![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Juu juu. Siis työstäminen....plasmaahan noi varmaan kaikki tottelee, mutta reikien poraaminen on kiusallisempaa. Ens viikolla varmaa pitäs jotaki jo hakee jostaki, kun ajopolte Kaalimadolle alkaa nouseen ja jakolaatikko on jotenki liian otollisen näköisesti mahan alla ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Vähän aiheesta ulkona, mutta:
Nuo hardox:it ja muut kovat/lujat teräkset vaatii tosiaan hitsaamiselta enemmän kuin nuo normi rakenneteräkset, ja jos tuo 355 on tosiaankin 355N/mm2, niin on "vetelää" jopa perus RHS/neliöpalkkiin verrattuna.
Tuo hitsaaminen vaatii varmaan melkein puikko koneella hitsaamisen, jos hitsisaumaan kohdistuu rasituksia? siis tuo hitsausongelma nuodostuu kahdesta komponentista; nuo "paremmat" teräkset on oikeasti vaikeita hitsata, ja kun perusmateriaalin lujuus on moninkertainen, niin tuo hitsisauma on heikoin lenkki, ja kun vielä yhdistetään se tuohon huonoon hitsattavuuteen... -> saumat pettää 10-100 kertaa herkemmin kuin noissa perinteisissä "pelleissä" Mutta jos panssarin täytyy liukua kiven/kallion päällä, niin nuo kulutuslevyt, ja varmaan myös suurlujuusteräkset liukuu huomattavan helposti verrattuna noihin "veteliin" verrattuna (siis kivi ei pure kovaan materiaaliin, pehmeään paljon pahemmin) Jos tuota liukumista haluaa demota kotioloissa, niin voi kokeilla esim. kirveen kylkeä kiven nurkkaa vasten, liukuu suht helposti, ja toinen (karrikoitu) esimerkki on alumiini, ei liuvu kivennurkkaa vasten oikeastaan huonostikkaan, toki esim. tuo 355 on huomattavasti liukkaampaa, mutta ero on suuri verrattuna esim. hardoksiin/raexiin (siis pehmeimpäänkin) (alumiini vene tökkää koskessa kiveen huomattavan tomerasti; käy kipeää/kastuu vaatteet) Ja plasmaa nuo paremmat teräkset uskoo huomattavan hyvin, rälläkkää kohtalaisesti/auttavasti myös, joten kuten saa reikää koboltti- poranterillä suureen tarpeeseen, kierteitä ei kannata yrittää pieneen tarpeeseen ![]() Ja tuossa painossa voi säästää paljon, toki joku 150-300 kg pohjapanssari voi olla myös hyväksi; ei kaadu niin herkästi. Ja jonkinlaista käsitystä noista teräksistä saa viilalla: pienen harjoittelun/vertailun jälkeen erottaa romulassa moottorisahan viilalla jopa nuo "rhs:n" lujuudet, oliko 370 ja 440 N/mm2, mutta nuo hardoksit yms. erottaa fe 37:sta alta minuutin vertailulla. (siis 37:ssa viila ottaa metallia mukaan paljon, ja viilaus vaatii voimaa? ja noissa kulutuslevyissä viila pyrkii luistamaan, ja liukuu kevyesti. Jos palsma- taikka jopa polttoleikattu reuna, niin voi hämätä pehmeydellään, kokeile viilata tehtaan tekemästä reunasta. Ja automaattinen pistepuikko on myös hyvä, itse pidän enemmän tuosta viilasta. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Itse suikkaan teeskennellut erinäisiä osia optim 650:stä.
Melkein itseopituilla muuraustaidoilla on kestäny saumat kasassa. Tukivarsien korvakot, pohjapanssarin ja tankin pohjan olen tuosta tehnyt ja käyttäny muutenki kaikkeen mihin yleensä levyä on rakentaessa tarvinnut. Työstövälineinä rälläkkä ja normi poranterilläkin olen kairannut, rasiaporalla tehnyt myös useita yli 60mm reikiä ko. tavaraan. Oikeilla voiteluaineita olen toki käyttänyt. Toki sen huomaa että tuhdimpaa tavaraa on ku joku ladon takaa kaivettu. Pohjapanssariinkin olen lommon saanut ajettua, sen verran vaikutti että ei enää pysy paikallaan ilman ruuveja, tuoreeltaan oli just sopivasti nafti että sai pukattua paikalleen ja jäi sinne. Imo jos saa hitsaukoneella aikaan jotain muuta kuin sähkölinnunkakkaa, niin hyvällä saumalla kestänee kasassa ihan riittävästi. Toki voi olla että sauma pettää ennen levyä jos rajoille menee mutta kelalta laittaa uutta saumaa sitten tilalle ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Entä jos pillillä antais porattavaan kohtaan lämpöä jot hehkuu, eikös se sillai kovakin rauta pehmiä? Ite tätä konstii käytin ja hyvin uppos poranterä ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Normia isommalla r:än säteellä taivutus. 5xainevahvuus = R-säde, 5mm levy 400 hartoksia vastaa 12mm normi rakenneteräksen taivutus voiman. liian pieni r tai liikataivutus repii kantista levyn rikki. ja kannattaa sit särmäillessä muutenkin olla varovainen r:än kans, siinä piilee melkosia jousivoimia.
