Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep ZJ vetoakseli poikki (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98459)

sisuli 19.06.2012 17:46

Jeep ZJ vetoakseli poikki
 
Eihän näin voi käydä, onneksi vauhti lähes nolla, huh huh.
Pyöränlaakerin heti ulkopuolelta, stefan kohdalta naps.
Dana 44a, huonojahan? nämä on ,mutta suorastaan hengenvaarallinen.
Ja mistäs uutta kaytettyä apparinpuolelle

JAMANT 19.06.2012 18:06

OHO, no eipäs ole mulla koskaan tullut tommosta vastaan!!

Tarkempia tietoja tarvitaan, minkävuotinen Grand Cherokee ja Dana 44, noita on aika montaa vaihtoehtoa, vetoakseleissa: rumpujarrullista, levyjarrullista, C-klipillä lukittua, ilman C-klippiä... Tuolta noita vaihtoehtoja voi tutkia: http://www.jamant.fi/akseli-dana-taka-c-283.html

EDITTIÄ: no höh, otsikossahan se luki: ZJ!! No silti on vielä kaks vaihtoehtoo...

Timo_L 19.06.2012 19:33

Uskaltaisinko veikata että ajettu pyöränlaakerit ihan loppuun ja syönyt uraa vetarin päähän? Tai sitten on saanut kipeetä aikaisemmassa elämässään jossain vaiheessa? Vaikka ei D35 tai D44a mitään huippuakseleita olekkaan, niin ei noita katuajolla suht normirenkailla sentään pitäisi saada tolleen rikki jos ei jotain muuta vikaa ole..

Millaisella käytöllä ollut, minkä kokoiset renkaat, mitkä välitykset, paljonko kilsoja, pitikö laakerit meteliä,...?

sisuli 19.06.2012 20:21

Ei mitään epänormaalia kulumista akselinkaulalla, oli auki muutamatuhatkilsaa sitten, kaikki laakerit vaihdettu, ei ääniä, ei mitään poikkeavaa, renkaat ja kaikki muutkin alkuperäiskokoa, vain maantieajoa, normaalit revittelyt.
250000km
Kyllä se huonouttaan hajos.
Mistäs tuon abs-pyörän nappaa, kun uusi toimitetaan ilman sitä, ei jamantin katalogissakaan ole

Timo_L 19.06.2012 21:31

Koitin vähän etsiskellä.. näyttää vaikealta. D44a on aika hankala akseli kun jälkkimarkkinatukea on vain nimeksi. Kannattaisi koittaa mitata jos D35:n rengas kävisi tähänkin, veikkaus on että kävisi? D35:n renkaita löytyy oikein hyvinkin, hintaa jenkeissä vajaa 20$/ kpl.

Aika vähän on näkynyt että ihan katuajossa hajoaisi, tosin on noita D35 vetareita joskus porukka valitellut että ihan kadullakin mennyt. Miksei sitten D44a:n vetarikin kun ei se sen paksumpi muistaakseni ole ohuimmasta paikasta.

JAMANT 20.06.2012 08:56

Tai sitten on tosiaan hajonnut joskus ja on sorvattu ohuemmaksi ja holkitettu!! Ei muuten kestä!!

Osassa vetareita tulee ABS kehä mukana, osassa ei!! Ja saahan sen siirrettyä siitä vanhasta uuteen, prässäämällä se on kiinni!! Tossa ainakin on ABS-kehä mukana, kuvassakin se näkyy: http://www.jamant.fi/vetoakseli-cro4856333-p-1984.html

Janne1986 12.07.2012 13:39

En viitsi alottaa uutta topicia.
Joten onko minkä lainen homma vaihtaa vetarinkumi 5.2 zj?
Ja sitten vielä tuosta takaperästä.
Onko millanen homma löysätä kitkalukkoa?
Ja tarviiko siihen hommaan varata jotain uusia osia?

