienemmät puslat menivät nätisti. Jousen pään puslan reikä vaikutti noin 40 milliseltä, ja pusla noin 44. Reiässä oli kuitenkin joku holkin näköinen. Onko se jäämää alkuperäisestä kumipuslasta, vai joku muu sovitusjuttu. Eli onko pusla väärän kokoinen, vai murjonko holkin pois rungon reiästä.
En onnistunut just löytämään kuvaa alkuperäisestä kumipuslasta, onko siinä ulkopuolinen metalliholkki?
Sitten olisi enää toinen puoli jäljellä.
Kammen etupään stefakin näyttää vuotavan, millainen jumppa vaihto on. Saako napamutterin kotikonstein auki?
Naputteli vaan se "holkki" pois sieltä niin rupee uudet käymään paikoilleen.
Naputteli vaan se "holkki" pois sieltä niin rupee uudet käymään paikoilleen.
Näinpä täytyy varmaan tehdä. Ei taida naputtelemalla lähteä...
Rautasahan terällä halki se holkki niin kylse antautuu.
Rautasahan terällä halki se holkki niin kylse antautuu.
Ja antautihan se. Sahaa ja vinkua tarjosin. Kiitoksia.
Mitä noi pultin paikat, jotka osoittaa kohden apukuskin puolta, 2.8 td pajeron turbon rungossa on? Ylälaidassa on öljyn sisääntulo ja alalaidassa öljyn paluu. Onko tarkoitus että noi sivu "reijät" on auki vai pitääkö niissä olla tulpat?
Oisko jäähdytysneste liitimien paikkat. Mulla oli pajatsossa vesijäähdytys turbolla. Pistä kuva niin tietää paremmin.
noi 2 reikää tossa kuvassa
https://photos.app.goo.gl/g9kvU3YfWkBPM3Sq8
Jäähdytysneste liitokset ovat
Jäähdytysneste liitokset ovat
OK. Kiitoksia.
ABS mysteeri. Eli Pajero gen2 tekee niin että välillä abs valo palaa ja välillä ei. Saa sammumaan varmasti kun irrottaa akun kengän. Silloin kun valo ei pala ja autolla saapuu risteykseen ja juuri ennen kun pysähtyy niin abs rupee paukuttaa, luulee siis että joku nurkka lukossa. Voiko vika olla aivolaatikossa????
bertta40
29.09.2021, 11:31
Mitäköhän motti painaa?
Anturit ja hammaskehät kunnossa? Pajerosta en tiedä missä ovat, mutta joissain autoissa saavat osumaa aika helposti.
ABS mysteeri. Eli Pajero gen2 tekee niin että välillä abs valo palaa ja välillä ei. Saa sammumaan varmasti kun irrottaa akun kengän. Silloin kun valo ei pala ja autolla saapuu risteykseen ja juuri ennen kun pysähtyy niin abs rupee paukuttaa, luulee siis että joku nurkka lukossa. Voiko vika olla aivolaatikossa????
Hammaskehä saattaa olla ruosteessa ja anturi saa epämääräisiä määriä pulsseja. Joskus ruoste saattaa pusertaa anturin rikki. Aloittaisin hammaskehien tarkistus/putsauksesta.
Hondassa sama juttu hieman ennen kuin pysäytti takoi abs,oli rempassa jäänyt 0.15mm liian kauas hammaskehältä.
Edestä molemmat kehät on putsattu ja ehjiä. Samalla anturin pä putsattu. Lisäksi mitattu jokainen anturi, kaikki antaa saman arvon ja arvot muuttuu kun pyörittää rengasta. Ainut että en ole taka akselin antureita katsonut kun ovat mystisesti akseliputken sisällä. Siellä voi ehkä olla vika
Noniin. ABS mysteeri ei vielä ratkennut mutta jotain edistystä. Nyt vikavalo ei syty niin herkästi ja jos syttyy niin sammuu kyllä. Toisen puolen taka anturin irrotin ja oli selvä ruostenööli magneetin välissä. Kaikki muu vaikutti olevan ok. No huomenna jatkuu hommat. Sitten oli toinen mysteeri nimittäin parkit ei sammunut. Rele naksahti aina kun akun kengän laitto takas ja vaikka oli viiksi kädessä niin sama ilmiö. No nyt kun lähin ajamaan niin ne Rupes toimimaan, ihme elävä tuo auto. Toki saattaa olla vaikutusta asiaan sillä että on seissyt 9kk
Purkaminen on yleensä helppoa....nyt iski kuitenkin varovaisuus kesken remontin.miten tuo akseli on laakeroitu?pieni lukko näkyy.saumaa ei ole rungossa?Onko purettavissa ja vielä koottavissa.?kyseessä on pajero,gen2 2,5diesel-93.
Mistähän sitä lähtis tutkimaan onkelmaa kun Pajero joskus ei läheskään aina, niin rupiaa kovemmissa vedätyksissä nykimään. Kärryn kanssa tekee herkemmin. Molemmat Pa putket on vaihdettu kumisiin auton alla. Ainut että se laippa mikä on tankissa kiinni mistä lähtee pätkät metalliputkea niin voiko se vika olla siinä. Ahtopaineet kyllä pysyy, aluksi aattelin että hukkaportti aukee miten sattuu tai ylipaine venttiili imusarjassa valskaa, mutta se on tulpattu. Pumpulle ja suuttimille ei oo mitään tehty minun aikana.