kans hain 250 Ähvä voortiin 4mm 400 kulutusterästä panssari värkiksi. Tarvis käydä vaa kaveri tykön särmärillä hiuka kutittamassa reunoja. sitten hiukan kuumaliimaa, sorvailin jo saranta holkit ja tapit ku aattelin et tuollane mallia arkun kansi on ehkä huollon kannalta järkevin.
__________________
PAHEMMANluokanLUKIHÄIRIÖ -Team- MIELENTERVEYSHÄIRIÖ Dodge ram 2500 singlecab 4x4 cummins Ford f 350 crewcab 7.3manual 2wd carhauler 2x FORD F250 xlt LARIAT 7.3 manual 4x4 Ford F600 4x4 marmon herrigton PREMOTO DODGE KEW TRUCK 4x4 JEEP J4000 4x4 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuolta mä olen ostanut valmiiksi sopivaksi leikattuina paloina. Kanttailu hommia siellä ei kai tehdä.
http://www.levypalaluukko.fi/ |
#8
|
|||
|
|||
![]() Rautakaupasta.... (Starkki esim..)
Ja hinnat liikkuvat tuossa 250,00€ levy... Raex 400 on kyseessä...
Levyn koko 1500x3000 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Aika helposti hardoxiin saa reiät ja kierteet tehtyä kunhan terä ja kierretappi ovat vaan kunnossa.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() En mä halua saivarrella...
...mutta mistä ihmeestä tuo hardox-fetissi tulee ihmisille, ootteko kaikki lavapajoilla töissä???
Toki siihen reikää saa ja jengaakin, mutta kyllä tuo weldox-/domex-/optim-linja on panssariin parempaa tavaraa, se on nimenomaan korkealujuuksista rakenneterästä kun taas hardox on kulutusteräs, eli tarkoitettu kauhoihin, lavoihin, suppiloihin jne. Toki jos hardoxia ilmaiseksi saa niin siitä sitten, mutta sen kovuus todella kuluttaa työkaluja ja saattaa murtua yllättävänkin helposti kovasta iskusta, ainakin jos kovimman pään tuotteita on. Tietysti jos on sen verran nihkeästi koneessa voimaa että saman kiven päällä pitää hangata tuntitolkulla edestakaisin on tuo ihan perusteltua... ![]()
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Oikeilla vehkeillä ja liukkareilla onnistuu varmasti myös noihin lujempiin...Lainaus:
Ja nuo "paremmat" kulutuslevyt on tosiaankin vaikeita porata, kierteytystä en ole yrittänytkään. (siis TiN- päällysteinen "parempi" 3,2 mm terä menee, kun painaa terää noin 30 kg voimalla, mutta kun terä menee läpi, niin tuppaa katkeamaan...., ja voiteluaineena joku "parempi" lujille teräksille tarkoitettu neste (sain kaverilta pilttipurkillesen taannoin) No, itse tosiaan vältän tuota poraamista, kierteytystä en edes yritä omilla skf:n 3 leikko tapeilla. Lämmittäminen auttaa tuohon työstämiseen, siis teräs päästyy.... (tuohon lavaan kun piti niitata pressu napit, niin tig:llä käytettiin punaisena, ja porattiin jollain molybdeeni? seostetuilla sorvin keskiöterillä, kestivät paremmin kuin vastaavat popniitti terät) Tuossa hardoksin käsittelyyn tietoa: http://www3.tokem.fi/kirjasto/tiedos...n_B_7_2011.pdf -> siis ei mitään yleismallin harrasteterästä..... |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
24V YLLÄPITOLATURI, MISTÄ KOHTUU HINTAAN? | HZJ73 | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 18.03.2013 09:14 |
Tarvetta raudalle vantaalla , mutta mistä? | kuningaskulkuri | Chit-Chat | 5 | 21.05.2012 09:27 |
Myyty 4mm polykarbonaattilevyä | Rytari | O/M/V Muut | 1 | 25.10.2009 14:48 |
patrol paukkuu,mutta mistä? | petrool | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 01.01.2009 22:36 |
isuzu/opel campoon(pick-up) moottori mutta mistä? | antti_boy | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.05.2007 22:58 |