Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.06.2012, 17:46
sisuli sisuli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.09.11
Sijainti: suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Jeep ZJ vetoakseli poikki


Eihän näin voi käydä, onneksi vauhti lähes nolla, huh huh.
Pyöränlaakerin heti ulkopuolelta, stefan kohdalta naps.
Dana 44a, huonojahan? nämä on ,mutta suorastaan hengenvaarallinen.
Ja mistäs uutta kaytettyä apparinpuolelle

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.06.2012, 18:06
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

OHO, no eipäs ole mulla koskaan tullut tommosta vastaan!!

Tarkempia tietoja tarvitaan, minkävuotinen Grand Cherokee ja Dana 44, noita on aika montaa vaihtoehtoa, vetoakseleissa: rumpujarrullista, levyjarrullista, C-klipillä lukittua, ilman C-klippiä... Tuolta noita vaihtoehtoja voi tutkia: http://www.jamant.fi/akseli-dana-taka-c-283.html

EDITTIÄ: no höh, otsikossahan se luki: ZJ!! No silti on vielä kaks vaihtoehtoo...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.06.2012, 19:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Uskaltaisinko veikata että ajettu pyöränlaakerit ihan loppuun ja syönyt uraa vetarin päähän? Tai sitten on saanut kipeetä aikaisemmassa elämässään jossain vaiheessa? Vaikka ei D35 tai D44a mitään huippuakseleita olekkaan, niin ei noita katuajolla suht normirenkailla sentään pitäisi saada tolleen rikki jos ei jotain muuta vikaa ole..

Millaisella käytöllä ollut, minkä kokoiset renkaat, mitkä välitykset, paljonko kilsoja, pitikö laakerit meteliä,...?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.06.2012, 20:21
sisuli sisuli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.09.11
Sijainti: suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Ei mitään epänormaalia kulumista akselinkaulalla, oli auki muutamatuhatkilsaa sitten, kaikki laakerit vaihdettu, ei ääniä, ei mitään poikkeavaa, renkaat ja kaikki muutkin alkuperäiskokoa, vain maantieajoa, normaalit revittelyt.
250000km
Kyllä se huonouttaan hajos.
Mistäs tuon abs-pyörän nappaa, kun uusi toimitetaan ilman sitä, ei jamantin katalogissakaan ole
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.06.2012, 21:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Koitin vähän etsiskellä.. näyttää vaikealta. D44a on aika hankala akseli kun jälkkimarkkinatukea on vain nimeksi. Kannattaisi koittaa mitata jos D35:n rengas kävisi tähänkin, veikkaus on että kävisi? D35:n renkaita löytyy oikein hyvinkin, hintaa jenkeissä vajaa 20$/ kpl.

Aika vähän on näkynyt että ihan katuajossa hajoaisi, tosin on noita D35 vetareita joskus porukka valitellut että ihan kadullakin mennyt. Miksei sitten D44a:n vetarikin kun ei se sen paksumpi muistaakseni ole ohuimmasta paikasta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.06.2012, 08:56
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Tai sitten on tosiaan hajonnut joskus ja on sorvattu ohuemmaksi ja holkitettu!! Ei muuten kestä!!

Osassa vetareita tulee ABS kehä mukana, osassa ei!! Ja saahan sen siirrettyä siitä vanhasta uuteen, prässäämällä se on kiinni!! Tossa ainakin on ABS-kehä mukana, kuvassakin se näkyy: http://www.jamant.fi/vetoakseli-cro4856333-p-1984.html
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.07.2012, 13:39
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

En viitsi alottaa uutta topicia.
Joten onko minkä lainen homma vaihtaa vetarinkumi 5.2 zj?
Ja sitten vielä tuosta takaperästä.
Onko millanen homma löysätä kitkalukkoa?
Ja tarviiko siihen hommaan varata jotain uusia osia?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.07.2012, 14:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Löysätä kitkalukkoa Johan se on melkoisen löysä muutenkin, eihän se ole kuin ~25% lukko jos on kunnossa. Kuluneena vieläkin huonompi (=ei pidä oikeastaan missään) Jos sulla on oireena että tuntuu kihnuttavan joku paikka vastaan jyrkemmin kääntäessä, niin sulla ei kitkassa ole mitään tarvettaa säätää, vaan visko on jakolaatikossa tiensä päässä ja se pykii vastaan..

