Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   saako kuorma tulla sivusuunnassa trailerin reunojen yli? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108833)

lepoantti 22.03.2013 19:43

saako kuorma tulla sivusuunnassa trailerin reunojen yli?
 
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?

käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.

olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.

yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto

lavanelikko 22.03.2013 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 986370)
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?

käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.

olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.

yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto

Eikös tässäkin riitä, että että kärryn äätivalot on riittävän etäällä...

Byrocrat 22.03.2013 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 986370)
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?

käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.

olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.

yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/hom...A?opendocument

Tuolla mainitaan, että "perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu perävaunun laitojen yli. Tarkoittanee ettei mikään osa kuormasta ole tarileria leveämpi. Jos siis auto on saman levynen kuin tarilerin uloinna olevat osat niin silloinhan ollaan vielä turvallisella puolella edellyttäen, että kuormaus muuten on sellainen että pysyy kyydissä ja lavan etukulmissa on äärivalot jotka kertovat traikun leveyden:)

-MAZA- 22.03.2013 20:58

Jos kyseessä on jakamaton kappale ylileveysvaloilla max. leveys ilman saattoa on 3m, mutta kun kyseessä auto josta saa renkaat pois ei siinä lienee selittelemistä eikä muuta mahkua kuin joko levittää traikkua ettei tule yli tai sit renkaan vaihto kapeemmaksi kuljetuksen ajaksi. siis jos oon asiat oikein ymmärtäny...

Rölli 22.03.2013 21:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 986382)
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/hom...A?opendocument

Tuolla mainitaan, että "perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu perävaunun laitojen yli. Tarkoittanee ettei mikään osa kuormasta ole tarileria leveämpi. Jos siis auto on saman levynen kuin tarilerin uloinna olevat osat niin silloinhan ollaan vielä turvallisella puolella edellyttäen, että kuormaus muuten on sellainen että pysyy kyydissä ja lavan etukulmissa on äärivalot jotka kertovat traikun leveyden:)

Tosta mä olen kyllä eri mieltä. Eiköhän se kuitenkin ole niin ettei laitaa saa ylittää, huolimatta siitä mikä on uloin osa. Trailerissa laidaksi lasketaan pohjan/ajorampin tms reuna. Ei esim ulkonevaa lokasuojaa tai varren päässä roikkuvia valoja.
Näin ainakin liikkuvien tulkinta oli kun kohdalle osuivat.

A45 22.03.2013 21:04

Finlexiä tuolla tavailin puoli tuntia ja ei löytynyt mitään säännöstä etteikö kuorma voisi ylittää perävaunun laitoja.

Sidonnasta ja painoista sekä maksimileveydestä kyllä oli asiaa.

Kuorma-autojen perävaunuissa on ihan yleistä että välillä menee kuorma yli mutta eipä niistäkään löytynyt määräyksiä muusta kuin merkitsemisestä.

Taas kai sellainen juttu mikä ratkaistaan kun poliisi pysäyttää ja loput raastuvassa ?

Arpe 22.03.2013 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MattiN (Viesti 986406)
Jos kyseessä on jakamaton kappale ylileveysvaloilla max. leveys ilman saattoa on 3m, mutta kun kyseessä auto josta saa renkaat pois ei siinä lienee selittelemistä eikä muuta mahkua kuin joko levittää traikkua ettei tule yli tai sit renkaan vaihto kapeemmaksi kuljetuksen ajaksi. siis jos oon asiat oikein ymmärtäny...

Myö ollaa kyl toimittu hiukan erilaisilla säännöillä ja ilman sakkoja selvitty tähän asti eli:
2.6m -3,0m riittää yks yhet ylileveen valot+heijastimet. 3,0 - 3,5m kahet ylileveen valot+heijastimet. 3,5m - 4,0m kahet ylileveen valot+heijastimet+etuauto. yli 4,0m kahet ylileveen valot+heijastimet+etuauto+taka-auto.
Miun mielestä ei haittaa jos trailerilla kuljetettu auto on traikkua leveempi,kunhan ei ole yli 2,6m joka on ajoneuvon maksimileveys. Onhan veneetkin useesti traileria leveämpiä eikä aiheuta ongelmaa.

