Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Neliveto ja katsastus... ? Jarrutesteri ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132026)

TOPPAHOUSU 31.01.2015 11:03

Neliveto ja katsastus... ? Jarrutesteri ?
 
Isäukko kävi juuri katsastamassa Pajeron ja siinä oli neliveto kytkettynä koko katsastuksen ajan.
Eli auto kävi myös jarrutesterillä katsastusmiehen toimesta neliveto kytkettynä...

Onko mahdollista, että joku paikka otti itseensä tuosta testistä?
Oli nopea neliveto päällä eli tasauspyörästön "viskolukko" ei ollut kytkettynä...

Ja auto oli vm. -98 / 2.8 GLS Aut.

Bj Andy 31.01.2015 11:23

Nii jos siinä on keski tp.niin ei kait siitä mitään hajoa. Tai jos hajoaa niin aika pahvinen laite on kyseessä. Nopeus ero on kumminin samaa luokkaa kuin tiukka käännös parkkiksella.

0ltzi 31.01.2015 11:42

ja joissain asemilla on neliveto jarrutesteri.

-Captain- 31.01.2015 11:43

meilläpäin ainakin kysyy katsastusmies aina ennen katsastusta et onko neliveto kytketty pois..

Timo_L 31.01.2015 11:45

Jos on viskoneliveto tai torseni, voi jotain hajota. Visko ei tykkää yhtään siitä, että sitä rääkätään eri nopeutta pyörittäen, voi ottaa yllättävänänkin nopeasti itseensä. Tuskin jarrudynon aikana, mutta esim. vääränkokoisella varapyörällä ajetaan tiellä muutama kilometri 80km/h -> voi hyvinkin olla entinen visko. Toisaalta esim. Jeepin viskojakoaskeja ei saisi ajaa kaksipyörädynoon, kun on jatkuva neliveto.

Avoimella keskitasauspyörästöllä taasen mitään ei pitäisi hajota, varsinkaan jarrudynossa. Tai jos hajoaa, on se jakolaatikko ollut jo muutenkin tiensä päässä...

Heguli 31.01.2015 12:54

Tuolla mun vakiopaikassa ovat ilmeisesti joskus hajottaneet jonkun auton nelivetosysteemit kun kaikki vanhat maasturit jarrutellaan vaan ajelemalla konttorin pihalla. Hauskaa hommaa kun jäisellä parkkiksella painellaan jarrua ja todetaan kaikkien pyörien jarruttavan edes jotenkin :D

hiluvitkutin 31.01.2015 13:01

Pari vuotta sitte katsastus mies pomppuutti hiluxin kolmesti rullilta. Sitte vasta rupes ihmettelemään että mites ton nelivedon saa päältä pois. Sitte se meinas katkasta jako askin kepin ku yritti riuhtoo sitä kaks vedolle. Oli pikku pänninki laatikossa ku siitä rullilta hyppyytti. Käänsin napalukot pois päältä ja sanoin että peruuta kymmenen metriä ja koetappa sitte uudestaan.
Ihmetteli että miks niin, onkohan tässä joku vika. Aikalailla ammattitaito kohallaan.
Eikä koko katastus kestäny ku 45min. Saipahan rahalle vastinetta...

t0ny 31.01.2015 13:37

Kyllä noita katsureita on joka lähtöön, mutta multa on ainakin kysyneet ennen katsastusta että onko nelikko pääl.

moggi-samuli 31.01.2015 16:07

Kävin hetkisitten katsastamassa äiteen -06 landcruiserin ja pyörittivät jarrutesterillä renkaita eri suuntiin/akseli ja testasivat jarrut niin.

-MaTTi- 31.01.2015 19:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggi-samuli (Viesti 1198869)
Kävin hetkisitten katsastamassa äiteen -06 landcruiserin ja pyörittivät jarrutesterillä renkaita eri suuntiin/akseli ja testasivat jarrut niin.

Olis voinu ajella normaalistikin. Suurimman osan nykyautoista voi ajaa normaalisti tai tietyin aika-/nopeusrajoituksin tai virta pois päältä.

-MaTTi- 31.01.2015 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU (Viesti 1198778)
Isäukko kävi juuri katsastamassa Pajeron ja siinä oli neliveto kytkettynä koko katsastuksen ajan.
Eli auto kävi myös jarrutesterillä katsastusmiehen toimesta neliveto kytkettynä...

Onko mahdollista, että joku paikka otti itseensä tuosta testistä?
Oli nopea neliveto päällä eli tasauspyörästön "viskolukko" ei ollut kytkettynä...

Ja auto oli vm. -98 / 2.8 GLS Aut.

Ei mitään ongelmaa.

TOPPAHOUSU 31.01.2015 19:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1198984)
Ei mitään ongelmaa.

Tätä arvelinkin, mutta muistan jossakin kuulleeni vain toista.... mutta varmaan koskee hiukan erilaisia nelivetojärjestelmiä...

