![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Toi on Elephant on varmaan hinnaltaan ja laadultaa samoissa kuin Kito. Ja samoista (laatu)liikkeistä jos hankkii jonkun 1 tonnin kissan, maksaa melkein saman kuin tuo talja. hinnat alkoi jostain 200 eurosta ylöspäin. IKH:lla näytti olevan tonnin kissa satasella. Näytti pätevältä kuvassa. Ja painoksi oli ilmoitettu 9 kiloa, joten ei se ihan rimpula voi olla. Ongelma mulla on kissan kanssa se, että mun palkin sisäpinta (eli se pinta mitä vasten kissan pyörät nojaavat) on suora, kun noissa normaaleissa ja järeissä I-palkeissa se on hieman kalteva. Ja tietty noi järeämmät laatukissat on tehty sille kaltevalle pinnalle. Tossa IKH:n tekeleessä ainakin kuvan mukaan olis melko suoralle pinnalle tarkoitetut laakerit... Mutta kyllä mä meinasin vetää ton palkin kattotuoleihin kiinni. Tulee viiden metrin palkki viiden kattotuolin alapaarteeseen kiinni keskelle harjalinjaa harjan suuntaisesti. Vedän kiinnityksen kahdella lenkillä per kattotuoli alapaarteen ympäri, en siis millään ruuveilla. Kyllä sen on pakko kestää tollanen kasi+autom.+jakis -paketti, kun paino jakautuu useammalle kattotuolille... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Viimeksi muokannut Renegade : 14.03.2013 13:59 Perustelu: lisäys |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Aihetta sivuten: Töissä oli tonnin kissa peltikiskolla n 5m välein kierretangoilla katossa.
Piti nostaa n. 900kg moottori 5m korkeuteen ja siirtää paikoilleen, ennenkuin moottori irtosi maasta niin kiskon päädyt pamahti "kattoon". Kun moottori irtosi maasta niin jäi niiamaan 5cm ylösalas, hiukan jännitti nostaa kattoon ja siellä sitä ei meinannut saada siirrettyä kun kisko oli 10cm notkolla. Nosto onnistui mutta jännää oli, jos rele olis lauennu niin olisin ollu pikku pulassa ![]()
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Salkkutalja on monikäyttönen!
Nosturina Tirfordin 1600kg, pikkusen meinas "jarru" itkeä ku laskettii alas, mut ei tosiaankaan luistanu! Pikku pala oli irronnu ölppäpohjalta, mut onneks toiset on osaa noi amuliini hommat hyvin ja tässä hitsaus kuvassa Tirfordikin oli jo varmistettu ketjulla
![]() Viimeksi muokannut Ozzyy : 15.03.2013 20:43 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis jos nuo perinteiset "halvimmat" kattotuolit. Ja jos tuo i-palkki joustaa vaikka sentin, niin silloin käytännössä kokonaan yhdellä ristikolla paino, ja jokseenkin varmasti ristikko pettää tuommoisen 1,6t kuorman alla, ja tuo kone+laatikot on myös paljon kiloja, kun mukaan lasketaan kisko,kissa ja talja yms, varsinkin, jos katolla on lunta.... Ja vaikka ei heti pettäskään, niin aikaa myöten alkavat purkaantumaan/antamaan periksi, koska eivät jousta juuri ollenkaan. Olisiko sinne välipohjaan mahdollista tehdä ylimääräisiä palkkeja tuota I-palkkia kannattamaan? Siis vaikka lankusta ja vanerista paikalleen rakennettuna ruuvaamalla ja liimalla? Jos on pakko ottaa kiinni noihin alkuperäsiin kattotuoleihin, niin olisko järkevää vetää välikattoon kattoristikon alapaarteen päälle harjan suuntaisesti 2kpl esim. 5" lankkua syrjälleen n. metrin päähän toisistaan, ja näiden päälle sitten esim 5" parru poikittain aina kattotuolien puoleen väliin, ja tastä ssitten roikumaan tuo I-palkki? (siis kuormitus jakaantuisi aina vähintään 2:lle ristikolle, ja vielä 2 eri kohtaan-> pistemäinen rasitus n.1/4 osa aikaisemmasta, ja kattotuolin max rasitus n. puolet aikaisemmasta.) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toi hankkimani I-palkki on n. 100mm korkea ja jotain 55mm leveä, en usko että ainakaan metrin matkalta senttiä antaa periksi alle tonnin painolla. Ja palkki tulee talliin siten, että nosto kohdistuu aina vähintään metrin päähän palkin päistä. Enkä tosiaan ajatellut edes kokeilla nostaa muuta kuin kone+laatikot -pakettia, enkä sitäkään lumikuorman kanssa. Ja lupaan laittaa kuvia jos onnistun tallia madaltamaan! ![]() ![]() ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Nostoa vaille valmista.
