Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 28.03.2013, 00:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

EI Ei Ei ja EI


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jakamaton kappale eli erikoiskuljetus. Tuo saattaisi olla jopa venetraikulla sallittu hommeli?
Siis pikkumuuli: oletettavasti on ollut joko henkilöauton taikka pakettiuton perässä.... ja Minun käsityksen mukaan erikoiskuljetuksia ei kuskata M1 eikä N1 autoilla....

Ja jos venetraileri, niin teoriassa voi olla riski kuskata normi mitat ylittäen, että ei venettääääää

Ja jos oikein kuritetaan pilkkua, niin harjateräs ei ole vene... (siis saako venetrailerilla kuljettaa muuta kuin venettä? (siis aivan oikein: voiko kuljettaa esim lankkuja?

Ja jos pistetään poikittain.....

P.S BeePee: edes henkilöauton puskuri tms. ei saa olla k.o tavalla vaarallinen... (minun TA-12 carina meni ajokieltoon taannoin, kun keulassa oli 140cm leveä alumiinipuskuri, kun oli terävä kulma, siis ei ollut pyöristetty kuin parin millin matkalta... toki silloin vuosiluvussa ei ollut yhtään numero nollaa...

Mutta olisi tosi hyvä saada tietää, että saako tuo kuorma levitä lokasuojien päälle?

Nuo kärryn kuormauksesta saadut sakot (itselläni 1 kpl, taara 243kg, takaylitystä 220cm lipulla, negatiivinen aisapaino) on niin isoja, että vois katsastaa nuo "sivupesäkkeet"

Ja korostan vielä, että en ole asian ammattilainen, en edes asiantuntija, mutta asia kiinnostaa harrastajana! (tulee kuskattua kaikkea mahdollista M1 autolla ja 3,5t painoisella "maatalous" traktorilla... ja tuo C on kortissa odottamassa...)
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 28.03.2013, 10:20
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Tuosta kun lukasee noi pykälät 45-49, niin ei voi kovin pieleen enää mennä...

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9921257?search[type]=pika&search[pika]=asetus%20ajoneuvon

Eli venetraileriin pätee tuo kuormakorin määritelmä, minkä sisällä se kuorma saa olla. Eikä mun käsittääkseni ole mitään estettä kuljetta venetrailerilla lankkuja, mikäli vaan se on tuon asetuksen mukaan sijoitettu, varmistettu, sidottu ja merkitty.

Ja syitä varmaan on monia, miksi tuota ajoneuvon korin tai kuormatilan sivuja ei mielellään tulisi ylittää. Luulisi että tärkein syy on se kuorman painopiste... Jos 130 leveän pikkukärryn päälle nostetaan vaikka kantavuuden rajoissa oleva180x180c180 laatikko, (ei äkkisellään vaikuta älyttömältä, varsinkin jos on hyvin sidottu??) niin kuitenkin kuorman painopiste nousee (jos se lyödäänsuoraan laitojen päälle) laitojen verran ylemmäs, ja varmaan menee jo raideleveydenkin yli... Sen lisäksi ei varmaan auton peileistä enää näe kunnolla taakse. On varmasti melko kiikkerä kuorma, varsinkin jos joutuu tekemään jotain hätäsempiä ohjausliikkeitä...

Pointtina vaan se, että tuollaisen laatikon jos laittaa 180 leveiden laitojen sisään siihen kuormatilan lattialle, niin ihan varmaan on turvallisempi. Ja varmasti myös mukavampi ajaa. Se "pikkukärry" kun vaan on yksinkertaisesti tarkoitettu ainoastaan pikkutavaran kuljettamista varten..
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 28.03.2013, 17:24
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Question

Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eduskunta@arkadianmaki.xxx
45 § (24.4.1998/291)

Tavarakuljetus

1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. (25.6.2009/487)
Kun kirjoitetaan "jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria" on selvä homma venetrailerin osalta, jossa selkeästi ei ole mitään kuormakoria. Mutta miten on lavettikärry? Onko siinä kuormakorina se pohjalevy, eli sen leveyttä ei saa ylittää? Vai tuleeko siihen kuormakori vasta, kun laidat kiinnitetään?

Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 28.03.2013, 18:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis pikkumuuli: oletettavasti on ollut joko henkilöauton taikka pakettiuton perässä.... ja Minun käsityksen mukaan erikoiskuljetuksia ei kuskata M1 eikä N1 autoilla....

Ja jos venetraileri, niin teoriassa voi olla riski kuskata normi mitat ylittäen, että ei venettääääää

Ja jos oikein kuritetaan pilkkua, niin harjateräs ei ole vene... (siis saako venetrailerilla kuljettaa muuta kuin venettä? (siis aivan oikein: voiko kuljettaa esim lankkuja?

Ja jos pistetään poikittain.....

P.S BeePee: edes henkilöauton puskuri tms. ei saa olla k.o tavalla vaarallinen... (minun TA-12 carina meni ajokieltoon taannoin, kun keulassa oli 140cm leveä alumiinipuskuri, kun oli terävä kulma, siis ei ollut pyöristetty kuin parin millin matkalta... toki silloin vuosiluvussa ei ollut yhtään numero nollaa...

Mutta olisi tosi hyvä saada tietää, että saako tuo kuorma levitä lokasuojien päälle?

Nuo kärryn kuormauksesta saadut sakot (itselläni 1 kpl, taara 243kg, takaylitystä 220cm lipulla, negatiivinen aisapaino) on niin isoja, että vois katsastaa nuo "sivupesäkkeet"

Ja korostan vielä, että en ole asian ammattilainen, en edes asiantuntija, mutta asia kiinnostaa harrastajana! (tulee kuskattua kaikkea mahdollista M1 autolla ja 3,5t painoisella "maatalous" traktorilla... ja tuo C on kortissa odottamassa...)
Venetraileri on erikoiskuljetus ajoneuvo millä saa kuljettaa jakamattoman kappaleen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 28.03.2013, 19:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Venetraileri on erikoiskuljetus ajoneuvo millä saa kuljettaa jakamattoman kappaleen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
En haluisi sekoittaa tuota venettä tähän, mutta Tuo venekuljetus on erikoiskuljetus, samoin kuin purjelentokone+peräkärry: muita erikoiskuljetuksia käsittääkseni M1 eikä N1 (henkilö ja pakettiautoilla) voi suorittaa.
Jätän tietoisesti pois nuo muutamat marginaalitapaukset, jotka eivät liity kärryyn ja sen kuormaan.

Siis veneen kuljetus: vene saa ylittää kärryn leveyden (kokonaisleveyteen 2,6M asti), vaikka valot ja kolmiot olisivat millä leveydellä tahansa. -> siis erikoiskuljetus.

Mutta vene ei ole jakamaton kappale siinä mielessä, että jos vastaavan leveyden kuljetusta kuskattaisi esim kuorma-autolla, ja kuorma ei olisi vene, niin valot pitäisi olla Jakamattoman kappaleen mukaisia.

Sitä en tiedä, että saako henkilöautolla/pakulla vedettävällä venetrailerilla kuskata jakamatonta kappaletta/esinettä, mutta leveys ei MINUN MIELESTÄ missään nimessä saa olla venekärryä suurempi.

ks. 29 pykälä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 28.03.2013, 21:49
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:



Kun kirjoitetaan "jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria" on selvä homma venetrailerin osalta, jossa selkeästi ei ole mitään kuormakoria. Mutta miten on lavettikärry? Onko siinä kuormakorina se pohjalevy, eli sen leveyttä ei saa ylittää? Vai tuleeko siihen kuormakori vasta, kun laidat kiinnitetään?

Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?

Käsittääkseni on laillinen, mikäli lavetissa siis litteä pohja ilman mitään reunoja. Ja on huomattavaa että tuo 35 senttiä ei ole yhden sivun ylitys, vaan sen kuormatilan (eli lavetin) leveyden suurin sallittu ylitys, eli tekee ainoastaan 17,5 senttiä per puoli... Ja tämäkin edellyttää sitä että koko lavetti kuormineen pysyy alle 2,6 metrin leveydessä. Ja tässä kohtaahan tuo etuakselin kohdalta mitattu leveys tarkoittaa siis sitä kärryn suurinta leveyttä, eikä vetoauton. Jos on vaan yksi akseli niin sitten leveys tarkoittaa sitä.

