Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2013, 23:48
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Tätä rojektia seuratessa tulee väistämättä mieleen kysymys, että eikö olisi selvinnyt vähemmällä rakentamisella, jos autossa olisi tehokkaampi 4L bensakutonen, jossa potkua reilusti pienempien eli esim niiden Ziarellien pyöritykseen? Vai onko ajatuksena mennä niin hitaasti esim. soilla, että hapetus ei tule maaston vaurioitumisen takia kysymykseen?

Mun nyt jo poismyyty bensa-XJ pärjäsi hyvin 33" Kaimaneilla, vaikka ne oli todellisilta mitoiltaan Ziarellejä tuuman pienemmät niin halkaisijassa kuin leveydessä; muistaakseni.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.03.2013, 07:31
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tätä rojektia seuratessa tulee väistämättä mieleen kysymys, että eikö olisi selvinnyt vähemmällä rakentamisella, jos autossa olisi tehokkaampi 4L bensakutonen, jossa potkua reilusti pienempien eli esim niiden Ziarellien pyöritykseen? Vai onko ajatuksena mennä niin hitaasti esim. soilla, että hapetus ei tule maaston vaurioitumisen takia kysymykseen?

Mun nyt jo poismyyty bensa-XJ pärjäsi hyvin 33" Kaimaneilla, vaikka ne oli todellisilta mitoiltaan Ziarellejä tuuman pienemmät niin halkaisijassa kuin leveydessä; muistaakseni.
Jos nuo akselit saa rikki jo tuolla VM:n kiisselillä niin enpä uskaltais tuonne nokalle enempää tehoa tyrkyttää, ekat tikut meni heti ekalla testireissulla Ziarelleilla
Maastossa ajetaan maaston ja kaluston vaatimalla/sallimalla tavalla, joskus sillä vaivasella hapella mitä tuosta motista saa irti, suurimman osan ajasta kuitenkin hiippailemalla.
Ei se 2300kg mörrimöykky mene siellä oikeasti märässä paikassa hapellakaan, parempi yrittää vain pysyä pinnalla ja helpottaa vinssaamista

Ei nuo akselit tunnu pysyvän kasassa edes meikäläisen neitimäisellä ajotavalla, joten parempaa tilalle. Totta kait ne rupeais kestämään kun rengasta pienentäis tarpeeks, mutta se on jo sitten oma juttunsa ja omat reittinsä, eikä siinä mitään kukin taaplaa tyylillään.
Onhan noita eri kokosia renkaita (235, 265, 33, 35) tullu Jeepin alla kulutettua mutta sitä mukaa kun aina vain vaikeempaan paikkaan haluaa päästä muuttuu vaatimuksetkin. Tai sitten en vain osaa ajaa, kompensoidaan sitä sitten

Ja jos vähemmällä vaivalla rakentamisen suhteen haluaa päästä niin ostaa jonkun muun kuin XJ:n tai pysyy poissa noista oikeasti hankalista maastoista
Rakentaminen on meikälle ainakin se yksi ISO asia tämän offipuuhastelun parissa, koko ajan oppii jotain uutta
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.03.2013, 23:00
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Niin eikös sulla ollut jakiksessa tiheemmät välitykset ja akseleissa lukot? Niillähän sitä vetarit särkee pienemmälläkin koneella ja isoilla renkailla.

Mulla 33":lla, 3.55-välityksillä ja kuutoskoneella ilman lukkoja eteni XJ todellakin hyvin, vaikken hirveästi tykännyt mutakylvyistä järkyttävän pesu-urakan takia. AW4-vaihdelaatikkoon olisin kaivannut pakkoykkösen, mutta ehkä juuri sen puute piti paikat ehjinä...?

Lähinnä vain mietin sitä, että kun tässä harrasteessa nälkä todellakin kasvaa syödessä ja aina pitäisi löytää jotain lisähaastetta, niin se vain tuppaa käymään lompakon ja kalenterin päälle. Kun laitat yhden paikan paremmaksi, niin seuraava hajoaa ja on aina pykälää edellistä työläämpi. Niin kivaa kuin rakentelu onkin, niin samaa paikkaa ei jaksaisi moneen kertaan hajottaa ja laittaa.

