![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Tuolta mä olen ostanut valmiiksi sopivaksi leikattuina paloina. Kanttailu hommia siellä ei kai tehdä. http://www.levypalaluukko.fi/
|
|
|||
|
|||
![]() Rautakaupasta.... (Starkki esim..)
Ja hinnat liikkuvat tuossa 250,00€ levy... Raex 400 on kyseessä...
Levyn koko 1500x3000 |
|
||||
|
||||
![]()
Aika helposti hardoxiin saa reiät ja kierteet tehtyä kunhan terä ja kierretappi ovat vaan kunnossa.
|
|
||||
|
||||
![]() En mä halua saivarrella...
...mutta mistä ihmeestä tuo hardox-fetissi tulee ihmisille, ootteko kaikki lavapajoilla töissä???
Toki siihen reikää saa ja jengaakin, mutta kyllä tuo weldox-/domex-/optim-linja on panssariin parempaa tavaraa, se on nimenomaan korkealujuuksista rakenneterästä kun taas hardox on kulutusteräs, eli tarkoitettu kauhoihin, lavoihin, suppiloihin jne. Toki jos hardoxia ilmaiseksi saa niin siitä sitten, mutta sen kovuus todella kuluttaa työkaluja ja saattaa murtua yllättävänkin helposti kovasta iskusta, ainakin jos kovimman pään tuotteita on. Tietysti jos on sen verran nihkeästi koneessa voimaa että saman kiven päällä pitää hangata tuntitolkulla edestakaisin on tuo ihan perusteltua... ![]()
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Totaalinen repeäminen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ei 400 sataset levyt ole pahoja taivutella tuossa vahvuudessa 3-4mm helposti tahtoo revetä tiukalle r:älle painaessa.
On taivuteltu niitä pajalla mutta terät ei niistä tykkää tarvis olla rullaterät. Mut olen samaa mieltä tuon lujan rakenneteräksen käytöstä itelle teen siitä. vaikka meillä on hyllyssä 400 satasia levyjäkin. Kierteytys onnistuu ihan ok normitapeillakin kuten poraaminenkin. Kovametallilla parhaiten tosin ei meillä paljoa käsipelillä porailla. Levyissäkin riippuen valmistajista on paljon eroja? hardox ehkä tasalaatuisin ei ole ns oksakohtia. Mut pointti oli että kuitenkin teen lujastarakenne teräksessä. Kaikista helpoin käsitellä ja hitsata. Menee 400satanenkin toki ilman esilämmitystä. Tuolla 400satasella on tietysti se kiva puoli että karkenee lisää kolistelussa.... Ja pintakovuus helpottaa terävien kivien päällä liukumista |
|
|||
|
|||
![]()
Hain perjantaina 4mm Hardox 400 levyä täältä: http://www.uudenmaanterasleikkaus.fi/
Levyjä oli 3 kpl ja kaikkien mitat about 1000x500mm. Hinta yhteensä 130eur (alv 24) ja siis leikattuna haluamiini mittoihin. Ei varmaan ollut halvin mutta itse ainakin arvostan paljon sitä että kysely, tarjous ja tilaus hoitui hienosti sähköpostilla. Lisäksi levyt oli valmiit silloin kuin pitikin. Ja hienosti palvelivat tällaista pienasiakasta. Ikinä en ole aiemmin tuolta mitään ostanut, mutta niin hyvin homma toimi että tulee kyllä ensi kerrallakin haettua tuolta jos vaan on sama meininki. |
|
|||
|
|||
![]() Oikeilla vehkeillä ja liukkareilla onnistuu varmasti myös noihin lujempiin...Lainaus:
Ja nuo "paremmat" kulutuslevyt on tosiaankin vaikeita porata, kierteytystä en ole yrittänytkään. (siis TiN- päällysteinen "parempi" 3,2 mm terä menee, kun painaa terää noin 30 kg voimalla, mutta kun terä menee läpi, niin tuppaa katkeamaan...., ja voiteluaineena joku "parempi" lujille teräksille tarkoitettu neste (sain kaverilta pilttipurkillesen taannoin) No, itse tosiaan vältän tuota poraamista, kierteytystä en edes yritä omilla skf:n 3 leikko tapeilla. Lämmittäminen auttaa tuohon työstämiseen, siis teräs päästyy.... (tuohon lavaan kun piti niitata pressu napit, niin tig:llä käytettiin punaisena, ja porattiin jollain molybdeeni? seostetuilla sorvin keskiöterillä, kestivät paremmin kuin vastaavat popniitti terät) Tuossa hardoksin käsittelyyn tietoa: http://www3.tokem.fi/kirjasto/tiedos...n_B_7_2011.pdf -> siis ei mitään yleismallin harrasteterästä..... |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
24V YLLÄPITOLATURI, MISTÄ KOHTUU HINTAAN? | HZJ73 | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 18.03.2013 09:14 |
Tarvetta raudalle vantaalla , mutta mistä? | kuningaskulkuri | Chit-Chat | 5 | 21.05.2012 09:27 |
Myyty 4mm polykarbonaattilevyä | Rytari | O/M/V Muut | 1 | 25.10.2009 14:48 |
patrol paukkuu,mutta mistä? | petrool | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 01.01.2009 22:36 |
isuzu/opel campoon(pick-up) moottori mutta mistä? | antti_boy | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.05.2007 22:58 |