Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.03.2013, 21:49
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:



Kun kirjoitetaan "jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria" on selvä homma venetrailerin osalta, jossa selkeästi ei ole mitään kuormakoria. Mutta miten on lavettikärry? Onko siinä kuormakorina se pohjalevy, eli sen leveyttä ei saa ylittää? Vai tuleeko siihen kuormakori vasta, kun laidat kiinnitetään?

Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?

Käsittääkseni on laillinen, mikäli lavetissa siis litteä pohja ilman mitään reunoja. Ja on huomattavaa että tuo 35 senttiä ei ole yhden sivun ylitys, vaan sen kuormatilan (eli lavetin) leveyden suurin sallittu ylitys, eli tekee ainoastaan 17,5 senttiä per puoli... Ja tämäkin edellyttää sitä että koko lavetti kuormineen pysyy alle 2,6 metrin leveydessä. Ja tässä kohtaahan tuo etuakselin kohdalta mitattu leveys tarkoittaa siis sitä kärryn suurinta leveyttä, eikä vetoauton. Jos on vaan yksi akseli niin sitten leveys tarkoittaa sitä.

Ja myöskään paketti ei saa olla niin leveä, että näkyvyys vetoauton peileistä katoaa. Eli jos vetoauton peilit ei näy kärryn kuorman takaa, niin penaltia voi tulla. Lisäpeileillä tietty selviää tuostakin.

Ja edelleen kuorma pitää olla sijoitettu, sidottu, varmistettu ja merkitty kunnolla. Ja kyllähän tuollainen kuljetus edellyttää, että huomattavasti suurin osa siitä kuljetettavan auton renkaasta osuu siihen lavetille/ajorampille, jos se auto niitä renkaita vasten siihen traikkuun sidotaan.

Tossa vielä pari "hannukarpomaista" linkkiävinkkiä peruskansalaiselle kärryn kuormaamisesta:

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/hom...A?opendocument

http://www.farmi.fi/faq_lastauksesta.htm

__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.03.2013, 22:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.03.2013, 22:31
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
Juuri noin se menee! Näyttää hyvältä ja/tai osaa puhua, niin välttyneen yleensä ongelmilta!!

Mutta tämän tarkempaa määritelmää ei taida virallisesti kuormakorista olla, heti ensimmäiset pykälät:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9820940?search[type]=pika&search[pika]=14.12.1982%2F940

Tässä siis tärkeimmät:

Määritelmät

Tässä päätöksessä tarkoitetaan:
1) kuormakorilla ajoneuvoon kiinteästi asennettua tai helposti irrotettavaa avonaista kuormalavaa tai umpinaista koria, säiliötä tai konttia taikka muuta vastaavanlaista koria, johon kuljetettava tavara sijoitetaan;
2) umpinaisella kuormakorilla kuormakoria, jossa on suljettavat tai umpinaiset sivuseinät, päädyt ja katto;
3) avonaisella kuormakorilla avointa tai vain sivu- ja päätylaidoilla varustettua kuormalavaa;
4) kiinteällä kuormakorilla kuormakoria, joka on kiinnitetty pysyvästi ajoneuvon alustaan;
5) vaihtokuormakorilla konttia tai muuta kuormakoria, joka on erillinen kuljetus- ja varastoyksikkö ja tarkoitettu vaihdettavaksi kuljetusyksiköksi erilaisiin kuljetusvälineisiin; vaihtokuormakori voi olla varustettu seisontajaloilla;
6) kuormatilalla kuormakorin sitä osaa, johon kuorma välittömästi sijoitetaan;
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -

Viimeksi muokannut Renegade : 28.03.2013 22:34 Perustelu: lainaus
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.03.2013, 23:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Farmi ohjeista kommentteja...


Siis tuon sinun linkistä yleissivistyksen? tasolla:

Lainaus:
Esimerkiksi kuutio hiekkaa painaa 1 600 kiloa, jolloin sitä mahtuu kärryyn sallituissa painorajoissa ehkä vain 25 senttimetrin kerros.
http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm
yo kärryyn kuormattuna 25 senttiä esimerkin mukaista hiekkaa painaa ylläolevan mukaan noin 2000 kg....

ja seuraava lainaus

"B-ajokortilla yhdistelmän paino saa olla enintään 3 500 kiloa, kun peräkärry on jarrullinen. Niin sanottu pikku-e-kortti tarvitaan, jos vetoauton oma massa on pienempi kuin kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa – samoin aina jos yhdistelmän paino on yli 3 500 kiloa."

siis B- kortilla saa vetää O1 luokan kärryä aina... kun kortti riittää veturiin?

lainaus

"– Jarrulliset kärryt on katsastettava joka toinen vuosi."
ei pidä paikkaansa, O1 luokan jarrulliset kärryt on vapaita vuosikatsastuksesta!


MUTTA MIKSI allekirjoittaneella on O1 luokan peräkärry jarruilla?