Jos pohjosen reitit on enempi suota ja maanomistajat herkkiä maapohjan särkymisestä, niin sitten ymmärrän sun valinnan tosi isoista renkaista ja niiden vaatimista järeämmistä akseleista.

Nyt kun mulla on V8-ZJ työn alla ja akselit ihan samoja kuin XJ:ssä, niin hirvittää miten se kestää kasassa. Perävälitykset 3,73, pakkoykkönen laatikossa (46RH joka sinänsä hyvä, kun on vahvempi hydrauliohjattu ja sietää p***kaa paremmin kuin uudempien kasien takana oleva RE44) ja jakiksena "front-case-swapattu" 242, jonka kyllä pitäs kestää sen minkä orkkis 249. Mutta kun koneessa on kolmannes lisää vääntöä suoraan kutoseen verrattuna ja painoa jokunen sata kiloa enemmän kuin XJ:ssä, niin voipi olla aihetta katsella vahvikeosia... No, ainakin D30:n ristikolliset etuvetarit on vielä varalla CV-nivelten tilalle. Ja eikähön se auto hajoa loppupelissä "viasta" penkin ja ratin välissä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.03.2013, 23:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Ja jos vähemmällä vaivalla rakentamisen suhteen haluaa päästä niin ostaa jonkun muun kuin XJ:n tai pysyy poissa noista oikeasti hankalista maastoista

Rakentaminen on meikälle ainakin se yksi ISO asia tämän offipuuhastelun parissa, koko ajan oppii jotain uutta
Miten sen nyt ottaa, ei nuo Japanian- ihmeetkään tunnu sen helpompia olevan rakentaa jos niillä oikeasti johonkin haluaa päästä. Ainakin itellä tuntunut siltä, että XJ pikkukorotuksella, ~33" renkailla ja pienellä pellin leikkelyllä tekee vähintään saman mitä enemmän rakennetut Japanin- veljensä. Toki rajoitteensa on joka vehkeessä; omat huonoutensa on XJ:n itsekantavassa korissa, ja toisaalta heikoissa akseleissa mitkä vaatii vahvistuksia tai kokonaan järeämpää kamaa tilalle (pätee myös esim. ZJ:hin ja WJ:hin).

En sanoisi että XJ on sinänsä sen hankalempi rakennettava kuin monet muutkaan, osin paljon helpompikin kun netti on pullollaan suoraan kiinni pultattavaa osaa kohtuuhintaan. Ja tuntuu kulkevan vähemmällä laitolla pahoista paikoista kiitos kevyen ja pienehkön auton ja hyvin toimivan alustan. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja ei Jeeppi ole siinä suhteessa muita yhtään parempi - aina on paikkoja mitkä hajoaa tai varaa parantaa. Kait jos rahaa olisi niin tarttisi hommata vaikka Wrangler Rubicon Unlimited 10th Anniversary tehtaan asentamalla vinssillä - ja silti olisi tehtävää, kun on liian pienet renkaat, ja sitten alkaakin taas akselit valittaa kun on 37" kumit alla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.04.2013, 11:21
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Tutkitko olisiko Hdj:n kääntöpäät sopineet helpolla takaakselin kuoreen?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.04.2013, 20:26
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas Näytä viesti
Tutkitko olisiko Hdj:n kääntöpäät sopineet helpolla takaakselin kuoreen?
Eipä ole tuollasta tullu ajateltua tai kateltua, mikä tuossa olis ajatuksena?
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.04.2013, 01:04
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Vahvempi 9.5 välitys + lukko eteen. Samat osat kävisi sillloin eteen ja taakse.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.04.2013, 08:01
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Tai takapyöräohjaus, ja tosi leveä taka akseli...
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.04.2013, 08:02
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas Näytä viesti
Vahvempi 9.5 välitys + lukko eteen. Samat osat kävisi sillloin eteen ja taakse.
Eli hodarin taka-akseliputkeen edestä kääntöpäät ja muut hilut + hodarin takamurikka? Tuossa yhdistelmässä ongelmaksi tulee minusta ainakin tuo lukko, vaatii toiseen etutikkuun pidemmät boorit. Mites pyörimissuunta murikassa (ajatus ei nyt oikein itellä luista näin viikon ekana työaamuna) pyöriskö nyt väärään suuntaan?