Ja myöskään paketti ei saa olla niin leveä, että näkyvyys vetoauton peileistä katoaa. Eli jos vetoauton peilit ei näy kärryn kuorman takaa, niin penaltia voi tulla. Lisäpeileillä tietty selviää tuostakin.

Ja edelleen kuorma pitää olla sijoitettu, sidottu, varmistettu ja merkitty kunnolla. Ja kyllähän tuollainen kuljetus edellyttää, että huomattavasti suurin osa siitä kuljetettavan auton renkaasta osuu siihen lavetille/ajorampille, jos se auto niitä renkaita vasten siihen traikkuun sidotaan.

Tossa vielä pari "hannukarpomaista" linkkiävinkkiä peruskansalaiselle kärryn kuormaamisesta:

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/hom...A?opendocument

http://www.farmi.fi/faq_lastauksesta.htm
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 28.03.2013, 22:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.710
Perusasetus

hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 28.03.2013, 22:31
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
Juuri noin se menee! Näyttää hyvältä ja/tai osaa puhua, niin välttyneen yleensä ongelmilta!!

Mutta tämän tarkempaa määritelmää ei taida virallisesti kuormakorista olla, heti ensimmäiset pykälät:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9820940?search[type]=pika&search[pika]=14.12.1982%2F940

Tässä siis tärkeimmät:

Määritelmät

Tässä päätöksessä tarkoitetaan:
1) kuormakorilla ajoneuvoon kiinteästi asennettua tai helposti irrotettavaa avonaista kuormalavaa tai umpinaista koria, säiliötä tai konttia taikka muuta vastaavanlaista koria, johon kuljetettava tavara sijoitetaan;
2) umpinaisella kuormakorilla kuormakoria, jossa on suljettavat tai umpinaiset sivuseinät, päädyt ja katto;
3) avonaisella kuormakorilla avointa tai vain sivu- ja päätylaidoilla varustettua kuormalavaa;
4) kiinteällä kuormakorilla kuormakoria, joka on kiinnitetty pysyvästi ajoneuvon alustaan;
5) vaihtokuormakorilla konttia tai muuta kuormakoria, joka on erillinen kuljetus- ja varastoyksikkö ja tarkoitettu vaihdettavaksi kuljetusyksiköksi erilaisiin kuljetusvälineisiin; vaihtokuormakori voi olla varustettu seisontajaloilla;
6) kuormatilalla kuormakorin sitä osaa, johon kuorma välittömästi sijoitetaan;
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -

Viimeksi muokannut Renegade : 28.03.2013 22:34 Perustelu: lainaus
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 28.03.2013, 23:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Farmi ohjeista kommentteja...


Siis tuon sinun linkistä yleissivistyksen? tasolla:

Lainaus:
Esimerkiksi kuutio hiekkaa painaa 1 600 kiloa, jolloin sitä mahtuu kärryyn sallituissa painorajoissa ehkä vain 25 senttimetrin kerros.
http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm
yo kärryyn kuormattuna 25 senttiä esimerkin mukaista hiekkaa painaa ylläolevan mukaan noin 2000 kg....

ja seuraava lainaus

"B-ajokortilla yhdistelmän paino saa olla enintään 3 500 kiloa, kun peräkärry on jarrullinen. Niin sanottu pikku-e-kortti tarvitaan, jos vetoauton oma massa on pienempi kuin kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa – samoin aina jos yhdistelmän paino on yli 3 500 kiloa."

siis B- kortilla saa vetää O1 luokan kärryä aina... kun kortti riittää veturiin?

lainaus

"– Jarrulliset kärryt on katsastettava joka toinen vuosi."
ei pidä paikkaansa, O1 luokan jarrulliset kärryt on vapaita vuosikatsastuksesta!


MUTTA MIKSI allekirjoittaneella on O1 luokan peräkärry jarruilla?

