![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Näyttely-, vaihto- vai offiauto?Jos teet myyntiautoa, niin kattopellin vaihto voi olla helpoin? Mutta: miten hoidatte ruostesuojaksen, jos vesikourusta vaihdatte? Siis kun tehtaalla tuo homma tehdään kitti väliin- ja pistehitsauksella (vastushitsaus? siis painetaan elkuilla kovaa ja iso virta sulattaa teräkset kiinni) kiinni? Itse migillä hitsatessa reiästä pisteellä, tuo kittaaminen täytyy tehdä jälkikäteen. Ja kun nuo landcruiserit meinaa hapata tuosta saumasta tehtaan jäljiltä, niin tuo ruostesuojaaminen on tosi tärkeä, jos meinaa auto pitää yli vuoden! Itse tekisin tuon katon siirron tolpasta poikki- periaatteella seuraavasti: -kaikki ovet lasit ja verhoilut pois. -tekisin pahvi/kovalevy mallin laseista, siis niiden tiivisteiden lieriö-pintojen mukaan( siis isompi mitä lasin reiästä sopii, mutta sopii juuri ja juuri lasin reikään.) -noihin malleihin tehdään jokaiseen nurkkaan POP-niittiterällä reikä, ja tuota reikää ohjarina käyttäen porataan pilkat sekä luovuttajaan että vastaanottajaan. sitten tarkastetaan että sekä luovuttajassa että vastaanottajassa reiät samassa kohtaa. Mallineeseen voidaan tehdä 2. versio jos ei onnistunut... ja kirjoitetaan kommentit. myös mittatietoja voidaan etsiä tuolla poratäppä menetelmällä-> (siis täppien kohdalta tuulilasin aukon maksimikorkeus on jjj milliä jne -> siis helppo siirtää mittauspisteitä korista toiseen. -sitten määritetään katkaisukohdat tolppiin ![]() -sivutolpat joko ala- tai yläpäästä (muista mitata "korin" leveys molemmista koreista katkaisulinjalta) -takatolpat; taas joko ala tai yläpäästä, ja muistetaan mitata ristimitta. Ja kun katkaisulinjat on merkitty molempiin koreihin, niin luovuttajan katto katkaistaan noin 2mm merkin alapuolelta. samoten ruttukatto katkaistaan 2mm merkin yläpuolelta. Nyt katto on 4mm liian korkea! nyt tehdään irroitus sisäpellille(- tai ulkopellille), että saadaan hitsaus paikka kotelon sisäpuolisille pelleille) Katto hitsataan paikoilleen syrjällään olevilla 3x30 lattaraudan paloilla, ja rälläkällä tasataan välys.. Ja ratkotaan nuo lattaraudat irti, ja hitsataan takaisin sinne rälläkän laikan paksuuden päähän... (kun sivutolpat kierretty rällälällä, niin hitsataan 2. toisellepuolen palkkia, niin voidaan ratkoa tuo häiritsevä lattarauta pois rälläkän tieltä...) Siis vaatii työtä, ja tarkkoja mittauksia, mutta jos noihin hitsaussaumoihin sumutetaan vaikka vain whyrt hss 2000 vaseliiniä(?), niin kestää väh. 10v ja onnistuu tosiaankin offiautoon peruskoulupohjalla, ja tietysti pitää osata hitsata, kitata ja maalata ![]() Ja tuohon pistehitsisauman "purkamiseen": Modatkaa paineilmakäyttöinen rautasaha moottorisahan viiloille sopivaksi, ja kun pisteen poraus ei onnistu 100% niin sitten viilatte lopun pisteen pois, jäähdytykseen/voiteluun veteen sekoittuva leikkuuöljy, laimennettuna 3-10x liian laimeaksi. (siis tuohon ehyen kattopellin irroitukseen, korjattavan auton kattopelti pois k.o rautasahalla mahdollisimman läheltä pistehitsejä, ja terää jäähdytetään auton sisältä paineilmalla... -> tuo pistehitseistä irroitettava katto on noin 20mm leveä nauha ![]() Työn iloa!
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kitti on vain saumassa. Pellit aina toisiaan vasten pisthitsissä. Ruostesuojaus: Reikää, tulpaa ja tectyyliä. Kolmas kori vielä noutamatta pajalle. Jos sais sen ensiviikolla talliin ja työn alle. Kieretangot mutuilla ja levyillä kovaa valuuttaa sovittamissa, mihin väliin tahansa kunhan mittaa suorasta korista. Thx. hyvistä neuvoista. Pläkkeri en oo mutta saman kaurapuuron syön ja paskannan ![]() ps. Rauta on nöyrää kun sitä osaa käsitellä. ps.ps. Luultavasti tolpista menee poikki. Riippuu kolmannesta korista ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu LJ70 koriin tulevat takavalot | Shammaani | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 26.03.2012 12:38 |
Myydään / Vaihdetaan Toyota Landcruiser HJ61 -88 (vaihto mahdollista Toyota 4Runneriin) | Jooseppi | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 11.03.2009 21:07 |
Helmaputket: runkoon vai koriin? | JF | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 26.02.2009 20:01 |
Uretaania koriin? | pastirolli | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 18.09.2007 13:25 |
O: Bj:n koriin vaihdeaskin luukku -78 <- | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.02.2006 22:09 |