Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.03.2013, 12:39
waffen waffen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.11
Sijainti: helsinki
Viestit: 170
Perusasetus

tukivarsien siirtäminen


Kyseessä nivan nelinikki banhardilla. huononeeko joustot jos tukivarsien kiinnikkeet siirtää akselin alapuolelta akselin eteen ja kun kiinnikkeet hitsaa kiinni niin vääntyyko banjo niin paljon että se on oikaistava? mieli piteitä tai ideoita...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.03.2013, 20:43
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Niin siis siirtäisit pelkästään alavarsien akselin puolen kiinikkeet? Jos niin teet, menee jousituksen geometria aika vahvasti perseelleen. Ylempien varsien kiinnityspisteet pitää siirtää vastaavasti että geometria pysyy suurin piirtein tolkuissaan. Sä voi kokeilla tekniikkalegoilla miten yhden kiinnikkeen muutos vaikuttaa esimerkiksi pinjonin kulmaan joustoliikkeen aikana
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.03.2013, 20:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Niin siis siirtäisit pelkästään alavarsien akselin puolen kiinikkeet? Jos niin teet, menee jousituksen geometria aika vahvasti perseelleen. Ylempien varsien kiinnityspisteet pitää siirtää vastaavasti että geometria pysyy suurin piirtein tolkuissaan. Sä voi kokeilla tekniikkalegoilla miten yhden kiinnikkeen muutos vaikuttaa esimerkiksi pinjonin kulmaan joustoliikkeen aikana
Jeps, nelilinkissä pitää tosiaan kattoa noi paikat aika tarkkaan että pysyy homma hanskassa. Yllättävän pienetkin muutokset vaikuttaa helvetisti esim. juuri pinionikulman muutoksiin, ja toisaalta myös esim. antisquattiin, pyörän liikeradan kaarevuuteen/ suoruuteen, yms. yms... Sillä voi pilata jopa maastoauton ajettavuuden vielä huonommaksi mitä se jo on
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.03.2013, 21:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Teoriaa vahvasti kansantajuiseen suuntaan väännettynä:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja waffen Näytä viesti
Kyseessä nivan nelinikki banhardilla. huononeeko joustot jos tukivarsien kiinnikkeet siirtää akselin alapuolelta akselin eteen ja kun kiinnikkeet hitsaa kiinni niin vääntyyko banjo niin paljon että se on oikaistava? mieli piteitä tai ideoita...
muistaakseni tuo nivan akseliputki on jo lähtiissä aika rimpula, ja jos nostat noita alatukivarsia ylöspäin, vaikka vain muutaman sentin, niin alseliputken rasitukset kasvaa huomattavasti.

Ja tuo kardaanin kulma ei ole ainut, Minun mielestäni ei edes pahin ongelma.

Siis kun sivusta katsot, niin eteenpäin vievä voima on käytännössä tienpinnan tasalla, ja se pitää saada aikaan alatukivarsia puristamalla kasaan ja ylätukivarsia venyttämällä, ja jos nostat alatukivarsia esim. 10 cm ylöspäin, niin tuo vipupisteiden mitoitus menee väärän suuntaan ja paljon.
siis ylätukivarran ja maan välinen etäisyys pysyy samana, mutta alatukivarren ja maan välinen etäisyys kasvaa 10cm, ja tukivarsiien välinen etäisyys pienenee 10cm. samalla akseliputkea väännetään ylhäältä katsettuna u-kirjaimen muotoon, ja ne korissa olevat korvakotkin oli saanut voimaa, massat irronnut molemmista

Asiaa voi demota kotona helposti: kaikki tietää että jos sormi jää ovenrakoon, niin se tekee kipeää: siis sormi kynnykselle, ja ovea vedetään pikkurillin päällä, sormi suorana kiinni, aika paljon kipeämpää käy, jos sormi on lähempänä saranoita, kuin kahvan alla

Ja ainakin minun nivassa tukivarret oli lujilla jo alkuperäisenä, ja akseliputki oli mutkalla.

1,8 litraa, piristettynä, hitailla välityksillä oleva päälaatikko, ja 205-16 "mammuttirenkaat", korotusta edessä 50mm ja takana sopivasti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.03.2013, 00:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Piratete4x4:n 3-link + panhard laskuri on aika kova sana. Toimii ihan yhtä lailla suorilla nelilinkkitukivarsilla + panhardilla myös. Siinä huomaa äkkiä miten pienet muutokset vaikuttaa helvetisti kaikkeen. Mielenkiintoinen vekotin, samoin kuin nelilinkkilaskuri (tehty ilman panhardia oleviin versioihin).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.03.2013, 08:25
waffen waffen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.11
Sijainti: helsinki
Viestit: 170
Perusasetus

Lähinnä ajattelin että olisin siirtänyt nuo alatukivarret parempaan suojaan kiviltä yms. täytyy katsoa noita tukivarsien liikeratoja hieman tarkemmin.