Siis Minun hdj:n, samoin kuin muiden ?isojen? maastureiden kokonaismassa on yli 2750 kg, ja minusta nuo O1 kärryn(siis max kokonaispaino 750kg) jarrut on kivat, kun pitää saada pysähtymään...
Ja jos olisi nuo jarruttoman kärryn painot vaatimattomat: esim. taannoin minun bj-75:lla sai vetää 3000kg jarrullista, mutta jarrutonta 450kg

ja uusissa autoissa jarruttoman kärryn painot pienet, siis tourinki kelkka ei aina kulje luvallisesti kuomukärryssä...
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 29.03.2013, 07:05
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuon sinun linkistä yleissivistyksen? tasolla:

Lainaus:
Esimerkiksi kuutio hiekkaa painaa 1 600 kiloa, jolloin sitä mahtuu kärryyn sallituissa painorajoissa ehkä vain 25 senttimetrin kerros.
http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm
yo kärryyn kuormattuna 25 senttiä esimerkin mukaista hiekkaa painaa ylläolevan mukaan noin 2000 kg....

ja seuraava lainaus

"B-ajokortilla yhdistelmän paino saa olla enintään 3 500 kiloa, kun peräkärry on jarrullinen. Niin sanottu pikku-e-kortti tarvitaan, jos vetoauton oma massa on pienempi kuin kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa – samoin aina jos yhdistelmän paino on yli 3 500 kiloa."

siis B- kortilla saa vetää O1 luokan kärryä aina... kun kortti riittää veturiin?

lainaus

"– Jarrulliset kärryt on katsastettava joka toinen vuosi."
ei pidä paikkaansa, O1 luokan jarrulliset kärryt on vapaita vuosikatsastuksesta!


MUTTA MIKSI allekirjoittaneella on O1 luokan peräkärry jarruilla?

Siis Minun hdj:n, samoin kuin muiden ?isojen? maastureiden kokonaismassa on yli 2750 kg, ja minusta nuo O1 kärryn(siis max kokonaispaino 750kg) jarrut on kivat, kun pitää saada pysähtymään...
Ja jos olisi nuo jarruttoman kärryn painot vaatimattomat: esim. taannoin minun bj-75:lla sai vetää 3000kg jarrullista, mutta jarrutonta 450kg

ja uusissa autoissa jarruttoman kärryn painot pienet, siis tourinki kelkka ei aina kulje luvallisesti kuomukärryssä...

Joo. Varmaan on noissa tiedoissa puutteita. Ja HUOM! ainakin tossa mainitsemassasi Farmi-linkissä on vanhaa tietoa noista ajo-oikeiksista. Eli eivät ole päivittäneet sivujaan tuon ajokorttilakiuudistuksen jälkeen.

Ja noihin pikkukärryihin vielä. Monilla uusilla isommillakaan autoille ei saa vetää kuin jotain max 600 kg:n JARRUTONTA perävaunua. Muistaakseni ainakin 2000 -luvun Accordilla ei saa vetää edes sitä 750 jaruutonta. Jarrullista sitten saa sitäkin enemmän. Eli noihinhan se 750 jarrullinen laite on omiaan.
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 29.03.2013, 08:42
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

[QUOTE=sisua45;

Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. Mutta hyvin oli sidottu kuorma, ja varovaisesti ajoivat.[/QUOTE]

Pakko ajaa varovasti, ettei vedet laiky tynnyrista!
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 29.03.2013, 10:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Renegade Näytä viesti
Joo. Varmaan on noissa tiedoissa puutteita. Ja HUOM! ainakin tossa mainitsemassasi Farmi-linkissä on vanhaa tietoa noista ajo-oikeiksista. Eli eivät ole päivittäneet sivujaan tuon ajokorttilakiuudistuksen jälkeen.
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 29.03.2013 10:39
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 29.03.2013, 14:13
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.

Joo, näin on. Täytyy myöntää etten edes lukenu tota koko juttua. Huomasin vaan että jossain väliotsikossa mainittiin jotain pikku-eestä, siksi varmuuden vuoksi muistutus että sivut sisältää vanhaa tietoa....

