Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.12.2015, 18:59
joonaveckman joonaveckman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.02.14
Sijainti: Tampere, Suomi
Viestit: 41
Perusasetus

Kestäviä akseleita???


Olen alkanut miettimään suzukiin akseleiden vaihtoa. Tällä hetkellä autossa on rangen tekniikka ja molemmissa päissä rangen etuakselit. Renkaina 35" bokkerit. Kysymys kuuluukin että mitkä akselit olisivat kestävät? Portaaleita ollaan mietitty mutta hieman hintavia tuntuvat olevan. Renkaiksi tulisi 39.5"-42" renkaat. Tiedän kestävyys riippu pitkälti kuskista ja eipä noiden rangen akseleiden kanssakaan ole ongelmia ollut. Esittäkäähän jonkinsortin vaihtoehtoja?

__________________
Vain huusissa pytyt on pystyssä!
Islevillages offroad group
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.12.2015, 19:05
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137463

tuosta pikku remontilla sopivat akselit ?
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2015, 19:09
joonaveckman joonaveckman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.02.14
Sijainti: Tampere, Suomi
Viestit: 41
Perusasetus

Mitähän tuollaiset painaa per pää?
__________________
Vain huusissa pytyt on pystyssä!
Islevillages offroad group
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2015, 19:27
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Perusasetus

Front axle: 830 lbs
Rear axle: 660 lbs
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.12.2015, 15:37
joonaveckman joonaveckman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.02.14
Sijainti: Tampere, Suomi
Viestit: 41
Perusasetus

Löytyykö lissää vaihtoehtoja?
__________________
Vain huusissa pytyt on pystyssä!
Islevillages offroad group
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.12.2015, 15:45
JanneBlomgren JanneBlomgren on kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 991
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140644
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.12.2015, 17:34
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 84
Perusasetus

- missä autoissa on ollut dana 40 akselit ? - tehot, painot ?
- tuumin, että kestääkö dana 40 suzuki sj 410 alla ?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.12.2015, 18:23
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus



Kestää!

Wranglerissa ainakin taitaa olla ja onko cherokeessa?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.12.2015, 18:35
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nevo Näytä viesti
- missä autoissa on ollut dana 40 akselit ? - tehot, painot ?
- tuumin, että kestääkö dana 40 suzuki sj 410 alla ?
Aivan varmasti kestää, 70-luvun full size jeepeissä noita on vakiona ja niissä on suht tehokkaitakin koneita ollut. Suikan painon alla tuskin saa millään niin paljoa pitoa että hajoaisi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.12.2015, 20:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nevo Näytä viesti
- missä autoissa on ollut dana 40 akselit ? - tehot, painot ?
- tuumin, että kestääkö dana 40 suzuki sj 410 alla ?
Ei missään, koska se akselityyppi on Dana 44

D44:ää on ollut erittäin monissa jenkkivehkeissä 60- luvulta lähtien, painoluokasta vajaa pari tonnia reilusti yli kolmen tonnin kokonaismassaisiin autoihin. Ei se mikään pomminvarma akseli ole, mutta Suzukissa kestää aivan taatusti vaikka olisi isommatkin kumit alla. Tuollaisessa 2-2,5 tonnin härvelissä kasikoneella ja 35" renkailla D44:t kestää vielä kohtuuhyvin. D44:ää on sitten etu- ja taka-akseleina sen miljoonaa eri sorttia, sekä high- että low pinionia (vain etukaseleissa, taka-akselit on kaikki low pinioneita), eri leveyksiä, eri jarruilla ja kääntöpäillä, eri pulttijaolla, eri vetareilla yms...
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.12.2015, 20:35
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 84
Perusasetus

