![]() |
Ketjutalja
Pitäis nostaa Jeepistä tekniikkaa irti, ja muutenkin tuollainen olisi tallin katossa kätevä. Osui uunituoreesta Piilteman katalookista silmiin 1 tonnin ketjutalja hintaa 54 euroa.
Ei mun korvaan kuullosta kalliilta.. Oliskos kellään tuosta ko. tuotteesta kokemusta ja/tai parempia ehdotuksia...? |
mulla oli tollanen tallissa käytössä. tai siis motonetistä. varmaa samaa skeidaa.
sillä uutena nostin mersun moottoria. puol metrii ku sai ilmaan ni yht äkkiä saatto tiputtaa sen takas lattialle. välillä ylös kelatessa ja useasti siinä vaiheessa ku ylös noston jälkeen alko laskemaan. jotenki joku toppari ei pitäny siellä. kaksi vietiin motonettiin takaisin. romuksi oli menossa tuo moottori. onneksi. ja onneksi ei sattunut mitään! hengenvaarallisia! http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=80-2251 noiden leikkikalujen jälkeen ostin huutokaupasta jonkun 10v vanhan merkki pelin 80 eurolla. sillä on nyt menty pari vuotta ongelmitta! |
Mulla on joku kiinalainen 1T ja on toiminut hyvin satunnaisessa käytössä.
Tiedä sitten onko biltema parempi kuin esim tämä:http://www.taloustalo.fi/product/264...-1-ton-hyundai En tosin hjn moottori-vaihteistopakettia lähtis nostamaan.. |
|
Kellotalja...? Ainakin linkin perusteella näyttä kovin samalta kuin tämä Bilteman ketjutalja:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...1-tonni-15914/ Vähän toi on erinäköinen kun tuo motonetin kiinalainen, vaikka valmistusmaa varmaankin on ihan sama..:D Ja ihan satunnaiseen harrastekäyttöön minäkin sitä tarviitsen, mutta kyllähän se pitäis toimia silloin kun sitä tarvii... Ja toki saa tarjota jos jollain on myytäväksi asti joku hyvä ja toimiva. Olis toi Jeepin tekniikka vielä tarkoitus nostaa takaisinkin joskus, joten en sitä mielellään tiputtelis lattialle ainakaan kovin korkealta...:confused::confused: |
Käkikellotalja on suorissa nostoissa oiva kampe, markalla saa tietysti markan taljan. Puolella kuormalla just uskaltais koittaa.:)
|
Ittellä ollut bilteman 1T ketjutalja n. 15 vuotta, nostettu suzukia, Wanhoja maamoottoreita(paino vähintään 700kg), ym. , ym. Aina toiminut kun tarvittu, ainoa haittapuoli melu; käyttöketju hankaa päädyn peltisuojaa silloin kun veto tulee hieman sivusta.
|
Lainaus:
Eihän tuosta ole kuin pari viikkoa kun asiakkaan omalla 2000kg halpis (kirkkaan keltainen) kellotaljalla nostettiin Pientä punppua, Puolessa välissä nostoa ketju napsahti koukun juuresta poikki, Onneksi punpun nosto oli varmistettu 3 krt vahvemmalla ketjulla.....(Punppu sai vapaata ta pudotusta n.20cm) Homma jatkui seuraavana päivänä laatu 3000kg Ketjutaljalla.... |
Jeesh.... kiitoksia kokemuksista. Ei kyllä ole ollut tapana ostellakaan kiinalaista paskaa. Eikä ole nytkään. Tulee vaan niin naurettavan pienelle käytölle ettei kovin paljoa jaksais maksaa. Ja ajatuksena nimenomaan oli, että Bilteman tonniin olis puolen tonnin luotto. Eli riittää yhden kasin+laatikon nostoon silloin tällöin. Ei tarvii täyttä tonnia nostella päivittäin... Tai sitte en osta ollenkaan ja nostellaan perinteisesti käsipelillä...:cool::cool::cool:
Edelleen hyvä käytetty olis paras vaihtoehto...:confused::confused: |
Itsellä oli tuollainen käytössä ennenkuin hommasin "norsun": http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&...&nav=100200573
Pirun hidas,mutta kätevä toisaalta kun pystyy käyttämään vaakasuorassakin vedossa |
Näyttäis noi IKH:n ja Bilteman taljat olevan melko samanlaisia. Näköä ja mittoja myöden samalla kaavalla tehty, eikä hinnoisakaan isoja eroja ole. Mikä lie sitten laadussa erona, jossain kiinassahan noi varmaan kaikki tehdään... Taidan kallistua ton viputaljan puolella, on vähän monikäyttöisempi kampe.
