![]() |
Neliveto ja katsastus... ? Jarrutesteri ?
Isäukko kävi juuri katsastamassa Pajeron ja siinä oli neliveto kytkettynä koko katsastuksen ajan.
Eli auto kävi myös jarrutesterillä katsastusmiehen toimesta neliveto kytkettynä... Onko mahdollista, että joku paikka otti itseensä tuosta testistä? Oli nopea neliveto päällä eli tasauspyörästön "viskolukko" ei ollut kytkettynä... Ja auto oli vm. -98 / 2.8 GLS Aut. |
Nii jos siinä on keski tp.niin ei kait siitä mitään hajoa. Tai jos hajoaa niin aika pahvinen laite on kyseessä. Nopeus ero on kumminin samaa luokkaa kuin tiukka käännös parkkiksella.
|
ja joissain asemilla on neliveto jarrutesteri.
|
meilläpäin ainakin kysyy katsastusmies aina ennen katsastusta et onko neliveto kytketty pois..
|
Jos on viskoneliveto tai torseni, voi jotain hajota. Visko ei tykkää yhtään siitä, että sitä rääkätään eri nopeutta pyörittäen, voi ottaa yllättävänänkin nopeasti itseensä. Tuskin jarrudynon aikana, mutta esim. vääränkokoisella varapyörällä ajetaan tiellä muutama kilometri 80km/h -> voi hyvinkin olla entinen visko. Toisaalta esim. Jeepin viskojakoaskeja ei saisi ajaa kaksipyörädynoon, kun on jatkuva neliveto.
Avoimella keskitasauspyörästöllä taasen mitään ei pitäisi hajota, varsinkaan jarrudynossa. Tai jos hajoaa, on se jakolaatikko ollut jo muutenkin tiensä päässä... |
Tuolla mun vakiopaikassa ovat ilmeisesti joskus hajottaneet jonkun auton nelivetosysteemit kun kaikki vanhat maasturit jarrutellaan vaan ajelemalla konttorin pihalla. Hauskaa hommaa kun jäisellä parkkiksella painellaan jarrua ja todetaan kaikkien pyörien jarruttavan edes jotenkin :D
|
Pari vuotta sitte katsastus mies pomppuutti hiluxin kolmesti rullilta. Sitte vasta rupes ihmettelemään että mites ton nelivedon saa päältä pois. Sitte se meinas katkasta jako askin kepin ku yritti riuhtoo sitä kaks vedolle. Oli pikku pänninki laatikossa ku siitä rullilta hyppyytti. Käänsin napalukot pois päältä ja sanoin että peruuta kymmenen metriä ja koetappa sitte uudestaan.
Ihmetteli että miks niin, onkohan tässä joku vika. Aikalailla ammattitaito kohallaan. Eikä koko katastus kestäny ku 45min. Saipahan rahalle vastinetta... |
Kyllä noita katsureita on joka lähtöön, mutta multa on ainakin kysyneet ennen katsastusta että onko nelikko pääl.
|
Kävin hetkisitten katsastamassa äiteen -06 landcruiserin ja pyörittivät jarrutesterillä renkaita eri suuntiin/akseli ja testasivat jarrut niin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
noo mites kzj90 kanssa ku ajetaa jarrutesterii?
|
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Edit: tuolla puitiin samaa asiaa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110984 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Edit. Olikohan tosi vanhoissa (80- 90- luvun alkupuoli) joku erillinen lukko? Jotenkin ne kuitenkin poikkesi uudemmista. |
Lainaus:
|
Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.
|
Defenderissä ainakin ohjekirja kieltää pyörittämästä etu ja taka aksulaa eriaikaan (jatkuva neliveto, ei poiskytkettävissä) Syynä käsittääkseni että jakolaatikon rattaat menee eriasentoon niin varmaan ajankuluessa poiki ongelmia. Hinata saa. Aina ovat pihalla jarrutelleet eivätkä ole yskineet että pitäis dynoon saaja.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Mulla rangessa oikein hieno lätkä keskikonsolissa ehdoton kielto että saa testata jarruja dynamometrissä kuin ottamalla kardaani pois. Vanhoissa rangeissa tuppaa ottamaan kipeää keskitasuri jos ei ole lukittuna. Tulee eteen ja taakse pyörimisnopeuseroja. Ohjekirjassa lukee: Jos mahdollisuus että liukkauden/tai muun syyn takia pyörillä on mahdollista luistaa on keskilukko kytkettävä!
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 13:54 (GMT +2). |