En tiedä kuinka toiminnassa tuo Nukarilla sijaitseva Farmi-Firma edes nykyään on, pihat ainakin ammottavat tyhjyyttään kun ohi ajelin tuossa päivänä eräänä..? Itse ostin uutena tuollaisen pikku-farmin (olisko malli 75L?) joskus vuonna 2006, ja on kyllä jämäkkä laite ja hyvin kestänyt. Kuormaakin on joskus saattanut olla kilon tai kaksi yli sallitun...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 29.03.2013, 17:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

O1 luokan jarrulliset kärryt.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.
Nuo Jarrulliset O1 -luokan kärryt ovat uskoakseni yleistymässä, juurikin siitä syystä, että nuo jarruttoman kärryn vetomassat ovat uusissa kenkilöautoissa niin pienet.
Ei tarvita kuin yksi vakavampi kolari, missä vedetään jarrutonta kärryä, mikä painaa liikaa k.o veturille..... niin alkaa poliiseja kiinnostamaan nuo kuomukärryt!

Ja totuushan on, että jollain 550kg kytkentämassalla ei juurikaan vedetä kuomukärryssä olevaa touring kelkkaa, eikä juurikaan isompaa uisteluvenettä.
Noista jarruista tulee lisäpainoa noin 20 kg, ja hintaa muutama satanen, niin ihmetellä täytyy, että kukaan kärryvalmistaja ei ole lähtenyt tekemään bisnestä markkinoimalla Laillisuutta ja Turvallisuutta.
Olisi kiva parin vuoden kuluttua muistaa tarkastaa, että menikö ennustus kuinka pahasti metsään!
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 31.03.2013, 10:41
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:



Kun kirjoitetaan "jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria" on selvä homma venetrailerin osalta, jossa selkeästi ei ole mitään kuormakoria. Mutta miten on lavettikärry? Onko siinä kuormakorina se pohjalevy, eli sen leveyttä ei saa ylittää? Vai tuleeko siihen kuormakori vasta, kun laidat kiinnitetään?

Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?
Lavettikärryssä kuormakori on se pohjalevy, ja kuorma ei saa sivusuunnassa ylittää sen reunoja. Jos kärryssä on laidat tai reunakaiteet niin ne on kuormakorin reunat ja kuorma ei saa tulla niistä yli, eli on laiton kuorma jos maasturi on ajettu kaiteiden päälle ja renkaat tulee kaiteiden ulkopuolle. Lokasuojat eivät kuulu kuormakoriin.

Oman ajosiltamallisen autotrailerin rekisteriotteessa lukee: kuormakorin tyyppi: ajoneuvon kuljetustelineet. Ja kyseisällä trailerilla ei saa kuljettaa muuta kuin autoja, ajosiltojen väliin kun laittaa vanerin ja käy muutoskatsastamassa tavarankuljetuskärryksi niin saa kuljettaa muutakin. Venetrailerilla ei sitten saa kuljettaa muuta kuin venettä, tuttu otti sakot kun vei mökille lautanippua venekärryllä.
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 31.03.2013, 11:28
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja estate Näytä viesti
Venetrailerilla ei sitten saa kuljettaa muuta kuin venettä, tuttu otti sakot kun vei mökille lautanippua venekärryllä.
En tiedä, onko pykälät muuttunu, mutta n. 10v sitten ku rakennettiin mökille terassia niin kävin oikein polisilaitokselta kysymässä tätä asiaa kun oli epäselvyyttä. Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa. Kun jankkasin niin sain oikein paperilla vahvitettuna tän tulkinnan jossa oli oikein ylikonstaapelin (entinen katsastusinssi) allekirjoitus, tarttee kaivaa josko löydän paperin jostain tallesta.
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 31.03.2013, 13:08
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
En tiedä, onko pykälät muuttunu, mutta n. 10v sitten ku rakennettiin mökille terassia niin kävin oikein polisilaitokselta kysymässä tätä asiaa kun oli epäselvyyttä. Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa. Kun jankkasin niin sain oikein paperilla vahvitettuna tän tulkinnan jossa oli oikein ylikonstaapelin (entinen katsastusinssi) allekirjoitus, tarttee kaivaa josko löydän paperin jostain tallesta.

Laitappas kopio siitä kun löydät voin maksaa postikulut.
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 31.03.2013, 13:13
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Renegade Näytä viesti
Niin... Onhan näissä asioissa melkoinen pykäläviidakko, mutta käsittääkseni niin katsastusinsinööreillä kuin poliiseillakin on mahdollisuus tarkastaa ajankohtaiset ja oikeat pykälät tapauskohtaisesti ja vieläpä ihan reaaliaikaisesti. Vaikka olisvatkin asioista ihan kujalla, niin ei tarvii muuta osata ku lukea kirjasta..