Timo_L 12.07.2012 14:03

Löysätä kitkalukkoa :confused: :eek: Johan se on melkoisen löysä muutenkin, eihän se ole kuin ~25% lukko jos on kunnossa. Kuluneena vieläkin huonompi (=ei pidä oikeastaan missään) :D Jos sulla on oireena että tuntuu kihnuttavan joku paikka vastaan jyrkemmin kääntäessä, niin sulla ei kitkassa ole mitään tarvettaa säätää, vaan visko on jakolaatikossa tiensä päässä ja se pykii vastaan..

Jos meinasit että pitää kiristää, niin tilaat uuden kitkapaketin (n.100$ lähetyskuluineen). Siellä ei ole tilaa laittaa yhtään paksumpia levyjä tai shimmejä, ja tod. näk. on jo osassa levyjä korvat poikki.


Vetarinkumin saa vaihdettua kun irrotat vetarin:
* jarrut irti
* kolme pulttia navan takaa auki
* napa irti vetareineen (ei siis tartte ottaa sitä 36mm:n mutteria auki vetarin päästä); jos on napa ruostunut jumiin kääntöpäähän niin jätä pultit riittävästi kierteille, hylsy jatkopätkän kanssa pultinpään ja akselin väliin sopivaan kohti ja käännät rattia -> *pam* -> napa on irti.
* silppuat vanhan kumin, laitat vähän liukkaria väliin ja uusi paikalleen, sitten kiristyspannat kiinni

Kasaus päinvastainen järjestys. Navan ja kääntöpään vastinpintojen väliin kuparitahnaa, hio pintaruosteet ensin irti.

JAMANT 12.07.2012 14:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 897063)
Joten onko minkä lainen homma vaihtaa vetarinkumi 5.2 zj?

Rengas ilmaan ja pois, napamutterista sokka posi ja kruunu pois, mutteri auki, prikka pois, satula irti, levy pois, raidetangonpää irti olkavarresta, kolme ruuvia irti olkavarren sisältä (13mm 12 kulmaa) ja ruuvit takaisin kolme kierrosta ja ruuveilla työntämällä napa irti ja pois, vetoakseli vetämällä pois, vanha kumi pois ja akselin puhdistus ja uutta rasvaa niveleen ja kumi pujotetaan akselia pitkin paikoilleen ja pannat kiinni ja kiristys, kasaus päinvastoin...
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 897063)

Ja sitten vielä tuosta takaperästä.
Onko millanen homma löysätä kitkalukkoa?

Ei sitä tartte löysätä, miksi pitäis?? Mieluummin pitäis kiristää....

Edittiä: Timo oli nopeempi...

Janne1986 12.07.2012 15:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 897069)
Löysätä kitkalukkoa :confused: :eek: Johan se on melkoisen löysä muutenkin, eihän se ole kuin ~25% lukko jos on kunnossa. Kuluneena vieläkin huonompi (=ei pidä oikeastaan missään) :D Jos sulla on oireena että tuntuu kihnuttavan joku paikka vastaan jyrkemmin kääntäessä, niin sulla ei kitkassa ole mitään tarvettaa säätää, vaan visko on jakolaatikossa tiensä päässä ja se pykii vastaan..

Jos meinasit että pitää kiristää, niin tilaat uuden kitkapaketin (n.100$ lähetyskuluineen). Siellä ei ole tilaa laittaa yhtään paksumpia levyjä tai shimmejä, ja tod. näk. on jo osassa levyjä korvat poikki.


Vetarinkumin saa vaihdettua kun irrotat vetarin:
* jarrut irti
* kolme pulttia navan takaa auki
* napa irti vetareineen (ei siis tartte ottaa sitä 36mm:n mutteria auki vetarin päästä); jos on napa ruostunut jumiin kääntöpäähän niin jätä pultit riittävästi kierteille, hylsy jatkopätkän kanssa pultinpään ja akselin väliin sopivaan kohti ja käännät rattia -> *pam* -> napa on irti.
* silppuat vanhan kumin, laitat vähän liukkaria väliin ja uusi paikalleen, sitten kiristyspannat kiinni

Kasaus päinvastainen järjestys. Navan ja kääntöpään vastinpintojen väliin kuparitahnaa, hio pintaruosteet ensin irti.

