Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ-40 1980 Sähköt poissa!? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103245)

AntonW 30.10.2012 22:42

BJ-40 1980 Sähköt poissa!?
 
Hyvät toverit,

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen!

BJ:ssä on kaikki pimeänä. Ei valoa, ei hehkua, ei mitään...prkl!

1. Akuissa on erikseen ja sarjassa 12,8V, eli siinä on ainakin yks juttu. Sarjassa niin pitäisi olla 24V.

2. Sulakkeet ehjät. Jos ei niitä muualla ole kun ratin alla.

Mikä mahtaa olla pielessä? :confused:

pee 30.10.2012 22:53

toinen akku tyhjä

Bj Andy 30.10.2012 23:21

Lainaus:

Mikä mahtaa olla pielessä?
Vakiokysymys eli radion sähkö on otettu mistä ja onko mitään 12 voltin sähköjä otettu vain toiselta akulta???

Jappi 30.10.2012 23:24

Toinen akku valmis, epäilyksenä heti 12v ryöstö akkujen välistä.

AntonW 31.10.2012 08:32

Mittailin molemmat akut erikseen ja molemmissa on se 12,8V jännite.

Kiintoavain osui laturin napaan ja hitsaili vähän, olisiko sillä jotain tekemistä tämän kanssa?

Mitään "pääsulaketta" en löydä, eli ilmeisesti toi hitsaus on rikonnut jotain.

AntonW 31.10.2012 08:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 932104)
Vakiokysymys eli radion sähkö on otettu mistä ja onko mitään 12 voltin sähköjä otettu vain toiselta akulta???

Ei ole mitään otettu välistä.Mulla osui kiintoavain laturin napaan ja se hitsaili vähän, olisiko siinä syy?

Sami89 31.10.2012 11:43

Tyhmä kysymys mutta.. Onhan ne akut varmasti kytketty oikein?:)

BJ-40/76 31.10.2012 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AntonW (Viesti 932149)
Ei ole mitään otettu välistä.Mulla osui kiintoavain laturin napaan ja se hitsaili vähän, olisiko siinä syy?

pääsulake kärähtänyt, siis semmoinen "kumipäällyteinen" 5-10 cm pituinen, halkaisijaltaan n, 4mm jossa liittimet yläjännitepuolen akun + navan ja auton johtojen välissä.

Löytyykö tuommoinen? jos laturin päävirta tulee pultilla ulos laturista, niin pitäs olla?

AntonW 31.10.2012 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 932183)
Tyhmä kysymys mutta.. Onhan ne akut varmasti kytketty oikein?:)

Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Ne on kyllä, + ja - yhdistetty = 24V.

SL 31.10.2012 12:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 932187)
pääsulake kärähtänyt, siis semmoinen "kumipäällyteinen" 5-10 cm pituinen, halkaisijaltaan n, 4mm jossa liittimet yläjännitepuolen akun + navan ja auton johtojen välissä.

Löytyykö tuommoinen? jos laturin päävirta tulee pultilla ulos laturista, niin pitäs olla?



http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-KCW_8201.html

muistaakseni tossa kuvassa 28800C osa. (tai sitten se tuli tuon ja loppujohtojen väliin)

Tuossa paremmin: 82210C FUSIBLE LINK
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...W_8202.14.html

AntonW 31.10.2012 21:44

Kiitos kaikille vastauksista ja linkeistä "SL", hyödyllinen sivusto muutenkin.

Akut ottaa latausta vastaan, toinen parasta aikaa latauksessa. Ensimäises jännite 12,3V nousi 13,8V. Se nyt ei kerro koko totuus akun terveydestä mutta kuitenkin. Siinäkin voi jotain olla että jännite oli alle 12,7V mikä olisi akkupoikien mukaan kriittinen raja jollain tavalla.

"Pääsulake" akun vieressä oli ilmeisesti ehjä mutta taisi mennä rikki kun otin sen pois. En ole varma, vaihtoon se menee kuitenkin.

Leuka rintaan kohti uusia pettymyksiä :D

pee 31.10.2012 23:42

kerropa vielä, onko akut samanlaiset ja ikäiset ? ja onko ne boschit ?

Bj Andy 01.11.2012 00:25

Millois nuo oireet alkoi vai onko kyseessä joku metsälöytö???

Vaan se päävirta sulake on yhtä kuin kimppu johtoja siinä plusnavan perässä ja jos vaikka vähän jossain hitsaakin niin se ei vaikuta akun napa jännitteeseen. Ellei se hitsaaminen tyhjentäny akkua ja jos palokuntaa ei tarvittu niin siitä tuskin on kyse.

Jos siellä on lepojännite 12.3 volttia niin se akku voi olla jo niin kuiva että mikä tahansa laite kyykyttää sen totaalisesti.