-MaTTi- 22.03.2013 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A45 (Viesti 986412)
Finlexiä tuolla tavailin puoli tuntia ja ei löytynyt mitään säännöstä etteikö kuorma voisi ylittää perävaunun laitoja.

Kui olis täältä toi 45 pykälä? http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Renkaan pullistumaa ei tosin lasketa auton leveyteen.

-MaTTi- 22.03.2013 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 986370)
yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto

Mikä siinä ei houkuttele? Jostai huonekaluputkesa heftailet tarpeellisen verran leveemmäks ja muutaman kympin muutoskatsastuksella saat homman lailliseks.

BJ-40/76 22.03.2013 22:44

Venetrailerissa saa tulla vene leveämmälle, mutta....
 
Henkilö ja pakettiautoissa muuta luvallisia mahdollisuuksia ei taida olla! (vene ja purje? lentokone kuuluu samaan "Suojeluluokkaan" kuin maa- ja metsätalous)

Siis kysyjän tapauksessa: jos kuorma tulee yli trailerin leveyden, niin sakot paukkuu:o ja tuo trailerin leveys on varmaankin juurikin tuo "runkoleveys", siis esim. etanan sarvia muistuttavat äärivalot ei pelasta....

Ja muistaakseni k.o autoilla (M1 ja N1) ei voi kuljettaa ylileveitä erikoiskuljetuksia, pitää olla vähintään kuorma-auto, ja siinä sitten pelataan valojen ja heijastimien määrällä, riippuen leveydestä. (siis 2,9 metriä leveä kaivinkone voi tulla kuljetusalustaa leveämmälle, ei tarvitse purkaa, vaan riittää että valot yms on määräysten mukaisia.

Tuo lainsäädäntö on jännä: minä en saa vetää TRAKTORILLA tyhjänä 3,1 metriä leveää venetraileria tiellä, mutta jos sidon siihen poikittain 3,4 metriä pitkän kumiveneen, niin kaikki OK! (asiasta oli kerran keskustelua....)

-> jos traileri on kapea, niin levitä sitä! Taannoin (198?) ainakin 900 saabin levittämiseen riitti ämpärimuovista (Pe, polyeteeni) POP niitatut "lokasuojan levikkeet"

Ja sitten se suurin? ongelma: peileistä pitää näkyä suoraan taaksepäin....

Ja kaikki ylläoleva ulkomuistista, korjatkaa jotka tiedätte!

A45 23.03.2013 00:11

1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. (25.6.2009/487)

Trailerissa ei taida olla kuormakoria? Kuormatilaksi ilmeisesti katsotaan laitojen sisäpuoli?

Eli 35 cm yli etuakselistosta mitattuna leveyden?

Ei niitä kaikkein selkeimmin kirjoitettuja lakeja. Näistä joutuu vääntämään maantiellä

Bj Andy 23.03.2013 01:48

http://i29.photobucket.com/albums/c2...ps90f1ddd0.jpg

karisa 23.03.2013 06:47

Kuljetin aikoinaan vähän isompaa satellittilautasta, Nurmijärveltä päästiin melkein perille kun polliisi näki :) No sakothan siitä tuli, jos oisin laittanut reunaan kiinni perämoottorin niin ei ois tullut, vanhempi konstaapeli kertoi. Elikkä ei saa tulla yli.

ps. pystyssä sen ois saanut kuljettaa, halkaisija n. 2.6m

lepoantti 23.03.2013 08:38

Matin linkkaamassa asetuksessa puhutaan kuormakorista niin se tarkoittanee laidallista lavaa, eli lavettimallisten trailereiden osaltako ylitys saa olla 0,35m enemmän kuin etuakselin leveys? vai miten tämä luetaan ja tulkitaan???