Mistähän sitä lähtis tutkimaan onkelmaa kun Pajero joskus ei läheskään aina, niin rupiaa kovemmissa vedätyksissä nykimään. Kärryn kanssa tekee herkemmin. Molemmat Pa putket on vaihdettu kumisiin auton alla. Ainut että se laippa mikä on tankissa kiinni mistä lähtee pätkät metalliputkea niin voiko se vika olla siinä. Ahtopaineet kyllä pysyy, aluksi aattelin että hukkaportti aukee miten sattuu tai ylipaine venttiili imusarjassa valskaa, mutta se on tulpattu. Pumpulle ja suuttimille ei oo mitään tehty minun aikana.
Jos kyse on gen1 tai gen2 vehkeestä, nii itellä oli sieltä laipan sisäpuolelta mätiny ihan pilalle ne putket, nii se sitte hori sieltä ilmaa. myös tarkastamisen arvoinen on tietenki polttoaine suodatin ja se sen jalka. Joskus on joltain alkanu se ilmauspumpun tiiviste vuotamaan ja sieltä imeny ilmaa. Kirkas letku sen viimosen pätkän siinä ennen pumppua paljastaa jos menee kuplia. Jos en väärin muista niin ainakin gen 1 pumpussa on sitten vielä joku sihti siellä pumpun imupuolella ja se voi olla tukossa, niin se ei välttämättä virtaa urku auki tarpeeksi. Näillä jos ei selviä, niin sitten voi olla vielä pumpun pääakseli semmonen, että vuotaa sieltä ilmaa, mutta sille ei taida olla mitään helppoa korjausta.
ite korjasin oman uudella laipalla, kun niitä silloin vielä halvalla sai ja sitten ostin varaosaliikkeestä kovaa muovista polttoaineelle tarkoitettua putkea ja vedin sillä linjat ja vaihdoin veneen suodatinjalan motonetistä. Toki orkkiksiaki jalkoja saa vielä jos se on rikki. Oletan että tämä on diesel, Bensahan voi sitte nykiä miljoonasta eri syystä.
Joo eli gen 2 Pajero ja 2.8tdi
Tuli tuossa tilattua englannista mitsubitz nimisestä liikkeestä gen2 2.8 koneeseen jakoketjun koppa ja kampuran hihnapyörä, kun olivat alkuperäiset ilmeisesti kunkkupultin joskus löysällä ollessa hakanneet toisensa särki.
Noh hihnapyörässä on nyt remmin urat nurinpäin alkuperäiseen nähden, eli leveämpi ura on ulkolaidalla, kun vakiossa se on kampiakselin puolella ja laturin hihnapyörä on erilaisen korvakkeen johdosta linjassa kampuran kanssa, mutta vesipumpun urat on pykälän ulompana. Uusi vesipumppu tuli kanssa ulkomaankaupasta ja se sopiikin jakopään koppaan hienosti, mutta vanhasta ei taas sovi hihnapyörä+ visko siihen uuteen pumppuun ja uudessa vesipumpussa ei taas tullut hihnapyörää mukana lainkaan.
Onkos näitä joskus saanut semmosta mallia missä flekti on sähköllä? Tietääkö joku onko pumpun hihnapyörää saatavilla semmoista, mikä istuu tuohon nyt kiinni olevaan komboon?
slipoveri
26.10.2021, 17:17
https://mitsubishi.epc-data.com/pajero/
Tuolta löytyy varaosa numeroita ja eri vaihtoehtoja
PakuPelle
27.10.2021, 14:31
Kysellääs täältä tämmöinen aloittelijakysymys Pajeron serkkuun eli Delica L400:n liittyen: Missä takakardaanissa voi olla välystä, kun kolahtaa aina kaasua avatessa ja vastaavasti moottorijarrussa. Kokeilin kardaania käsin auton alla ja sitä tosiaan saa pyöritettyä sen välyksen verran.
Kaikki piti olla oikein tehty. Mutta sitten tuli ongelma.ennen juotosta,puhdistin "kaapelin".tina nousee koko johdon matkalle,jäykistäen sen.miten vaihto tapahtuu,onnistuneesti?
Kaikki piti olla oikein tehty. Mutta sitten tuli ongelma.ennen juotosta,puhdistin "kaapelin".tina nousee koko johdon matkalle,jäykistäen sen.miten vaihto tapahtuu,onnistuneesti?
Purista pihtilöillä johtoa siitä kohtaa mihin et halua tinan kulkeutuvan. Pihdit jäähdyttää> tinan kulku pysähtyy.
Olisko kenellä kuvaa -96 2.8 TD koneen turbon jäähdytysnesteletkujen kytkennöistä. Turbon rungossa on paikat kyllä mutta mihin ne kytketään toisesta päästään. Pistän autoon alkuperäistä turboa tarvike turbon, jossa ei ollut vesijäähdytystä, tilalle kun katsastuksessa eivät hyväksyneet tarviketta.
Olisko kenellä kuvaa -96 2.8 TD koneen turbon jäähdytysnesteletkujen kytkennöistä. Turbon rungossa on paikat kyllä mutta mihin ne kytketään toisesta päästään. Pistän autoon alkuperäistä turboa tarvike turbon, jossa ei ollut vesijäähdytystä, tilalle kun katsastuksessa eivät hyväksyneet tarviketta.
Mulla on 96 2.8 mutta ei siinä turbolle kyllä oo nestekiertoa.
Mulla on 96 2.8 mutta ei siinä turbolle kyllä oo nestekiertoa.
