![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Levittäminen?Ulkomuistista vuosikymmenten takaa.... vaillinaisesti päivitettynä: Siis tuo kärryn levittäminen on hivenen vaikeaa, itse alkaisin hakemaan lisä leveyttä leveämmillä renkailla (että ei painu niin herkästi kelirikkoteillä...), ja hivenen ulospäin levittävillä vanteilla.... Ja tekisin sitten lokasuojat "vahingossa-" pikkasen liian leveäksi.... siis nykyään ei enää varmaankaa saa levittää sen takia että pitää saada kuljettaa leveämpää.... (arvaus) Mutta käy konttorilla kysymässä, että voitko laittaa leveämmät renkaat, kun nuo kapeat pyrkii painumaan niin herkästi kelirikko aikana tiehen.... Ja kun nuo leveämmät renkaat vaatii leveämmän vanteen.... ja kun tuonne sisäänpäin ei voi levittää, niin voiko raideleveyttä lisätä, esim. kuten henkiläautossa?.... Ja sitten vaihtoehtoiseksi rengaskooksi tuo leveä, nimittäin nuo trailereiden laakerit muodostuu lyhytikäisiksi, jos off settiä muutetaan ![]() (siis juurikin ostetut nastarenkaat toimii hyvin jäätyneellä pinnalla...)
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mikä muka estää levittämästä kuormatilaa ja muutos katsastamaan sen, ilman renkaiden kanssa puljausta. Tekee vaan lavasta leveämmän laittaa valot kuntoon ja muutos katsastamaan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
•kantavuus ei riitä (valmistaja sanelee kokonaismassan) •kärrystä pitää puolet säilyä alkuperäisenä että se voidaan tulkita samaksi eli karkeesti korirakenteen kestää vaihtaa, mutta ei sitten aksel(ia/eita)/runkoa enää •rakenteelliseen lujuuteen vaikuttavia (=runko)muutoksia ei voi tehdä ilman valmistajan lupaa (tuskinpa saa tehdasrakenteiseen kärryyn) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tosiaan yli 50% pitää olla alkuperäistä, että identiteetti säilyy. Toki sitä jäljelle jäävääkin osuutta saa korjata.
Tulkinnanvaraiseksi asian tekee se, ettei peräkärryille ole prosenttitaulukkoa. Tuli kerran muutoskatsastukseen kärry, jossa oli vanhaa juurikin pätkä runkoaisasta. Omistaja kyllä väitti muuta, mutta puusilmäkin näki, että runko, akselit, lava, valot jne oli kaikki uutta. Tarkoitus oli kiertää aisa- ja jarrusääntöjä. Hylkyyn tämä kärry siis meni. Tiedän kyllä, että sama kärry muutoskatsastettiin toisen tahon toimesta sellaisenaan. Kuormatilasta: Lavettimallisen kärryn lava on se kuormatila eli sitä ei saa ylittää sivusuunnassa. Mutta lavaa voit levittää ja muutoskatsastaa. Lavamallisen kärryn lavan sisäosa on se kuormatila. Kuorma ei siis saa ylittää sisäosaa sivusuunnassa (ts kuorma ei saa ulottua erillisten lokasuojien päälle). Siinä ei auta lokasuojien levittäminen mitään. Pitäisi levittää sitä itse lavaa ja muutoskatsastaa. Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Iso pelastus näissä asioissa on onneksi se että suurin osa poliiseistakin on näistä pykälistä ihan pihalla ja osa katsastusinsseistäkin... Ihme hommia nämä lakipykälät kun minkäänlaista maalaisjärkeä ei voi missään asiassa käyttää, tai poliisilla kai joku harkintavalta on mutta useinhan se hakemalla haetaan se sakko asiakkaalle kouraan.