45 § (24.4.1998/291)

Tavarakuljetus

1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. (25.6.2009/487)

no jos lavan levittäminen hyväksytään jollakin "plasebo" vaikutteisella virityksellä ja se maksaa muutamia kymppejä niin eihän se mahdoton ajatus ole. tosin nämä(kin) on monesti niin tulkinnallisia asioita konttorilla että mitä hyväksytään ja hinnoittelukin perustuu mielivaltaan jotta mikä on pieni ja mikä suuri muutoskatsastus!! esim. viime syksynä rekisteröintikatsastin pick-uppia niin täti meinasi rahastaa muutoksista erikseen, piti tuoda selkokielisesti esille että muutokset rekisteröintikatsastuksessa sisältyy hintaan eikä niistä erikseen tarvitse maksaa!!!

Nikuzai 23.03.2013 10:56

Kertokaahan joku nyt oikeesti miten toi trailerin muutos katsastaminen menee eli ostanko itelle jonkun kilvissä olevan 500 muulin raadon ja teen siitä mieluisen eli vain vetoaisa jää aluperäistä ja pari kymppiä maksaa katsastus?

BJ-40/76 23.03.2013 20:39

Levittäminen?
 
Ulkomuistista vuosikymmenten takaa.... vaillinaisesti päivitettynä:

Siis tuo kärryn levittäminen on hivenen vaikeaa, itse alkaisin hakemaan lisä leveyttä leveämmillä renkailla (että ei painu niin herkästi kelirikkoteillä...), ja hivenen ulospäin levittävillä vanteilla....
Ja tekisin sitten lokasuojat "vahingossa-" pikkasen liian leveäksi....

siis nykyään ei enää varmaankaa saa levittää sen takia että pitää saada kuljettaa leveämpää.... (arvaus)

Mutta käy konttorilla kysymässä, että voitko laittaa leveämmät renkaat, kun nuo kapeat pyrkii painumaan niin herkästi kelirikko aikana tiehen....

Ja kun nuo leveämmät renkaat vaatii leveämmän vanteen....
ja kun tuonne sisäänpäin ei voi levittää, niin voiko raideleveyttä lisätä, esim. kuten henkiläautossa?....

Ja sitten vaihtoehtoiseksi rengaskooksi tuo leveä, nimittäin nuo trailereiden laakerit muodostuu lyhytikäisiksi, jos off settiä muutetaan:o

(siis juurikin ostetut nastarenkaat toimii hyvin jäätyneellä pinnalla...)

sos 23.03.2013 20:46

Mikä muka estää levittämästä kuormatilaa ja muutos katsastamaan sen, ilman renkaiden kanssa puljausta. Tekee vaan lavasta leveämmän laittaa valot kuntoon ja muutos katsastamaan

-MaTTi- 23.03.2013 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 986862)
siis nykyään ei enää varmaankaa saa levittää sen takia että pitää saada kuljettaa leveämpää.... (arvaus)

Mikään ei estä. Mutta mistään Muuli 500:sta ei saada traileria tehtyä, syystä:
•kantavuus ei riitä (valmistaja sanelee kokonaismassan)
•kärrystä pitää puolet säilyä alkuperäisenä että se voidaan tulkita samaksi eli karkeesti korirakenteen kestää vaihtaa, mutta ei sitten aksel(ia/eita)/runkoa enää
•rakenteelliseen lujuuteen vaikuttavia (=runko)muutoksia ei voi tehdä ilman valmistajan lupaa (tuskinpa saa tehdasrakenteiseen kärryyn)

osilpi 27.03.2013 20:35

Tosiaan yli 50% pitää olla alkuperäistä, että identiteetti säilyy. Toki sitä jäljelle jäävääkin osuutta saa korjata.
Tulkinnanvaraiseksi asian tekee se, ettei peräkärryille ole prosenttitaulukkoa.

Tuli kerran muutoskatsastukseen kärry, jossa oli vanhaa juurikin pätkä runkoaisasta. Omistaja kyllä väitti muuta, mutta puusilmäkin näki, että runko, akselit, lava, valot jne oli kaikki uutta. Tarkoitus oli kiertää aisa- ja jarrusääntöjä. Hylkyyn tämä kärry siis meni.
Tiedän kyllä, että sama kärry muutoskatsastettiin toisen tahon toimesta sellaisenaan.


