![]() |
Maastorenkaiden kestävyydestä kysymyksiä ? Merkintöjen tarkoitus.
Jos samaa rangasta saa esim 6/4 tai 8/4 sekä 6/2 niin miten paljon on eroa kestävyydessä noiden kankaiden suhteen ja miksi ne on merkattu noin?
Tai käsittääkseni tuo tarkoittaa kudosten kerroksia ? Vai menikö ihan mettään. |
Usein jotakuinkin niin, että mitä enemmän kankaita/ kudoksia, sitä suuremmalla kantavuusindeksillä rengas on. Tarkoittaa yleensä samalla usein myös painavempaa ja jäykkäkylkisempää rengasta, ja saattaa myös olla hieman kovemmalla kumiseoksella jos katurenkaasta on kyse. Eikä se maastorenkaissa kovin paljon erilailla mene.
edit: niin ja merkintätapa yleensä niin että ekana kuvion alla oleva määrä ja jälkimmäisenä kylki. |
Onko esim Irokki merkinnällä 6/2 sit huono mettäkäyttöön ? (heikot kyljet)
Jos merkintä pelkästään esim 6 (TSL) niin onko se sitten kuus kangasta reunasta reunaan ? |
http://www.intercotire.com/tires.php?id=13&g=1
Tuolta löytyy kaikille malleille myös nuo tiedot. Kuvia klikkaamalla voi katsoa muita malleja. |
Vastaavaa taulukko Nitrozin sivuilta vahdannut mutta lähinnä nyt mietityttää että kestäiskö se 6/2 esim suzukin alla metsäkäytössä. Boggerissa 33# kun on 6/4 enkä ole saanut niihin yhtään reikää. (kopkop)
|
Varmaan ihan ammatinvalintakysymys, letkeet reunat elävät ja vahvat kestävät, mutta huonolla säkällä kaikki saa rikki.
Osta kaikkia yks ja kerro meille kokemuksia :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mun käsityksen mukaan eka luku on renkaan kehällä olevat riepujen määrät ja sit toinen luku kyljen rättien määrä. Eli radiaali renkaissa ilmoitetan noin ja bias renkaissa sit vaan yks lukema. Bias tyyppistä käsittääkseni enemmän suositaan maastossa...ainaki ite swamperit valkannu aina bias tyyppisenä, jos mahdollista. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Mites noi bias-renkaat ny oikein eroaa radialeista?
|
Erona se, että radialit pysyy pyöreänä sivulta katsottaessa ja kulutuspinta suorana tietä vasten kulutuspinnan leveydeltä. Biasit on kulmikkaat sivulta katottuna ja kulutuspinta on pyöreä :D edit: ..ja siis rakenteellisena erona karkeasti niin, että radialeissa vyöt menee nimensä mukaisesti säteittäin renkaan jalasta toiseen (ts. poikittain kulutuspintaan nähden), bias ply renkaissa ne menee ristikkäin viistosti jalasta toiseen. Toki molemmissa rengastyypeissä on muitakin vöitä/ kankaita muutenkin (esim. kulutuspinnan suuntaisia yms. mitkä pitää rengasta muodossaan ja jakaa rasitukset haluttuihin suuntiin), mutta perimmäinen rakenteellinen ero on tietääkseni tuo.
Biasit parhaat metsäkäyttöön koska runko elää vähän joka suuntaan, radialit taas toimii tiellä koska rengas ja varsinkin kulutuspinta säilyttää halutun muotonsa melkein joka tilanteessa. |
Michelinin sivuilta löysin hyvän havainnekuvan kun ite tätä raidial vs bias kuviota ihmettelin. http://www.michelinag.com/Innovating...ias-technology
|
Kiitti Timo ja Jaska, nuo selventää.
|
Ristikudos renkaissa PR (Ply Rating) luku tarkoittaa sitä mitä renkaan sisältä löytyy. Vyörenkaisiin on laitettu "vertailun vuoksi" PR lukemia, mutta todellisuus on eri. Näin on minulle kertonut entinen nokia renkaiden työntekijä. Esim maastokuorma-autonrenkaissa, ns Masin renkaissa on tehty näin. Nokia MPT 14.00-20 on rättirengas, ja Nokia MPT 14.00R20 vyörengas. Molempien kyljessä lukee 18PR.
Uudessa Nokian Agile 14.00R20 renkaassa ei enää lue PR-lukua, vain pelkkä LI (Load Index) numero. En tiedä onko vastaavaa "kikkailua" kevyempien kummien kanssa. |
Lainaus:
|
Nyt tuntuu suurimmaksi ongelmaksi muodostuvan se että kellään ei ole 33x12.5x15 renkaita hyllyssä. Boggereita löytyy kyllä muttei muita joten ei valinnanvaraa. :(
|
Sivu luotu: 01:41 (GMT +2). |