Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #10  
Vanha 25.04.2013, 21:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vähän aiheesta ulkona, mutta:


Nuo hardox:it ja muut kovat/lujat teräkset vaatii tosiaan hitsaamiselta enemmän kuin nuo normi rakenneteräkset, ja jos tuo 355 on tosiaankin 355N/mm2, niin on "vetelää" jopa perus RHS/neliöpalkkiin verrattuna.

Tuo hitsaaminen vaatii varmaan melkein puikko koneella hitsaamisen, jos hitsisaumaan kohdistuu rasituksia? siis tuo hitsausongelma nuodostuu kahdesta komponentista; nuo "paremmat" teräkset on oikeasti vaikeita hitsata, ja kun perusmateriaalin lujuus on moninkertainen, niin tuo hitsisauma on heikoin lenkki, ja kun vielä yhdistetään se tuohon huonoon hitsattavuuteen... -> saumat pettää 10-100 kertaa herkemmin kuin noissa perinteisissä "pelleissä"

Mutta jos panssarin täytyy liukua kiven/kallion päällä, niin nuo kulutuslevyt, ja varmaan myös suurlujuusteräkset liukuu huomattavan helposti verrattuna noihin "veteliin" verrattuna (siis kivi ei pure kovaan materiaaliin, pehmeään paljon pahemmin)

Jos tuota liukumista haluaa demota kotioloissa, niin voi kokeilla esim. kirveen kylkeä kiven nurkkaa vasten, liukuu suht helposti, ja toinen (karrikoitu) esimerkki on alumiini, ei liuvu kivennurkkaa vasten oikeastaan huonostikkaan, toki esim. tuo 355 on huomattavasti liukkaampaa, mutta ero on suuri verrattuna esim. hardoksiin/raexiin (siis pehmeimpäänkin)
(alumiini vene tökkää koskessa kiveen huomattavan tomerasti; käy
kipeää/kastuu vaatteet)

Ja plasmaa nuo paremmat teräkset uskoo huomattavan hyvin, rälläkkää kohtalaisesti/auttavasti myös, joten kuten saa reikää koboltti- poranterillä suureen tarpeeseen, kierteitä ei kannata yrittää pieneen tarpeeseen

Ja tuossa painossa voi säästää paljon, toki joku 150-300 kg pohjapanssari voi olla myös hyväksi; ei kaadu niin herkästi.

Ja jonkinlaista käsitystä noista teräksistä saa viilalla: pienen harjoittelun/vertailun jälkeen erottaa romulassa moottorisahan viilalla jopa nuo "rhs:n" lujuudet, oliko 370 ja 440 N/mm2, mutta nuo hardoksit yms. erottaa fe 37:sta alta minuutin vertailulla. (siis 37:ssa viila ottaa metallia mukaan paljon, ja viilaus vaatii voimaa? ja noissa kulutuslevyissä viila pyrkii luistamaan, ja liukuu kevyesti. Jos palsma- taikka jopa polttoleikattu reuna, niin voi hämätä pehmeydellään, kokeile viilata tehtaan tekemästä reunasta.

Ja automaattinen pistepuikko on myös hyvä, itse pidän enemmän tuosta viilasta.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
24V YLLÄPITOLATURI, MISTÄ KOHTUU HINTAAN? HZJ73 Tekniikka & Jutustelu 18 18.03.2013 09:14
Tarvetta raudalle vantaalla , mutta mistä? kuningaskulkuri Chit-Chat 5 21.05.2012 09:27
Myyty 4mm polykarbonaattilevyä Rytari O/M/V Muut 1 25.10.2009 14:48
patrol paukkuu,mutta mistä? petrool Tekniikka & Jutustelu 18 01.01.2009 22:36
isuzu/opel campoon(pick-up) moottori mutta mistä? antti_boy Tekniikka & Jutustelu 5 23.05.2007 22:58


Sivu luotu: 16:55 (GMT +2).