Kuormatilasta:

Lavettimallisen kärryn lava on se kuormatila eli sitä ei saa ylittää sivusuunnassa. Mutta lavaa voit levittää ja muutoskatsastaa.

Lavamallisen kärryn lavan sisäosa on se kuormatila. Kuorma ei siis saa ylittää sisäosaa sivusuunnassa (ts kuorma ei saa ulottua erillisten lokasuojien päälle). Siinä ei auta lokasuojien levittäminen mitään. Pitäisi levittää sitä itse lavaa ja muutoskatsastaa.

Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.

Hodari 27.03.2013 21:44

Iso pelastus näissä asioissa on onneksi se että suurin osa poliiseistakin on näistä pykälistä ihan pihalla ja osa katsastusinsseistäkin... Ihme hommia nämä lakipykälät kun minkäänlaista maalaisjärkeä ei voi missään asiassa käyttää, tai poliisilla kai joku harkintavalta on mutta useinhan se hakemalla haetaan se sakko asiakkaalle kouraan.

Renegade 27.03.2013 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hodari (Viesti 988433)
Iso pelastus näissä asioissa on onneksi se että suurin osa poliiseistakin on näistä pykälistä ihan pihalla ja osa katsastusinsseistäkin... Ihme hommia nämä lakipykälät kun minkäänlaista maalaisjärkeä ei voi missään asiassa käyttää, tai poliisilla kai joku harkintavalta on mutta useinhan se hakemalla haetaan se sakko asiakkaalle kouraan.


Niin... Onhan näissä asioissa melkoinen pykäläviidakko, mutta käsittääkseni niin katsastusinsinööreillä kuin poliiseillakin on mahdollisuus tarkastaa ajankohtaiset ja oikeat pykälät tapauskohtaisesti ja vieläpä ihan reaaliaikaisesti. Vaikka olisvatkin asioista ihan kujalla, niin ei tarvii muuta osata ku lukea kirjasta..:D

Kyllähän noita sääntöjä ja pykäliä on joku oikeasti miettinyt, eikä niitä varmaankaan vittuillessaan ole kukaan keksinyt. Voisin kuvitella että niin katsurit kuin poliisikin puuttuu jonkunlaiseen poikkeavuuteen, ongelmaan tai epäkohtaan, mikä vaatii parannusta tai muutosta. Näissä sitten tapauskohtaisesti asian laita tarkistetaan niistä pykälistä sieltä viidakosta.

Ja ainakin itse olen kokemuksieni perusteella siinä uskossa että nämäkin edellä mainittujen ammattikuntien edustajat kaikessa ammattitaidossaan nimen omaan käyttävät maalaisjärkeä ja harkintaa näissä asioissa. Eli jos kokonaisuus näyttää hyvältä ja turvalliselta, niin tuskin kukaan jää senttejä mittailemaan kuorman ylityksestä tien päällä tai millejä mittailemaan konttorilla. Muutenkin veikkaan että harva poliisi lähtee etsimään autosta/kuormasta sakotettavaa tai katsuri autosta/perävaunusta hylkäysperustetta. Valitettavasti niitä pilkunviilajavittuilijoitakin joukosta löytyy, niiden kanssa ei auta kuin nöyrtyä.

Mutta kyllä mä ainakin mielellään hankin kuljetuskaluston tarpeen mukaan, ettei tarvii viritellä mitään epämääräistä kuorman sitomista tai pelätä kestääkö se pikkukärry sen parin tonnin sorakuorman...:eek: Luojan kiitos että näitä(kin) asioita joku tässä maassa valvoo. Jos täällä tuntuu liian turvalliselta tien päällä, niin voi mennä jonnekin itä/etelä euroopan maahan katsomaan menoa sillon kun kukaan ei jaa sakkoja mistään eikä kalustoa tarvitse katsastaa...:eek: Ja ainahan täällä näistä viranomaisten touhuista saa valituksen tehdä, jos kokee kärsineensä vääryyttä.