Kyllä mulle sanottiin noiden olevan nestekierto liitokset.
https://photos.app.goo.gl/g9kvU3YfWkBPM3Sq8
Mulla oli -99 2,8 jossa vakio turbo oli jäähdytetty. Nyt en vaan muista et miltä kohalta konetta ne nesteet otettiin.
Mites tuo gen 2 keskuslukituksen kytkentä?
Maadoittavaa mallia ilmeisesti. Eli tarvitsee kiinan boksille virran, maan ja pari signaalijohtoa maihin. Keskuslukon releeltä kun löytyy auki ja kiinni piuhat, niihin loput karvat.
Näin oikeastaan teinkin, mutta joku meni pieleen. Avaimesta kääntämällä keskuslukko ei toimi. Kaukosäätimestä kyllä.
Kokeneempia paikalla?
Mites porukalla on tuo lämmityslaitteen teho? Tuntuu vähähn heikolta, joskaan ei kyllä moottorikaan lämpiä kovin kauheesti taajamassa näillä keleillä. Myös puhallus on jotenkin heikon oloinen.
Sitten varsinainen kysymys. Taka-akselin hujakoilta kuuluu kahnaavaa ääntä kun hitaassa vauhdissa hieman kääntää rattia. Oman järjen mukaan pyöränlaakerit olis hyvä vikakohde, mutta ei ainakaan käteen tunnu väljältä. Onkos tähän jotain kullan arvoista vinkkiä?
Kyseesä gen2 2.8
Mites porukalla on tuo lämmityslaitteen teho? Tuntuu vähähn heikolta, joskaan ei kyllä moottorikaan lämpiä kovin kauheesti taajamassa näillä keleillä. Myös puhallus on jotenkin heikon oloinen.
Olisiko vain se ikuinen, merkistä riippumaton, kakkaa paikat täynnä kun ajokilla vuosia vierähtää?
Olisiko vain se ikuinen, merkistä riippumaton, kakkaa paikat täynnä kun ajokilla vuosia vierähtää?
Hain tässä vähän sitä, että onko se kunnossa ollessaan tehokas? Eikai sitä korjata kannata jos se vaan on tommonen lehmän henki ihan ehjänäkin:D
hiluvitkutin
01.12.2021, 07:40
Käytä puhaltimen moottori pois. Imurui sieltä mitä pystyt. Voi olla puunlehteä ja neulasta.
Hain tässä vähän sitä, että onko se kunnossa ollessaan tehokas? Eikai sitä korjata kannata jos se vaan on tommonen lehmän henki ihan ehjänäkin:D
Kyllä sen pitäisi lämmintä tuupata. Takalämppärin poistin joskus omasta, kun oli aivan hapero. Hyvin on ilmankin pärjännyt, vaikka eihän tuo nyt helteinen ole parin kympin pakkasilla. Pari kertaa olen jäähdytysjärjestelmän pessyt, ja kertaalleen siivoillut kennon kunnolla. Termari tuntuu toimivan, nousee maantiellä mittari puoleen väliin noin kolmen kilometrin ajolla.
Kyllä sen pitäisi lämmintä tuupata. Takalämppärin poistin joskus omasta, kun oli aivan hapero. Hyvin on ilmankin pärjännyt, vaikka eihän tuo nyt helteinen ole parin kympin pakkasilla. Pari kertaa olen jäähdytysjärjestelmän pessyt, ja kertaalleen siivoillut kennon kunnolla. Termari tuntuu toimivan, nousee maantiellä mittari puoleen väliin noin kolmen kilometrin ajolla.
Tähän jatkoa. Termarin vaihdoin muun remontin yhteydessä ja uusi termari oli paskaa. Vanha takaisin nii lämpiää jo paremmin. Kennon ympäristön imuroin ja sieltä ei nii kovasti tullut paskaa, mutta sisäkierron läppä falskaa nii osa puhalluksesta menee pakkasena kojelaudan sisään ja tämä varmaan on isoin lämpöhukka. Sisäkierto päällä tarkenee ihan ok, vaikka on nyt -24 ulkona pakkasta, eli on siellä tunnelin päässä valoa. Läpät kun tiivistää uudelleen, niin varmaan tulee kohtuullinen. Hanskalokeron takaa purkautuu helposti puhaltimen ja kennon välinen kanava ja sitä kautta on helppo poistaa paskat.
Edit: Omasta kans heitin takalämppärin hiiteen. Näyttää siltä, että joku on tarkoituksella tehnyt lisäreikiä sinne sisäkierron läpän ympärille ja sieltä se vuotaa. En todella ymmärrä, että miksi.
Edit 2.0: Reiät tukkoon niin nyt näyttäs toimivan niinkuin pitää, enää keskisuuttimista toinen puhaltaa vain kuumaa ja toinen melko kylmää, mutta siellä varmaan on ne raitisilmaläpät ihan viturallaan. Onneksi ne voi laittaa tukkoon, niin ei häiritse.
Ei tommonen 2 gen karvalakkivarusteltu pajero kyllä ole mikään sauna, kun paljaat pellit hohkaa kylmää, mutta kyllä sillä tosiaan tarkenee.
Renkaista 2004 pitkä 3.2did pajero. Millaisia renkaita ja vanteita voi laittaa? ilmeisesti 16" on minimi? Tekisi mieli hommaa nappularenkaat katusliksien tilalle kun tulee taatusti alle 5000km vuoteen ajoa. Edessä on 20-30mm korotuspalikat mut muutoinhan auto on ns. vakio. tekisi mieli joku 8x16 et0 tai jopa miinukselle laittaa.. tai leveämpikin, miksi ei. mikä kumi menis? 265/75/16? Tai mikähä s eolisi offikokona? 31.5x10.5x16?
