Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.03.2012, 23:21
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Katon vaihto Toyota j70 koriin


Katon vaihtoa pukkaa. Kyssäri kattokolhujen korjaajille.

Taustaa:
Kolme koria. Kaksi ruosteetonta kattoruttusta koria ja yksi alaosistaan ruosteinen suora kori. Noista pitäis saada yksi suora katsastukelpoinen kori.

Oletteko vaihtaneet kattopelli j70 koriin tippalistan saumasta vai oletteko laittaneet ns. tolpista poikki ja liittäneet isommasta reiästä sisällä olevat vahvistus pellit?

K.o toimenpiteen suorittaneet antakaa neuvot ja kommentit julkisesti tai yv:llä.
Jotta ei tarviis tehdä vaikeimman kautta.


Viimeksi muokannut H_Nietu : 07.03.2012 23:24
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.03.2012, 23:37
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Mistään en mitään tiedä, mut sanoisin et tolpat poikki.

Perusteina ihan vaan se, et tollasta tippalistaversiota ei kyl oo vastaan tult...
Mikä tost tippalistaversiost tekis järkevän?
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2012, 23:53
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Kattopelti on pisteillä kiinni tippalistapellin päällä.
Oikeesta saumasta vaihdettuna hyvin työläs.
Tolpista poikki vaihtoehtoa olen pohtinut vakavasti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.03.2012, 00:20
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H_Nietu Näytä viesti
Tolpista poikki vaihtoehtoa olen pohtinut vakavasti.
Joo, tolpista poikki ja tee samalla pieni choppaus, ei oo kukaan varmaan vielä tehny.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.03.2012, 00:38
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Joo, tolpista poikki ja tee samalla pieni choppaus, ei oo kukaan varmaan vielä tehny.

Liian suuri töinen, jos nyt kuitenkin jättäis tekemättä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.03.2012, 07:11
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

eiku:

kattokorotus ilman kattokorotusta ja paku status !

eli tuplapituset tolpat = popeläjä
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.03.2012, 18:54
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

no on sitä muutamaan autoon katon vaihtanu...
mä vaihtasin ehdottomasti pelkän kattopellin pisteistä niinkun yhtenä vaihtoehtona piditkin.
maltilla kun porailee pisteet irti ja huolella laittaa uuden takasi ni ei huomaa eroa.
niinhän se kuuluisikin tehä.

kyllä jos pilareista vedät poikki ni mitotus on tarkkaa puuhaa.en kyllä edes harkitsisi.
ja siis kyseiseen autoon en ole vaihtanut mutta perusjuttuja.

olisko nappaa kuvaa ni osais paremmin sanoo oman mielipiteen. itte pyrin aina vaihtaa orkkis kohdasta,jos edes jotenki järjellä mahdollista.

Viimeksi muokannut tjl : 08.03.2012 18:56
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2012, 19:02
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
kyllä jos pilareista vedät poikki ni mitotus on tarkkaa puuhaa.en kyllä edes harkitsisi.
Aikanaan Suzukia kunnostettaessa harkittiin vakavasti yhdistää kaksi eri koppaa, toisesta yläosa ja toisesta alaosa. Ja juurikin meinattiin laittaa tolpista kumpikin poikki. Yhteenliittämistä kyselin paikalliselta levyseppähitsarilta, joka on autojenkin kanssa paljon touhunnut. Totesi vaan, että kyllä se niinkin onnistuu mutta sovituksessa pitää olla pirun tarkka jotta ovet ja ikkunat sopii paikoilleen. Jonkinlaista jigiä oli jo suunnittelemassa, että saa kopan suunnilleen mittoihin.

Tuosta viisastuneina hitsattiin se parempi koppa kasaan eikä vaihdeltu toisesta kattoa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.03.2012, 20:09
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Aikanaan Suzukia kunnostettaessa harkittiin vakavasti yhdistää kaksi eri koppaa, toisesta yläosa ja toisesta alaosa. Ja juurikin meinattiin laittaa tolpista kumpikin poikki. Yhteenliittämistä kyselin paikalliselta levyseppähitsarilta, joka on autojenkin kanssa paljon touhunnut. Totesi vaan, että kyllä se niinkin onnistuu mutta sovituksessa pitää olla pirun tarkka jotta ovet ja ikkunat sopii paikoilleen. Jonkinlaista jigiä oli jo suunnittelemassa, että saa kopan suunnilleen mittoihin.