BJ-40/76 27.03.2013 22:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja osilpi (Viesti 988383)
Kuormatilasta:

Lavettimallisen kärryn lava on se kuormatila eli sitä ei saa ylittää sivusuunnassa. Mutta lavaa voit levittää ja muutoskatsastaa.

Lavamallisen kärryn lavan sisäosa on se kuormatila. Kuorma ei siis saa ylittää sisäosaa sivusuunnassa (ts kuorma ei saa ulottua erillisten lokasuojien päälle). Siinä ei auta lokasuojien levittäminen mitään. Pitäisi levittää sitä itse lavaa ja muutoskatsastaa.

Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.

Onko tosiaan näin? siis jos Peräkärryn lava on pyöräkoteloiden välissä, niin kuorma ei saa ulottua lokasuojien päälle:eek:

Minä olen käsittänyt tuon lakitekstin siten, että kuorma ei saa ulottua korirakennetta (lokasuojia leveämmälle).

No, joka tapauksessa käytäntö on ollut juurikin tuo, eli vaihdetaan kapeat renkaat, että sopii kyytiin.... ja se on kelvannut Virkavallalle.

Kerran keskusteltiin asiasta pitkään ja hartaasti: sillä BJ oli sidottu renkaista kiinni, ja kuulemma heilui ja huojui, ja heidän pienessä kirjassa? kuorma piti sitoa siten että ei pääse liikkumaan....
sen verran kiinnosti virkavaltaa, että kurkistelivat hyvinkin tarkkaa että onko BJ:n peilit millä leveydellä....
Ja lokasuojan levikkeet ylsi lavan ulkopuolelle, peilit vissiin jäi kärryn pyöräkoteloiden sisään... Sillä kun tarkistivat kärryn renkaiden kantavuudet yms, Ja vittuilivat aisapainosta (yrittivät ehdotella että olisi liikaa aisapainoa, ja nuorempi kysyi että jaksanko nostaa pois koukusta!!!!, en nostanut, eikä kyllä olisi noussut:cool:) niin pääsin jatkamaan matkaa....

Siis jos laki on todellakin noin, niin kuormatilaan levitys (köysilaatikon? paikka molemmin puolin)!

BeePee 27.03.2013 22:47

Jotkut pykälät voi tuntua vittuilulta, mutta tällä on selkeä funktio.
Muuten se naapurin timppa saattaisi lähteä viemään niitä kallen harjateräksiä peräkärryssään, kun kivasti menee silleen poikittain kärriin koko nippu. Törröttää metrin yli sivusta kuorma, mutta ketäs se haittaa täällä maalla. Samaan aikaan selma mummo on turre koiransa kanssa lenkillä. Kotona selma ihmettelee missä turre ja timppa taas perillä, että kenes karvarukkaset tuohon harjateräsnipun päälle on jääny.
Joillakin toimii se maalaisjärki ja jotkut tarvii ne lait.
Siihen en ota kantaa miten hengenvaarallista se on jos renkaat on yli muutaman sentin, mutta ainahan se raja jossain kulkee.

sisua45 27.03.2013 23:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja osilpi (Viesti 988383)
Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.

Meillä on ollu useasti kuorma pikku-Kärpässä leveämpi kuin lava (120 cm). Mutta kuorma ei ole koskaan mennyt lokasuojien ulkopuolille. Taas oppi uutta...

Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. :D Mutta hyvin oli sidottu kuorma, ja varovaisesti ajoivat.

Bj Andy 27.03.2013 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 988478)
Meillä on ollu useasti kuorma pikku-Kärpässä leveämpi kuin lava (120 cm). Mutta kuorma ei ole koskaan mennyt lokasuojien ulkopuolille. Taas oppi uutta...

Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. :D Mutta hyvin oli sidottu kuorma, ja varovaisesti ajoivat.

Jakamaton kappale eli erikoiskuljetus.:D Tuo saattaisi olla jopa venetraikulla sallittu hommeli?:confused:


Sivu luotu: 11:36 (GMT +2).