Jos meinasit että pitää kiristää, niin tilaat uuden kitkapaketin (n.100$ lähetyskuluineen). Siellä ei ole tilaa laittaa yhtään paksumpia levyjä tai shimmejä, ja tod. näk. on jo osassa levyjä korvat poikki.


Vetarinkumin saa vaihdettua kun irrotat vetarin:
* jarrut irti
* kolme pulttia navan takaa auki
* napa irti vetareineen (ei siis tartte ottaa sitä 36mm:n mutteria auki vetarin päästä); jos on napa ruostunut jumiin kääntöpäähän niin jätä pultit riittävästi kierteille, hylsy jatkopätkän kanssa pultinpään ja akselin väliin sopivaan kohti ja käännät rattia -> *pam* -> napa on irti.
* silppuat vanhan kumin, laitat vähän liukkaria väliin ja uusi paikalleen, sitten kiristyspannat kiinni

Kasaus päinvastainen järjestys. Navan ja kääntöpään vastinpintojen väliin kuparitahnaa, hio pintaruosteet ensin irti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.07.2012, 14:04
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Joten onko minkä lainen homma vaihtaa vetarinkumi 5.2 zj?
Rengas ilmaan ja pois, napamutterista sokka posi ja kruunu pois, mutteri auki, prikka pois, satula irti, levy pois, raidetangonpää irti olkavarresta, kolme ruuvia irti olkavarren sisältä (13mm 12 kulmaa) ja ruuvit takaisin kolme kierrosta ja ruuveilla työntämällä napa irti ja pois, vetoakseli vetämällä pois, vanha kumi pois ja akselin puhdistus ja uutta rasvaa niveleen ja kumi pujotetaan akselia pitkin paikoilleen ja pannat kiinni ja kiristys, kasaus päinvastoin...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti

Ja sitten vielä tuosta takaperästä.
Onko millanen homma löysätä kitkalukkoa?
Ei sitä tartte löysätä, miksi pitäis?? Mieluummin pitäis kiristää....

Edittiä: Timo oli nopeempi...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.07.2012, 15:05
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Löysätä kitkalukkoa Johan se on melkoisen löysä muutenkin, eihän se ole kuin ~25% lukko jos on kunnossa. Kuluneena vieläkin huonompi (=ei pidä oikeastaan missään) Jos sulla on oireena että tuntuu kihnuttavan joku paikka vastaan jyrkemmin kääntäessä, niin sulla ei kitkassa ole mitään tarvettaa säätää, vaan visko on jakolaatikossa tiensä päässä ja se pykii vastaan..

Jos meinasit että pitää kiristää, niin tilaat uuden kitkapaketin (n.100$ lähetyskuluineen). Siellä ei ole tilaa laittaa yhtään paksumpia levyjä tai shimmejä, ja tod. näk. on jo osassa levyjä korvat poikki.


Vetarinkumin saa vaihdettua kun irrotat vetarin:
* jarrut irti
* kolme pulttia navan takaa auki
* napa irti vetareineen (ei siis tartte ottaa sitä 36mm:n mutteria auki vetarin päästä); jos on napa ruostunut jumiin kääntöpäähän niin jätä pultit riittävästi kierteille, hylsy jatkopätkän kanssa pultinpään ja akselin väliin sopivaan kohti ja käännät rattia -> *pam* -> napa on irti.
* silppuat vanhan kumin, laitat vähän liukkaria väliin ja uusi paikalleen, sitten kiristyspannat kiinni

Kasaus päinvastainen järjestys. Navan ja kääntöpään vastinpintojen väliin kuparitahnaa, hio pintaruosteet ensin irti.
Eli autossa on kuulemma myyjän mukaan kiristetty usapartsilla kitkalukkoa.
Ja se nyt kiusaa todella paljon kaupunki ajossa.(Rengas valittaa jyrkissä käännöksissä)
Joten meinasin että saisiko sitä helposti löysättyä?
Eli en usko että on viskossa vikaa.

