![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() BJ-40 1980 Sähköt poissa!?Hyvät toverit, Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen! BJ:ssä on kaikki pimeänä. Ei valoa, ei hehkua, ei mitään...prkl! 1. Akuissa on erikseen ja sarjassa 12,8V, eli siinä on ainakin yks juttu. Sarjassa niin pitäisi olla 24V. 2. Sulakkeet ehjät. Jos ei niitä muualla ole kun ratin alla. Mikä mahtaa olla pielessä? ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
toinen akku tyhjä
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Toinen akku valmis, epäilyksenä heti 12v ryöstö akkujen välistä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mittailin molemmat akut erikseen ja molemmissa on se 12,8V jännite.
Kiintoavain osui laturin napaan ja hitsaili vähän, olisiko sillä jotain tekemistä tämän kanssa? Mitään "pääsulaketta" en löydä, eli ilmeisesti toi hitsaus on rikonnut jotain. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole mitään otettu välistä.Mulla osui kiintoavain laturin napaan ja se hitsaili vähän, olisiko siinä syy?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tyhmä kysymys mutta.. Onhan ne akut varmasti kytketty oikein?
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Löytyykö tuommoinen? jos laturin päävirta tulee pultilla ulos laturista, niin pitäs olla? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Ne on kyllä, + ja - yhdistetty = 24V.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-KCW_8201.html muistaakseni tossa kuvassa 28800C osa. (tai sitten se tuli tuon ja loppujohtojen väliin) Tuossa paremmin: 82210C FUSIBLE LINK http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...W_8202.14.html
__________________
alanmiehet.com #3 Viimeksi muokannut SL : 31.10.2012 12:18 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos kaikille vastauksista ja linkeistä "SL", hyödyllinen sivusto muutenkin.
Akut ottaa latausta vastaan, toinen parasta aikaa latauksessa. Ensimäises jännite 12,3V nousi 13,8V. Se nyt ei kerro koko totuus akun terveydestä mutta kuitenkin. Siinäkin voi jotain olla että jännite oli alle 12,7V mikä olisi akkupoikien mukaan kriittinen raja jollain tavalla. "Pääsulake" akun vieressä oli ilmeisesti ehjä mutta taisi mennä rikki kun otin sen pois. En ole varma, vaihtoon se menee kuitenkin. Leuka rintaan kohti uusia pettymyksiä ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
kerropa vielä, onko akut samanlaiset ja ikäiset ? ja onko ne boschit ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Millois nuo oireet alkoi vai onko kyseessä joku metsälöytö???
Vaan se päävirta sulake on yhtä kuin kimppu johtoja siinä plusnavan perässä ja jos vaikka vähän jossain hitsaakin niin se ei vaikuta akun napa jännitteeseen. Ellei se hitsaaminen tyhjentäny akkua ja jos palokuntaa ei tarvittu niin siitä tuskin on kyse. Jos siellä on lepojännite 12.3 volttia niin se akku voi olla jo niin kuiva että mikä tahansa laite kyykyttää sen totaalisesti. Eli hanki jostain varmasti toimivat akut nakkaa ne paikoilleen ja käännä vehe tulille.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olen niitä lataillut pitkin päivää ja kyllä ne ottaa virtaa vastaan. Laturi on vähän lelu vaan mutta. Mittaillen jännitteet kun ne on tasantuneet, ne on 13V ja päälle. Siitä ne sitten tippuu yön yli n. 12,7V:iin. Ihmetyttää edelleen se että miten ei tuu 24V vaikka mulla on toisen akun + kytketty toisen akun - ?? Ja kaikki muuten paikalla. Miten se sähkö menee laturista etenpäin, akkuihin tietysti? Moottoritilan takaseinässä, samalla puolella kuin laturi on musta denso boksi. Siihen menee jotain laturista kanssa. Mikäs se boksi muuten on? Huomenna tulee sähköinssi kattomaan! Ehkä sitten ollaan viisaampia. Mulla tää sähkötietämys aloittelija tasolla. ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa ostaa kunnon laturi niin lataus hommat toimii. Ostin itse Deca 350E akkulaturin käynnistysaputoiminnolla ja ei ole ollut enää ongelmia akku juttujen kanssa. Latailen usein myös MF165 traktorin akkua ja heitin halpis pikkulaturit romunkeräykseen kun niillä sai ladata akkuja päiväkausia ja lataustehot huonot
![]() https://www.tyokalutori.fi/akkulaturit.html https://www.tyokalutori.fi/akkulatur...innolla-1.html Viimeksi muokannut Landrooveri : 01.11.2012 23:06 |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja kunnon laturi! Kiitos herroille ja palataan kun aihetta on. ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se takaseinän boksi on lataus säädin ja sinne ei oikeastaan kannata kajota myöskään ennen kuin kaikki muu on kondiksessa. Jos kerran akuissa on potkua niin enää jää vaihtoehdoksi että joko maakaapeli on poikki/irti/ jotain tai sitten se pääsulake on palanu/hapettunu/ tai jotain, tai sitten se välikaapeli. Ulkomuistista heitellen,korjatkaa jos menee pieleen, laturilta menee se päävirta amppeerimittarin kautta akulle. Ja tosiaankin jos sieltä avaimen kanssa hitsailit kunnolla niin jotakin välillä laturi-akku on ny kärvähtäny. Ja se pääsulake olisi kai se luonnollisin vaihtoehto. Eli se ei ole turha juttu notta miinus kenkä aina irti ennen kuin tekee juuri mitään siellä kattilahuoneessa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Noilla on säretty eräskin matolaatikko uudemmista autoista, varsinkin apuvirtaa annettaessa! -> olikohan ML mersu, mistä oli polttanut airbäkin ja moottorin ohjaus ecun taannoin, oli ollut monen tonnin käynnistysyritys! Ja lataa kyllä nopeasti tyhjän akun, mutta jos unohtuu, niin kuivattaa/hajottaa akun äkkiä! No jos sulla on tuommoinen, ja haluat saada hyvän ja halvan, niin enää tarvii hommata se hyvä ![]() Itselläni 2 kpl 7 A ctekkiä (ainut huono puoli on se, että ovat ruottalaisia) Ja hyvin on pärjännyt. Jos tarvii äkkipikaa sähköä tyhjään akkuun, niin MIG:llä sitä saa... tuolla minun kempillä oikein luvan kanssa 70A 14,5 volttiin |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa mun decassa on pika ja hidaslataus ja varustettu lämpö -ja oikosulkusuojalla,mutta jokaisella on oma maku ja itse olen ollut tuohon tyytyväinen. ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]() Edelleen ulkona topiikista!Lainaus:
No, onnistuuhan se noinkin, mutta tuo elektroniikan suojaustapa on niin uusi, että edes minulla se ei ole käynyt mielessä, se että auttaako se, ei tietoa. Kokeileppa ottaa joku paska akku, ja kuvittele että se on kokoauto, ja mittaa apukäynnistysasennossa akun navoista jännite? 15v lienee vielä täysin turvallinen, 16v on jo hätärajalla, ja yli 16,5v on jo paniikki? ei asiasta täsmätietoa. -> siis jos auton eculle pistetään sähköt päälle, ja jännite on vaikkapa 15v, niin sen virta voi olla vaikkapa 1 amppeeri, 17v se ottaa esim 1,5 amppeeria 5 sekunttia, ja palaa k.o 5 sekunnissa ![]() Ja nuo sinun decan lämpö- ja oikosulkusuojat käsittää nimenomaan tuon laturin hengissäpysymisen, siis ei auta auton elektroniikkaa ollenkaan ![]() Kuten alunperin sanoin, tuo malmikasa sopii tuolle 165 massikalle, MUTTA nyt pitää laajentaa käyttäjäkuntaa: sopii myös asiaan vihkiintyneille. Mutta kuten jo itse sanoit, niin jos napit väärässä asennossa, niin hinurilla korjaamolle! Mutta jos edes puolet tämän palstan lukijoista ei ymmärrä varotoimenpiteitä, siis esim tuota sinun noudattamaa "ei lähtenyt käyntiin kun sähkö ei riittänyt; pistetään ajovalot joksikin aikaa..." Ja kun tuo reilu 10v katiska ei herää tulille, ja tuossa malmikasassa on kytkin, missä lukee low/hi power niin eipä olisi ensimmäinen joka kokeilisi hi asentoa.... |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Jep. onhan niitä sellaisiakin jotka eivät välttämättä ymmärrä isomman laturin käytöstä, kun niillä annetaan apuvirtaa,että ei täysillä tehoilla ja mulla on ollut joko auton omistaja tai muu kaveri piuhojen päässä irroittamassa kaapelit heti kun auto pärähtää tulille,jos olen käyttänyt starttiapua. Tuossa 02-civiciin korjailin valoja ja akku men tyhjäks ei muutakun akku latukselle niin lähti käymään ilman startti apua heti ja oli vain lataus asennossa.
![]() |
#22
|
|||
|
|||
![]() Siis vaatii tietämystä...Lainaus:
-> siis pelkään sitä, että joku ostaa tuommosen kun tehoa löytyy n.100x enemmän, kuin noista elektoniikka latureista, ja vääntelee tehoa lisää kun ei herää tulille; ja sitten koko perheen auto korjaamolla/ruokarahat tiukilla tms. -> siis kun tökkeli on seinässä, ja 12v syöttö, ja väännetään tehoja lisää, niin on riski että tulee tuhansien eurojen vahinko, on hyvinkin mahdollinen? ei siis joku marginaali tapaus? Siis sinäkin olet sitä mieltä, että jos 12v asennossa muut napit on väärässä asennossa, niin auton elektroniikka menee rikki? Sorry tuo suora kysymys! |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Juu olen samaa mieltä siinä,että tietämättömän käsissä arvelluttavaa. Olen kuullut et joidenkin uudempien kärryjen sähköt ei edes kestä,jos antaa toisesta autosta apuvirtaa. Olen monesti irroittanut akusta maadoituspiuhan irti varmistaakseni ettei tule liikaa virtaa pelkällä latauksellakaan vaikkakin ollut pienemmälä latausteholla.
![]() |
#24
|
|||
|
|||
![]() Sähköt taas tallessa...
Terve,
Kun aloin kaivaamaan niin löysin bonus sulakkeet jotka oli poikki, pääsulakkeen jälkeen. Oli vähän hankala löytää. Eli jotkut jälkeenpäin asennetut. Nyt on BJ:ssä virta ja rauha maassa! Ei muuta kun kiitokset vastauksista ja myöskin hyvästa lataus/starttiapu keskustelusta. Ja tämän jälkeen toi - napa irtoilee enne kun rupean härää konehuoneessa! ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ 40 Sähköt | lepa77 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.08.2012 19:46 |
Myydään Toyota BJ-40 2+4 paku soa 1980 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.10.2009 12:13 |
Myydään toyota bj-40 vm 1980 | sokkalanmäki | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 22.01.2009 22:39 |
BJ / HJ:n sähköt | mikkohen | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.02.2008 06:54 |
BJ-40 sähköt | Mikko Virtanen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 18.10.2004 14:01 |