Eli autossa on kuulemma myyjän mukaan kiristetty usapartsilla kitkalukkoa.
Ja se nyt kiusaa todella paljon kaupunki ajossa.(Rengas valittaa jyrkissä käännöksissä)
Joten meinasin että saisiko sitä helposti löysättyä?
Eli en usko että on viskossa vikaa.

Mutta kiitos tuosta kuminvaihdon ohjeista.
Vaikuttais helpolta.:)

Janne1986 12.07.2012 15:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 897070)
Rengas ilmaan ja pois, napamutterista sokka posi ja kruunu pois, mutteri auki, prikka pois, satula irti, levy pois, raidetangonpää irti olkavarresta, kolme ruuvia irti olkavarren sisältä (13mm 12 kulmaa) ja ruuvit takaisin kolme kierrosta ja ruuveilla työntämällä napa irti ja pois, vetoakseli vetämällä pois, vanha kumi pois ja akselin puhdistus ja uutta rasvaa niveleen ja kumi pujotetaan akselia pitkin paikoilleen ja pannat kiinni ja kiristys, kasaus päinvastoin...

Ei sitä tartte löysätä, miksi pitäis?? Mieluummin pitäis kiristää....

Edittiä: Timo oli nopeempi...

Kiitoksia kanssa vastauksesta.
Mutta Timo oli nopeampi.:D

Joo eli kuten kirjoitin niin on kiristetty usapartsilla ja haittaa kaupunki ajosssa.
Eli löysemmäksi pitäisi saada.

Timo_L 12.07.2012 15:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 897081)
Eli autossa on kuulemma myyjän mukaan kiristetty usapartsilla kitkalukkoa.
Ja se nyt kiusaa todella paljon kaupunki ajossa.(Rengas valittaa jyrkissä käännöksissä)
Joten meinasin että saisiko sitä helposti löysättyä?
Eli en usko että on viskossa vikaa

Millähän ne on sitä kiristäneet, kun uusien pakkojen kanssa ainakaan d44a:han ei ihan oikeasti juuri mitään voi enempää laittaa. Itelle just akselirempan yhteydessä laitoin uudet pakat, ja niitä sai jo vähän taistella paikalleen. Tosin kai sinne väkivalloin ois muutaman kymmenyksen paksumpi levy mennyt puolelleen :D

Onkohan sulla siellä moparin (tai vastaavat) kitkalisäaineet perässä? Pehmeyttää toimintaa huomattavasti verrattuna pelkkiin gl-5 ls öljyihin :)

Janne1986 12.07.2012 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 897084)
Millähän ne on sitä kiristäneet, kun uusien pakkojen kanssa ainakaan d44a:han ei ihan oikeasti juuri mitään voi enempää laittaa. Itelle just akselirempan yhteydessä laitoin uudet pakat, ja niitä sai jo vähän taistella paikalleen. Tosin kai sinne väkivalloin ois muutaman kymmenyksen paksumpi levy mennyt puolelleen :D

Onkohan sulla siellä moparin (tai vastaavat) kitkalisäaineet perässä? Pehmeyttää toimintaa huomattavasti verrattuna pelkkiin gl-5 ls öljyihin :)

Mitään kuittia tai mitään mainintaa ei kyllä ole huoltokirjassa tosta kiristyksestä.
Mutta myyjän puheiden mukaan sitä olisi tiukattu ja vaikutti ihan rehdiltä tyypiltä.
Että tuskin olisi myynyt rikkinäistä autoa.
Edellinen omistaja sanoi laittaneensa samat öljyt joita käytetään skylinessa.
En sitten tiedä ovatko sopivat tuohon perään.
Mitä oireita yleensä tuo rikkinäinen visko antaa?
Voiko sitä testata jotenkin?

Timo_L 12.07.2012 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 897110)
Mitään kuittia tai mitään mainintaa ei kyllä ole huoltokirjassa tosta kiristyksestä.
Mutta myyjän puheiden mukaan sitä olisi tiukattu ja vaikutti ihan rehdiltä tyypiltä.
Että tuskin olisi myynyt rikkinäistä autoa.

