Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.01.2015, 11:03
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Neliveto ja katsastus... ? Jarrutesteri ?


Isäukko kävi juuri katsastamassa Pajeron ja siinä oli neliveto kytkettynä koko katsastuksen ajan.
Eli auto kävi myös jarrutesterillä katsastusmiehen toimesta neliveto kytkettynä...

Onko mahdollista, että joku paikka otti itseensä tuosta testistä?
Oli nopea neliveto päällä eli tasauspyörästön "viskolukko" ei ollut kytkettynä...

Ja auto oli vm. -98 / 2.8 GLS Aut.

__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...

Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 31.01.2015 11:10
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.01.2015, 11:23
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Nii jos siinä on keski tp.niin ei kait siitä mitään hajoa. Tai jos hajoaa niin aika pahvinen laite on kyseessä. Nopeus ero on kumminin samaa luokkaa kuin tiukka käännös parkkiksella.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.01.2015, 11:42
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

ja joissain asemilla on neliveto jarrutesteri.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.01.2015, 11:43
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

meilläpäin ainakin kysyy katsastusmies aina ennen katsastusta et onko neliveto kytketty pois..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.01.2015, 11:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Jos on viskoneliveto tai torseni, voi jotain hajota. Visko ei tykkää yhtään siitä, että sitä rääkätään eri nopeutta pyörittäen, voi ottaa yllättävänänkin nopeasti itseensä. Tuskin jarrudynon aikana, mutta esim. vääränkokoisella varapyörällä ajetaan tiellä muutama kilometri 80km/h -> voi hyvinkin olla entinen visko. Toisaalta esim. Jeepin viskojakoaskeja ei saisi ajaa kaksipyörädynoon, kun on jatkuva neliveto.

Avoimella keskitasauspyörästöllä taasen mitään ei pitäisi hajota, varsinkaan jarrudynossa. Tai jos hajoaa, on se jakolaatikko ollut jo muutenkin tiensä päässä...
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.01.2015, 12:54
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Tuolla mun vakiopaikassa ovat ilmeisesti joskus hajottaneet jonkun auton nelivetosysteemit kun kaikki vanhat maasturit jarrutellaan vaan ajelemalla konttorin pihalla. Hauskaa hommaa kun jäisellä parkkiksella painellaan jarrua ja todetaan kaikkien pyörien jarruttavan edes jotenkin
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.01.2015, 13:01
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Pari vuotta sitte katsastus mies pomppuutti hiluxin kolmesti rullilta. Sitte vasta rupes ihmettelemään että mites ton nelivedon saa päältä pois. Sitte se meinas katkasta jako askin kepin ku yritti riuhtoo sitä kaks vedolle. Oli pikku pänninki laatikossa ku siitä rullilta hyppyytti. Käänsin napalukot pois päältä ja sanoin että peruuta kymmenen metriä ja koetappa sitte uudestaan.
Ihmetteli että miks niin, onkohan tässä joku vika. Aikalailla ammattitaito kohallaan.
Eikä koko katastus kestäny ku 45min. Saipahan rahalle vastinetta...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.01.2015, 13:37
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Kyllä noita katsureita on joka lähtöön, mutta multa on ainakin kysyneet ennen katsastusta että onko nelikko pääl.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.01.2015, 16:07
moggi-samuli:n Avatar
moggi-samuli moggi-samuli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.04.07
Sijainti: Espoo
Viestit: 242
Perusasetus

Kävin hetkisitten katsastamassa äiteen -06 landcruiserin ja pyörittivät jarrutesterillä renkaita eri suuntiin/akseli ja testasivat jarrut niin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.01.2015, 19:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggi-samuli Näytä viesti
Kävin hetkisitten katsastamassa äiteen -06 landcruiserin ja pyörittivät jarrutesterillä renkaita eri suuntiin/akseli ja testasivat jarrut niin.
Olis voinu ajella normaalistikin. Suurimman osan nykyautoista voi ajaa normaalisti tai tietyin aika-/nopeusrajoituksin tai virta pois päältä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.01.2015, 19:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU Näytä viesti
Isäukko kävi juuri katsastamassa Pajeron ja siinä oli neliveto kytkettynä koko katsastuksen ajan.
Eli auto kävi myös jarrutesterillä katsastusmiehen toimesta neliveto kytkettynä...

Onko mahdollista, että joku paikka otti itseensä tuosta testistä?
Oli nopea neliveto päällä eli tasauspyörästön "viskolukko" ei ollut kytkettynä...

Ja auto oli vm. -98 / 2.8 GLS Aut.
Ei mitään ongelmaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 31.01.2015, 19:37
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei mitään ongelmaa.
Tätä arvelinkin, mutta muistan jossakin kuulleeni vain toista.... mutta varmaan koskee hiukan erilaisia nelivetojärjestelmiä...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 31.01.2015, 19:40
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

noo mites kzj90 kanssa ku ajetaa jarrutesterii?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 31.01.2015, 19:44
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 31.01.2015, 19:44
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
noo mites kzj90 kanssa ku ajetaa jarrutesterii?
Sujuvasti rullaa. Siinähän on keskitasauspyörästö ilman torsenrattaita eli täysin läpi rullaava. Uudemmissa esmes 120:ssä torsenrattailla planeettapyörästö, sitäkin saa ohjeitten mukaan rulluutella lyhytaikaisesti (oliko 30 sek vai minuutin) tavan 2-vetodynamolla.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 31.01.2015, 19:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille
Yhtään nykyiset torsen-audit saa kyllä ajaa dynamolla. Tästä -11 tulleesta kruunutasauspyörästöstä ei ole ohjeita.