Olen katellu mk2 diiseli pajeroa. Olenko antanut itteni ymmärtää oikein että toi 2.8 olis noista ehdottomasti luotettavin moottori? Ilmeisesti turbo on vähä alimittanen cooleri nokalle auttaa konetta ja tuo vähä pirteyttä. onko jotain muuta mitä koneesee kannattas vaihtaa et pysyy kasas pidempää, heikot kannet vissii toski on vaikkei ny iha yhtä pommikone ko se 2.5. mitenkö tuleeko välitysten vaihto ajankohtaseks kum rengaskokoa ajattelin kasvattaa niin suureks ko katsuri sallii,mikä se sitte lieneekää en ole vielä tarkistanut
Olen katellu mk2 diiseli pajeroa. Olenko antanut itteni ymmärtää oikein että toi 2.8 olis noista ehdottomasti luotettavin moottori? Ilmeisesti turbo on vähä alimittanen cooleri nokalle auttaa konetta ja tuo vähä pirteyttä. onko jotain muuta mitä koneesee kannattas vaihtaa et pysyy kasas pidempää, heikot kannet vissii toski on vaikkei ny iha yhtä pommikone ko se 2.5. mitenkö tuleeko välitysten vaihto ajankohtaseks kum rengaskokoa ajattelin kasvattaa niin suureks ko katsuri sallii,mikä se sitte lieneekää en ole vielä tarkistanut
Gen2 olen antanut itseni ymmärtää, että og muovilevikkeillä 33" on maksimi katsastuskelpoinen gummi. Voi kyllä olla nykyään pykälän isompikin, mutta vaatii myös muita toimia, jotta mahtuu pyörimään.
Mitä noihin koneisiin tulee niin oma 2.8 on kyllä tavallaan ihan kestävä ollut, mutta jos on tarkoitus ostaa helvetisti ajettu, mihin kuitenkin kaikki remontit tehdään, niin ennemmin korjaan tuota 2.5 moottoria. Mulla on ollut 4kpl noita 2.5litrasia ja hyvin ne oikeella käytöllä kestää. Molemmat 2.5 ja 2.8 on ollut tarvetta purkaa atomeiksi ja kasata takaisin ja huomattavasti miellyttävämpi tuo vanha kone on työstää. Öljyvuodot on molemmissa yleisiä. Perstuntumalla 2.5 litraseen löytyy helpommin osia. Molemmissa on liian pieni turbo isoille paineille/tehoille. Silti 2.8 on hieman miellyttävämpi jos sillä pääsee lähinnä ajamaan, mutta kaikki säätö toimenpiteet on vittumaisia, jos vertaa vanhempaan malliin. Ehjä termari, TOIMIVA flekti, maltilliset paineet ja tai kunnon cooleri sekä vähemmän tukkoinen putkisto auttaa kestävyydestä molempia.
Oma 2.8 nostaa lämpöjä kärrynvedossa 82asteisella termarilla niin, että hirvittää. Tosin syyläri on tommonen ohut tarvikemalli.
Välityksistä en tosi isoilla pyörillä osaa sanoa mitään järkevää.
Toivottavasti sepustuksesta on edes jotain hyötyä.
Ahaa okei. Vähän turhaa siis varonu koskematta 2.5 koneisii. Löysin kumminki suht vähäajetun (300t) 5ovise -99 vuotise 2.8 manuaalilootalla oleva pajero. Huoltohistoriaki hyvä ja mitä rek tietoje mukaa historiaa tarkistelin näytti kilsat pitävän paikkansa eikä mikää kiertopalkinto. Ja mikä parasta oli auto2+3 paku kovil penkeil eli tosta pidän kii ja huollan nii konetta ko runkoo ja peltejä ettei ruostu läpi käsie. Alkaa olee sen verra harvinaisia nua 2+3 maasturit. Täydelline kakkosauto ja rouvan kauppakassi pikkuverol jolla päästää koko passiketjunki kans jänesjahtii!
Kyselen täältä sit apuu ko on kone palasina pöydäl et mite se ny kasaa meni 😌
Kysymys! Sähköllä kytkettävä takaakselinlukko ei kytkeydy päälle. Koetaulussa vain vilkkuu murikankohdalla punainen valo. Onko jollain ollut ko vika? Onko avattava perä ja katottava vai onko perusjuttuja että sähköpuoli tökkii?
Pitkästi juttu niin en koko tarinaa vielä lukenut. Mut pääpiirteissään
A) kalvopumppu apparin takana jalkatilassa olevassa kotelossa ei surise ->ei painetta, tai surisee ja kalvo rikki -> ei painetta.
B) ilmalinja perään puhki --> ei painetta
C) anturivika perässä -> vilkku kun ei saa vahvistusta kytkentä tapahtumasta
D) johtovika / liitin vika -> sama kuin edellä
Ensimmäisenä lähtisin varmistaa tuota kalvopumpun toimintaa ottamalla perään ja rungon välissä olevan kumiletkun irti, virrat ja pyynti päälle niin pitäis suhina kuulu takaa.
Seuraavana ite pumppu jos ei suhise, pikkusen kelju purkaa sieltä kotelosta, itellä tuosta 2.8:sta jouduin lattian purkamaan ku ruostevaurioita korjasin niin oli kädessä ensimmäistä kertaa.
3.2:ssa mulla vilkkuu tuo valo, epäilen siinä ruostevaurioo takaperään menevässä putkessa. siitä jarruputket mätäni, ja tuo paineilma linja on samasta materiaalista....
