Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.11.2012, 14:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toyot81 Näytä viesti
Kannattaa ostaa kunnon laturi niin lataus hommat toimii. Ostin itse Deca 350E akkulaturin käynnistysaputoiminnolla ja ei ole ollut enää ongelmia akku juttujen kanssa. Latailen usein myös MF165 traktorin akkua ja heitin halpis pikkulaturit romunkeräykseen kun niillä sai ladata akkuja päiväkausia ja lataustehot huonot Noita on monenmallisia/kokoisia eri käyttöön ja näitä myyvät monet muutkin kauppiaat. Tossa nyt yksi esimerkki.

https://www.tyokalutori.fi/akkulaturit.html
https://www.tyokalutori.fi/akkulatur...innolla-1.html
Vähän ulos topiikista, mutta moilla malmikasoilla ei sitten kannata yrittää yhtää massikka 165 uudempaa ajoneuvoa käyntiin!

Noilla on säretty eräskin matolaatikko uudemmista autoista, varsinkin apuvirtaa annettaessa! -> olikohan ML mersu, mistä oli polttanut airbäkin ja moottorin ohjaus ecun taannoin, oli ollut monen tonnin käynnistysyritys!
Ja lataa kyllä nopeasti tyhjän akun, mutta jos unohtuu, niin kuivattaa/hajottaa akun äkkiä!

No jos sulla on tuommoinen, ja haluat saada hyvän ja halvan, niin enää tarvii hommata se hyvä

Itselläni 2 kpl 7 A ctekkiä (ainut huono puoli on se, että ovat ruottalaisia)
Ja hyvin on pärjännyt.
Jos tarvii äkkipikaa sähköä tyhjään akkuun, niin MIG:llä sitä saa... tuolla minun kempillä oikein luvan kanssa 70A 14,5 volttiin

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.11.2012, 22:41
Landrooveri:n Avatar
Landrooveri Landrooveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.10.12
Sijainti: Vakka-Suomi
Viestit: 338
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Vähän ulos topiikista, mutta moilla malmikasoilla ei sitten kannata yrittää yhtää massikka 165 uudempaa ajoneuvoa käyntiin!

Noilla on säretty eräskin matolaatikko uudemmista autoista, varsinkin apuvirtaa annettaessa! -> olikohan ML mersu, mistä oli polttanut airbäkin ja moottorin ohjaus ecun taannoin, oli ollut monen tonnin käynnistysyritys!
Ja lataa kyllä nopeasti tyhjän akun, mutta jos unohtuu, niin kuivattaa/hajottaa akun äkkiä!

No jos sulla on tuommoinen, ja haluat saada hyvän ja halvan, niin enää tarvii hommata se hyvä

Itselläni 2 kpl 7 A ctekkiä (ainut huono puoli on se, että ovat ruottalaisia)
Ja hyvin on pärjännyt.
Jos tarvii äkkipikaa sähköä tyhjään akkuun, niin MIG:llä sitä saa... tuolla minun kempillä oikein luvan kanssa 70A 14,5 volttiin
En ole saanut ainuttakaan akkua rikki decan laturilla. Olen antanut apuvirtaa autoihin heikommilla tehoilla ja mieluusti niin et akku on mahdollisimman tyhjä purkaamalla akun vielä jonkinaikaa valoilla. Monesti jos akussa vielä henkeä ja siihen lyödään kylkeen täydet tehot laturista niin virtaa tulee silloin liikaa sähköjärjestelmään ja uudemmissa saattaa kärvähtää sähkövehkeet.
Tuossa mun decassa on pika ja hidaslataus ja varustettu lämpö -ja oikosulkusuojalla,mutta jokaisella on oma maku ja itse olen ollut tuohon tyytyväinen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.11.2012, 23:38
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Edelleen ulkona topiikista!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toyot81 Näytä viesti
Olen antanut apuvirtaa autoihin heikommilla tehoilla ja mieluusti niin et akku on mahdollisimman tyhjä purkaamalla akun vielä jonkinaikaa valoilla. Monesti jos akussa vielä henkeä ja siihen lyödään kylkeen täydet tehot laturista niin virtaa tulee silloin liikaa sähköjärjestelmään ja uudemmissa saattaa kärvähtää sähkövehkeet.
Tuossa mun decassa on pika ja hidaslataus ja varustettu lämpö -ja oikosulkusuojalla,mutta jokaisella on oma maku ja itse olen ollut tuohon tyytyväinen.
Siis kun alat antamaan starttiapua, niin ensin kytken autettavaan valot päälle joksikin aikaa?
No, onnistuuhan se noinkin, mutta tuo elektroniikan suojaustapa on niin uusi, että edes minulla se ei ole käynyt mielessä, se että auttaako se, ei tietoa.

Kokeileppa ottaa joku paska akku, ja kuvittele että se on kokoauto, ja mittaa apukäynnistysasennossa akun navoista jännite? 15v lienee vielä täysin turvallinen, 16v on jo hätärajalla, ja yli 16,5v on jo paniikki? ei asiasta täsmätietoa.

