Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.03.2013, 23:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että Jeepin alle vaihtuu hodarin akselit.

Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa:
- vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousipedit ja iskarintapit tilalle
- kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen
- lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus?
- käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...?
Älä laita Jeepin jousipetejä taka- akselille, teet vain ihan suosiolla palkista uudet ja riittävän vahvalla seinämällä. Mieluiten se 6mm tjsp.. Jeepin omat pedit on ihan liian velttoa tavaraa. Tee niistä samalla hieman pidemmät kuin alkuperäiset, ja vetäset niihin vaikka kolmeen eri kohtaan pituusakselilla jousipakan tapin paikat niin saa hienosäätää akseliväliä jos siltä tuntuu


Lainaus:
Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi:
- jeepin jousipedit + iskarinkiinnikkeet putkeen
- nelilinkin kiinnikkeet putkeen
- panhardi kiinni putkeen
- raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan
....
- muuta mahollista...?
Orkkis pedit käy (vaikka nekin on aika ohkaista matskua, kestää kyllä vietereiden alla). Kuitenkin tekisin ainakin pari asiaa siinä sivussa: keskitä pedit akseliputken päälle ettei ne ole siellä jossain vähän liian edessä keikkumassa; saat vähän kasvatettua akseliväliä (35-45mm) eikä pitäisi tulla niin helpolla ongelmaa ohjausnivelistön sovituksen kanssa, ja pysyy vielä vieteritkin suorassa.

Samoiten vaihda ihan suosiolla iskarinkiinnikkeet perinteiseen lenkkimalliseen, ettei alhaalla ole sitä ihmeen "bar pin" viritelmää. Saat suoraan sopivankokoisella pultilla kiinni. En ole Toyotan akseleita kovin tarkkaan tutkinut, mutta jos mahdollista niin ehdottomasti ohjaus high- steer mallisena. Saat ohjaus- ja alustageometrian hitosti paremmaksi kun on panhardin saa lähes vaakasuoraan ja samoin välivarsi on lähes vaakasuorassa.

Nelilinin kiinnikkeiden paikoista suosittelisin tekemään melkeinpä jigin että saat ne varmasti sinne mihin ne kuuluu; niissä ei tartte kovin kummoista heittoa olla (pari senttiä) niin vaikuttaa jo aikalailla alustan käytökseen.

Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen.

Lainaus:
Löytyyköhän hodarin akseleihin muutossetti napalukoille? Helpottas kulutuksen suhteen ja muutenkin...
No ei se kyllä ihan oikeasti helpota kulutuksen suhteen yhtään mitään. Taino, jos joku +/- 0,5 litran ero satasella kaataa talouden, niin ajat muutenkin väärällä autolla Mulla ei ole sen enempää XJ:ssä (4.0 koneilla ollut) kuin ZJ:ssä (5.9) huomannut kulutuksessa käytännössä yhtään mitään eroa, kun on ollut etukardaani irti ja etuvetarit pois. Turhaa näpräystä noi napalukot mun mielestä..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.03.2013, 00:22
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa?
Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.03.2013, 08:18
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Paperia ei kai kamalasti tarvita, ekana tulee mielen että uusista jarruista lappu
missä selviää että ovat käytössä jossain missa akselimassa ja moottoriteho on
sama tai isompi kuin siinä autossa, mihin akselit vaihdetaan.

- Akselimassat vähintään samaa tasoa, akseliston oltava tehdastekoinen
- Vetävän akselin on oltava vähintään saman tehoisesta autosta
- Akseli max 100mm leveämpi (mitattuna vanteen kiinnityslaipoista)
- Akselivälin muuttaminen (vain) mallisarjan puitteissa
- Jarrujen oltava alkup. tai tehokkaammat (sama/isompi akselimassa ja moottoriteho)
- Jarruvoiman jakaantuminen ei saa muuttua alkuperäistä huonommaksi
- Jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei saa poistaa
- Rummut saa vaihtaa levyiksi, 1-piirisen saa muuttaa 2-piiriseksi
- Levyjarruja ei saa vaihtaa rummuiksi, ellei mallisarjassa ole
- Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava
- Tukivarret tehdastekoiset, kiinnikkeet saa tehdä itse

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

Mutta laissa on sellainen typeryys, että etujarrujen soveltamisessa taka-akselille
tuiotetaan väkisin akselimassoja, vaikka etujarrut olis muuten ylitehokkaat taakse.
Tiedä sitten, josko tätä kohtaa osaa asiantunteva katsuri tulkita maalaisjärjellä.