Kysymys! Sähköllä kytkettävä takaakselinlukko ei kytkeydy päälle. Koetaulussa vain vilkkuu murikankohdalla punainen valo. Onko jollain ollut ko vika? Onko avattava perä ja katottava vai onko perusjuttuja että sähköpuoli tökkii?
Itellä oli se perän banjoliitin ruostunut ihan pilalle, sain uuden pultin ja liittimen IKH.lta muutamalla eurolla ja korvasin originaalin letkun silikoniletkulla. Edellä oli myös hyviä vinkkejä jos kompura ei lutkuta.
Olisi omakin kysymys, onko kukaan tietoinen, mistä sais gen2 kaarilevikkeitä? Alkuperäisiä vähän havittelin, mutta sitten on melkein laitettava koko sarja, että istuu hyvin ja taas helmojen ja oven alareunan peittäminen muovilla ei oikein innosta. Pontimena pohdinnalle toimii mätinyt takalokarin kaari, jonka korjaamisen siististi voisi välttää siistillä levikkeellä. Eli vois vaan hitsailla pellit rujosti yhteen ja panna muovin päälle.:D yksi vaihtoehto on tietysti korjauspelti, mutta kokemukset koko kaarenvaihdosta osoittaa, että jälki ei näillä käsillä ole välttämättä kovin siisti, vaikka olis muoto tehtykkin tehtaalla.
Kohtahan se kyllä näillä hinnoilla loppuu pajerolla ajo muutenkin, mutta tulevaisuudessa voi pajerolle olla tarvetta, jos tarvii pommikuoppaisilla teillä ajella työmaalle.:D
No mä vaihdoin ite pajerolla ajoon ku alko olla vähä hintavaa tolla v8 bensajeepillä köröttely, tuntuu pajero nii nuukalta senjälkee :D kiitos vinkeistä mä alan tutkia. mutta ennen sitä pitäs perehtyy akuutimpaan ongelmaan kun kesäkelitki on tuas paikas ja pitäs kesänakitlaittaa. Eli konttoriltavarmistin et 33" renkaat saa otteeseen kyllä mutta piti kysymäni et meneekö kolkytkoltuumaset renkaat ihan mukavasti viä orkkis välityksillä, vai mikä olis maximi korko mikä menee viä orginaalilla välityssarjalla mukavasti?
Niijuu ja m4x4:lle piti sanomani et garage-shopillaon aika edullisia kaarisarjoja ainaki
Itellä oli se perän banjoliitin ruostunut ihan pilalle, sain uuden pultin ja liittimen IKH.lta muutamalla eurolla ja korvasin originaalin letkun silikoniletkulla. Edellä oli myös hyviä vinkkejä jos kompura ei lutkuta.
Olisi omakin kysymys, onko kukaan tietoinen, mistä sais gen2 kaarilevikkeitä? Alkuperäisiä vähän havittelin, mutta sitten on melkein laitettava koko sarja, että istuu hyvin ja taas helmojen ja oven alareunan peittäminen muovilla ei oikein innosta. Pontimena pohdinnalle toimii mätinyt takalokarin kaari, jonka korjaamisen siististi voisi välttää siistillä levikkeellä. Eli vois vaan hitsailla pellit rujosti yhteen ja panna muovin päälle.:D yksi vaihtoehto on tietysti korjauspelti, mutta kokemukset koko kaarenvaihdosta osoittaa, että jälki ei näillä käsillä ole välttämättä kovin siisti, vaikka olis muoto tehtykkin tehtaalla.
Kohtahan se kyllä näillä hinnoilla loppuu pajerolla ajo muutenkin, mutta tulevaisuudessa voi pajerolle olla tarvetta, jos tarvii pommikuoppaisilla teillä ajella työmaalle.:D
Mulla on ainakin pelkät kaarilevikkeet omassa. Oletettavasti alkuperäiset. Taitavat muutenkin olla kapeammat levikkeet, kuin varustellummassa mallissa. Ja kyllä, hienosti peittävät rumat hitsaukset. Varustelutasoja näissä lienee useampiakin.
[QUOTE=könpiä;1457108]No mä vaihdoin ite pajerolla ajoon ku alko olla vähä hintavaa tolla v8 bensajeepillä köröttely, tuntuu pajero nii nuukalta senjälkee :D kiitos vinkeistä mä alan tutkia. mutta ennen sitä pitäs perehtyy akuutimpaan ongelmaan kun kesäkelitki on tuas paikas ja pitäs kesänakitlaittaa. Eli konttoriltavarmistin et 33" renkaat saa otteeseen kyllä mutta piti kysymäni et meneekö kolkytkoltuumaset renkaat ihan mukavasti viä orkkis välityksillä, vai mikä olis maximi korko mikä menee viä orginaalilla välityssarjalla mukavasti?
Näissä on vissiin ainakin paria perävälitystä. Tyyppikilvestä on varmaan tulkittavissa. Kyllä minäkin kapeaa 33" pyörää kokeilin, mutta 32" pelaa paljon paremmin välitysten puolesta. Oma pajero on manuaali, tönkkönelivedolla ja oletetusti harvemmilla perillä. Ihan sama mitkä välitykset, ei se mihinkään kulje, jos kasijeeppiin vertaa.
