![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuolta Finlex-linkistä lainattuna: Lainaus:
Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?
__________________
Jukka |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Käsittääkseni on laillinen, mikäli lavetissa siis litteä pohja ilman mitään reunoja. Ja on huomattavaa että tuo 35 senttiä ei ole yhden sivun ylitys, vaan sen kuormatilan (eli lavetin) leveyden suurin sallittu ylitys, eli tekee ainoastaan 17,5 senttiä per puoli... ![]() Ja myöskään paketti ei saa olla niin leveä, että näkyvyys vetoauton peileistä katoaa. Eli jos vetoauton peilit ei näy kärryn kuorman takaa, niin penaltia voi tulla. Lisäpeileillä tietty selviää tuostakin. Ja edelleen kuorma pitää olla sijoitettu, sidottu, varmistettu ja merkitty kunnolla. Ja kyllähän tuollainen kuljetus edellyttää, että huomattavasti suurin osa siitä kuljetettavan auton renkaasta osuu siihen lavetille/ajorampille, jos se auto niitä renkaita vasten siihen traikkuun sidotaan. Tossa vielä pari "hannukarpomaista" linkkiävinkkiä peruskansalaiselle kärryn kuormaamisesta: ![]() http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/hom...A?opendocument http://www.farmi.fi/faq_lastauksesta.htm
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#3
|
|||
|
|||
![]()
hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Mutta tämän tarkempaa määritelmää ei taida virallisesti kuormakorista olla, heti ensimmäiset pykälät: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9820940?search[type]=pika&search[pika]=14.12.1982%2F940 Tässä siis tärkeimmät: Määritelmät Tässä päätöksessä tarkoitetaan: 1) kuormakorilla ajoneuvoon kiinteästi asennettua tai helposti irrotettavaa avonaista kuormalavaa tai umpinaista koria, säiliötä tai konttia taikka muuta vastaavanlaista koria, johon kuljetettava tavara sijoitetaan; 2) umpinaisella kuormakorilla kuormakoria, jossa on suljettavat tai umpinaiset sivuseinät, päädyt ja katto; 3) avonaisella kuormakorilla avointa tai vain sivu- ja päätylaidoilla varustettua kuormalavaa; 4) kiinteällä kuormakorilla kuormakoria, joka on kiinnitetty pysyvästi ajoneuvon alustaan; 5) vaihtokuormakorilla konttia tai muuta kuormakoria, joka on erillinen kuljetus- ja varastoyksikkö ja tarkoitettu vaihdettavaksi kuljetusyksiköksi erilaisiin kuljetusvälineisiin; vaihtokuormakori voi olla varustettu seisontajaloilla; 6) kuormatilalla kuormakorin sitä osaa, johon kuorma välittömästi sijoitetaan;
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - Viimeksi muokannut Renegade : 28.03.2013 22:34 Perustelu: lainaus |
#5
|
|||
|
|||
![]() Farmi ohjeista kommentteja...
Siis tuon sinun linkistä yleissivistyksen? tasolla:
Lainaus: Esimerkiksi kuutio hiekkaa painaa 1 600 kiloa, jolloin sitä mahtuu kärryyn sallituissa painorajoissa ehkä vain 25 senttimetrin kerros. http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm yo kärryyn kuormattuna 25 senttiä esimerkin mukaista hiekkaa painaa ylläolevan mukaan noin 2000 kg.... ja seuraava lainaus "B-ajokortilla yhdistelmän paino saa olla enintään 3 500 kiloa, kun peräkärry on jarrullinen. Niin sanottu pikku-e-kortti tarvitaan, jos vetoauton oma massa on pienempi kuin kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa – samoin aina jos yhdistelmän paino on yli 3 500 kiloa." siis B- kortilla saa vetää O1 luokan kärryä aina... kun kortti riittää veturiin? lainaus "– Jarrulliset kärryt on katsastettava joka toinen vuosi." ei pidä paikkaansa, O1 luokan jarrulliset kärryt on vapaita vuosikatsastuksesta! MUTTA MIKSI allekirjoittaneella on O1 luokan peräkärry jarruilla? Siis Minun hdj:n, samoin kuin muiden ?isojen? maastureiden kokonaismassa on yli 2750 kg, ja minusta nuo O1 kärryn(siis max kokonaispaino 750kg) jarrut on kivat, kun pitää saada pysähtymään... Ja jos olisi nuo jarruttoman kärryn painot vaatimattomat: esim. taannoin minun bj-75:lla sai vetää 3000kg jarrullista, mutta jarrutonta 450kg ![]() ja uusissa autoissa jarruttoman kärryn painot pienet, siis tourinki kelkka ei aina kulje luvallisesti kuomukärryssä... |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joo. Varmaan on noissa tiedoissa puutteita. Ja HUOM! ainakin tossa mainitsemassasi Farmi-linkissä on vanhaa tietoa noista ajo-oikeiksista. Eli eivät ole päivittäneet sivujaan tuon ajokorttilakiuudistuksen jälkeen. Ja noihin pikkukärryihin vielä. Monilla uusilla isommillakaan autoille ei saa vetää kuin jotain max 600 kg:n JARRUTONTA perävaunua. Muistaakseni ainakin 2000 -luvun Accordilla ei saa vetää edes sitä 750 jaruutonta. Jarrullista sitten saa sitäkin enemmän. Eli noihinhan se 750 jarrullinen laite on omiaan.
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#7
|
||||
|
||||
![]()
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 29.03.2013 10:39 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oman ajosiltamallisen autotrailerin rekisteriotteessa lukee: kuormakorin tyyppi: ajoneuvon kuljetustelineet. Ja kyseisällä trailerilla ei saa kuljettaa muuta kuin autoja, ajosiltojen väliin kun laittaa vanerin ja käy muutoskatsastamassa tavarankuljetuskärryksi niin saa kuljettaa muutakin. Venetrailerilla ei sitten saa kuljettaa muuta kuin venettä, tuttu otti sakot kun vei mökille lautanippua venekärryllä. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä, onko pykälät muuttunu, mutta n. 10v sitten ku rakennettiin mökille terassia niin kävin oikein polisilaitokselta kysymässä tätä asiaa kun oli epäselvyyttä. Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa. Kun jankkasin niin sain oikein paperilla vahvitettuna tän tulkinnan jossa oli oikein ylikonstaapelin (entinen katsastusinssi) allekirjoitus, tarttee kaivaa josko löydän paperin jostain tallesta.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Laitappas kopio siitä kun löydät voin maksaa postikulut. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tuo ensin mainittuhan se on hyvin äkkiä ongelma venetrailerissa muuta kuskattaessa kuin perämoottorilla varustettua venettä. Henkilöautojen koukut kun ei kestä kuin n. 50-75 kg pystykuormaa, tai ei ainakaan ole sallittu enempää. Ite traikun kytkin/aisa n. 100 kg luokkaa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty profiilia esim lavan reunojen rakentamiseen | akp | O/M/V Muut | 4 | 18.02.2011 17:21 |
Paljonko Renkaat saa tulla yli? | Jeepz | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.12.2009 22:36 |
Takavalojen sijoitus sivusuunnassa? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 21.12.2004 00:40 |
Tais tulla uus talavi | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.05.2004 10:02 |
Alkaa tulla syksy | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 04.09.2002 05:45 |