![]() |
tukivarsien siirtäminen
Kyseessä nivan nelinikki banhardilla. huononeeko joustot jos tukivarsien kiinnikkeet siirtää akselin alapuolelta akselin eteen ja kun kiinnikkeet hitsaa kiinni niin vääntyyko banjo niin paljon että se on oikaistava? mieli piteitä tai ideoita...
|
Niin siis siirtäisit pelkästään alavarsien akselin puolen kiinikkeet? Jos niin teet, menee jousituksen geometria aika vahvasti perseelleen. Ylempien varsien kiinnityspisteet pitää siirtää vastaavasti että geometria pysyy suurin piirtein tolkuissaan. Sä voi kokeilla tekniikkalegoilla miten yhden kiinnikkeen muutos vaikuttaa esimerkiksi pinjonin kulmaan joustoliikkeen aikana ;)
|
Lainaus:
|
Teoriaa vahvasti kansantajuiseen suuntaan väännettynä:
Lainaus:
Ja tuo kardaanin kulma ei ole ainut, Minun mielestäni ei edes pahin ongelma. Siis kun sivusta katsot, niin eteenpäin vievä voima on käytännössä tienpinnan tasalla, ja se pitää saada aikaan alatukivarsia puristamalla kasaan ja ylätukivarsia venyttämällä, ja jos nostat alatukivarsia esim. 10 cm ylöspäin, niin tuo vipupisteiden mitoitus menee väärän suuntaan ja paljon. siis ylätukivarran ja maan välinen etäisyys pysyy samana, mutta alatukivarren ja maan välinen etäisyys kasvaa 10cm, ja tukivarsiien välinen etäisyys pienenee 10cm. samalla akseliputkea väännetään ylhäältä katsettuna u-kirjaimen muotoon, ja ne korissa olevat korvakotkin oli saanut voimaa, massat irronnut molemmista:o:o Asiaa voi demota kotona helposti: kaikki tietää että jos sormi jää ovenrakoon, niin se tekee kipeää: siis sormi kynnykselle, ja ovea vedetään pikkurillin päällä, sormi suorana kiinni, aika paljon kipeämpää käy, jos sormi on lähempänä saranoita, kuin kahvan alla:rolleyes: Ja ainakin minun nivassa tukivarret oli lujilla jo alkuperäisenä, ja akseliputki oli mutkalla. 1,8 litraa, piristettynä, hitailla välityksillä oleva päälaatikko, ja 205-16 "mammuttirenkaat", korotusta edessä 50mm ja takana sopivasti. |
Piratete4x4:n 3-link + panhard laskuri on aika kova sana. Toimii ihan yhtä lailla suorilla nelilinkkitukivarsilla + panhardilla myös. Siinä huomaa äkkiä miten pienet muutokset vaikuttaa helvetisti kaikkeen. Mielenkiintoinen vekotin, samoin kuin nelilinkkilaskuri (tehty ilman panhardia oleviin versioihin).
|
Lähinnä ajattelin että olisin siirtänyt nuo alatukivarret parempaan suojaan kiviltä yms. täytyy katsoa noita tukivarsien liikeratoja hieman tarkemmin.
Mitenkä muuten toimisi jos laittaisi 2pitkät tukivarret per puoli päällekkäin samaan linjaan..?? Tosin nivassa taitaa loppua tilakesken joutuisi kaventaan tankkia ehkä.. tarkoitus olisi vahvistaa noita tukivarsia samalla. |
Lainaus:
Tälläisen askartelin joskus nivaan samojen ongelmien kanssa painiessa, se oli hyvä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=54527 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Onko mitään perusteita miksi onelink on huono vai onko se vain yksinkertaisesti perseestä? |
Lainaus:
|
Tarkoitus olisi pitää auto tieliikenne kelpoisena tuo punanenän "onelink" ei taida sitä olla:) Tätyy kyllä myöntää että olen aika nyyb näissä tukivarsi asioissa..Pysyisikö liikerata melkein samanlaisena jos nyt alimmaiseen tukivarren tukivarren siirtäisi sinne akselin eteen ja ylemmäs . Ylimmäiset tukivarret saman verran ylöspäin ja eteen päin .Tukivarsien etupään kiinnitys muuttuisi ainoistaan eteenpäin. Silloinkin taitaa muuttua tuo renkaiden liikkeen kaarevuus ulosjoustossa.. kyllä aika rakentamiseksi menee jos kaikki kiinnikkeet siirtää ja rakentaa vielä tilat että tukivarret pystyy liikkuun. Saattaa olla että rakennan ainoistaan sivummaisten tukivarsien korin kiinnikkeet vahvemmaksi samalla kun teen palkki helmat :D
|
Sivu luotu: 18:57 (GMT +2). |