Omani on myös tönköllä nelivedolla (tosin ss jakis on haussa että saan vaihdettua) ja manuaali. En mä sitä tehokkuutta siinä ajatellu, henkisesti orjentoitunu että laiska mikä laiska mutta ajattelin vain jos moottori vähän säästyis ettei liikaa joudu vääntämään jos renkulit kasvaa liian isoks ja ainakin jeepissä bensankulutus lisäänty huomattavasti kun rengaskoko ja välitykset ei ollu optimaalit
Renkaista 2004 pitkä 3.2did pajero. Millaisia renkaita ja vanteita voi laittaa? ilmeisesti 16" on minimi? Tekisi mieli hommaa nappularenkaat katusliksien tilalle kun tulee taatusti alle 5000km vuoteen ajoa. Edessä on 20-30mm korotuspalikat mut muutoinhan auto on ns. vakio. tekisi mieli joku 8x16 et0 tai jopa miinukselle laittaa.. tai leveämpikin, miksi ei. mikä kumi menis? 265/75/16? Tai mikähä s eolisi offikokona? 31.5x10.5x16?
Vastaan itse itselleni. 265/70/17 8x17et20 vanteilla BF Goodrich Mud-Terrain KM2 renkailla lisäroiskeläppien sisemmät kiinnitykset osuu renkaisiin kääntäessä ääriasentoihin. Pientä säätöö ja menee vakiokorkuisena :)
Taakse tarttis jarrukilvet löytää. Merkkasivat puutteen korjauskehoitukseksi. -97 2.8 diisseli. Uusia saisi merkkiliikkeestä tilaamalla, hinta oli useampia satasia kappale. Tarvikkeet olivat loppu useammallakin toimittajalla, kun viimeksi katselin. Käytetyt ehjät lienevät yhtä yleisiä, kuin rehelliset poliitikot.
Tietääkö kukaan kohtuullisen edullista hankintapaikkaa, vai rupeanko nakertamaan jotain kötöstyksiä suorasta levystä?
https://www.amayama.com/en/part/mitsubishi/mb858535
https://www.amayama.com/en/part/mitsubishi/mb858533
milneroffroadilla ois ollu vaan toiselle puolen, jos sepitykseen auttaa
Jarrukilpien irroittaminen käsillä -97. Kuinkas tuo taka-akseli purkautuu. Jarrut pois, tehty. Käkkärin vaijeri kilvestä irti. Sokka löytyi moskan alta, eipä välitä vaijeri irrota kohtuullisella voimankäytöllä. Liuotus menossa.
Akselin pään pultit auki, lähteekö koko paketti vetämällä pois, vai onko vetarin päässä c-klipsiä? Putoaako murikan päästä jotain kotelon sisälle? Tojoja on kyllä tullut purettua, mutta näitä ei.
gen2 5.23 välitys paineilmalukolla niin ei oo kun nyhtää ulos. Eli ei oo c lukkoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2822&pictureid=239632
gen2 5.23 välitys paineilmalukolla niin ei oo kun nyhtää ulos. Eli ei oo c lukkoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2822&pictureid=239632
Kiitos. Tekaisin jarrukilven korvikkeet suorasta levystä. Sen verran oli lujaa keskiosaa jäljellä, että hitsaamaan pystyi. Nyt on taas keksintö leimattu ja kärryä vetämässä.
Alko pajero tihkuu öljyy lämpösenä. Etumurikka aiva öljys ja ajoin tallii. Pitänee vaihtaa samal murikan öljyt ja kaikki tiivisteet ja stefat, tai no kos ei ny pinionin stefaa tarttis alkaa vaihtaa..
Kysymys että onko mitä öljyy tuonne kipattava, laitanko vain tota samaa 80/90 mitä nya nyykkärikki syö vai onko jokku omat litkut? Sit vetarie stefoista voisi etukätee kysyy et saako ne iha vaihdettuu murikan ulkopuolelta ko vetarit nyppää pois vai onko vaihdettava sisäpuolelta ja purettava tasauspyörästökin edestä? Toivottavasti kumminki valuttas vain tosta kansiluukun tiivisteestä ni saus nopeesti ajoo 😌
bertta40
08.08.2022, 16:36
Onko käytönnössä mahdollinen toteuttaa jostain luin että pikkulaatikon pelti 1mm ja ison 8mm ja limppu olis 10mm paksempi onko kukaan koittanu seotella osia? Ja onko levy ja asetelma sama molemmissa?
jokke-76
09.08.2022, 06:57
Onko käytönnössä mahdollinen toteuttaa jostain luin että pikkulaatikon pelti 1mm ja ison 8mm ja limppu olis 10mm paksempi onko kukaan koittanu seotella osia? Ja onko levy ja asetelma sama molemmissa?
Noi pellit sopii vain kyseisiin laatikoihin ja kytkimet on erilaisia.
k0rh0nen
13.08.2022, 12:40
Onko kukaan korvannut G1 Paheron ALBn vetojousta millään yleismallin tarvikejousella? Koko systeemi on näkyy itse väsätty ruosteen takia, mutta jousen kiinnike on mahdollisesti tehty väärän kätiseksi ja itse jousi vaikuttaa melko kuolleelta.
Tuommoinen ei mittojen puolesta kauhean kaukana olisi, mutta lieneekö liian jäykkä...
https://www.ikh.fi/fi/vetojousi-rst-120x30x3-5-2kpl-vj1203035
Jartzzza
13.10.2022, 19:05
Gen 2 pahero 2.5tdi. Mikä tuo ympyröity mötikkä akun kyljessä on ja mitä tekee? Johdot palanut siitä ja en keksi, mihin alan niitä kytkemään :E
jokke-76
14.10.2022, 06:27
Gen 2 pahero 2.5tdi. Mikä tuo ympyröity mötikkä akun kyljessä on ja mitä tekee? Johdot palanut siitä ja en keksi, mihin alan niitä kytkemään :E
Olisko vakkarin toimilaite ? Mihin toi musta paksumpi kaapeli/vaijeri menee ?