-Paavo

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa?
Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?

Viimeksi muokannut Paavo : 05.03.2013 08:23
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.03.2013, 09:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Paperia ei kai kamalasti tarvita, ekana tulee mielen että uusista jarruista lappu
Pitää tietysti jostain saada vahvistus mitä niitten akselien kantavuus on. Jos ne on silmämääräisesti tunnistettavissa niin luovuttaja-auton tyyppituedoista löytyy massat.

Jarrujen vastaavuus voidaan myös todeta samalla tyylillä jos ne ovat ko. akseleihin kuuluvat.

Eli helpoimmillaan ei mitään paperia, osaluetteloon vain selvitys mistä peräisin. Vaikeimmillaan akselista ja jarruista eri paperit mitä ne sietää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.03.2013, 08:28
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Älä laita Jeepin jousipetejä taka- akselille, teet vain ihan suosiolla palkista uudet ja riittävän vahvalla seinämällä. Mieluiten se 6mm tjsp.. Jeepin omat pedit on ihan liian velttoa tavaraa. Tee niistä samalla hieman pidemmät kuin alkuperäiset, ja vetäset niihin vaikka kolmeen eri kohtaan pituusakselilla jousipakan tapin paikat niin saa hienosäätää akseliväliä jos siltä tuntuu
Juu ei ollu tarkotuskaan, tarkotin että tekasen Jeepin vankkurijousille passaavat petit RHS-palkista Jo nykyiseen Jeepin taka-akseliin tekasin 'hieman' kestävämmät petit tuossa aiemmin kun murikka irtos putkista, petit oli vääntyny, jne....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Orkkis pedit käy (vaikka nekin on aika ohkaista matskua, kestää kyllä vietereiden alla). Kuitenkin tekisin ainakin pari asiaa siinä sivussa: keskitä pedit akseliputken päälle ettei ne ole siellä jossain vähän liian edessä keikkumassa; saat vähän kasvatettua akseliväliä (35-45mm) eikä pitäisi tulla niin helpolla ongelmaa ohjausnivelistön sovituksen kanssa, ja pysyy vielä vieteritkin suorassa.
Edessä ajattelin että katotaan millasta matskua ja miten asemoitu ne hodarin omat vastaavat on ja jos näyttää hyvältä -> otan nätisti irti ja akselin flippauksen jälkeen hodarin orkkikset takas paikoilleen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No ei se kyllä ihan oikeasti helpota kulutuksen suhteen yhtään mitään. Taino, jos joku +/- 0,5 litran ero satasella kaataa talouden, niin ajat muutenkin väärällä autolla Mulla ei ole sen enempää XJ:ssä (4.0 koneilla ollut) kuin ZJ:ssä (5.9) huomannut kulutuksessa käytännössä yhtään mitään eroa, kun on ollut etukardaani irti ja etuvetarit pois. Turhaa näpräystä noi napalukot mun mielestä..
Isoin juttu tuossa olis lähinnä näin vainoharhaisena Jeeppimiehenä se että jos jotain keulasta porsii saa jakolaatikon takavedolle ja edestä napalukot auki -> kohtuu huoletonta ajoa pajalle remontin tekoon
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.03.2013, 09:46
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Morjens
Onhan noita vaihtoehtoja maailma täynnä, alkuperäiset akselit kestää rengaskokoon 32" ja se on silloin vielä tieliikennekelpoinen. Dana44 sitten kestää 35" asti...
Varteenotettava vaihtoehtokin löytyy tuosta linkistä.
http://sams4x4store.com/SuperiorDana...t.htm#Super_30
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.03.2013, 11:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi Näytä viesti
Morjens
Onhan noita vaihtoehtoja maailma täynnä, alkuperäiset akselit kestää rengaskokoon 32" ja se on silloin vielä tieliikennekelpoinen. Dana44 sitten kestää 35" asti...
Nämä on vähän näitä "mutu"- juttuja; itse ajoin Cherokeella 35" renkailla pahojakin paikkoja, alkuperäisillä isoilla ristikoilla ilman sen kummempia etuakselin vahvistuksia enkä säälinyt kaasun kanssa, D30 kesti ihan hyvin kasassa. Toisaalta ZJ:llä rikoin paikkoja jo 32" renkailla ja pidemmillä välityksillä helpommissakin paikoissa, ja kuitenkin leimalla punnitut etuakselimassat muutaman kymmenen kilon tarkkuudella samat.