Kiitos tiedoista.
Jos ei 40 ole, niin lienee 44. Miten tunnistaa eri versiot?
Ei näkynyt numeroita tms. merkintää.
Melko painavia kyl ovat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.12.2015, 21:15
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.884
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nevo Näytä viesti
Kiitos tiedoista.
Jos ei 40 ole, niin lienee 44. Miten tunnistaa eri versiot?
Ei näkynyt numeroita tms. merkintää.
Melko painavia kyl ovat.
Etuaksulat: http://77cj.littlekeylime.com/Dana44_3.htm

Ja tuolla mittoja: http://www.pirate4x4.com/forum/gener...1967-02-a.html
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.12.2015, 21:19
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nevo Näytä viesti
Kiitos tiedoista.
Jos ei 40 ole, niin lienee 44. Miten tunnistaa eri versiot?
Ei näkynyt numeroita tms. merkintää.
Melko painavia kyl ovat.
Danalaisissa akseleissa on jompaankumpaan akseliputkeen stanssattu "bill of material" valmistenumero josta selviää alkuperä, välitykset onko lukkoa jne.. numero tosin melko vaikea löytää ruosteisista putkista kun ei ole kovin vahvasti lyöty. Kuva tänne niin akselin alkuperä keksitään varmaan äkkiä porukalla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.12.2015, 21:39
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.444
Perusasetus

vakio dana 44 ilman cromo vetareita on kuitenki aika heikko kun mennään yli 35" rengas kokoihin ja suuri murhe d44 akselissa on kun sopivasti rusauttaa ristikon rikki ni vetari kiilaa pallonivele irti ja koko kääntöpää tipahtaa irti.

toyota akselit ois huomattavasti järkevämmät niihin ku saa nykyään täys 30 boorisen cromo vetari sarjan. ja hj60 taka akseli ois täyskelluvalla navalla ja huomattavasti parempi laatuisilla vetareilla.


tai sitte dana60 alle eikä tarvii varoo enää......
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.12.2015, 21:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TimJus Näytä viesti
vakio dana 44 ilman cromo vetareita on kuitenki aika heikko kun mennään yli 35" rengas kokoihin ja suuri murhe d44 akselissa on kun sopivasti rusauttaa ristikon rikki ni vetari kiilaa pallonivele irti ja koko kääntöpää tipahtaa irti.

toyota akselit ois huomattavasti järkevämmät niihin ku saa nykyään täys 30 boorisen cromo vetari sarjan. ja hj60 taka akseli ois täyskelluvalla navalla ja huomattavasti parempi laatuisilla vetareilla.


tai sitte dana60 alle eikä tarvii varoo enää......
Juu, tuossapa nuo oleellisimmat D44:n heikkoudet.

King pin- tyyppiset D60 etuakselit on aika pomminvarmoja, on sitten low pinion tai high pinion. Taka-akselina Suomessakin (yleensä) varsin pilkkahintaiset GM:n 14- pulttiset full float- versiot kestää jokseenkin mitä vain. Näillä järeämmillä akseleilla tosin ei tartte Suzukia miettiä enää katukilvelliseksi
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.12.2015, 23:02
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 84
Perusasetus

Nyt on tietoa. Etsin numerot, niin tietää akselien tyypin tarkalleen.
- Oli jo unohtunut, mistä ne danat oli alunperin.
- Rakennusmateriaalina, suzuki, danat, volvo b20, rover v8, ford york 2,5d, jne.

Viimeksi muokannut nevo : 27.12.2015 13:44
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.12.2015, 00:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Paljonhan akseleiden kestävyys riippuu auton painosta, kuskin kaasujalasta, onko automaatti vai manuaali, minkäkokoiset renkaat, yms..
Se mikä hajoaa 2,5 tonnin painoisessa reilulla 5- litran koneella olevassa V8- vehkeessä 35" renkailla pintakaasulla, voi kestää 1,3 litran isolohkolla olevassa tonnin Suitsassa 37" renkailla melkein mitä vain.