Tuon vahvemman 9.5" perän lukolla sais varman helpommalla eteen ottamalla HJ61:n akselin siihen.
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.04.2013, 18:19
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Pikasesti piti käydä tallissa hieman pienentämässä etuakselin koppaa kun jäi vaivaamaan pääsiäiseltä. Mittasin että lautaspyörä tulis pahimmillaan
62mm ulos tuosta akselin kuoren etupinnasta ja putkipääty on 92mm syvä joten laikkasin putkipäädystä 20mm pois eli varmaan vajaa 10mm pitäs olla tilaa vaikka lautaspyörä ei ole keskellä koppaa.

Tulihan tuosta heti inhimmillisemmän näkönen:
Click image for larger version

Name:	2013-04-02-249.jpg
Views:	467
Size:	1,49 Mt
ID:	35494Click image for larger version

Name:	2013-04-02-248.jpg
Views:	471
Size:	1,38 Mt
ID:	35495
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.04.2013, 18:21
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Tuosta hybridistä tulis parempi aksula kuin hj61:n kun olis vahvat nivelet ja iso murikka. Longfieldilla kustom mittaiset vetarit ei ole kalliita (tai siis lisähinta ei ole kova).
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.04.2013, 19:09
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas Näytä viesti
Tuosta hybridistä tulis parempi aksula kuin hj61:n kun olis vahvat nivelet ja iso murikka. Longfieldilla kustom mittaiset vetarit ei ole kalliita (tai siis lisähinta ei ole kova).
Itsekin tuollaista joskus mietin Comancheen, Mutta kun 8" kesti mun ajot
Ei tarvi custom vetareita, Paitsi jos haluaa pitkäboorisen orkkislukolle.
Tuossa yks toteutus, Tarvii semifloater akseliputken:

http://www.pirate4x4.com/forum/gener...-80-9-5-a.html
__________________
www.classicjeepparts.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.04.2013, 15:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HDJ:n pitkäpoorinen etuvetotikku?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas Näytä viesti
Tuosta hybridistä tulis parempi aksula kuin hj61:n kun olis vahvat nivelet ja iso murikka. Longfieldilla kustom mittaiset vetarit ei ole kalliita (tai siis lisähinta ei ole kova).
Siis hodarissa paljon isommat vetonivelet kuin hj-61:ssä, ja vetoakselin poorit nivelessä erit; En ole koskaan törmännyt tuommoiseen custom-vetariin.
Ja tuo hdj:n takamurikka on aika lailla sama, kuin hj-61:n

Toki kaiken voi tehdä/teettää, mutta ei varmaan aivan halpaa, ainakaan teettää jenkeissä.

Toki voihan noita vetoakseleita tehdä vaikka itse, tuo minun tekemä bj-40/42:n etu lukkovetari kesti kevyesti viritettyä 5L kasia, raskasta kaasujalkaa ja 38" swamppereita aikansa, vaikka oli vain metritavarasta koneistettu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari Mojoman Maasturiprojektit 19 08.12.2012 16:55
XJ Cherokeen tukivarret P-KR#1 Tekniikka & Jutustelu 7 14.08.2009 19:41
xj cherokeen räjäytyskuvat TEE-5 Tekniikka & Jutustelu 4 16.04.2009 22:05
O: xj cherokeen osia mardu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 07.08.2007 08:29
xj cherokeen korkeus mardu Tekniikka & Jutustelu 9 26.02.2007 01:45


Sivu luotu: 10:09 (GMT +2).