Tuosta viisastuneina hitsattiin se parempi koppa kasaan eikä vaihdeltu toisesta kattoa.


siis kyllä se onnistuu, kokeillut senkin. mutta pitää muistaa mittaa kahdesti, leikkaa kerran
todellisuudessa mittaa 20kertaa. monesti helpompi vaan pelkkä peti vaihtaa.esim: katton pellin vaihtaa johonki 206 pösöö päivässä, mut sit jos tarvis laikkaa pilareista poikki...menis aika paljo kauemmin
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.03.2012, 10:03
pecu:n Avatar
pecu pecu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.08
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 196
Perusasetus

työkseni autopeltihommia tehneenä sanoisin et pelkkä pelti vaihtoon muttaku tässä tapauksessa olis ilmeisestikkin vanhan ehjän katon siirto toiseen kyseessä niin hankaloittaa hommaa, koska hirvee työmaa ottaa ehjänä se vanha pelti!minä katkaisisin tolpista ja koko katto vaan vaihtoon onnistuu varmasti kun hyvin mittailee tolpista katkaisukohdat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.03.2012, 18:35
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

makuasia itte en ole kun kerran vaihtanu pelkän pellin niin että olisin saanu uuden varaosan, aina ensin irrottanu sen jostaki toisesta autosta.
kieli keskellä suuta poraa vanhan pisteet irti, kattoo tarkkaa et pora osuu pisteen keskelle, vaikka kahdella eri kokosella terällä tekee. itte todennu ihan laadukkaan poranterän parhaaks tohon hommaan, en tykkää pistehitsiterästä.

siinä vaiheessa kun joudut taltalla availee niit pisteitä kun oot porannu sivuun ni vääntyy pelti helposti.
ja pelti irtoo siististi vaan jos poraa oikeesti huolella pisteet irti.jos ei tarvii verhoiluja irrottaa niin työhön menee yks työpäivä, tosin riippuu autosta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.03.2012, 22:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Näyttely-, vaihto- vai offiauto?


Jos teet myyntiautoa, niin kattopellin vaihto voi olla helpoin?
Mutta: miten hoidatte ruostesuojaksen, jos vesikourusta vaihdatte? Siis kun tehtaalla tuo homma tehdään kitti väliin- ja pistehitsauksella (vastushitsaus? siis painetaan elkuilla kovaa ja iso virta sulattaa teräkset kiinni) kiinni?
Itse migillä hitsatessa reiästä pisteellä, tuo kittaaminen täytyy tehdä jälkikäteen.
Ja kun nuo landcruiserit meinaa hapata tuosta saumasta tehtaan jäljiltä, niin tuo ruostesuojaaminen on tosi tärkeä, jos meinaa auto pitää yli vuoden!

Itse tekisin tuon katon siirron tolpasta poikki- periaatteella seuraavasti:
-kaikki ovet lasit ja verhoilut pois.
-tekisin pahvi/kovalevy mallin laseista, siis niiden tiivisteiden lieriö-pintojen mukaan( siis isompi mitä lasin reiästä sopii, mutta sopii juuri ja juuri lasin reikään.)
-noihin malleihin tehdään jokaiseen nurkkaan POP-niittiterällä reikä, ja tuota reikää ohjarina käyttäen porataan pilkat sekä luovuttajaan että vastaanottajaan. sitten tarkastetaan että sekä luovuttajassa että vastaanottajassa reiät samassa kohtaa. Mallineeseen voidaan tehdä 2. versio jos ei onnistunut... ja kirjoitetaan kommentit.
myös mittatietoja voidaan etsiä tuolla poratäppä menetelmällä-> (siis täppien kohdalta tuulilasin aukon maksimikorkeus on jjj milliä jne -> siis helppo siirtää mittauspisteitä korista toiseen.
-sitten määritetään katkaisukohdat tolppiinkaikki linjat vaakatasossa) tuulilasin tolpat joko ala- tai ylä nurkasta, ja nimenomaan siten että tukiprofiilit hitsataan myös
-sivutolpat joko ala- tai yläpäästä (muista mitata "korin" leveys molemmista koreista katkaisulinjalta)
-takatolpat; taas joko ala tai yläpäästä, ja muistetaan mitata ristimitta.