0ltzi 31.01.2015 19:40

noo mites kzj90 kanssa ku ajetaa jarrutesterii?

Kala92 31.01.2015 19:44

Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

-MaTTi- 31.01.2015 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1198994)
noo mites kzj90 kanssa ku ajetaa jarrutesterii?

Sujuvasti rullaa. Siinähän on keskitasauspyörästö ilman torsenrattaita eli täysin läpi rullaava. Uudemmissa esmes 120:ssä torsenrattailla planeettapyörästö, sitäkin saa ohjeitten mukaan rulluutella lyhytaikaisesti (oliko 30 sek vai minuutin) tavan 2-vetodynamolla.

-MaTTi- 31.01.2015 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1198996)
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

Yhtään nykyiset torsen-audit saa kyllä ajaa dynamolla. Tästä -11 tulleesta kruunutasauspyörästöstä ei ole ohjeita.

Edit: tuolla puitiin samaa asiaa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110984

vmt 31.01.2015 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1198981)
Olis voinu ajella normaalistikin. Suurimman osan nykyautoista voi ajaa normaalisti tai tietyin aika-/nopeusrajoituksin tai virta pois päältä.

On muuten tuossa tietämyksen tasossa paljon eroja. Sinunkin työpaikalla on kerran ajettu minun Commander rullilla ja toisen kerran taas ei. Kummallakaan kerralla ei mitään kysytty. Toki oisin sanonut, jos sitä ei voisi silleen testata. Liekö noista millaista ohjetta olemassa yleensäkään?

H&K 31.01.2015 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1198996)
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

En tiä mitä tarkoitat "vanhemmalla", kyllä mun -99 -vuotinen menee dynorullilla ihan niinkuin vajaavetoisetkin.

vmt 31.01.2015 19:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1198996)
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

Mitähän siinä oli käynyt? Ainakin omat aiemmat torsen passatit tuon aina kesti eikä siinä mitään ongelmaa ollut.

Edit. Olikohan tosi vanhoissa (80- 90- luvun alkupuoli) joku erillinen lukko? Jotenkin ne kuitenkin poikkesi uudemmista.

-MaTTi- 31.01.2015 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1199001)
On muuten tuossa tietämyksen tasossa paljon eroja. Sinunkin työpaikalla on kerran ajettu minun Commander rullilla ja toisen kerran taas ei. Kummallakaan kerralla ei mitään kysytty. Toki oisin sanonut, jos sitä ei voisi silleen testata. Liekö noista millaista ohjetta olemassa yleensäkään?

Eipä oo Commanderista ohjetta enkä äkkiseltään muista millanen nelikko siinä ees on. Meillä on neliveto-ohjelmat molemmissa dynoissa, eli pyöritellään eri suutiin saman akselin renkaita jos nelivedon toimintatavasta ei ole tarkempaa tietoa. Jos lisäksi perän viskolukkoa epäillään niin paras jättää ajamatta ollenkaan rullille.

Kala92 31.01.2015 20:02

Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.

defet 31.01.2015 20:19

Defenderissä ainakin ohjekirja kieltää pyörittämästä etu ja taka aksulaa eriaikaan (jatkuva neliveto, ei poiskytkettävissä) Syynä käsittääkseni että jakolaatikon rattaat menee eriasentoon niin varmaan ajankuluessa poiki ongelmia. Hinata saa. Aina ovat pihalla jarrutelleet eivätkä ole yskineet että pitäis dynoon saaja.

vmt 31.01.2015 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1199010)
Eipä oo Commanderista ohjetta enkä äkkiseltään muista millanen nelikko siinä ees on. Meillä on neliveto-ohjelmat molemmissa dynoissa, eli pyöritellään eri suutiin saman akselin renkaita jos nelivedon toimintatavasta ei ole tarkempaa tietoa. Jos lisäksi perän viskolukkoa epäillään niin paras jättää ajamatta ollenkaan rullille.

Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se.. :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1199012)
Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.

Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.

Castrol 31.01.2015 20:38

Mulla rangessa oikein hieno lätkä keskikonsolissa ehdoton kielto että saa testata jarruja dynamometrissä kuin ottamalla kardaani pois. Vanhoissa rangeissa tuppaa ottamaan kipeää keskitasuri jos ei ole lukittuna. Tulee eteen ja taakse pyörimisnopeuseroja. Ohjekirjassa lukee: Jos mahdollisuus että liukkauden/tai muun syyn takia pyörillä on mahdollista luistaa on keskilukko kytkettävä!

Kala92 31.01.2015 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1199022)
Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se.. :)



Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.

Eikä tossa lie joku V6 tai V8 keulilla. Ainakin kahdet kannet siihen tilattiin, kun lahdenväylällä hävisi jakohihnan/ketjun kiristys. :D OT sorry...:o


Sivu luotu: 13:54 (GMT +2).