![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Noilla on säretty eräskin matolaatikko uudemmista autoista, varsinkin apuvirtaa annettaessa! -> olikohan ML mersu, mistä oli polttanut airbäkin ja moottorin ohjaus ecun taannoin, oli ollut monen tonnin käynnistysyritys! Ja lataa kyllä nopeasti tyhjän akun, mutta jos unohtuu, niin kuivattaa/hajottaa akun äkkiä! No jos sulla on tuommoinen, ja haluat saada hyvän ja halvan, niin enää tarvii hommata se hyvä ![]() Itselläni 2 kpl 7 A ctekkiä (ainut huono puoli on se, että ovat ruottalaisia) Ja hyvin on pärjännyt. Jos tarvii äkkipikaa sähköä tyhjään akkuun, niin MIG:llä sitä saa... tuolla minun kempillä oikein luvan kanssa 70A 14,5 volttiin
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa mun decassa on pika ja hidaslataus ja varustettu lämpö -ja oikosulkusuojalla,mutta jokaisella on oma maku ja itse olen ollut tuohon tyytyväinen. ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Edelleen ulkona topiikista!Lainaus:
No, onnistuuhan se noinkin, mutta tuo elektroniikan suojaustapa on niin uusi, että edes minulla se ei ole käynyt mielessä, se että auttaako se, ei tietoa. Kokeileppa ottaa joku paska akku, ja kuvittele että se on kokoauto, ja mittaa apukäynnistysasennossa akun navoista jännite? 15v lienee vielä täysin turvallinen, 16v on jo hätärajalla, ja yli 16,5v on jo paniikki? ei asiasta täsmätietoa. -> siis jos auton eculle pistetään sähköt päälle, ja jännite on vaikkapa 15v, niin sen virta voi olla vaikkapa 1 amppeeri, 17v se ottaa esim 1,5 amppeeria 5 sekunttia, ja palaa k.o 5 sekunnissa ![]() Ja nuo sinun decan lämpö- ja oikosulkusuojat käsittää nimenomaan tuon laturin hengissäpysymisen, siis ei auta auton elektroniikkaa ollenkaan ![]() Kuten alunperin sanoin, tuo malmikasa sopii tuolle 165 massikalle, MUTTA nyt pitää laajentaa käyttäjäkuntaa: sopii myös asiaan vihkiintyneille. Mutta kuten jo itse sanoit, niin jos napit väärässä asennossa, niin hinurilla korjaamolle! Mutta jos edes puolet tämän palstan lukijoista ei ymmärrä varotoimenpiteitä, siis esim tuota sinun noudattamaa "ei lähtenyt käyntiin kun sähkö ei riittänyt; pistetään ajovalot joksikin aikaa..." Ja kun tuo reilu 10v katiska ei herää tulille, ja tuossa malmikasassa on kytkin, missä lukee low/hi power niin eipä olisi ensimmäinen joka kokeilisi hi asentoa.... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jep. onhan niitä sellaisiakin jotka eivät välttämättä ymmärrä isomman laturin käytöstä, kun niillä annetaan apuvirtaa,että ei täysillä tehoilla ja mulla on ollut joko auton omistaja tai muu kaveri piuhojen päässä irroittamassa kaapelit heti kun auto pärähtää tulille,jos olen käyttänyt starttiapua. Tuossa 02-civiciin korjailin valoja ja akku men tyhjäks ei muutakun akku latukselle niin lähti käymään ilman startti apua heti ja oli vain lataus asennossa.
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Siis vaatii tietämystä...Lainaus:
-> siis pelkään sitä, että joku ostaa tuommosen kun tehoa löytyy n.100x enemmän, kuin noista elektoniikka latureista, ja vääntelee tehoa lisää kun ei herää tulille; ja sitten koko perheen auto korjaamolla/ruokarahat tiukilla tms. -> siis kun tökkeli on seinässä, ja 12v syöttö, ja väännetään tehoja lisää, niin on riski että tulee tuhansien eurojen vahinko, on hyvinkin mahdollinen? ei siis joku marginaali tapaus? Siis sinäkin olet sitä mieltä, että jos 12v asennossa muut napit on väärässä asennossa, niin auton elektroniikka menee rikki? Sorry tuo suora kysymys! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Juu olen samaa mieltä siinä,että tietämättömän käsissä arvelluttavaa. Olen kuullut et joidenkin uudempien kärryjen sähköt ei edes kestä,jos antaa toisesta autosta apuvirtaa. Olen monesti irroittanut akusta maadoituspiuhan irti varmistaakseni ettei tule liikaa virtaa pelkällä latauksellakaan vaikkakin ollut pienemmälä latausteholla.
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Sähköt taas tallessa...
Terve,
Kun aloin kaivaamaan niin löysin bonus sulakkeet jotka oli poikki, pääsulakkeen jälkeen. Oli vähän hankala löytää. Eli jotkut jälkeenpäin asennetut. Nyt on BJ:ssä virta ja rauha maassa! Ei muuta kun kiitokset vastauksista ja myöskin hyvästa lataus/starttiapu keskustelusta. Ja tämän jälkeen toi - napa irtoilee enne kun rupean härää konehuoneessa! ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ 40 Sähköt | lepa77 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.08.2012 19:46 |
Myydään Toyota BJ-40 2+4 paku soa 1980 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.10.2009 12:13 |
Myydään toyota bj-40 vm 1980 | sokkalanmäki | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 22.01.2009 22:39 |
BJ / HJ:n sähköt | mikkohen | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.02.2008 06:54 |
BJ-40 sähköt | Mikko Virtanen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 18.10.2004 14:01 |