Ja kun katkaisulinjat on merkitty molempiin koreihin, niin luovuttajan katto katkaistaan noin 2mm merkin alapuolelta. samoten ruttukatto katkaistaan 2mm merkin yläpuolelta. Nyt katto on 4mm liian korkea!
nyt tehdään irroitus sisäpellille(- tai ulkopellille), että saadaan hitsaus paikka kotelon sisäpuolisille pelleille)
Katto hitsataan paikoilleen syrjällään olevilla 3x30 lattaraudan paloilla, ja rälläkällä tasataan välys..
Ja ratkotaan nuo lattaraudat irti, ja hitsataan takaisin sinne rälläkän laikan paksuuden päähän... (kun sivutolpat kierretty rällälällä, niin hitsataan 2. toisellepuolen palkkia, niin voidaan ratkoa tuo häiritsevä lattarauta pois rälläkän tieltä...)

Siis vaatii työtä, ja tarkkoja mittauksia, mutta jos noihin hitsaussaumoihin sumutetaan vaikka vain whyrt hss 2000 vaseliiniä(?), niin kestää väh. 10v

ja onnistuu tosiaankin offiautoon peruskoulupohjalla, ja tietysti pitää osata hitsata, kitata ja maalata


Ja tuohon pistehitsisauman "purkamiseen": Modatkaa paineilmakäyttöinen rautasaha moottorisahan viiloille sopivaksi, ja kun pisteen poraus ei onnistu 100% niin sitten viilatte lopun pisteen pois, jäähdytykseen/voiteluun veteen sekoittuva leikkuuöljy, laimennettuna 3-10x liian laimeaksi.
(siis tuohon ehyen kattopellin irroitukseen, korjattavan auton kattopelti pois k.o rautasahalla mahdollisimman läheltä pistehitsejä, ja terää jäähdytetään auton sisältä paineilmalla... -> tuo pistehitseistä irroitettava katto on noin 20mm leveä nauha

Työn iloa!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.03.2012, 23:11
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos teet myyntiautoa, niin kattopellin vaihto voi olla helpoin?
Mutta: miten hoidatte ruostesuojaksen, jos vesikourusta vaihdatte? Siis kun tehtaalla tuo homma tehdään kitti väliin- ja pistehitsauksella (vastushitsaus? siis painetaan elkuilla kovaa ja iso virta sulattaa teräkset kiinni) kiinni?
Itse migillä hitsatessa reiästä pisteellä, tuo kittaaminen täytyy tehdä jälkikäteen.
Ja kun nuo landcruiserit meinaa hapata tuosta saumasta tehtaan jäljiltä, niin tuo ruostesuojaaminen on tosi tärkeä, jos meinaa auto pitää yli vuoden!

Itse tekisin tuon katon siirron tolpasta poikki- periaatteella seuraavasti:
-kaikki ovet lasit ja verhoilut pois.
-tekisin pahvi/kovalevy mallin laseista, siis niiden tiivisteiden lieriö-pintojen mukaan( siis isompi mitä lasin reiästä sopii, mutta sopii juuri ja juuri lasin reikään.)
-noihin malleihin tehdään jokaiseen nurkkaan POP-niittiterällä reikä, ja tuota reikää ohjarina käyttäen porataan pilkat sekä luovuttajaan että vastaanottajaan. sitten tarkastetaan että sekä luovuttajassa että vastaanottajassa reiät samassa kohtaa. Mallineeseen voidaan tehdä 2. versio jos ei onnistunut... ja kirjoitetaan kommentit.
myös mittatietoja voidaan etsiä tuolla poratäppä menetelmällä-> (siis täppien kohdalta tuulilasin aukon maksimikorkeus on jjj milliä jne -> siis helppo siirtää mittauspisteitä korista toiseen.
-sitten määritetään katkaisukohdat tolppiinkaikki linjat vaakatasossa) tuulilasin tolpat joko ala- tai ylä nurkasta, ja nimenomaan siten että tukiprofiilit hitsataan myös
-sivutolpat joko ala- tai yläpäästä (muista mitata "korin" leveys molemmista koreista katkaisulinjalta)
-takatolpat; taas joko ala tai yläpäästä, ja muistetaan mitata ristimitta.