Mitenkä muuten toimisi jos laittaisi 2pitkät tukivarret per puoli päällekkäin samaan linjaan..?? Tosin nivassa taitaa loppua tilakesken joutuisi kaventaan tankkia ehkä..

tarkoitus olisi vahvistaa noita tukivarsia samalla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.03.2013, 10:09
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Akaa, Suonperä
Viestit: 965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja waffen Näytä viesti
Lähinnä ajattelin että olisin siirtänyt nuo alatukivarret parempaan suojaan kiviltä yms. täytyy katsoa noita tukivarsien liikeratoja hieman tarkemmin.


Mitenkä muuten toimisi jos laittaisi 2pitkät tukivarret per puoli päällekkäin samaan linjaan..?? Tosin nivassa taitaa loppua tilakesken joutuisi kaventaan tankkia ehkä..

tarkoitus olisi vahvistaa noita tukivarsia samalla.
laita sinne "ONELINK" niin pääset kertaheitolla eroon hankalista liikeratalaskuista

Tälläisen askartelin joskus nivaan samojen ongelmien kanssa painiessa, se oli hyvä

__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2013, 11:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
laita sinne "ONELINK" niin pääset kertaheitolla eroon hankalista liikeratalaskuista

Tälläisen askartelin joskus nivaan samojen ongelmien kanssa painiessa, se oli hyvä
Miksi vaihtaa hyvä systeemi paskempaan? Toki täkäläisissä maastoajonopeuksissa jotain officrossia lukuunottamatta melkein mikä vain toimii ihan kelvollisesti, mutta on noissa eroja. Ei ne nelilinkkilaskut mitenkään kovin hankalia ole, koska hyviä ja havainnollisia laskureita on olemassa mitkä ei edes maksa mitään tietysti vähän täytyy perusteita tietää jos meinaa muuttaa nykyisiä tai suunnitella uusia, mutta niistäkin löytyy hyvin tietoa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.03.2013, 12:21
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Akaa, Suonperä
Viestit: 965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi vaihtaa hyvä systeemi paskempaan? Toki täkäläisissä maastoajonopeuksissa jotain officrossia lukuunottamatta melkein mikä vain toimii ihan kelvollisesti, mutta on noissa eroja. Ei ne nelilinkkilaskut mitenkään kovin hankalia ole, koska hyviä ja havainnollisia laskureita on olemassa mitkä ei edes maksa mitään tietysti vähän täytyy perusteita tietää jos meinaa muuttaa nykyisiä tai suunnitella uusia, mutta niistäkin löytyy hyvin tietoa.
Siksi koska ketjun aloittaja haluaa alakorvat pois akselin alta, Se lukee tuolla ylhäällä...

Onko mitään perusteita miksi onelink on huono vai onko se vain yksinkertaisesti perseestä?
__________________
KEHRUU-RACING

Viimeksi muokannut Punanenä : 03.03.2013 12:32
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.03.2013, 12:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
Siksi koska ketjun aloittaja haluaa alakorvat pois akselin alta, Se lukee tuolla ylhäällä...

Onko mitään perusteita miksi onelink on huono vai onko se vain yksinkertaisesti perseestä?
Tieliikennekelpoinenhan tuo ei ole, en sitten tiedä onko topikin aloittajalla tarve pitää kilvissä. Ja kyllähän ne liikeradat samallalai persiilleen menee tuossakin sovelluksessa pinjonin kulmaa ajatellen, mutta pelkästään metsäkäyttöön hyvä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.03.2013, 12:41
waffen waffen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.11
Sijainti: helsinki
Viestit: 170
Talking

Tarkoitus olisi pitää auto tieliikenne kelpoisena tuo punanenän "onelink" ei taida sitä olla Tätyy kyllä myöntää että olen aika nyyb näissä tukivarsi asioissa..Pysyisikö liikerata melkein samanlaisena jos nyt alimmaiseen tukivarren tukivarren siirtäisi sinne akselin eteen ja ylemmäs . Ylimmäiset tukivarret saman verran ylöspäin ja eteen päin .Tukivarsien etupään kiinnitys muuttuisi ainoistaan eteenpäin. Silloinkin taitaa muuttua tuo renkaiden liikkeen kaarevuus ulosjoustossa.. kyllä aika rakentamiseksi menee jos kaikki kiinnikkeet siirtää ja rakentaa vielä tilat että tukivarret pystyy liikkuun. Saattaa olla että rakennan ainoistaan sivummaisten tukivarsien korin kiinnikkeet vahvemmaksi samalla kun teen palkki helmat
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hilux akseliväli ja akseleiden siirtäminen eteenpäin -Jallu- Tekniikka & Jutustelu 11 14.08.2012 22:16
HDJ:n Tukivarsien puslat Jeeper Tekniikka & Jutustelu 7 20.10.2008 19:11
Huoltoauton siirtäminen suunnistuskisoissa pee Tekniikka & Jutustelu 14 07.10.2008 20:56
M: Tukivarsien kiinnityslaipat sakari65 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 11.01.2008 20:53
Tukivarsien pusla -asiaa imported_offroadjouni Tekniikka & Jutustelu 0 01.10.2003 07:16


Sivu luotu: 19:56 (GMT +2).