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Niin... Onhan näissä asioissa melkoinen pykäläviidakko, mutta käsittääkseni niin katsastusinsinööreillä kuin poliiseillakin on mahdollisuus tarkastaa ajankohtaiset ja oikeat pykälät tapauskohtaisesti ja vieläpä ihan reaaliaikaisesti. Vaikka olisvatkin asioista ihan kujalla, niin ei tarvii muuta osata ku lukea kirjasta.. ![]() Kyllähän noita sääntöjä ja pykäliä on joku oikeasti miettinyt, eikä niitä varmaankaan vittuillessaan ole kukaan keksinyt. Voisin kuvitella että niin katsurit kuin poliisikin puuttuu jonkunlaiseen poikkeavuuteen, ongelmaan tai epäkohtaan, mikä vaatii parannusta tai muutosta. Näissä sitten tapauskohtaisesti asian laita tarkistetaan niistä pykälistä sieltä viidakosta. Ja ainakin itse olen kokemuksieni perusteella siinä uskossa että nämäkin edellä mainittujen ammattikuntien edustajat kaikessa ammattitaidossaan nimen omaan käyttävät maalaisjärkeä ja harkintaa näissä asioissa. Eli jos kokonaisuus näyttää hyvältä ja turvalliselta, niin tuskin kukaan jää senttejä mittailemaan kuorman ylityksestä tien päällä tai millejä mittailemaan konttorilla. Muutenkin veikkaan että harva poliisi lähtee etsimään autosta/kuormasta sakotettavaa tai katsuri autosta/perävaunusta hylkäysperustetta. Valitettavasti niitä pilkunviilajavittuilijoitakin joukosta löytyy, niiden kanssa ei auta kuin nöyrtyä. Mutta kyllä mä ainakin mielellään hankin kuljetuskaluston tarpeen mukaan, ettei tarvii viritellä mitään epämääräistä kuorman sitomista tai pelätä kestääkö se pikkukärry sen parin tonnin sorakuorman... ![]() ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jotkut pykälät voi tuntua vittuilulta, mutta tällä on selkeä funktio.
Muuten se naapurin timppa saattaisi lähteä viemään niitä kallen harjateräksiä peräkärryssään, kun kivasti menee silleen poikittain kärriin koko nippu. Törröttää metrin yli sivusta kuorma, mutta ketäs se haittaa täällä maalla. Samaan aikaan selma mummo on turre koiransa kanssa lenkillä. Kotona selma ihmettelee missä turre ja timppa taas perillä, että kenes karvarukkaset tuohon harjateräsnipun päälle on jääny. Joillakin toimii se maalaisjärki ja jotkut tarvii ne lait. Siihen en ota kantaa miten hengenvaarallista se on jos renkaat on yli muutaman sentin, mutta ainahan se raja jossain kulkee. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suurin osa suomen lain epäsäännönmukaisuuksista johtuu siitä, ettei lakia saa poistaa vaan se pitää kumota tai sitten muuttaa eli ne wanhat lait jää sinne kummittelemaan ja sotkee rankasti kun jotain muutetaan niin jotkin wanhat lait tulee voimaan kun uusia kirjoitetaan sekaan ja viitteitä wanhoihin lakeihin ilman kumous pykäliä. Asianajaja jolta asiaa kyselin sanoi, että saattaisi olla jopa yli tuhat lakipykälää mitkä voisi poistaa huoleti kirjoista ja mikään ei muuttuisi sääty lait olisi yksi hyvä esimerkki. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Minä olen käsittänyt tuon lakitekstin siten, että kuorma ei saa ulottua korirakennetta (lokasuojia leveämmälle). No, joka tapauksessa käytäntö on ollut juurikin tuo, eli vaihdetaan kapeat renkaat, että sopii kyytiin.... ja se on kelvannut Virkavallalle. Kerran keskusteltiin asiasta pitkään ja hartaasti: sillä BJ oli sidottu renkaista kiinni, ja kuulemma heilui ja huojui, ja heidän pienessä kirjassa? kuorma piti sitoa siten että ei pääse liikkumaan.... sen verran kiinnosti virkavaltaa, että kurkistelivat hyvinkin tarkkaa että onko BJ:n peilit millä leveydellä.... Ja lokasuojan levikkeet ylsi lavan ulkopuolelle, peilit vissiin jäi kärryn pyöräkoteloiden sisään... Sillä kun tarkistivat kärryn renkaiden kantavuudet yms, Ja vittuilivat aisapainosta (yrittivät ehdotella että olisi liikaa aisapainoa, ja nuorempi kysyi että jaksanko nostaa pois koukusta!!!!, en nostanut, eikä kyllä olisi noussut ![]() Siis jos laki on todellakin noin, niin kuormatilaan levitys (köysilaatikon? paikka molemmin puolin)! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
