![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Suunnittelua ja purkua...Taka-akseli purkautuu, enää navat irti ja vois ruveta plasmaamaan tojon kiinnikkeet pois ja hitsaamaan perän alapintaan ja alareunaan hieman panssaria. Varaperäkin näyttää hyvältä. Eikä lukossakaan näyttäs olevan mitään kulumaa. Tojo romukasa kasvaa pikku hiljaa, kallistuksen vakaimia, panhardi, jarruputkia, jarrukilpiä... ![]() Raidetangon ja ohjauksen sunnitelmat rupee selkiämään, tuohon vielä ainesputkesta raidetanko ja oikean mittainen ohjauksen tanko niin se vois olla siinä: Ja raidetanko tulis kiinni hodarin ohjaushilppeisiin akselissa eikä raidetangon hilppeisiin kun näyttäs että nousee siten paremmin ylös suhteessa akseliputkeen. Kuskin puolelle tulee RHD:n versio niin pitäs passata hyvin paikoilleen ja sitten nuo raidetangon hilppeet voi vain suoraan leikata pois tuolta akselin takapuolelta. Etuperämurikan pyöräytys ja murikan pinnapulttien uudelleen sijoitus näyttäs onnistuvan Hiluxin murikan kuoria hyväksi käyttäen. Kolme pinnapulttia näyttäs olevan symmetrisesti sijoitettu tuohon kuoreen eli tuolla Hiluxin tyhjällä murikan kuorella voi 'siirtää' nuo 3 pinnapulttia toiselle puolelle niin hodarin murikka pitäs olla sitten huomattavasti helpompi saada suoraan paikoilleen. Eli ensin hitsaa tuon lukon reiän ja lautaspyörän kolot ja vanhojen pinnapulttien reiät umpeen, 'siirtää' nuo 3 pinnapulttia tuolla kuorella toiselle puolelle ja sitten hodarin murikalla/tiivisteellä merkkaa loput reiät ja murikka pitäs olla pyöräytetty. Paitsi että perän etupuoli pitää muokata myös jotta lautaspyörä mahtuu eli vanha 'koppa' irti ja putkipäädystä uus tilalle. Seinävahvuus tuolla putkipäädyllä 6,3mm joten tuossa tulee panssari etuperään samalla. Tästä se pikku hiljaa, kohta alkas olemaan suunnitelmat sillä mallilla että vois ruveta jo osaa toteuttamaankin. Ja kunhan noita tilattuja osia tipahtelis tontille vähän enemmänkin niin pääsis lukkojen kimppuun, välitykset vaihtamaan, kardaanin sovitelaipat virittelemään, jne jne....
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Hitaasti mutta varmasti... Nyt on molemmat akselit purettuna ja arat pinnat suojattuna.
Katotaan jos nuo sais hiekkakylpyyn lähiaikoina niin ois mukavampi plasmailla ja hitsailla noita. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Haalaa tähän paikalliseen niin mää puhallan
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kiitokset vinkistä, mutta paikka löyty jo ja halavalla
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Asiallista meininkiä! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pitäs löytää jostain ne pienemmät/vanhemmat versiot jotka mahtuu 15" vanteeseen, sitten vois myydä nuo isot takajarrut kilpineen pois...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
No nyt on taas kevennetty akseleita, kävivät ensin hiekkakylvyssä ja sitten plasmalla leikkelin vanhat korvakot ja muut pois.
Oli kerrankin nautinto plasmalla leikellä kun ei ollu ruosteista tavaraa ![]() Noita kun vielä vähän hierasee lamellilaikoilla niin alkaa olla valmista uusille kiinnikkeille ja korvakoille. Jonkin verran jäi korvakkoja ja muita hilppeitä kierrätettäväksi tähän ja muihin projekteihin. Eiköhän sitä kohta pääse rakentamaan uutta eikä vain koko ajan riivi vanhoja pois... |
#8
|
||||
|
||||
![]() Etuakseli etenee, murikan kääntö...
Pääsiäisen kunniaks piti ruveta puuhaamaan tuota etuakselin murikan kääntöä.
Ensin lamellilla kaikki vanhojen korvakkojen jne. jämät pois akseliputkesta: Sitten vanhojen lautaspyörän ja lukon kolojen täyttö + väärissä kohdissa olevien pinnapulttien hävitys: Hiluksin murikkaa apuna käyttäen kolmen pinnapultin siirto toisen kätiseksi: Lisää rautaa lukon uudelle paikalle, sitten uuden kätiset lautaspyörän ja lukon kolot kehään + etuperän etukoppa irti: Tämän jälkeen murikka jo istuukin paikoilleen 180 astetta käännettynä ![]() Etupuolelta kurkkii vielä murikka tässä vaiheessa: Etupuolelta kaikki vanhan patin jämät pois ja tilalle putkipääty heftiin: Jotenkin härskin ison näkönen tu putkipääty paikoillaan... Lautaspyörällä on nyt enemmän tilaa kuin aiemmin ja varsinaista panssaria ei enää tarvi koska putkipääty yli 6mm terästä. Enää pitäs hitsata tuo putkipääty ympäri asti kiinni, muutaman pinnapultti puuttuu murikan kiinnityksestä, tyhjennysproppu banjon alapintaan, öljyntason tarkistusproppu keskelle perää ja lisää rautaa perän alapintaan että kestää hieroa. Siinäpä se murikan pyöräytys taitais sitten jo ollakkin... ja toivotaan että vetarit menee vielä paikoilleen eikä murikka kovin vinossa ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ja tämän jälkeen akseli paikolleen jotta saa todeta, että tuo putkipääty olikin sen verta pitkä, että se tulee ohjausvarren ja raidetangon eteen ja eiku madaltamaan ja tekemään koloa
![]()
__________________
Offroad Oulu Ry / Lakeuden Maastoautoilijat Ry http://www.offroadoulu.com/ https://www.facebook.com/groups/LaMaas/ ∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞ Ei ole olemassa liian kireitä pultteja, ainoastaan liian lyhyitä jatkovarsia! ∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞ |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Samaa katsoin myös. Omassa päädyn vaihdossa oli aika millipeliä panhardin ja hammaspyörän kanssa Rangessa. Miten lie tässä XJ/HDJ sovelluksessa?
Ohensin jotain 18mm tuosta kannesta, siivu pois. Öljytilavuus kasvaa tuolla täydellä kannella kivasti
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari | Mojoman | Maasturiprojektit | 19 | 08.12.2012 16:55 |
XJ Cherokeen tukivarret | P-KR#1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.08.2009 19:41 |
xj cherokeen räjäytyskuvat | TEE-5 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.04.2009 22:05 |
O: xj cherokeen osia | mardu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 07.08.2007 08:29 |
xj cherokeen korkeus | mardu | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 26.02.2007 01:45 |