![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() käsi sammutin laitonko?kävinpä yrittämässä leimaa tossa viikolla. Muutokset hurjiin korotuksiin oli ok mutta leimasetä puuttui käsi sammuttimeen. Vedoten rattilukkoon. Avaimenhan saa pois moottorin käydessä ja rattilukon päälle. Tottahan tuo on mutta jokatoisella on vaijeri ja jotkut sammuttaa vaihteella. Kyseessä patrol
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
siitä rattilukosta tulee sanomista jos avaimen saa käydessä pois.. tosin inssi ei aina huomaa kokeilla,omassa patessa saa avaimen irti mutta ei ihan suoraan hieman joutuu runkkaan sitä..
ja ei se manuali sammututs pitäs olla ongelma,omassa ei ainakaan tullut sanomista. onhan myös monessa vanhoissa kuorma autoissa samalla tavalla.. no joku viisaampi ehkä tietää enemmän
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
homman hauskuus onkin kun vaijeri sammutin semmoisenaan ole laiton. Mutta jos pystyt kääntämää avaimen nollille ja otat avaimen pois menee rattilukko päälle. Ja moottori käy. = laiton
virtalukon kääntämisen estäminen moottori käynnissä vaatis jo semmosen virityksen että on varmaan helpompi korjata orggis sammutin leimalle. Ellei jollain ole jotain perustetta miksi nykyinen systeemi pitäisi sallia ? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ei tuollainen "narusammutin" ainakaan mulla aiheuttanut minkäänlaista neuvottelua katsastuksessa. Inssi vaan kysyi että mistä tää sammuu? Autoon oli kyllä vaihdettu moottori yms, en tiedä vaikuttaako asiaan.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Rikot sen rattilukon niin ongelma poistuu (tai ainakin siirtyy pois siita sammuttimesta..)
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ja rattilukko(varkaudenestolaite) on pakollinen oliko se nyt vuodesta 66 lähtien(hatusta temmattua ei niin varmaa tietoa)
Onhan noita autoja monia jotka jo tehtaalta lähtiessään sammuu vaijerista tms.esim Mersu pakut ja vanhemmat henkilöautotkin. Ja avaimet saa kyllä taskuun kaikista. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ja sitten faktaa eli...
01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 + Lähde. Katsastajan käsikirja. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Lukkolaite voi olla muukin kuin virtalukon yhteydessa oleva lukitus. Panee siihen vaikka erillisen rattilukkokapulan.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Sammutin
Kyllä sammutin saa olla vaijerilla.
Täälä pohjosessa jopa vaihteella sammuvat kuorma-autot menee katastuksesta läpi. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuossa ole kohtuu selvästi? Sivu 39 alalaita... http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf
__________________
- eskimo kaenuusta |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Rattilukko ei saa siis kytkeytyä missään ajokissa moottorin käydessä vuosimallista riippumatta. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
60-luvun lopulla oli ainakin chrysler tuotteissa suomessa asennettu varkauden estoksi niin sanottu panssaripuola kun autoissa ei ollut rattilukkoa, eli virtalukko ja puola oli yhdistetty toisiinsa sellaisella paksulla taipuisalla metalli putkella/letkulla minkä sisällä kulki puolalle virta. eli piuhoilla sytytysvirran kytkeminen konehuoneen puolelta ei onnistunut (jos ei sattunut olemaan omaa puolaa mukana)
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ok. Toi halyhommahan on sitten jees
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sain putsaamalla kumminkin toimimaan moottorin. Orggis ohjaus paskana mutta täältä löytyvien kuvien avulla sai suht helposti rakennettua uuden ohjauksen moottorille. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Mites kun noissa Saabeissa ei sitä rattilukkoa ole, vaan hirmu näppärä pakki-lukko!
![]() ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Aika monesta 60-70 luvun vaihteen jenkistä puuttuu nykyisin tuo ajon estävä laitos, mutta kyllähän noihin leima aina tulee. Millanen se lie vakiona ollu 70-luvun vaneissa tai ramblereissa? Ite en oo ikinä panssaripuolaa livenä nähny...
Ja toisekseen, eipä oo tullu vielä ensimmäistäkään berttaa vastaan, jossa ois ehjä edic :P Viimeksi ainakin leima tuli, kun teetti uuden avaimen, joka ei lähteny virtalukosta suoraan vetämällä irti. Siinä virtalukon kupeessa kun on se pieni nappi, josta pitää painaa, että saa avaimen pois/rattilukon päälle tai hehkutettua... |
#18
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Viipo;621132]Aika monesta 60-70 luvun vaihteen jenkistä puuttuu nykyisin tuo ajon estävä laitos, mutta kyllähän noihin leima aina tulee. Millanen se lie vakiona ollu 70-luvun vaneissa tai ramblereissa? Ite en oo ikinä panssaripuolaa livenä nähny...
joo ei ole ottanut ikinä moisesta asiasta kiinni leimalla vaikka on ollut panssaripuola poistettu.eivät ole olleet oikein kestävän systeemin maineessa, taitaa olla minulla vielä yksi kappale muistona. yhdessäkään patrollissa ei ole minulla pelannut tuo alkuperäinen sammutin. olen katsastuksessa joskus asiastakin vielä erikseen sanonut mutta tuo vaijerisammutus on aina riittänyt. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
kyllä on täälläkin narusta sammuminen riittänyt...
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli sama onkelma viime leimalla ja tälle leimalle litan avaimet vaijerilla kiinni sammuttimeen että kun avaimet ottaa pois virtalukosta sammuu..
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi) |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Vaijerisammutus lienee kuitenkin laillinen jos se on ollu alunperin? Hyväksyykö Matti mopoauton vaijerisammutuksella?
__________________
Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa! |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
varkaat yleensä haluaa sen auton mukaansa, eikä vaan fiilistellä käyvässä saabissa kytkin pohjas paikallaan... ![]()
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
vaihteella sammuminen on riittänyt meillä päin ja vaijerilla kanssa viimeksi inssi sammutti vaihteella kuulemma oli vaijeri niin jäykkä itse sammutin auton ulkoa sen vaijerista käsin joka konttorilla oma käytäntö tai mielipide
|
#24
|
|||
|
|||
![]() Moro
Joo just kävin leimalla ja ei katsastusmies muut kysyny ku et mistä tän saa sammumaa.
Mut jos seuraavaks tulee ongelmia ni mistä päin autoa löydän ton auton alkuperäsen sammuttajan.Eli auto patrol 3.3 td 86 |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ps:komeet pörinät sun patikassa
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
käsi gps | sami_k | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 30.01.2011 16:17 |
Myydään PDA / Käsi GPS | JERKKU | O/M/V Muut | 0 | 20.03.2009 19:42 |
BJ sammutin | BJ45 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.11.2006 02:46 |
sammutin | las-c | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 06.02.2005 16:01 |
O: Sammutin Patroliin | ryobi | O/M/V Muut | 6 | 12.01.2005 11:09 |