Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.04.2013, 13:03
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Maastorenkaiden kestävyydestä kysymyksiä ? Merkintöjen tarkoitus.


Jos samaa rangasta saa esim 6/4 tai 8/4 sekä 6/2 niin miten paljon on eroa kestävyydessä noiden kankaiden suhteen ja miksi ne on merkattu noin?

Tai käsittääkseni tuo tarkoittaa kudosten kerroksia ? Vai menikö ihan mettään.

__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.04.2013, 14:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Usein jotakuinkin niin, että mitä enemmän kankaita/ kudoksia, sitä suuremmalla kantavuusindeksillä rengas on. Tarkoittaa yleensä samalla usein myös painavempaa ja jäykkäkylkisempää rengasta, ja saattaa myös olla hieman kovemmalla kumiseoksella jos katurenkaasta on kyse. Eikä se maastorenkaissa kovin paljon erilailla mene.
edit: niin ja merkintätapa yleensä niin että ekana kuvion alla oleva määrä ja jälkimmäisenä kylki.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.04.2013, 17:25
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Onko esim Irokki merkinnällä 6/2 sit huono mettäkäyttöön ? (heikot kyljet)

Jos merkintä pelkästään esim 6 (TSL) niin onko se sitten kuus kangasta reunasta reunaan ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.04.2013, 17:59
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

http://www.intercotire.com/tires.php?id=13&g=1
Tuolta löytyy kaikille malleille myös nuo tiedot.
Kuvia klikkaamalla voi katsoa muita malleja.

Viimeksi muokannut AlluK : 11.04.2013 18:04
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.04.2013, 18:28
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Vastaavaa taulukko Nitrozin sivuilta vahdannut mutta lähinnä nyt mietityttää että kestäiskö se 6/2 esim suzukin alla metsäkäytössä. Boggerissa 33# kun on 6/4 enkä ole saanut niihin yhtään reikää. (kopkop)
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.04.2013, 18:31
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Varmaan ihan ammatinvalintakysymys, letkeet reunat elävät ja vahvat kestävät, mutta huonolla säkällä kaikki saa rikki.
Osta kaikkia yks ja kerro meille kokemuksia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.04.2013, 21:26
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Onko esim Irokki merkinnällä 6/2 sit huono mettäkäyttöön ? (heikot kyljet)

Jos merkintä pelkästään esim 6 (TSL) niin onko se sitten kuus kangasta reunasta reunaan ?

Mun käsityksen mukaan eka luku on renkaan kehällä olevat riepujen määrät ja sit toinen luku kyljen rättien määrä. Eli radiaali renkaissa ilmoitetan noin ja bias renkaissa sit vaan yks lukema. Bias tyyppistä käsittääkseni enemmän suositaan maastossa...ainaki ite swamperit valkannu aina bias tyyppisenä, jos mahdollista.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.04.2013, 06:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Onko esim Irokki merkinnällä 6/2 sit huono mettäkäyttöön ? (heikot kyljet)
Ei se välttämättä tarkoita että heikot kyljet, mutta voi tietysti olla heikommat/ joustavammat kuin vaikka 6 kankaiset. Ei vain ole välttämättä järkeä laittaa 1500kg:n putkihäksättimeen samoja renkaita kuin ~3000kg painavaan full size pickuppiin tai vaikkapa vastaavankokoiseen Toyotaan. Siksi samaa kokoa on saatavana eri versiona, kevyemmässä autossa kestää heikompikin rengas.. periaatteessa kuitenkin on niin että pyörivä massa akseleiden päässä (= rengas + vanne) kannattaa koittaa minimoida, jopa offivehkeessä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Mun käsityksen mukaan eka luku on renkaan kehällä olevat riepujen määrät ja sit toinen luku kyljen rättien määrä. Eli radiaali renkaissa ilmoitetan noin ja bias renkaissa sit vaan yks lukema.
Kyllä bias- ply renkaissakin voi olla enemmän rättiä kuvion alla kuin kyljessä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 12.04.2013 06:32
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.04.2013, 09:58
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Mites noi bias-renkaat ny oikein eroaa radialeista?
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.04.2013, 10:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Erona se, että radialit pysyy pyöreänä sivulta katsottaessa ja kulutuspinta suorana tietä vasten kulutuspinnan leveydeltä. Biasit on kulmikkaat sivulta katottuna ja kulutuspinta on pyöreä edit: ..ja siis rakenteellisena erona karkeasti niin, että radialeissa vyöt menee nimensä mukaisesti säteittäin renkaan jalasta toiseen (ts. poikittain kulutuspintaan nähden), bias ply renkaissa ne menee ristikkäin viistosti jalasta toiseen. Toki molemmissa rengastyypeissä on muitakin vöitä/ kankaita muutenkin (esim. kulutuspinnan suuntaisia yms. mitkä pitää rengasta muodossaan ja jakaa rasitukset haluttuihin suuntiin), mutta perimmäinen rakenteellinen ero on tietääkseni tuo.

Biasit parhaat metsäkäyttöön koska runko elää vähän joka suuntaan, radialit taas toimii tiellä koska rengas ja varsinkin kulutuspinta säilyttää halutun muotonsa melkein joka tilanteessa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 12.04.2013 10:31
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia renkaiden kestävyydestä triiit Tekniikka & Jutustelu 33 15.10.2013 18:01
Hilux LN110 voimansiirron kestävyydestä kysymyksiä? Hammer__ Tekniikka & Jutustelu 9 22.03.2012 00:08
Mj kysymyksiä. niko69 Tekniikka & Jutustelu 3 10.06.2010 10:18
Hojon 4.0 Turbo koneen kestävyydestä bj75 Tekniikka & Jutustelu 8 24.02.2005 20:57
voiman siiron kestävyydestä.. coupe Vuosimallit 1968-1982 1 17.10.2003 14:05


Sivu luotu: 05:27 (GMT +2).