|
|
Lainaus:
Vähän alkaa loittonemaan lapasesta jo yks pieni koneen nosto...:D:D:D |
nyt hieman offtopikkia ,mutta menköön. näillä vehkeillä kun on eri paikoissa omia lempinimiään niin toisinaan sattuu väärin ymmärryksiä.
ainakin meitin työmaalla tuota siirtovaunua sanotaan kissaksi, ja läpivetävä vaijeritalja eli lompakko/salkku talja kulkee nimellä lahna. tarinan ikävä osa on se että sattui taannoin pieni työtapaturma joka ei todellakaan ole naurun asia ,mutta jotain koomista tässä väärinymmäryksen myötä on... sattuipa taannoin näin. nostettiin töissä salkkutaljaa siirtovaunuun ,ei onnistunut ja siirtovaunu putosi palkista kolleegan päälle ja aiheutti otsaan pari tikkiä vaativan haavan... sitten ensiapuun, toki ne kysyi että mitä/miten tapahtui. kaveri vastasi lääkärille "nostin lahnaa, ja kissa putosi päähän" ,lääkäri meni lievästi sanoen hämilleen ja oli aika kysely siitä että kuinka pahasti hän päänsä löikään ja mitä oikeasti tapahtui.... |
Auts!:(
Tokkopa tuo tohtori olisi enempää ymmärtänyt salkkutaljasta ja siirtovaunustakaan...Vaikka olisihan se saattanut kuullostaa selväpäisemmältä...:D:D Onneksi selvittin tikeillä. |
Itellä on tuollaset Kiton 1,5t viputalja ja 1t "kellotalja" ja on kyllä hyviä vehkeitä. Tosin harrastehommiin jäis ostamatta jos pitäs kaupasta hakee normihinnalla. Noi ostin huutokaupasta yhteishintaan 110€ ja samaan rahaan sai tyhjentää pätkän seinää joten mukaan tuli reilu 40 kpl isoja rälläkän laikkoja, roikkia ja rautaa:D Noita kiinanviputaljoja mitä katellu niin kovasti ovat saman näkösiä kun toi Kito, ainakin Kito mainostaa itseään alkuperäiseksi, liekö muut sitten halpoja kopioita vai tuleeko ne kaikki samasta tehtaasta?
Palkki pitäs itekkin virittää tallin kattoon. Muistutuksena vaan että niihin tehtaan tekemiin rimpuloihin kattotuoleihin ei sitten ripusteta mitään! Itse tein rakennusvaiheessa 2kpl 400mm korkeita puupalkkeja 15mm vanerista ja lankusta. Nämä Palkit menee rungon yli ja näihin sitten nostopalkki kiinni. Myös seinissä on ylimääräset tolpat palkkien kohdalla. Koeponnistin toisen palkin roikottamalla siinä laastisäkkiä missä oli n. 800kg painoa. Taipuma oli sen verran kohtuullinen, että luokittelin palkin sallituksi nostokuormaksi max 500kg eli moottorit sun muut osta liikkuu hyvin, mutta koko auton keulaa ei sovi alkaa nostamaan. Voi alkaa muuten kyprokit rutista:D ps. biltema myy kissaa viidelläkympillä, mitähän noi merkkikissat maksaa? |
Lainaus:
Toi on Elephant on varmaan hinnaltaan ja laadultaa samoissa kuin Kito. Ja samoista (laatu)liikkeistä jos hankkii jonkun 1 tonnin kissan, maksaa melkein saman kuin tuo talja. hinnat alkoi jostain 200 eurosta ylöspäin. IKH:lla näytti olevan tonnin kissa satasella. Näytti pätevältä kuvassa. Ja painoksi oli ilmoitettu 9 kiloa, joten ei se ihan rimpula voi olla. Ongelma mulla on kissan kanssa se, että mun palkin sisäpinta (eli se pinta mitä vasten kissan pyörät nojaavat) on suora, kun noissa normaaleissa ja järeissä I-palkeissa se on hieman kalteva. Ja tietty noi järeämmät laatukissat on tehty sille kaltevalle pinnalle. Tossa IKH:n tekeleessä ainakin kuvan mukaan olis melko suoralle pinnalle tarkoitetut laakerit... Mutta kyllä mä meinasin vetää ton palkin kattotuoleihin kiinni. Tulee viiden metrin palkki viiden kattotuolin alapaarteeseen kiinni keskelle harjalinjaa harjan suuntaisesti. Vedän kiinnityksen kahdella lenkillä per kattotuoli alapaarteen ympäri, en siis millään ruuveilla. Kyllä sen on pakko kestää tollanen kasi+autom.+jakis -paketti, kun paino jakautuu useammalle kattotuolille...:confused::confused::confused: Talli on leveydeltään reilu neljä metriä, katon kaltevuus 1/3, parikymmentä vuotta vanhat tehdasvalmisteiset kattotuolit metrin jaolla ja peltikate. Kestää, kestää!:D:D:D |
Aihetta sivuten: Töissä oli tonnin kissa peltikiskolla n 5m välein kierretangoilla katossa.