Edit: tuolla puitiin samaa asiaa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110984

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 31.01.2015 19:49
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 31.01.2015, 19:47
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Olis voinu ajella normaalistikin. Suurimman osan nykyautoista voi ajaa normaalisti tai tietyin aika-/nopeusrajoituksin tai virta pois päältä.
On muuten tuossa tietämyksen tasossa paljon eroja. Sinunkin työpaikalla on kerran ajettu minun Commander rullilla ja toisen kerran taas ei. Kummallakaan kerralla ei mitään kysytty. Toki oisin sanonut, jos sitä ei voisi silleen testata. Liekö noista millaista ohjetta olemassa yleensäkään?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 31.01.2015, 19:49
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille
En tiä mitä tarkoitat "vanhemmalla", kyllä mun -99 -vuotinen menee dynorullilla ihan niinkuin vajaavetoisetkin.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 31.01.2015, 19:51
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille
Mitähän siinä oli käynyt? Ainakin omat aiemmat torsen passatit tuon aina kesti eikä siinä mitään ongelmaa ollut.

Edit. Olikohan tosi vanhoissa (80- 90- luvun alkupuoli) joku erillinen lukko? Jotenkin ne kuitenkin poikkesi uudemmista.

Viimeksi muokannut vmt : 31.01.2015 19:53
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 31.01.2015, 20:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
On muuten tuossa tietämyksen tasossa paljon eroja. Sinunkin työpaikalla on kerran ajettu minun Commander rullilla ja toisen kerran taas ei. Kummallakaan kerralla ei mitään kysytty. Toki oisin sanonut, jos sitä ei voisi silleen testata. Liekö noista millaista ohjetta olemassa yleensäkään?
Eipä oo Commanderista ohjetta enkä äkkiseltään muista millanen nelikko siinä ees on. Meillä on neliveto-ohjelmat molemmissa dynoissa, eli pyöritellään eri suutiin saman akselin renkaita jos nelivedon toimintatavasta ei ole tarkempaa tietoa. Jos lisäksi perän viskolukkoa epäillään niin paras jättää ajamatta ollenkaan rullille.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 31.01.2015, 20:02
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 31.01.2015, 20:19
defet defet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.09
Sijainti: kiiminki
Viestit: 183
Perusasetus

Defenderissä ainakin ohjekirja kieltää pyörittämästä etu ja taka aksulaa eriaikaan (jatkuva neliveto, ei poiskytkettävissä) Syynä käsittääkseni että jakolaatikon rattaat menee eriasentoon niin varmaan ajankuluessa poiki ongelmia. Hinata saa. Aina ovat pihalla jarrutelleet eivätkä ole yskineet että pitäis dynoon saaja.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 31.01.2015, 20:36
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eipä oo Commanderista ohjetta enkä äkkiseltään muista millanen nelikko siinä ees on. Meillä on neliveto-ohjelmat molemmissa dynoissa, eli pyöritellään eri suutiin saman akselin renkaita jos nelivedon toimintatavasta ei ole tarkempaa tietoa. Jos lisäksi perän viskolukkoa epäillään niin paras jättää ajamatta ollenkaan rullille.
Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.
Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 31.01.2015, 20:38
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Mulla rangessa oikein hieno lätkä keskikonsolissa ehdoton kielto että saa testata jarruja dynamometrissä kuin ottamalla kardaani pois. Vanhoissa rangeissa tuppaa ottamaan kipeää keskitasuri jos ei ole lukittuna. Tulee eteen ja taakse pyörimisnopeuseroja. Ohjekirjassa lukee: Jos mahdollisuus että liukkauden/tai muun syyn takia pyörillä on mahdollista luistaa on keskilukko kytkettävä!
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 31.01.2015, 20:40
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se..



Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.
Eikä tossa lie joku V6 tai V8 keulilla. Ainakin kahdet kannet siihen tilattiin, kun lahdenväylällä hävisi jakohihnan/ketjun kiristys. OT sorry...
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Etuvinssi ja katsastus Porvoon Hilma Tekniikka & Jutustelu 9 09.10.2012 19:18
Snorkelli ja katsastus fintroll Tekniikka & Jutustelu 3 07.09.2010 14:14
Vinssiasennus ja katsastus Patu925 Tekniikka & Jutustelu 7 03.07.2008 15:35
panhard ja katsastus SLehto Tekniikka & Jutustelu 6 14.02.2008 20:49
Levike ja katsastus? Tekniikka & Jutustelu 11 22.01.2006 17:33


Sivu luotu: 19:42 (GMT +2).