Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   käsi sammutin laitonko? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66487)

-wj- 05.12.2009 09:35

käsi sammutin laitonko?
 
kävinpä yrittämässä leimaa tossa viikolla.

Muutokset hurjiin korotuksiin oli ok mutta leimasetä puuttui käsi sammuttimeen.
Vedoten rattilukkoon. Avaimenhan saa pois moottorin käydessä ja rattilukon päälle.
Tottahan tuo on mutta jokatoisella on vaijeri ja jotkut sammuttaa vaihteella.


Kyseessä patrol

Heegi 05.12.2009 11:12

siitä rattilukosta tulee sanomista jos avaimen saa käydessä pois.. tosin inssi ei aina huomaa kokeilla,omassa patessa saa avaimen irti mutta ei ihan suoraan hieman joutuu runkkaan sitä..
ja ei se manuali sammututs pitäs olla ongelma,omassa ei ainakaan tullut sanomista. onhan myös monessa vanhoissa kuorma autoissa samalla tavalla..
no joku viisaampi ehkä tietää enemmän

-wj- 05.12.2009 12:27

homman hauskuus onkin kun vaijeri sammutin semmoisenaan ole laiton. Mutta jos pystyt kääntämää avaimen nollille ja otat avaimen pois menee rattilukko päälle. Ja moottori käy. = laiton
virtalukon kääntämisen estäminen moottori käynnissä vaatis jo semmosen virityksen että on varmaan helpompi korjata orggis sammutin leimalle.

Ellei jollain ole jotain perustetta miksi nykyinen systeemi pitäisi sallia ?

Yölento 05.12.2009 12:31

Ei tuollainen "narusammutin" ainakaan mulla aiheuttanut minkäänlaista neuvottelua katsastuksessa. Inssi vaan kysyi että mistä tää sammuu? Autoon oli kyllä vaihdettu moottori yms, en tiedä vaikuttaako asiaan.

Pete 05.12.2009 12:43

Rikot sen rattilukon niin ongelma poistuu (tai ainakin siirtyy pois siita sammuttimesta..)

Bj Andy 05.12.2009 14:12

Ja rattilukko(varkaudenestolaite) on pakollinen oliko se nyt vuodesta 66 lähtien(hatusta temmattua ei niin varmaa tietoa)

Onhan noita autoja monia jotka jo tehtaalta lähtiessään sammuu vaijerista tms.esim Mersu pakut ja vanhemmat henkilöautotkin. Ja avaimet saa kyllä taskuun kaikista.

-wj- 05.12.2009 14:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pete (Viesti 620475)
Rikot sen rattilukon niin ongelma poistuu (tai ainakin siirtyy pois siita sammuttimesta..)

ja rattilukko pakollinen. Oliko se nyt 74 eteenpäin = ei voittoa :D

Bj Andy 05.12.2009 14:17

Ja sitten faktaa eli...

01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla
erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 +

Lähde. Katsastajan käsikirja.

Pete 05.12.2009 14:44

Lukkolaite voi olla muukin kuin virtalukon yhteydessa oleva lukitus. Panee siihen vaikka erillisen rattilukkokapulan.

fj40 05.12.2009 17:11

Sammutin
 
Kyllä sammutin saa olla vaijerilla.
Täälä pohjosessa jopa vaihteella sammuvat kuorma-autot menee katastuksesta läpi.

Eskimo 05.12.2009 17:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fj40 (Viesti 620574)
Kyllä sammutin saa olla vaijerilla.
Täälä pohjosessa jopa vaihteella sammuvat kuorma-autot menee katastuksesta läpi.

Elikkäs sillon katsuri kattoo sormien läpi. Ei pitäs tulla leimaa.

Tuossa ole kohtuu selvästi? Sivu 39 alalaita...

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf

-MaTTi- 05.12.2009 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 620582)
Elikkäs sillon katsuri kattoo sormien läpi. Ei pitäs tulla leimaa.

Tuossa ole kohtuu selvästi? Sivu 39 alalaita...

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf

Kuorma-autoissa lukkolaite ei ole pakollinen. Henkilö- ja pakettiautoissa pitää olla rattilukko tai muu luvattoman käytön estävä kiinteästi asennettu laite (Pete huom. irtokapula ratissa ei riitä). Nykyisin AKE hyväksyy myös VAT-hyväksytyn ajonestolaitteen (hälärin) rattilukon korvikkeeksi.

Rattilukko ei saa siis kytkeytyä missään ajokissa moottorin käydessä vuosimallista riippumatta.

MotorPsycho 05.12.2009 20:49

60-luvun lopulla oli ainakin chrysler tuotteissa suomessa asennettu varkauden estoksi niin sanottu panssaripuola kun autoissa ei ollut rattilukkoa, eli virtalukko ja puola oli yhdistetty toisiinsa sellaisella paksulla taipuisalla metalli putkella/letkulla minkä sisällä kulki puolalle virta. eli piuhoilla sytytysvirran kytkeminen konehuoneen puolelta ei onnistunut (jos ei sattunut olemaan omaa puolaa mukana)

Pete 06.12.2009 05:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 620603)
(Pete huom. irtokapula ratissa ei riitä)..