Piti nostaa n. 900kg moottori 5m korkeuteen ja siirtää paikoilleen, ennenkuin moottori irtosi maasta niin kiskon päädyt pamahti "kattoon". Kun moottori irtosi maasta niin jäi niiamaan 5cm ylösalas, hiukan jännitti nostaa kattoon ja siellä sitä ei meinannut saada siirrettyä kun kisko oli 10cm notkolla. Nosto onnistui mutta jännää oli, jos rele olis lauennu niin olisin ollu pikku pulassa:o |
Salkkutalja on monikäyttönen!
2 Liiteet
Nosturina Tirfordin 1600kg, pikkusen meinas "jarru" itkeä ku laskettii alas, mut ei tosiaankaan luistanu! Pikku pala oli irronnu ölppäpohjalta, mut onneks toiset on osaa noi amuliini hommat hyvin ja tässä hitsaus kuvassa Tirfordikin oli jo varmistettu ketjulla :D
|
Lainaus:
Siis jos nuo perinteiset "halvimmat" kattotuolit. Ja jos tuo i-palkki joustaa vaikka sentin, niin silloin käytännössä kokonaan yhdellä ristikolla paino, ja jokseenkin varmasti ristikko pettää tuommoisen 1,6t kuorman alla, ja tuo kone+laatikot on myös paljon kiloja, kun mukaan lasketaan kisko,kissa ja talja yms, varsinkin, jos katolla on lunta.... Ja vaikka ei heti pettäskään, niin aikaa myöten alkavat purkaantumaan/antamaan periksi, koska eivät jousta juuri ollenkaan. Olisiko sinne välipohjaan mahdollista tehdä ylimääräisiä palkkeja tuota I-palkkia kannattamaan? Siis vaikka lankusta ja vanerista paikalleen rakennettuna ruuvaamalla ja liimalla? Jos on pakko ottaa kiinni noihin alkuperäsiin kattotuoleihin, niin olisko järkevää vetää välikattoon kattoristikon alapaarteen päälle harjan suuntaisesti 2kpl esim. 5" lankkua syrjälleen n. metrin päähän toisistaan, ja näiden päälle sitten esim 5" parru poikittain aina kattotuolien puoleen väliin, ja tastä ssitten roikumaan tuo I-palkki? (siis kuormitus jakaantuisi aina vähintään 2:lle ristikolle, ja vielä 2 eri kohtaan-> pistemäinen rasitus n.1/4 osa aikaisemmasta, ja kattotuolin max rasitus n. puolet aikaisemmasta.) |
Lainaus:
Toi hankkimani I-palkki on n. 100mm korkea ja jotain 55mm leveä, en usko että ainakaan metrin matkalta senttiä antaa periksi alle tonnin painolla. Ja palkki tulee talliin siten, että nosto kohdistuu aina vähintään metrin päähän palkin päistä. Enkä tosiaan ajatellut edes kokeilla nostaa muuta kuin kone+laatikot -pakettia, enkä sitäkään lumikuorman kanssa. Ja lupaan laittaa kuvia jos onnistun tallia madaltamaan!:eek::eek::eek: Täytyykin muuten lukaista noi vakuutusehdot...:cool: |
Nostoa vaille valmista.