35" Boggerit Rangen kasilla on toki jo kohtalainen yhdistelmä Suzukissakin - D44 ehkä kestää, tai sitten ei. Jos pedaalin käyttö on reilua, niin nuo ylemäpänä ehdotetut Toyotan akselit full-floater takaperällä ei olisi ehkä ihan huono idea. Kevyemmät ja kapeammat kuin D60 + 14bolt, eli Suzukin alle toimivampi paketti.


Toki jos on jo olemassa D44:t tallissa, niin niitä vain alle jos eivät ole ihan susipaskat versiot. Paljon jo selviää sillä kun tsekkaa onko ne 30- spoorisilla vetareilla, ja millaiset kääntöpäät etuakselilla on. Paremmat D44:t on ihan päteviä akseleita ja kestää varsin reiluakin käyttöä kevyen auton alla 35" renkailla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.12.2015, 00:35
tainioite tainioite ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.07.13
Sijainti: pälkäne
Viestit: 82
Perusasetus

belarukser
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.12.2015, 00:58
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

Dana 44


Yllättävän hyvin on mulla kestänyt JEgoNEERissä vakiot Dana 44 akselit vakio tikuilla ja 37" Irokeilla.


Edestä on muutaman kerran ristinivelet hajoneet vaan käytettyjä ovat olleet. Kerran hajosi ihan siirtymällä.
On tallin hyllyssä kiinan (ARB kopio) ilmalukko joka olis takoitus eteen asentaa.
Takana ei ole kertaaka hajonut ja sielä on perässä 100% teräs pala lukitus ja hienosti etenee ihan sellasenaan.
n.1000,- sais kuulemma vahvemmat cromo tikut joka nurkkaan, vaan vielä on hyllyssä vakio tikkuja ja näillä saanut enemmän nauttia ajosta kuin korjaamisesta niin ei ole tullut ostettua.
Jakoloota on enemmän vaivanut kun ei saa enään osia ja nyt onkin vaihtumassa Dsicon jakoloota autoon.

Vaan kyllä se suuri vaikutus on kuskin ajotyylillä. Yritetäänkö vielä kymmenennen kerran kovemmaalla vauhdilla vai autetaanko hieman vinssillä.

Olikohan se nyt niin että enään ei saa malliin kuulumattomia akseileita leimattua toiseen autoon?

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 27.12.2015 14:15
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.12.2015, 09:53
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 603
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TimJus Näytä viesti
vakio dana 44 ilman cromo vetareita on kuitenki aika heikko kun mennään yli 35" rengas kokoihin ja suuri murhe d44 akselissa on kun sopivasti rusauttaa ristikon rikki ni vetari kiilaa pallonivele irti ja koko kääntöpää tipahtaa irti.
En ole aikaisemmin kuullut D44 kääntöpään tippumisesta. Olis kiva tietää tästä enemmän!

Ylä ja alapallo on lähellä vetoakselia ja niihin kyllä tulee pintavikoja kun vetari antautuu varsinkin kun ajelee katkenneella vetoakselilla

Kuvassa D44 vakio vetari kun ristikko katkesi metsään. Lenkit on kuluneet pois liikuteltaessa autoa.

Minusta Danojen Open knuckle-rakenne on turvallisuuden kannalta hyvä koska vikaantuneet osat tippuvat pois eivätkä jumiuta ohjausta kuten monella muulla akselin valmistajalla


Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 27.12.2015 10:29
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kestäviä Uniball niveliä. Mappe Chit-Chat 9 11.04.2009 23:29
Mistä saa kestäviä koneita? Nerd-O Chit-Chat 30 05.09.2006 13:55
Juu tosi kestäviä ovat Hippo Chit-Chat 16 21.01.2006 21:21
Kestäviä akseleita? SamiN Tekniikka & Jutustelu 17 31.08.2005 17:09
Kestäviä nuo foordit? ugly_hj Chit-Chat 3 25.04.2005 23:46


Sivu luotu: 17:38 (GMT +2).