![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Hodarin akselitNyt näyttää hyvin vahvasti siltä että Jeepin alle vaihtuu hodarin akselit. Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa: - vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousipedit ja iskarintapit tilalle - kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen - lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus? - käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...? Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi: - kaikki vanhat kiinnikkeet pois - putki ympäri eli murikan pyöräytys kuskin puolelle - tyhjennysproppu ja huohotus akselista oikeille paikoille - kääntöpäiden pyöräytys ympäri ja oikeaan kulmaan - perämurikan istutus uuteen asentoon - lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus? - jeepin jousipedit + iskarinkiinnikkeet putkeen - nelilinkin kiinnikkeet putkeen - panhardi kiinni putkeen - raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan - kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen - katsuria varten kallistuksenvakaimelle kiinikkeet ![]() - muuta mahollista...? Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen. Sitten alkaa välitysten vaihto (4.88:t vai kestäskö 5.29:t?) periin ja varmaan lonkkarit pitää laittaa jossain vaiheessa. Löytyyköhän hodarin akseleihin muutossetti napalukoille? Helpottas kulutuksen suhteen ja muutenkin...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Meinaatko että tulee niin paljon kilsoja että napalukot on tarpeen? Ja jos sieltä edestäkään ei ikinä mitään hajoa niin ei oo tarpeen senkään takia.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Äkkinäinen saattas varastaa vaikka naapurin hiluskista napalukot
![]()
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mä käytin Comanchessa Volvon/Roverin kardaanin päitä, Sama ristikko kun on noissa ja Jeepissä. Hodarin laipasta piti vaan olake sorvata isommaksi + uudet pultin reiät.
Ohjaus on kinkkisempi saada etupuolelle, Mutta onnistuu kun puuhastelee osia uusiksi. Tai hommaa kalliit high-steer varsille tehdyt knucklet. Nyt jos tekisin uudestaa moisen swapin, Niin yrittäisin jättää raidetangon takapuolelle ja tehdä panssarin sille. Mulla saattaa olla vielä nurkissa yhdet kääntövarret, Mutta niillä raidetanko jää suunnilleen akseliputken tasalle ja ackerman ei paras mahdollinen.
__________________
www.classicjeepparts.com Viimeksi muokannut Jeeper : 04.03.2013 21:17 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.driveshaftsuperstore.com/...icer%20u-joint Ja tolleen ajattelin alustavasti ohjausta ja raidetanko kuten tässä buildissa sivun alalaidan kuvissa: http://www.4x4grace.com/vBulletin/sh...?t=6232&page=7 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
JK:n akselit on kestävät (testattu), mutta leveys taitaa olla samaa luokkaa HDJ:n kanssa - eli ovat vähän turhan leveät XJ:hin. Minulla on nyt 5,38 välitykset ja ihan hyvin tuntuu kestävän nekin. Painepesurilla on myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106721
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Samoiten vaihda ihan suosiolla iskarinkiinnikkeet perinteiseen lenkkimalliseen, ettei alhaalla ole sitä ihmeen "bar pin" viritelmää. Saat suoraan sopivankokoisella pultilla kiinni. En ole Toyotan akseleita kovin tarkkaan tutkinut, mutta jos mahdollista niin ehdottomasti ohjaus high- steer mallisena. Saat ohjaus- ja alustageometrian hitosti paremmaksi kun on panhardin saa lähes vaakasuoraan ja samoin välivarsi on lähes vaakasuorassa. Nelilinin kiinnikkeiden paikoista suosittelisin tekemään melkeinpä jigin että saat ne varmasti sinne mihin ne kuuluu; niissä ei tartte kovin kummoista heittoa olla (pari senttiä) niin vaikuttaa jo aikalailla alustan käytökseen. Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen. Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa? Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?
__________________
Jeep ISORY |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Paperia ei kai kamalasti tarvita, ekana tulee mielen että uusista jarruista lappu
missä selviää että ovat käytössä jossain missa akselimassa ja moottoriteho on sama tai isompi kuin siinä autossa, mihin akselit vaihdetaan. - Akselimassat vähintään samaa tasoa, akseliston oltava tehdastekoinen - Vetävän akselin on oltava vähintään saman tehoisesta autosta - Akseli max 100mm leveämpi (mitattuna vanteen kiinnityslaipoista) - Akselivälin muuttaminen (vain) mallisarjan puitteissa - Jarrujen oltava alkup. tai tehokkaammat (sama/isompi akselimassa ja moottoriteho) - Jarruvoiman jakaantuminen ei saa muuttua alkuperäistä huonommaksi - Jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei saa poistaa - Rummut saa vaihtaa levyiksi, 1-piirisen saa muuttaa 2-piiriseksi - Levyjarruja ei saa vaihtaa rummuiksi, ellei mallisarjassa ole - Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava - Tukivarret tehdastekoiset, kiinnikkeet saa tehdä itse http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714 Mutta laissa on sellainen typeryys, että etujarrujen soveltamisessa taka-akselille tuiotetaan väkisin akselimassoja, vaikka etujarrut olis muuten ylitehokkaat taakse. Tiedä sitten, josko tätä kohtaa osaa asiantunteva katsuri tulkita maalaisjärjellä. -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 05.03.2013 08:23 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jarrujen vastaavuus voidaan myös todeta samalla tyylillä jos ne ovat ko. akseleihin kuuluvat. Eli helpoimmillaan ei mitään paperia, osaluetteloon vain selvitys mistä peräisin. Vaikeimmillaan akselista ja jarruista eri paperit mitä ne sietää. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Morjens
Onhan noita vaihtoehtoja maailma täynnä, alkuperäiset akselit kestää rengaskokoon 32" ja se on silloin vielä tieliikennekelpoinen. Dana44 sitten kestää 35" asti... Varteenotettava vaihtoehtokin löytyy tuosta linkistä. http://sams4x4store.com/SuperiorDana...t.htm#Super_30
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]() ..tai sitten tosiaan joku noista japsiakseleista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Näinhän se on, rakentelussa tullaan päättymättömään loppukierteeseen, kun mikään ei riitä, toi Ford 8.8 ratkaisee aikas monta ongelmaa ja on toimiva.
Itse menen alkuperäisillä akseleilla niinkauan kuin niitä riittää, vaihdetaan sitten kun tulee ajankohtaiseksi, mutta varastoon pitää valmiiksi hankkia ettei tarvi silloin etsiä kun akseli tai jokin muu osa on hajonnut.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#18
|
||||
|
||||
![]()
8.8 ei tarvi vaihtaa kuin vetoakselit ja pyöränlaakerit pesineen jos haluat eteen jotakin muuta kuin D30 ja pulttijaon samaksi kuin edessä. Ok adaptereilla onnistuu mutta sitten akseleiden leveydet on mitä on. Sit kun laitat vielä lukon ja sopivan välityksen niin 8.8 jäikin jäljelle melkein koko akseliputki ja peränkoppa
![]() ![]() Perkeleen hankalaa kirjoittaminen vasemmalla kädellä kun oikea kipsissä ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Metsään Daihatsu Ferozalla? Akseli swappi yms. | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 25.03.2010 09:00 | |
XJ Cherokeen tukivarret | P-KR#1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.08.2009 19:41 |
M/XJ Cherokeen osaa... | timmy | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 17.12.2007 09:08 |
O: XJ Cherokeen taka-akseli stopparit: Ostettu | Killman | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.08.2007 20:05 |
Akseli swappi kavennetulla akselilla | Tuhnu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.05.2007 21:29 |