No niin. Vähän karkasi tavoitteesta, mutta nosteleepahan tällä nyt jotain muutakin. Ja uskallan veikata että kestää vähintään 500 kg.
Tallin vintillä näyttää nykyään tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126841 Kuudessa kattotuolissa on kolme metriä pitkät pätkät (kiinni ruuveilla tossa keskitolpassa sekä päistä melkeimpä seinälinjan kohdalta.) kuuden tuuman lankkua, joiden päällä samanlainen 6 metrinen, josta roikkuu 7 kpl tuollaisia 2x12mm kierretangosta tekaistuja kiinnitysrautoja. Raudoista roikkuu tuollainen paketti: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126846 Kissa on IKH:sta tonnin kissa, jota piti vähän kaventaa sopivaksi tuohon 55mm leveään kiskoon. Kiitos työstä JF ja bj45lava!!! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126844 Ja lopullisen taljakilpailun voittaja: Elephant 1.6 ton, made in Japan. Tolla vehkeellä kaadetaan myös kohta parit pihakoivut. En ole vielä testannut vasta tänään sain tuon kissan. Pitää vielä kirirstellä palkki ja panna stopparit päihin ennen kuin uskaltaa kokeilla. Ja pitää se konekin varmaan ruuvata ensin irti rungolta. Ei oo vaan ehtiny autoon koskeakaan kun on kaiken maailman sivuprojektia...:D |
Tuli vaan mieleen et onko toi palkki pelkästään noiden kierretankojen varassa? Pääseekö se heijaamaan pituus suunnassa kun siirtelee kuormaa kissan varassa?
Meinaan aika pitkä varsi tangoissa eikä toi kipsilevy paljoa pidättele vaikka oliskin jämtistä reiästä läpi työnnetty. |
Lainaus:
Ei pääse liikkumaan. Toinen jokaisesta kiinnitystangosta menee koolauslaudan läpi, ei pelkästään kipsin. Ja jonkun verran tota on kiristetty, että vähän on painetta tota kipislevyäkin vastaan. Eikä ainakaan pikainen testi saanut gyprokkeja rutisemaan..:):) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126892 |
En voi olla kirjoittamatta tähä nosturi/talja topikkiin, ammatiltani olen kuitenki nosturitarkastaja/asentaja.
Mutta toisaalta noi omat autotalli nosturi viritykset ei kuulu mulle mitenkään ja sekin asia että jos käytätte nostimianne ainoastaan itse niin ei oo onnettomuus asiaoissakaan mitään epäselvää, mutta jos joku toinen niillä ittensä teloo on asia aivan eri. Senhän kaikki jo tiesikin. Töissä kun väliin törmää ketjutaljoihin(pakollinen tarkastus) niin kyllä ne japanianpoikien tekemät on niitä parhaita ollu, suurimman osan saa koota vielä purkamisen jälkeen. Kiinalaisia ei meillä edes avata enää vaan romutetaan, tai siis määrätään romuun. I-palkki vaunuja on tosiaan pääsääntöisesti kahta mallia ns. tynnyri pyörillä jotka kaarevalle pinnalle ja niitä suoria sille suoralle pinnalle. Ja nää sopii aika huonosti väärinpin asennettaessa. Helmapelti:n tapauksessa se rata oli rakennettu väärin, kierretanko kiinnitys on aivan hyvä tapa rakentaa pien nosturi järjestelmiä, kunhan niissä pysytään suositelluissa/määrätyissä mitoissa, esim. meidän kotelopalkki nosturi radoissa saa palkin ylitys ensimmäisestä kannatimesta olla 40-70cm(riippuu kuormasta yms.) Tarkoitatko pelti kiskolla kotelopalkkia? Sen kannake väli 1000kg kuormalla max. 3,3m Jos ja kun teette näitä nosturi juttuja ja on kysyttävää tai tarvittette jotai osia(tosin aika kalliita)niin laittakaa mulle vaikka yv:tä niin vastailen sieltä sitte. |
Sivu luotu: 14:12 (GMT +2). |