Ok. Toi halyhommahan on sitten jees

-wj- 06.12.2009 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 620582)
Elikkäs sillon katsuri kattoo sormien läpi. Ei pitäs tulla leimaa.

Tuossa ole kohtuu selvästi? Sivu 39 alalaita...

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf

Eipä tossa näytä oikotietä olevan.

Sain putsaamalla kumminkin toimimaan moottorin. Orggis ohjaus paskana mutta täältä löytyvien kuvien avulla sai suht helposti rakennettua uuden ohjauksen moottorille.

Swifter 06.12.2009 23:17

Mites kun noissa Saabeissa ei sitä rattilukkoa ole, vaan hirmu näppärä pakki-lukko!:D Jos vaikka sellasen pykäis... Tiedä sitten,että miten se luvattoman käytön estää,onhan siinä kytkin petaali?? Tai ainaki omassa oli..:p Täytyy joku munalukko laittaa vaihdekeppiin.

Viipo 07.12.2009 04:38

Aika monesta 60-70 luvun vaihteen jenkistä puuttuu nykyisin tuo ajon estävä laitos, mutta kyllähän noihin leima aina tulee. Millanen se lie vakiona ollu 70-luvun vaneissa tai ramblereissa? Ite en oo ikinä panssaripuolaa livenä nähny...

Ja toisekseen, eipä oo tullu vielä ensimmäistäkään berttaa vastaan, jossa ois ehjä edic :P
Viimeksi ainakin leima tuli, kun teetti uuden avaimen, joka ei lähteny virtalukosta suoraan vetämällä irti. Siinä virtalukon kupeessa kun on se pieni nappi, josta pitää painaa, että saa avaimen pois/rattilukon päälle tai hehkutettua...

MotorPsycho 07.12.2009 20:10

[QUOTE=Viipo;621132]Aika monesta 60-70 luvun vaihteen jenkistä puuttuu nykyisin tuo ajon estävä laitos, mutta kyllähän noihin leima aina tulee. Millanen se lie vakiona ollu 70-luvun vaneissa tai ramblereissa? Ite en oo ikinä panssaripuolaa livenä nähny...

joo ei ole ottanut ikinä moisesta asiasta kiinni leimalla vaikka on ollut panssaripuola poistettu.eivät ole olleet oikein kestävän systeemin maineessa, taitaa olla minulla vielä yksi kappale muistona.

yhdessäkään patrollissa ei ole minulla pelannut tuo alkuperäinen sammutin. olen katsastuksessa joskus asiastakin vielä erikseen sanonut mutta tuo vaijerisammutus on aina riittänyt.

mikkoimp 07.12.2009 21:00

kyllä on täälläkin narusta sammuminen riittänyt...

Rolpatti 07.12.2009 21:17

Mulla oli sama onkelma viime leimalla ja tälle leimalle litan avaimet vaijerilla kiinni sammuttimeen että kun avaimet ottaa pois virtalukosta sammuu..

toyovoima 07.12.2009 21:46

Vaijerisammutus lienee kuitenkin laillinen jos se on ollu alunperin? Hyväksyykö Matti mopoauton vaijerisammutuksella?

santikko 07.12.2009 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Swifter (Viesti 621111)
Mites kun noissa Saabeissa ei sitä rattilukkoa ole, vaan hirmu näppärä pakki-lukko!:D Jos vaikka sellasen pykäis... Tiedä sitten,että miten se luvattoman käytön estää,onhan siinä kytkin petaali?? Tai ainaki omassa oli..:p Täytyy joku munalukko laittaa vaihdekeppiin.



varkaat yleensä haluaa sen auton mukaansa, eikä vaan fiilistellä käyvässä saabissa kytkin pohjas paikallaan...:) tai kait ne perse edelläkin liikkuu? saattaa vaan joku kiinnittää huomioo ku painelee hurjistuneella saabilla pakilla karkuun tekopaikalta...

tiipe 08.12.2009 06:53

vaihteella sammuminen on riittänyt meillä päin ja vaijerilla kanssa viimeksi inssi sammutti vaihteella kuulemma oli vaijeri niin jäykkä itse sammutin auton ulkoa sen vaijerista käsin joka konttorilla oma käytäntö tai mielipide

Anttikan 09.12.2009 16:53

Moro
 
Joo just kävin leimalla ja ei katsastusmies muut kysyny ku et mistä tän saa sammumaa.

Mut jos seuraavaks tulee ongelmia ni mistä päin autoa löydän ton auton alkuperäsen sammuttajan.Eli auto patrol 3.3 td 86

Rolpatti 09.12.2009 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Anttikan (Viesti 621819)
Joo just kävin leimalla ja ei katsastusmies muut kysyny ku et mistä tän saa sammumaa.

Mut jos seuraavaks tulee ongelmia ni mistä päin autoa löydän ton auton alkuperäsen sammuttajan.Eli auto patrol 3.3 td 86

Missä kävit leimalla?? mulle ne vinkus siitä vaijeri sammuttimesta siinä Myllyn vieressä olevalla konttorilla...

ps:komeet pörinät sun patikassa


Sivu luotu: 01:19 (GMT +2).