Eli hanki jostain varmasti toimivat akut nakkaa ne paikoilleen ja käännä vehe tulille.

AntonW 01.11.2012 22:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 932499)
kerropa vielä, onko akut samanlaiset ja ikäiset ? ja onko ne boschit ?

Samanikäiset (tänä kesänä hankitut), samanmerkkiset (exide).

Olen niitä lataillut pitkin päivää ja kyllä ne ottaa virtaa vastaan. Laturi on vähän lelu vaan mutta. Mittaillen jännitteet kun ne on tasantuneet, ne on 13V ja päälle. Siitä ne sitten tippuu yön yli n. 12,7V:iin.

Ihmetyttää edelleen se että miten ei tuu 24V vaikka mulla on toisen akun + kytketty toisen akun - ?? Ja kaikki muuten paikalla. Miten se sähkö menee laturista etenpäin, akkuihin tietysti? Moottoritilan takaseinässä, samalla puolella kuin laturi on musta denso boksi. Siihen menee jotain laturista kanssa. Mikäs se boksi muuten on?

Huomenna tulee sähköinssi kattomaan! Ehkä sitten ollaan viisaampia. Mulla tää sähkötietämys aloittelija tasolla. :D

Landrooveri 01.11.2012 23:01

Kannattaa ostaa kunnon laturi niin lataus hommat toimii. Ostin itse Deca 350E akkulaturin käynnistysaputoiminnolla ja ei ole ollut enää ongelmia akku juttujen kanssa. Latailen usein myös MF165 traktorin akkua ja heitin halpis pikkulaturit romunkeräykseen kun niillä sai ladata akkuja päiväkausia ja lataustehot huonot;) Noita on monenmallisia/kokoisia eri käyttöön ja näitä myyvät monet muutkin kauppiaat. Tossa nyt yksi esimerkki.

https://www.tyokalutori.fi/akkulaturit.html
https://www.tyokalutori.fi/akkulatur...innolla-1.html

AntonW 01.11.2012 23:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 932508)
Millois nuo oireet alkoi vai onko kyseessä joku metsälöytö??? Ne alkoi sen jälkeen kun kiintoavain hitsaili laturinnavassa hetken

Ellei se hitsaaminen tyhjentäny akkua Sitä tässä epäilleen
Jos siellä on lepojännite 12.3 volttia niin se akku voi olla jo niin kuiva että mikä tahansa laite kyykyttää sen totaalisesti.

Eli hanki jostain varmasti toimivat akut nakkaa ne paikoilleen ja käännä vehe tulille.

Näin se taitaa olla...

Ja kunnon laturi!

Kiitos herroille ja palataan kun aihetta on.:D

Bj Andy 01.11.2012 23:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AntonW (Viesti 932823)
Samanikäiset (tänä kesänä hankitut), samanmerkkiset (exide).

Olen niitä lataillut pitkin päivää ja kyllä ne ottaa virtaa vastaan. Laturi on vähän lelu vaan mutta. Mittaillen jännitteet kun ne on tasantuneet, ne on 13V ja päälle. Siitä ne sitten tippuu yön yli n. 12,7V:iin.

Ihmetyttää edelleen se että miten ei tuu 24V vaikka mulla on toisen akun + kytketty toisen akun - ?? Ja kaikki muuten paikalla. Miten se sähkö menee laturista etenpäin, akkuihin tietysti? Moottoritilan takaseinässä, samalla puolella kuin laturi on musta denso boksi. Siihen menee jotain laturista kanssa. Mikäs se boksi muuten on?

Huomenna tulee sähköinssi kattomaan! Ehkä sitten ollaan viisaampia. Mulla tää sähkötietämys aloittelija tasolla. :D

Tuota ootko mitannu siten että kuskinpuolen akusta mittarille + napa ja miinus runkoon???

Se takaseinän boksi on lataus säädin ja sinne ei oikeastaan kannata kajota myöskään ennen kuin kaikki muu on kondiksessa.

Jos kerran akuissa on potkua niin enää jää vaihtoehdoksi että joko maakaapeli on poikki/irti/ jotain tai sitten se pääsulake on palanu/hapettunu/ tai jotain, tai sitten se välikaapeli.

Ulkomuistista heitellen,korjatkaa jos menee pieleen, laturilta menee se päävirta amppeerimittarin kautta akulle. Ja tosiaankin jos sieltä avaimen kanssa hitsailit kunnolla niin jotakin välillä laturi-akku on ny kärvähtäny. Ja se pääsulake olisi kai se luonnollisin vaihtoehto. Eli se ei ole turha juttu notta miinus kenkä aina irti ennen kuin tekee juuri mitään siellä kattilahuoneessa.