![]() EI Ei Ei ja EILainaus:
Ja jos venetraileri, niin teoriassa voi olla riski kuskata normi mitat ylittäen, että ei venettääääää Ja jos oikein kuritetaan pilkkua, niin harjateräs ei ole vene... (siis saako venetrailerilla kuljettaa muuta kuin venettä? (siis aivan oikein: voiko kuljettaa esim lankkuja? Ja jos pistetään poikittain..... P.S BeePee: edes henkilöauton puskuri tms. ei saa olla k.o tavalla vaarallinen... (minun TA-12 carina meni ajokieltoon taannoin, kun keulassa oli 140cm leveä alumiinipuskuri, kun oli terävä kulma, siis ei ollut pyöristetty kuin parin millin matkalta... toki silloin vuosiluvussa ei ollut yhtään numero nollaa... Mutta olisi tosi hyvä saada tietää, että saako tuo kuorma levitä lokasuojien päälle? Nuo kärryn kuormauksesta saadut sakot (itselläni 1 kpl, taara 243kg, takaylitystä 220cm lipulla, negatiivinen aisapaino) on niin isoja, että vois katsastaa nuo "sivupesäkkeet" Ja korostan vielä, että en ole asian ammattilainen, en edes asiantuntija, mutta asia kiinnostaa harrastajana! (tulee kuskattua kaikkea mahdollista M1 autolla ja 3,5t painoisella "maatalous" traktorilla... ja tuo C on kortissa odottamassa...) |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta kun lukasee noi pykälät 45-49, niin ei voi kovin pieleen enää mennä...
![]() ![]() http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9921257?search[type]=pika&search[pika]=asetus%20ajoneuvon Eli venetraileriin pätee tuo kuormakorin määritelmä, minkä sisällä se kuorma saa olla. Eikä mun käsittääkseni ole mitään estettä kuljetta venetrailerilla lankkuja, mikäli vaan se on tuon asetuksen mukaan sijoitettu, varmistettu, sidottu ja merkitty. ![]() ![]() ![]() Ja syitä varmaan on monia, miksi tuota ajoneuvon korin tai kuormatilan sivuja ei mielellään tulisi ylittää. Luulisi että tärkein syy on se kuorman painopiste... Jos 130 leveän pikkukärryn päälle nostetaan vaikka kantavuuden rajoissa oleva180x180c180 laatikko, (ei äkkisellään vaikuta älyttömältä, varsinkin jos on hyvin sidottu??) niin kuitenkin kuorman painopiste nousee (jos se lyödäänsuoraan laitojen päälle) laitojen verran ylemmäs, ja varmaan menee jo raideleveydenkin yli... Sen lisäksi ei varmaan auton peileistä enää näe kunnolla taakse. On varmasti melko kiikkerä kuorma, varsinkin jos joutuu tekemään jotain hätäsempiä ohjausliikkeitä... Pointtina vaan se, että tuollaisen laatikon jos laittaa 180 leveiden laitojen sisään siihen kuormatilan lattialle, niin ihan varmaan on turvallisempi. Ja varmasti myös mukavampi ajaa. Se "pikkukärry" kun vaan on yksinkertaisesti tarkoitettu ainoastaan pikkutavaran kuljettamista varten.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#15
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=sisua45;
Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. ![]() Pakko ajaa varovasti, ettei vedet laiky tynnyrista! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty profiilia esim lavan reunojen rakentamiseen | akp | O/M/V Muut | 4 | 18.02.2011 17:21 |
Paljonko Renkaat saa tulla yli? | Jeepz | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.12.2009 22:36 |
Takavalojen sijoitus sivusuunnassa? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 21.12.2004 00:40 |
Tais tulla uus talavi | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.05.2004 10:02 |
Alkaa tulla syksy | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 04.09.2002 05:45 |