Lainaus:
Varteenotettava vaihtoehtokin löytyy tuosta linkistä.
http://sams4x4store.com/SuperiorDana...t.htm#Super_30
Super35- kitin hinta- laatusuhde on aika heikko siinä mielessä, että tuon jälkeen takavetarit on suunnilleen sitä luokkaa mitä D44 tai hieman heikommat. Mutta ne heikot paikat on edelleen heikkoja, eli välitys, pinioniakselin ohuus, laakerit, peräkoppa, heikot putket. Eli saat vielä tuon summan päälle lyödä aika paljon aikaa ja vaivaa, että saat itsellesi silti heikon akselin Ford 8.8:n saa Suomestakin halvemmalla kuin Super35- kitin tänne Jenkeistä tilaamalla, ja sulla on silloin jo suoraan "tehtaalta" akseli mikä on kestävyydeltään D44:n luokkaa (osin vahvempikin) ja on hyvin pienillä muutoksilla XJ:hin (tai ZJ/ MJ/ TJ/ YJ) sopiva

..tai sitten tosiaan joku noista japsiakseleista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.03.2013, 12:30
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Näinhän se on, rakentelussa tullaan päättymättömään loppukierteeseen, kun mikään ei riitä, toi Ford 8.8 ratkaisee aikas monta ongelmaa ja on toimiva.
Itse menen alkuperäisillä akseleilla niinkauan kuin niitä riittää, vaihdetaan sitten kun tulee ajankohtaiseksi, mutta varastoon pitää valmiiksi hankkia ettei tarvi silloin etsiä kun akseli tai jokin muu osa on hajonnut.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.03.2013, 12:51
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

8.8 ei tarvi vaihtaa kuin vetoakselit ja pyöränlaakerit pesineen jos haluat eteen jotakin muuta kuin D30 ja pulttijaon samaksi kuin edessä. Ok adaptereilla onnistuu mutta sitten akseleiden leveydet on mitä on. Sit kun laitat vielä lukon ja sopivan välityksen niin 8.8 jäikin jäljelle melkein koko akseliputki ja peränkoppa Miun mielestä rumpujarrullisella kässärilläkään ei tee mitään, joten nehän vaihtuu vetarimuutoksen yhteydessä. Toisaalta eteenkin saisi tehtyä 8.8 akselin lainaamalla esim. D44 kääntöpäät ja yhdistelemällä sopivasti muita osia. Hinnat vaan karkaa näissä muutoksissa. Japanilaiset akselit saattaa olla helpoin tie jos pystyt henkisesti sellaiset Jeeppiisi laittamaan

Perkeleen hankalaa kirjoittaminen vasemmalla kädellä kun oikea kipsissä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.03.2013, 13:09
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Japanilaiset akselit saattaa olla helpoin tie jos pystyt henkisesti sellaiset Jeeppiisi laittamaan
Isot pojat meinaa että ne japanilaiset kestää ja tässä taas kerran takuuosia jenkkilästä odotellessa henkinen kantti on jo sitä luokkaa että pakko saada jo pikku hiljaa jotain Jeepin alle mikä kestää
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Metsään Daihatsu Ferozalla? Akseli swappi yms. Tekniikka & Jutustelu 10 25.03.2010 09:00
XJ Cherokeen tukivarret P-KR#1 Tekniikka & Jutustelu 7 14.08.2009 19:41
M/XJ Cherokeen osaa... timmy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 17.12.2007 09:08
O: XJ Cherokeen taka-akseli stopparit: Ostettu Killman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.08.2007 20:05
Akseli swappi kavennetulla akselilla Tuhnu Tekniikka & Jutustelu 3 24.05.2007 21:29


Sivu luotu: 12:23 (GMT +2).