No niin. Vähän karkasi tavoitteesta, mutta nosteleepahan tällä nyt jotain muutakin. Ja uskallan veikata että kestää vähintään 500 kg.
Tallin vintillä näyttää nykyään tältä: Kuudessa kattotuolissa on kolme metriä pitkät pätkät (kiinni ruuveilla tossa keskitolpassa sekä päistä melkeimpä seinälinjan kohdalta.) kuuden tuuman lankkua, joiden päällä samanlainen 6 metrinen, josta roikkuu 7 kpl tuollaisia 2x12mm kierretangosta tekaistuja kiinnitysrautoja. Raudoista roikkuu tuollainen paketti: Kissa on IKH:sta tonnin kissa, jota piti vähän kaventaa sopivaksi tuohon 55mm leveään kiskoon. Kiitos työstä JF ja bj45lava!!! Ja lopullisen taljakilpailun voittaja: Elephant 1.6 ton, made in Japan. Tolla vehkeellä kaadetaan myös kohta parit pihakoivut. En ole vielä testannut vasta tänään sain tuon kissan. Pitää vielä kirirstellä palkki ja panna stopparit päihin ennen kuin uskaltaa kokeilla. Ja pitää se konekin varmaan ruuvata ensin irti rungolta. Ei oo vaan ehtiny autoon koskeakaan kun on kaiken maailman sivuprojektia... ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuli vaan mieleen et onko toi palkki pelkästään noiden kierretankojen varassa? Pääseekö se heijaamaan pituus suunnassa kun siirtelee kuormaa kissan varassa?
Meinaan aika pitkä varsi tangoissa eikä toi kipsilevy paljoa pidättele vaikka oliskin jämtistä reiästä läpi työnnetty. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei pääse liikkumaan. Toinen jokaisesta kiinnitystangosta menee koolauslaudan läpi, ei pelkästään kipsin. Ja jonkun verran tota on kiristetty, että vähän on painetta tota kipislevyäkin vastaan. Eikä ainakaan pikainen testi saanut gyprokkeja rutisemaan.. ![]() ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#9
|
||||
|
||||
![]()
En voi olla kirjoittamatta tähä nosturi/talja topikkiin, ammatiltani olen kuitenki nosturitarkastaja/asentaja.
Mutta toisaalta noi omat autotalli nosturi viritykset ei kuulu mulle mitenkään ja sekin asia että jos käytätte nostimianne ainoastaan itse niin ei oo onnettomuus asiaoissakaan mitään epäselvää, mutta jos joku toinen niillä ittensä teloo on asia aivan eri. Senhän kaikki jo tiesikin. Töissä kun väliin törmää ketjutaljoihin(pakollinen tarkastus) niin kyllä ne japanianpoikien tekemät on niitä parhaita ollu, suurimman osan saa koota vielä purkamisen jälkeen. Kiinalaisia ei meillä edes avata enää vaan romutetaan, tai siis määrätään romuun. I-palkki vaunuja on tosiaan pääsääntöisesti kahta mallia ns. tynnyri pyörillä jotka kaarevalle pinnalle ja niitä suoria sille suoralle pinnalle. Ja nää sopii aika huonosti väärinpin asennettaessa. Helmapelti:n tapauksessa se rata oli rakennettu väärin, kierretanko kiinnitys on aivan hyvä tapa rakentaa pien nosturi järjestelmiä, kunhan niissä pysytään suositelluissa/määrätyissä mitoissa, esim. meidän kotelopalkki nosturi radoissa saa palkin ylitys ensimmäisestä kannatimesta olla 40-70cm(riippuu kuormasta yms.) Tarkoitatko pelti kiskolla kotelopalkkia? Sen kannake väli 1000kg kuormalla max. 3,3m Jos ja kun teette näitä nosturi juttuja ja on kysyttävää tai tarvittette jotai osia(tosin aika kalliita)niin laittakaa mulle vaikka yv:tä niin vastailen sieltä sitte.
__________________
PäHäMa MMC Slck |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty puominostin, ketjutalja-projekti | poiu | O/M/V Muut | 1 | 09.12.2012 18:26 |
Myydään Ketjutalja | Rolpatti | O/M/V Muut | 2 | 04.07.2010 21:28 |
Myyty nostopukki+ketjutalja | akp | O/M/V Muut | 0 | 20.02.2009 10:45 |
M:iso vanha ketjutalja | akp | O/M/V Muut | 2 | 07.08.2007 08:16 |
M: Ketjutalja sekä sähkövinssi | Visentti | O/M/V Muut | 0 | 05.04.2004 08:50 |