Kaivataan tietoja. Sopiiko 2 gen pajeron bensan ja dieselin laatikot päittäin eri koneiden perään? Entäs jos manuaalin haluaa automatisoida, niin käykö esim bensan automaatti dieseliin tai päinvastoin?
Lisäkyssärinä onko joku jälkiasentanut vakkaria tai ilmastointia gen2:seen?
Helpoin tietysti omalla kohdalla olis ostaa vaikka Konevikainen automaatti vakkarilla ja ilmastoinnilla, mutta jos ei satu löytymään kuin bensakoneisia, niin tuottaako moottorin vaihto päänvaivaa?
Sinänsä mitään kauheeta ongelmaa ei ole sovittaa vaikka jonkun ihan eri auton laatikkoa 2.8 dieselin perään, kun siinä on tuollainen sovitelevy jokatapauksessa, niin semmonen on kohtuu vaivaton tehdä sopiva, mutta jos haluais päästä "helpolla".
Omassa on kone ihan tikissä ja perät ok, mutta laatikko vollottaa vitosella ja koppa alkaa olleen aika valmis, niin sillä kiinnostaisi tehdä kahdesta kerralla hyvä, tai jos vanhan rungon ja kopan pelastaa, niin vähintään se automatisointi.
Meneehän tuo toki tuollaisenaankin vielä varmasti monta sataa tuhatta ennenku hajoo, mutta nyt ois aikaa pitää rojektina.
pajero 05
26.11.2022, 11:19
pajero 2005.3.2.D.manuaali.vaihtoivat kytkinpaketin,laatikko oli niin tiukasti ?kytkinlevyssä?revittiin puoli väkisin pois.kun hain auton korjaamolta,n.20 km kuului kolaus,sen jälkeen muutamien km jälkeen taas sama ja nk joku olis jarruttanu.toistui moneen kertaan.mitäs sitte.??.
Gravehill
26.11.2022, 20:15
Olis tarve ulosotolle kakkoskoppaseen tönkköjakis mitsuun, jos jollain ylimääräsenä niin tarjoa.
Taas kysytään tyhmiä. Potilas Gen2 2.8 automaatti. Virra päällä kun vetäsee N:älle, niin auto starttaa ja lähtee käyntiin. Onko tämä siis vika vai ominaisuus? :D
Eli siis avaimeen koskematta lähtee käyntiin. P:llä saa ihan itte kääntää avaimesta käymään.
leppisto
05.01.2023, 10:13
olisi samalla kylällä tarjolla kansi/pahvi vikainen 2,5tdi pajero gen2.
ei ole kuulemma hänen tiedossa että olisi koskaan kantta vaihdettu, 550tkm ajettu. millähän todennäköisyydellä tuossa on kansi entinen? järkevän hintainen jos on vaan pahvi mennyt mutta joskus pitää uskaltaa riskejä ottaa 😄
olisi samalla kylällä tarjolla kansi/pahvi vikainen 2,5tdi pajero gen2.
ei ole kuulemma hänen tiedossa että olisi koskaan kantta vaihdettu, 550tkm ajettu. millähän todennäköisyydellä tuossa on kansi entinen? järkevän hintainen jos on vaan pahvi mennyt mutta joskus pitää uskaltaa riskejä ottaa 😄
Kyllä todennäköisyys on suuri, että kasi on entinen. Itse ostin kanssa painetta tekevän 2.8 pajeron juuri ja totesin, että kansihan se on halki.
Noniin nyt tuli sitten pulma, mihin kaivataan jelppiä. Eli tilanne seuraava: ajoin auton halliin ja otin moottorin pois. Tämän jälkeen ajoin toisen samanlaisen 2.8diesel Pajeron halliin ja otin siitäkin moottorin pois. Sitten laitoin tämän jälkimmäisen vehkeen koneen tuohon toiseen autoon paikalleen.
Ei kirveelläkään käyntiin. Luovuttaja on 96 mallin manuaali 2.8 pitkä ja se mihin tämä kone nyt laitettiin on 98 mallinen automaatti. Molemmat on ajamalla tuohon tuotu, eli lähtötilanteessa molemmat oli toimivia.
Ainoa asia mihin on koskettu on pumpun kaasuakselin vivustot. Ne vaihdoin alunperin automaattikoneisesta tuohon toiseen pumppuun, kun en koko pumppua halunnut vaihtaa.
Oireet seuraavat: ei käynnisty vaikka kuinka sahaa. Polttoainetta ei tule suuttimille kun ihan vähän. Tankissa pitäs olla ainetta, mutta kokeilin myös veneen tankilla ja metrin pätkällä letkua ja tulos sama. Ei käymään ja tippa tulee suutinputken päästä, mutta ei enempää.
Sammutinsolenoidille tulee ainakin jännite normaalisti ja kuulostaa siltä, että se vetää.
Kaasuakselin vivustoakin on käännetty vielä toistamiseen, mutta se näyttäis ettei se pysty menemään niin väärin, ettei lähtisi kaasupohjassa yhtään käymään, mutta voin toki olla väärässäkin.Voikohan pumpun sisältä olla esimerkiksi se governor systeemi jotenkin irti?
Manuaaleja kaivelin netistä, mutta toistaiseksi on löytynyt lähinnä noihin bensakoneisiin.