Onhan se teoriassa mahdollista, mutta uusilla pakoilla tilaa vain ei oikein ole. Väitän että aika moni ei edes tiedä kitkapakkojen olevan rikki, vaikka onkin.. en tiennyt itsekään että niin pahassa kunnossa oli omatkin vanhat levyt :D

Lainaus:

Edellinen omistaja sanoi laittaneensa samat öljyt joita käytetään skylinessa.
En sitten tiedä ovatko sopivat tuohon perään.
Mitä oireita yleensä tuo rikkinäinen visko antaa?
Voiko sitä testata jotenkin?
Kandee aina laittaa ne kitkalisäaineet lisäksi, itse en aikaisemmin lisännyt koska oli valmiiksi ls- hyväksytyt öljyt. Kummasti vain silti kihnutti vastaan tiukoissa kurveissa. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen :)

Viskon huonon kunnon huomaa siitä, että jyrkissä käännöksissä hitaalla nopeudella alkaa tuntua vähän kuin ajaisi kiinteällä nelivedolla. Mitä huonompikuntoinen visko, sen jähmeämmäksi se tulee -> "pomputtaa" renkaita. Jos sulla on alkuperäinen visko jakolaatikossa ja yli n.150- 200tkm mittarissa niin hyvin tod.näk. visko on jo huonona.

Janne1986 12.07.2012 19:14

Eli tuolla lisäaineella ongelma voisi ehkä poistua jos on "normikitka".
Paljon sitä pitää laittaa ja mikä/mistä saa sopivaa?(jamant?)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 897126)
Onhan se teoriassa mahdollista, mutta uusilla pakoilla tilaa vain ei oikein ole. Väitän että aika moni ei edes tiedä kitkapakkojen olevan rikki, vaikka onkin.. en tiennyt itsekään että niin pahassa kunnossa oli omatkin vanhat levyt :D



Kandee aina laittaa ne kitkalisäaineet lisäksi, itse en aikaisemmin lisännyt koska oli valmiiksi ls- hyväksytyt öljyt. Kummasti vain silti kihnutti vastaan tiukoissa kurveissa. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen :)

Viskon huonon kunnon huomaa siitä, että jyrkissä käännöksissä hitaalla nopeudella alkaa tuntua vähän kuin ajaisi kiinteällä nelivedolla. Mitä huonompikuntoinen visko, sen jähmeämmäksi se tulee -> "pomputtaa" renkaita. Jos sulla on alkuperäinen visko jakolaatikossa ja yli n.150- 200tkm mittarissa niin hyvin tod.näk. visko on jo huonona.


petpi 12.07.2012 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 897126)
Kandee aina laittaa ne kitkalisäaineet lisäksi, itse en aikaisemmin lisännyt koska oli valmiiksi ls- hyväksytyt öljyt. Kummasti vain silti kihnutti vastaan tiukoissa kurveissa. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen :)

Samaa mieltä. Laitoin öljyjen vaihdon yhteydessä moparin omaa lisäainetta ja d44a perä alkoi toimimaan moitteettomasti.

Timo_L 12.07.2012 20:24

Jeps, vaikkapa Jamantilta. Lisätään peräöljyn vaihdon yhteydessä koko purkillinen per akseli. Oliskohan siinä joku pari desiä sellaista sitkeää paksua tököttiä. Kyllä se ihan oikeasti auttaa, kitka toimii paljon jouhevammin ja toisaalta se myös pitää kun on tarkoitus sekä pitäisi myös estää liiallista kulumista. Noitten lisäainemömmöjen englanninkielinen termi "Friction modifier" on aika paljon kuvaavampi :)

Monissa paremmissa peräöljyissä on kitkalisäaineistus olemassa, mutta niidenkin öljyjen kanssa eron on huomannut. Itselle latoin tuohon täysremontoituun D44a- perään synteettiset GL-5 luokitellut 75W-90 öljyt, ja Jamantilta hain purkillisen lisäainetta. Se mitä olen ehtinyt ajaa niin toimii oikein hyvin eikä mitenkään kihnuta vastaan ja mitä vähän testasin ristiriipuntaa ilman etulukkoa niin aika hyvin tuntui myös pitävän.


Sivu luotu: 22:22 (GMT +2).