Mutta kiitos tuosta kuminvaihdon ohjeista.
Vaikuttais helpolta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.07.2012, 15:07
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Rengas ilmaan ja pois, napamutterista sokka posi ja kruunu pois, mutteri auki, prikka pois, satula irti, levy pois, raidetangonpää irti olkavarresta, kolme ruuvia irti olkavarren sisältä (13mm 12 kulmaa) ja ruuvit takaisin kolme kierrosta ja ruuveilla työntämällä napa irti ja pois, vetoakseli vetämällä pois, vanha kumi pois ja akselin puhdistus ja uutta rasvaa niveleen ja kumi pujotetaan akselia pitkin paikoilleen ja pannat kiinni ja kiristys, kasaus päinvastoin...

Ei sitä tartte löysätä, miksi pitäis?? Mieluummin pitäis kiristää....

Edittiä: Timo oli nopeempi...
Kiitoksia kanssa vastauksesta.
Mutta Timo oli nopeampi.

Joo eli kuten kirjoitin niin on kiristetty usapartsilla ja haittaa kaupunki ajosssa.
Eli löysemmäksi pitäisi saada.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.07.2012, 15:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Eli autossa on kuulemma myyjän mukaan kiristetty usapartsilla kitkalukkoa.
Ja se nyt kiusaa todella paljon kaupunki ajossa.(Rengas valittaa jyrkissä käännöksissä)
Joten meinasin että saisiko sitä helposti löysättyä?
Eli en usko että on viskossa vikaa
Millähän ne on sitä kiristäneet, kun uusien pakkojen kanssa ainakaan d44a:han ei ihan oikeasti juuri mitään voi enempää laittaa. Itelle just akselirempan yhteydessä laitoin uudet pakat, ja niitä sai jo vähän taistella paikalleen. Tosin kai sinne väkivalloin ois muutaman kymmenyksen paksumpi levy mennyt puolelleen

Onkohan sulla siellä moparin (tai vastaavat) kitkalisäaineet perässä? Pehmeyttää toimintaa huomattavasti verrattuna pelkkiin gl-5 ls öljyihin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.07.2012, 17:06
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Millähän ne on sitä kiristäneet, kun uusien pakkojen kanssa ainakaan d44a:han ei ihan oikeasti juuri mitään voi enempää laittaa. Itelle just akselirempan yhteydessä laitoin uudet pakat, ja niitä sai jo vähän taistella paikalleen. Tosin kai sinne väkivalloin ois muutaman kymmenyksen paksumpi levy mennyt puolelleen

Onkohan sulla siellä moparin (tai vastaavat) kitkalisäaineet perässä? Pehmeyttää toimintaa huomattavasti verrattuna pelkkiin gl-5 ls öljyihin
Mitään kuittia tai mitään mainintaa ei kyllä ole huoltokirjassa tosta kiristyksestä.
Mutta myyjän puheiden mukaan sitä olisi tiukattu ja vaikutti ihan rehdiltä tyypiltä.
Että tuskin olisi myynyt rikkinäistä autoa.
Edellinen omistaja sanoi laittaneensa samat öljyt joita käytetään skylinessa.
En sitten tiedä ovatko sopivat tuohon perään.
Mitä oireita yleensä tuo rikkinäinen visko antaa?
Voiko sitä testata jotenkin?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.07.2012, 17:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Mitään kuittia tai mitään mainintaa ei kyllä ole huoltokirjassa tosta kiristyksestä.
Mutta myyjän puheiden mukaan sitä olisi tiukattu ja vaikutti ihan rehdiltä tyypiltä.
Että tuskin olisi myynyt rikkinäistä autoa.
Onhan se teoriassa mahdollista, mutta uusilla pakoilla tilaa vain ei oikein ole. Väitän että aika moni ei edes tiedä kitkapakkojen olevan rikki, vaikka onkin.. en tiennyt itsekään että niin pahassa kunnossa oli omatkin vanhat levyt

Lainaus:
Edellinen omistaja sanoi laittaneensa samat öljyt joita käytetään skylinessa.
En sitten tiedä ovatko sopivat tuohon perään.
Mitä oireita yleensä tuo rikkinäinen visko antaa?
Voiko sitä testata jotenkin?
Kandee aina laittaa ne kitkalisäaineet lisäksi, itse en aikaisemmin lisännyt koska oli valmiiksi ls- hyväksytyt öljyt. Kummasti vain silti kihnutti vastaan tiukoissa kurveissa. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen

Viskon huonon kunnon huomaa siitä, että jyrkissä käännöksissä hitaalla nopeudella alkaa tuntua vähän kuin ajaisi kiinteällä nelivedolla. Mitä huonompikuntoinen visko, sen jähmeämmäksi se tulee -> "pomputtaa" renkaita. Jos sulla on alkuperäinen visko jakolaatikossa ja yli n.150- 200tkm mittarissa niin hyvin tod.näk. visko on jo huonona.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.07.2012, 19:14
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Eli tuolla lisäaineella ongelma voisi ehkä poistua jos on "normikitka".
Paljon sitä pitää laittaa ja mikä/mistä saa sopivaa?(jamant?)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Onhan se teoriassa mahdollista, mutta uusilla pakoilla tilaa vain ei oikein ole. Väitän että aika moni ei edes tiedä kitkapakkojen olevan rikki, vaikka onkin.. en tiennyt itsekään että niin pahassa kunnossa oli omatkin vanhat levyt



Kandee aina laittaa ne kitkalisäaineet lisäksi, itse en aikaisemmin lisännyt koska oli valmiiksi ls- hyväksytyt öljyt. Kummasti vain silti kihnutti vastaan tiukoissa kurveissa. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen

Viskon huonon kunnon huomaa siitä, että jyrkissä käännöksissä hitaalla nopeudella alkaa tuntua vähän kuin ajaisi kiinteällä nelivedolla. Mitä huonompikuntoinen visko, sen jähmeämmäksi se tulee -> "pomputtaa" renkaita. Jos sulla on alkuperäinen visko jakolaatikossa ja yli n.150- 200tkm mittarissa niin hyvin tod.näk. visko on jo huonona.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 12.07.2012, 20:13
petpi petpi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kandee aina laittaa ne kitkalisäaineet lisäksi, itse en aikaisemmin lisännyt koska oli valmiiksi ls- hyväksytyt öljyt. Kummasti vain silti kihnutti vastaan tiukoissa kurveissa. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen
Samaa mieltä. Laitoin öljyjen vaihdon yhteydessä moparin omaa lisäainetta ja d44a perä alkoi toimimaan moitteettomasti.
__________________
________________

-98 Jeep Grand Cherokee 5.9 LX
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.07.2012, 20:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Jeps, vaikkapa Jamantilta. Lisätään peräöljyn vaihdon yhteydessä koko purkillinen per akseli. Oliskohan siinä joku pari desiä sellaista sitkeää paksua tököttiä. Kyllä se ihan oikeasti auttaa, kitka toimii paljon jouhevammin ja toisaalta se myös pitää kun on tarkoitus sekä pitäisi myös estää liiallista kulumista. Noitten lisäainemömmöjen englanninkielinen termi "Friction modifier" on aika paljon kuvaavampi

Monissa paremmissa peräöljyissä on kitkalisäaineistus olemassa, mutta niidenkin öljyjen kanssa eron on huomannut. Itselle latoin tuohon täysremontoituun D44a- perään synteettiset GL-5 luokitellut 75W-90 öljyt, ja Jamantilta hain purkillisen lisäainetta. Se mitä olen ehtinyt ajaa niin toimii oikein hyvin eikä mitenkään kihnuta vastaan ja mitä vähän testasin ristiriipuntaa ilman etulukkoa niin aika hyvin tuntui myös pitävän.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vetoakseli poikki ja uutta tilalle... kaskinikki Tekniikka & Jutustelu 8 08.12.2007 21:02
Akseli poikki JanneBlomgren Tekniikka & Jutustelu 14 06.11.2007 07:28
Ostetaan Jeep wranglerin vetoakseli Merkkari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.11.2006 09:00
Takavetari poikki Jeep Wranglerista. jappe Tekniikka & Jutustelu 38 30.11.2005 21:54
Poikki mikä poikki HansB Tekniikka & Jutustelu 7 28.02.2004 18:07


Sivu luotu: 12:27 (GMT +2).