Ja kun katkaisulinjat on merkitty molempiin koreihin, niin luovuttajan katto katkaistaan noin 2mm merkin alapuolelta. samoten ruttukatto katkaistaan 2mm merkin yläpuolelta. Nyt katto on 4mm liian korkea!
nyt tehdään irroitus sisäpellille(- tai ulkopellille), että saadaan hitsaus paikka kotelon sisäpuolisille pelleille)
Katto hitsataan paikoilleen syrjällään olevilla 3x30 lattaraudan paloilla, ja rälläkällä tasataan välys..
Ja ratkotaan nuo lattaraudat irti, ja hitsataan takaisin sinne rälläkän laikan paksuuden päähän... (kun sivutolpat kierretty rällälällä, niin hitsataan 2. toisellepuolen palkkia, niin voidaan ratkoa tuo häiritsevä lattarauta pois rälläkän tieltä...)

Siis vaatii työtä, ja tarkkoja mittauksia, mutta jos noihin hitsaussaumoihin sumutetaan vaikka vain whyrt hss 2000 vaseliiniä(?), niin kestää väh. 10v

ja onnistuu tosiaankin offiautoon peruskoulupohjalla, ja tietysti pitää osata hitsata, kitata ja maalata

Ja tuohon pistehitsisauman "purkamiseen": Modatkaa paineilmakäyttöinen rautasaha moottorisahan viiloille sopivaksi, ja kun pisteen poraus ei onnistu 100% niin sitten viilatte lopun pisteen pois, jäähdytykseen/voiteluun veteen sekoittuva leikkuuöljy, laimennettuna 3-10x liian laimeaksi.
(siis tuohon ehyen kattopellin irroitukseen, korjattavan auton kattopelti pois k.o rautasahalla mahdollisimman läheltä pistehitsejä, ja terää jäähdytetään auton sisältä paineilmalla... -> tuo pistehitseistä irroitettava katto on noin 20mm leveä nauha

Työn iloa!
Työkaluksi.
Kitti on vain saumassa. Pellit aina toisiaan vasten pisthitsissä.
Ruostesuojaus: Reikää, tulpaa ja tectyyliä.
Kolmas kori vielä noutamatta pajalle. Jos sais sen ensiviikolla talliin ja työn alle. Kieretangot mutuilla ja levyillä kovaa valuuttaa sovittamissa, mihin väliin tahansa kunhan mittaa suorasta korista.
Thx. hyvistä neuvoista.
Pläkkeri en oo mutta saman kaurapuuron syön ja paskannan
ps. Rauta on nöyrää kun sitä osaa käsitellä.
ps.ps. Luultavasti tolpista menee poikki.
Riippuu kolmannesta korista
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.03.2012, 22:48
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
eiku:

kattokorotus ilman kattokorotusta ja paku status !

eli tuplapituset tolpat = popeläjä
Kuka fotoshoppaa luonnoksen?
Vois olla aika rietas
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu LJ70 koriin tulevat takavalot Shammaani O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 26.03.2012 12:38
Myydään / Vaihdetaan Toyota Landcruiser HJ61 -88 (vaihto mahdollista Toyota 4Runneriin) Jooseppi O/M/V Ajoneuvot 0 11.03.2009 21:07
Helmaputket: runkoon vai koriin? JF Tekniikka & Jutustelu 27 26.02.2009 20:01
Uretaania koriin? pastirolli Tekniikka & Jutustelu 16 18.09.2007 13:25
O: Bj:n koriin vaihdeaskin luukku -78 <- lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 24.02.2006 22:09


Sivu luotu: 22:21 (GMT +2).