Siis Minun hdj:n, samoin kuin muiden ?isojen? maastureiden kokonaismassa on yli 2750 kg, ja minusta nuo O1 kärryn(siis max kokonaispaino 750kg) jarrut on kivat, kun pitää saada pysähtymään...
Ja jos olisi nuo jarruttoman kärryn painot vaatimattomat: esim. taannoin minun bj-75:lla sai vetää 3000kg jarrullista, mutta jarrutonta 450kg

ja uusissa autoissa jarruttoman kärryn painot pienet, siis tourinki kelkka ei aina kulje luvallisesti kuomukärryssä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.03.2013, 07:05
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuon sinun linkistä yleissivistyksen? tasolla:

Lainaus:
Esimerkiksi kuutio hiekkaa painaa 1 600 kiloa, jolloin sitä mahtuu kärryyn sallituissa painorajoissa ehkä vain 25 senttimetrin kerros.
http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm
yo kärryyn kuormattuna 25 senttiä esimerkin mukaista hiekkaa painaa ylläolevan mukaan noin 2000 kg....

ja seuraava lainaus

"B-ajokortilla yhdistelmän paino saa olla enintään 3 500 kiloa, kun peräkärry on jarrullinen. Niin sanottu pikku-e-kortti tarvitaan, jos vetoauton oma massa on pienempi kuin kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa – samoin aina jos yhdistelmän paino on yli 3 500 kiloa."

siis B- kortilla saa vetää O1 luokan kärryä aina... kun kortti riittää veturiin?

lainaus

"– Jarrulliset kärryt on katsastettava joka toinen vuosi."
ei pidä paikkaansa, O1 luokan jarrulliset kärryt on vapaita vuosikatsastuksesta!


MUTTA MIKSI allekirjoittaneella on O1 luokan peräkärry jarruilla?

Siis Minun hdj:n, samoin kuin muiden ?isojen? maastureiden kokonaismassa on yli 2750 kg, ja minusta nuo O1 kärryn(siis max kokonaispaino 750kg) jarrut on kivat, kun pitää saada pysähtymään...
Ja jos olisi nuo jarruttoman kärryn painot vaatimattomat: esim. taannoin minun bj-75:lla sai vetää 3000kg jarrullista, mutta jarrutonta 450kg

ja uusissa autoissa jarruttoman kärryn painot pienet, siis tourinki kelkka ei aina kulje luvallisesti kuomukärryssä...

Joo. Varmaan on noissa tiedoissa puutteita. Ja HUOM! ainakin tossa mainitsemassasi Farmi-linkissä on vanhaa tietoa noista ajo-oikeiksista. Eli eivät ole päivittäneet sivujaan tuon ajokorttilakiuudistuksen jälkeen.

Ja noihin pikkukärryihin vielä. Monilla uusilla isommillakaan autoille ei saa vetää kuin jotain max 600 kg:n JARRUTONTA perävaunua. Muistaakseni ainakin 2000 -luvun Accordilla ei saa vetää edes sitä 750 jaruutonta. Jarrullista sitten saa sitäkin enemmän. Eli noihinhan se 750 jarrullinen laite on omiaan.
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.03.2013, 10:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Renegade Näytä viesti
Joo. Varmaan on noissa tiedoissa puutteita. Ja HUOM! ainakin tossa mainitsemassasi Farmi-linkissä on vanhaa tietoa noista ajo-oikeiksista. Eli eivät ole päivittäneet sivujaan tuon ajokorttilakiuudistuksen jälkeen.
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 29.03.2013 10:39
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.03.2013, 14:13
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.

Joo, näin on. Täytyy myöntää etten edes lukenu tota koko juttua. Huomasin vaan että jossain väliotsikossa mainittiin jotain pikku-eestä, siksi varmuuden vuoksi muistutus että sivut sisältää vanhaa tietoa....

En tiedä kuinka toiminnassa tuo Nukarilla sijaitseva Farmi-Firma edes nykyään on, pihat ainakin ammottavat tyhjyyttään kun ohi ajelin tuossa päivänä eräänä..? Itse ostin uutena tuollaisen pikku-farmin (olisko malli 75L?) joskus vuonna 2006, ja on kyllä jämäkkä laite ja hyvin kestänyt. Kuormaakin on joskus saattanut olla kilon tai kaksi yli sallitun...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.03.2013, 17:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

O1 luokan jarrulliset kärryt.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.
Nuo Jarrulliset O1 -luokan kärryt ovat uskoakseni yleistymässä, juurikin siitä syystä, että nuo jarruttoman kärryn vetomassat ovat uusissa kenkilöautoissa niin pienet.
Ei tarvita kuin yksi vakavampi kolari, missä vedetään jarrutonta kärryä, mikä painaa liikaa k.o veturille..... niin alkaa poliiseja kiinnostamaan nuo kuomukärryt!

Ja totuushan on, että jollain 550kg kytkentämassalla ei juurikaan vedetä kuomukärryssä olevaa touring kelkkaa, eikä juurikaan isompaa uisteluvenettä.
Noista jarruista tulee lisäpainoa noin 20 kg, ja hintaa muutama satanen, niin ihmetellä täytyy, että kukaan kärryvalmistaja ei ole lähtenyt tekemään bisnestä markkinoimalla Laillisuutta ja Turvallisuutta.
Olisi kiva parin vuoden kuluttua muistaa tarkastaa, että menikö ennustus kuinka pahasti metsään!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty profiilia esim lavan reunojen rakentamiseen akp O/M/V Muut 4 18.02.2011 17:21
Paljonko Renkaat saa tulla yli? Jeepz Tekniikka & Jutustelu 13 07.12.2009 22:36
Takavalojen sijoitus sivusuunnassa? mikjus Tekniikka & Jutustelu 13 21.12.2004 00:40
Tais tulla uus talavi Kupla Tekniikka & Jutustelu 10 16.05.2004 10:02
Alkaa tulla syksy Lars Rakas Päiväkirja 0 04.09.2002 05:45


Sivu luotu: 03:01 (GMT +2).