BJ-40/76 02.11.2012 14:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Toyot81 (Viesti 932836)
Kannattaa ostaa kunnon laturi niin lataus hommat toimii. Ostin itse Deca 350E akkulaturin käynnistysaputoiminnolla ja ei ole ollut enää ongelmia akku juttujen kanssa. Latailen usein myös MF165 traktorin akkua ja heitin halpis pikkulaturit romunkeräykseen kun niillä sai ladata akkuja päiväkausia ja lataustehot huonot;) Noita on monenmallisia/kokoisia eri käyttöön ja näitä myyvät monet muutkin kauppiaat. Tossa nyt yksi esimerkki.

https://www.tyokalutori.fi/akkulaturit.html
https://www.tyokalutori.fi/akkulatur...innolla-1.html

Vähän ulos topiikista, mutta moilla malmikasoilla ei sitten kannata yrittää yhtää massikka 165 uudempaa ajoneuvoa käyntiin!

Noilla on säretty eräskin matolaatikko uudemmista autoista, varsinkin apuvirtaa annettaessa! -> olikohan ML mersu, mistä oli polttanut airbäkin ja moottorin ohjaus ecun taannoin, oli ollut monen tonnin käynnistysyritys!
Ja lataa kyllä nopeasti tyhjän akun, mutta jos unohtuu, niin kuivattaa/hajottaa akun äkkiä!

No jos sulla on tuommoinen, ja haluat saada hyvän ja halvan, niin enää tarvii hommata se hyvä:cool:

Itselläni 2 kpl 7 A ctekkiä (ainut huono puoli on se, että ovat ruottalaisia)
Ja hyvin on pärjännyt.
Jos tarvii äkkipikaa sähköä tyhjään akkuun, niin MIG:llä sitä saa... tuolla minun kempillä oikein luvan kanssa 70A 14,5 volttiin

Landrooveri 02.11.2012 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 932960)
Vähän ulos topiikista, mutta moilla malmikasoilla ei sitten kannata yrittää yhtää massikka 165 uudempaa ajoneuvoa käyntiin!

Noilla on säretty eräskin matolaatikko uudemmista autoista, varsinkin apuvirtaa annettaessa! -> olikohan ML mersu, mistä oli polttanut airbäkin ja moottorin ohjaus ecun taannoin, oli ollut monen tonnin käynnistysyritys!
Ja lataa kyllä nopeasti tyhjän akun, mutta jos unohtuu, niin kuivattaa/hajottaa akun äkkiä!

No jos sulla on tuommoinen, ja haluat saada hyvän ja halvan, niin enää tarvii hommata se hyvä:cool:

Itselläni 2 kpl 7 A ctekkiä (ainut huono puoli on se, että ovat ruottalaisia)
Ja hyvin on pärjännyt.
Jos tarvii äkkipikaa sähköä tyhjään akkuun, niin MIG:llä sitä saa... tuolla minun kempillä oikein luvan kanssa 70A 14,5 volttiin

En ole saanut ainuttakaan akkua rikki decan laturilla. Olen antanut apuvirtaa autoihin heikommilla tehoilla ja mieluusti niin et akku on mahdollisimman tyhjä purkaamalla akun vielä jonkinaikaa valoilla. Monesti jos akussa vielä henkeä ja siihen lyödään kylkeen täydet tehot laturista niin virtaa tulee silloin liikaa sähköjärjestelmään ja uudemmissa saattaa kärvähtää sähkövehkeet.
Tuossa mun decassa on pika ja hidaslataus ja varustettu lämpö -ja oikosulkusuojalla,mutta jokaisella on oma maku ja itse olen ollut tuohon tyytyväinen.;)

BJ-40/76 02.11.2012 23:38

Edelleen ulkona topiikista!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Toyot81 (Viesti 933127)
Olen antanut apuvirtaa autoihin heikommilla tehoilla ja mieluusti niin et akku on mahdollisimman tyhjä purkaamalla akun vielä jonkinaikaa valoilla. Monesti jos akussa vielä henkeä ja siihen lyödään kylkeen täydet tehot laturista niin virtaa tulee silloin liikaa sähköjärjestelmään ja uudemmissa saattaa kärvähtää sähkövehkeet.
Tuossa mun decassa on pika ja hidaslataus ja varustettu lämpö -ja oikosulkusuojalla,mutta jokaisella on oma maku ja itse olen ollut tuohon tyytyväinen.;)

Siis kun alat antamaan starttiapua, niin ensin kytken autettavaan valot päälle joksikin aikaa?
No, onnistuuhan se noinkin, mutta tuo elektroniikan suojaustapa on niin uusi, että edes minulla se ei ole käynyt mielessä, se että auttaako se, ei tietoa.