Olisko kellään hyviä ideoita/vinkkejä miten eteenpäin?
Noniin nyt tuli sitten pulma, mihin kaivataan jelppiä. Eli tilanne seuraava: ajoin auton halliin ja otin moottorin pois. Tämän jälkeen ajoin toisen samanlaisen 2.8diesel Pajeron halliin ja otin siitäkin moottorin pois. Sitten laitoin tämän jälkimmäisen vehkeen koneen tuohon toiseen autoon paikalleen.
Ei kirveelläkään käyntiin. Luovuttaja on 96 mallin manuaali 2.8 pitkä ja se mihin tämä kone nyt laitettiin on 98 mallinen automaatti. Molemmat on ajamalla tuohon tuotu, eli lähtötilanteessa molemmat oli toimivia.
Ainoa asia mihin on koskettu on pumpun kaasuakselin vivustot. Ne vaihdoin alunperin automaattikoneisesta tuohon toiseen pumppuun, kun en koko pumppua halunnut vaihtaa.
Oireet seuraavat: ei käynnisty vaikka kuinka sahaa. Polttoainetta ei tule suuttimille kun ihan vähän. Tankissa pitäs olla ainetta, mutta kokeilin myös veneen tankilla ja metrin pätkällä letkua ja tulos sama. Ei käymään ja tippa tulee suutinputken päästä, mutta ei enempää.
Sammutinsolenoidille tulee ainakin jännite normaalisti ja kuulostaa siltä, että se vetää.
Kaasuakselin vivustoakin on käännetty vielä toistamiseen, mutta se näyttäis ettei se pysty menemään niin väärin, ettei lähtisi kaasupohjassa yhtään käymään, mutta voin toki olla väärässäkin.Voikohan pumpun sisältä olla esimerkiksi se governor systeemi jotenkin irti?
Manuaaleja kaivelin netistä, mutta toistaiseksi on löytynyt lähinnä noihin bensakoneisiin.
Olisko kellään hyviä ideoita/vinkkejä miten eteenpäin?
Eikös näissä ole jo ajonesto riesana. Ei vissiin ole mitenkään ihmeellinen ohittaa. Taisi tässäkin ketjussa joskus käsillä ollut. Omasta - 97 mallista taisi muistaakseni diisseliukko ajoneston poistaa samalla, kun pumppu oli remonttipöydällä.
Eikös näissä ole jo ajonesto riesana. Ei vissiin ole mitenkään ihmeellinen ohittaa. Taisi tässäkin ketjussa joskus käsillä ollut. Omasta - 97 mallista taisi muistaakseni diisseliukko ajoneston poistaa samalla, kun pumppu oli remonttipöydällä.
Tämähän on kyllä ihan hyvä pointti ja on ihan tarkastamisen arvoinen asia, mutta tosiaan pumppu on kokoajan ollut koneessa kiinni ja auto antaa kumminkin sammutinsolenoidille 12v. Tutkin asian tänään tarkemmin hallille päästyäni, joskaan en käsitä miten se ajonesto voisi toimia muuten, kuin sammutinsolenoidia kytkemällä? Sehän vaatisi sitten sen että tuossa 96 mallissa olisi myös samat ajonestovermeet. :confused:
Jos ajonesto perustuisi ainoastaan sammutussolenoidin saamaan virtaan niin autohan olisi äärettömän helppo varastaa?
Oliskohan vika siinä, jonka mainitsit viestissä #1404.
Jos ajonesto perustuisi ainoastaan sammutussolenoidin saamaan virtaan niin autohan olisi äärettömän helppo varastaa?
Oliskohan vika siinä, jonka mainitsit viestissä #1404.
Se on juurikin näin, totesin tehneeni virhearvion sekopäissäni sammutinsolenoidin sijainnista. Ei pelannut pumpun alkuperäisen avaimen kanssa, vaikka luulis. Jokatapauksessa ajoneston nyt otin vallan pois ja värkki saatiin käyntiin. Eihän sitä sammutinsolenoidia tosiaan pysty edes mittaamaan ajonestoaitteen paikalla ollessa.
Jotenkin sekoitin sen siihen pumpun kannessa olevaan solenoidiin. Mutta silmän kun otti käteen ja oikein mietti sitä asiaa, nii kyllähän se sitte valkeni. :D
Auriol90
23.06.2023, 16:36
Morjesta.
En tiedä mistä nyt tuulee kun on ruvennut tekemään hirveesti mieli tollasta v6 automaatti Pajeroa. Minulla on pari Pajeroa mistä saisi kasattua juuri semmosen. Mutta tuossa yksilössä missä on automaattilaatikko on tosi mätä runko ja aika huono korikin, ja sähkö vikoja kaiken lisäks. Sitten taas toisessa manuaalissa on kohtalainen runko ja hyvä kori.
Nyt kysynkin viisaammilta että onko tuo kuinka haistapaska homma vaihtaa manuaalista automaatiksi, onko siellä mitään ohjausboxi tietokonetta tms. Ja mites tuo automaatti öljy, varmaan joutuu lauhduttimen letkuja irrottelee niin valuuko se laatikko tyhjäks niistä ja on sit vaikee täyttää vai kuinka. Onkos tuossa muuta huomioitavaa?
Ei siis oo mitään kokemusta automaateista.
Minkälaisia ratkaisuja Pajero henkilöt tehneet etu jarrukilpien kanssa? Gen 2 uusia ei tunnu löytyvän ja vanhat aivan paperia?