Kyllähän noita sääntöjä ja pykäliä on joku oikeasti miettinyt, eikä niitä varmaankaan vittuillessaan ole kukaan keksinyt.

Suurin osa suomen lain epäsäännönmukaisuuksista johtuu siitä, ettei lakia saa poistaa vaan se pitää kumota tai sitten muuttaa eli ne wanhat lait jää sinne kummittelemaan ja sotkee rankasti kun jotain muutetaan niin jotkin wanhat lait tulee voimaan kun uusia kirjoitetaan sekaan ja viitteitä wanhoihin lakeihin ilman kumous pykäliä.
Asianajaja jolta asiaa kyselin sanoi, että saattaisi olla jopa yli tuhat lakipykälää mitkä voisi poistaa huoleti kirjoista ja mikään ei muuttuisi sääty lait olisi yksi hyvä esimerkki.
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 31.03.2013, 13:31
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa.
Tuo ensin mainittuhan se on hyvin äkkiä ongelma venetrailerissa muuta kuskattaessa kuin perämoottorilla varustettua venettä. Henkilöautojen koukut kun ei kestä kuin n. 50-75 kg pystykuormaa, tai ei ainakaan ole sallittu enempää. Ite traikun kytkin/aisa n. 100 kg luokkaa.
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 04.04.2013, 19:13
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?

käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.

olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.

yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto

Pakko palata tähän alkuperäiseen kysymykseen. Asia jäi siinä määrin vaivaamaan, että piti tarkastaa Liikkuvan poliisin ylikonstaapelilta miten ammattilainen noita valvoo. Eli miten käytännössä tuo menee, ilma että aletaan viilaamaan pykäliä.

Eli jos käsitin oikein tuon alkuperäisen kuljetukseen. Eli normaali autotraileri, missä on vaan ne kaksi ajosiltaa. Ja edelleen siinä määrin normaali, että trailerin renkaat on sen kuormakorin (eli niiden ajoramppien) ulkopuolella. Ja tällaisessa päällä maasturi niillä boggereilla, mitkä tulee nyt vaikka 10 senttiä niiden ajoramppien sivuilta yli. Eli niin että rengas on kuitenkin tukevasti rampin päällä, mutta auto renkaineen on liian leveä niille ajosilloille. Edellyttäen, että mikään osa kuljetuksesta ei ylitä trailerin leveyttä, eli siis sen kuljetettavan auton renkaat eivät menen trailerin omien renkaiden ulkopuolelle.

Tähän vastaus oli, että tällaisiin ei käytännössä puututa, jos muuta ongelmaa ei kuljetuksesta ole. Vaikka se kuorma pilkkua nussimalla saataisiinkin sen kuormakorin ulkopuolelle. Kyseinen paketti kun kuitenkin menisi sellaisenaan jos se haetaan erikoiskuljetuksena.

Tilannetta oleellisesti muuttaa se, jos kuorma on yhtään leveämpi kuin se trailerin kokonaisleveys, eli siitä trailerin renkaiden kohdalta. Ja sama asia sitten ihan lavettikärryn kanssa, siis sellaisen missä trailerin renkaat ovat sen kuormakorin (eli sen lavetin) alla.

Eli poliisi siis joustaa kuin joustaakin näiden pykäläviidakon soveltamisessa! Tietysti asiakkaan pienellä suunsoitolla ja kiukuttelulla on varmaan poliisinkin mahdollista poiketa tuosta pykälien soveltamisesta...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty profiilia esim lavan reunojen rakentamiseen akp O/M/V Muut 4 18.02.2011 17:21
Paljonko Renkaat saa tulla yli? Jeepz Tekniikka & Jutustelu 13 07.12.2009 22:36
Takavalojen sijoitus sivusuunnassa? mikjus Tekniikka & Jutustelu 13 21.12.2004 00:40
Tais tulla uus talavi Kupla Tekniikka & Jutustelu 10 16.05.2004 10:02
Alkaa tulla syksy Lars Rakas Päiväkirja 0 04.09.2002 05:45


Sivu luotu: 00:55 (GMT +2).