Kokeileppa ottaa joku paska akku, ja kuvittele että se on kokoauto, ja mittaa apukäynnistysasennossa akun navoista jännite? 15v lienee vielä täysin turvallinen, 16v on jo hätärajalla, ja yli 16,5v on jo paniikki? ei asiasta täsmätietoa.

-> siis jos auton eculle pistetään sähköt päälle, ja jännite on vaikkapa 15v, niin sen virta voi olla vaikkapa 1 amppeeri, 17v se ottaa esim 1,5 amppeeria 5 sekunttia, ja palaa k.o 5 sekunnissa:eek:

Ja nuo sinun decan lämpö- ja oikosulkusuojat käsittää nimenomaan tuon laturin hengissäpysymisen, siis ei auta auton elektroniikkaa ollenkaan:o

Kuten alunperin sanoin, tuo malmikasa sopii tuolle 165 massikalle,
MUTTA nyt pitää laajentaa käyttäjäkuntaa: sopii myös asiaan vihkiintyneille.
Mutta kuten jo itse sanoit, niin jos napit väärässä asennossa, niin hinurilla korjaamolle!
Mutta jos edes puolet tämän palstan lukijoista ei ymmärrä varotoimenpiteitä, siis esim tuota sinun noudattamaa "ei lähtenyt käyntiin kun sähkö ei riittänyt; pistetään ajovalot joksikin aikaa..."
Ja kun tuo reilu 10v katiska ei herää tulille, ja tuossa malmikasassa on kytkin, missä lukee low/hi power niin eipä olisi ensimmäinen joka kokeilisi hi asentoa....

Landrooveri 02.11.2012 23:56

Jep. onhan niitä sellaisiakin jotka eivät välttämättä ymmärrä isomman laturin käytöstä, kun niillä annetaan apuvirtaa,että ei täysillä tehoilla ja mulla on ollut joko auton omistaja tai muu kaveri piuhojen päässä irroittamassa kaapelit heti kun auto pärähtää tulille,jos olen käyttänyt starttiapua. Tuossa 02-civiciin korjailin valoja ja akku men tyhjäks ei muutakun akku latukselle niin lähti käymään ilman startti apua heti ja oli vain lataus asennossa.;)

BJ-40/76 03.11.2012 00:23

Siis vaatii tietämystä...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Toyot81 (Viesti 933163)
Jep. onhan niitä sellaisiakin jotka eivät välttämättä ymmärrä isomman laturin käytöstä, kun niillä annetaan apuvirtaa,että ei täysillä tehoilla ja mulla on ollut joko auton omistaja tai muu kaveri piuhojen päässä irroittamassa kaapelit heti kun auto pärähtää tulille,jos olen käyttänyt starttiapua. Tuossa 02-civiciin korjailin valoja ja akku men tyhjäks ei muutakun akku latukselle niin lähti käymään ilman startti apua heti ja oli vain lataus asennossa.;)

Mutta olemmehan samaa mieltä, että tuo sinun boosteri vaatii tietotaitoa, siis ei sovi normaalille harrastajalle?

-> siis pelkään sitä, että joku ostaa tuommosen kun tehoa löytyy n.100x enemmän, kuin noista elektoniikka latureista, ja vääntelee tehoa lisää kun ei herää tulille; ja sitten koko perheen auto korjaamolla/ruokarahat tiukilla tms.
-> siis kun tökkeli on seinässä, ja 12v syöttö, ja väännetään tehoja lisää, niin on riski että tulee tuhansien eurojen vahinko, on hyvinkin mahdollinen? ei siis joku marginaali tapaus?

Siis sinäkin olet sitä mieltä, että jos 12v asennossa muut napit on väärässä asennossa, niin auton elektroniikka menee rikki?

Sorry tuo suora kysymys!

Landrooveri 03.11.2012 00:37

Juu olen samaa mieltä siinä,että tietämättömän käsissä arvelluttavaa. Olen kuullut et joidenkin uudempien kärryjen sähköt ei edes kestä,jos antaa toisesta autosta apuvirtaa. Olen monesti irroittanut akusta maadoituspiuhan irti varmistaakseni ettei tule liikaa virtaa pelkällä latauksellakaan vaikkakin ollut pienemmälä latausteholla.;)

AntonW 03.11.2012 16:57

Sähköt taas tallessa...
 
Terve,

Kun aloin kaivaamaan niin löysin bonus sulakkeet jotka oli poikki, pääsulakkeen jälkeen. Oli vähän hankala löytää. Eli jotkut jälkeenpäin asennetut. Nyt on BJ:ssä virta ja rauha maassa!

Ei muuta kun kiitokset vastauksista ja myöskin hyvästa lataus/starttiapu keskustelusta.

Ja tämän jälkeen toi - napa irtoilee enne kun rupean härää konehuoneessa! :D


Sivu luotu: 13:10 (GMT +2).