-> siis jos auton eculle pistetään sähköt päälle, ja jännite on vaikkapa 15v, niin sen virta voi olla vaikkapa 1 amppeeri, 17v se ottaa esim 1,5 amppeeria 5 sekunttia, ja palaa k.o 5 sekunnissa

Ja nuo sinun decan lämpö- ja oikosulkusuojat käsittää nimenomaan tuon laturin hengissäpysymisen, siis ei auta auton elektroniikkaa ollenkaan

Kuten alunperin sanoin, tuo malmikasa sopii tuolle 165 massikalle,
MUTTA nyt pitää laajentaa käyttäjäkuntaa: sopii myös asiaan vihkiintyneille.
Mutta kuten jo itse sanoit, niin jos napit väärässä asennossa, niin hinurilla korjaamolle!
Mutta jos edes puolet tämän palstan lukijoista ei ymmärrä varotoimenpiteitä, siis esim tuota sinun noudattamaa "ei lähtenyt käyntiin kun sähkö ei riittänyt; pistetään ajovalot joksikin aikaa..."
Ja kun tuo reilu 10v katiska ei herää tulille, ja tuossa malmikasassa on kytkin, missä lukee low/hi power niin eipä olisi ensimmäinen joka kokeilisi hi asentoa....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.11.2012, 23:56
Landrooveri:n Avatar
Landrooveri Landrooveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.10.12
Sijainti: Vakka-Suomi
Viestit: 338
Perusasetus

Jep. onhan niitä sellaisiakin jotka eivät välttämättä ymmärrä isomman laturin käytöstä, kun niillä annetaan apuvirtaa,että ei täysillä tehoilla ja mulla on ollut joko auton omistaja tai muu kaveri piuhojen päässä irroittamassa kaapelit heti kun auto pärähtää tulille,jos olen käyttänyt starttiapua. Tuossa 02-civiciin korjailin valoja ja akku men tyhjäks ei muutakun akku latukselle niin lähti käymään ilman startti apua heti ja oli vain lataus asennossa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.11.2012, 00:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis vaatii tietämystä...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toyot81 Näytä viesti
Jep. onhan niitä sellaisiakin jotka eivät välttämättä ymmärrä isomman laturin käytöstä, kun niillä annetaan apuvirtaa,että ei täysillä tehoilla ja mulla on ollut joko auton omistaja tai muu kaveri piuhojen päässä irroittamassa kaapelit heti kun auto pärähtää tulille,jos olen käyttänyt starttiapua. Tuossa 02-civiciin korjailin valoja ja akku men tyhjäks ei muutakun akku latukselle niin lähti käymään ilman startti apua heti ja oli vain lataus asennossa.
Mutta olemmehan samaa mieltä, että tuo sinun boosteri vaatii tietotaitoa, siis ei sovi normaalille harrastajalle?

-> siis pelkään sitä, että joku ostaa tuommosen kun tehoa löytyy n.100x enemmän, kuin noista elektoniikka latureista, ja vääntelee tehoa lisää kun ei herää tulille; ja sitten koko perheen auto korjaamolla/ruokarahat tiukilla tms.
-> siis kun tökkeli on seinässä, ja 12v syöttö, ja väännetään tehoja lisää, niin on riski että tulee tuhansien eurojen vahinko, on hyvinkin mahdollinen? ei siis joku marginaali tapaus?

Siis sinäkin olet sitä mieltä, että jos 12v asennossa muut napit on väärässä asennossa, niin auton elektroniikka menee rikki?

Sorry tuo suora kysymys!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.11.2012, 00:37
Landrooveri:n Avatar
Landrooveri Landrooveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.10.12
Sijainti: Vakka-Suomi
Viestit: 338
Perusasetus

Juu olen samaa mieltä siinä,että tietämättömän käsissä arvelluttavaa. Olen kuullut et joidenkin uudempien kärryjen sähköt ei edes kestä,jos antaa toisesta autosta apuvirtaa. Olen monesti irroittanut akusta maadoituspiuhan irti varmistaakseni ettei tule liikaa virtaa pelkällä latauksellakaan vaikkakin ollut pienemmälä latausteholla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.11.2012, 16:57
AntonW AntonW ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.05.12
Sijainti: Turku
Viestit: 37
Perusasetus

Sähköt taas tallessa...


Terve,

Kun aloin kaivaamaan niin löysin bonus sulakkeet jotka oli poikki, pääsulakkeen jälkeen. Oli vähän hankala löytää. Eli jotkut jälkeenpäin asennetut. Nyt on BJ:ssä virta ja rauha maassa!

Ei muuta kun kiitokset vastauksista ja myöskin hyvästa lataus/starttiapu keskustelusta.

Ja tämän jälkeen toi - napa irtoilee enne kun rupean härää konehuoneessa!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ 40 Sähköt lepa77 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.08.2012 19:46
Myydään Toyota BJ-40 2+4 paku soa 1980 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 18.10.2009 12:13
Myydään toyota bj-40 vm 1980 sokkalanmäki O/M/V Ajoneuvot 0 22.01.2009 22:39
BJ / HJ:n sähköt mikkohen Tekniikka & Jutustelu 2 24.02.2008 06:54
BJ-40 sähköt Mikko Virtanen Tekniikka & Jutustelu 5 18.10.2004 14:01


Sivu luotu: 00:22 (GMT +2).