Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Cherokeen/XJ:n akseli swappi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107597)

mparty 19.02.2013 21:57

Cherokeen/XJ:n akseli swappi
 
Nyt kun tässä rupeaa pikku hiljaa uskomaan että nuo Jeepin Dana30 ja Dana35 aksulat ei kestä pätkääkään edes meikäläisen hellässä huomassa chromoilla ja muilla ikuisentakuun hipohiluilla varustettuna edes tollasia keposia 35/15.5-15 pamperseja niin pitänee ruveta puuhastelemaan akselinvaihtoa.

Ajatus olis pitää auto edelleen tieliikennekelpoisena sekä lain että ajettavuuden puolesta (eli marssivauhti sais edelleen olla tarpeen vaatiessa lähempänä 100km/h kuin 60km/h jne.).

Nyt sitten kysymys kuuluukin että kun noiden Jeepin vakioakselien leveys näyttäs olevan sen 60", etumurikka kuskinpuolella ja takamurikka keskellä niin mitkä nuo akselivaihtoehdot leveyden puolesta ovat?

Tuijotan akseleista 60 tai 80 sarjalaiset vois passata muuten mutta murikka edessä apparinpuolella asettanee omat haasteensa. Kuningasajatus olisi kuitenkin pitää osat mahdollisimman 'vakioina' niin että tarvittaessa reissun päällä varaosia löytyisi helpommin kuin jos esim vetarit on vartavasten teetätetyt, jne. Hodarin etuakselin pystyis varmaan flippaamaan pienellä puuhastelulla niin että murikka pyörähtäs kuskin puolelle ja esim vetarit pysys vakioina? HJ-60 akselissa putkienvaihto ristiin/akselin flippaus ei onnistu kun kuskin puolen vetarissa on pitkät boorit?

Jenkkiaksuloista pysyttelen nyt varmaan erossa johtuen ongelmista osien saatavuuteen liittyen reissunpäällä. Mutta ei nyt täysin tyrmätä tätäkään vaihtoehtoa suorilta.

Porttaalien hinnat jne. jo tiputtanee ne listalla kohtuu alas.

Mitäs muita mahollisia vaihtoehtoja vois löytyä?

Vaatimuksena:
- Jeepin alla pomminkestävät meikän käytöllä, rengaskoko ei varmaan tuosta nykyisestä paljon kasva, ehkä max pari tuumaa jos uuden akselin murikan koko sitä vaatii :D
- hankintahinta kohtuullinen
- mielellään levyjarrut heti lähdöstä
- leveys ~60" + max. se 100mm
- osien saatavuus oltava hyvä
- ei haittais jos löytys lukot vakiona mutta ei mikään ehoton vaatimus kunhan vain pystyy hommaamaan jälkikäteen
- jos murikan joutuu esim. edestä flippaamalla/putket ristiin vaihtamalla kuskin puolelle pitäs pystyä käyttämään vielä senkin jälkeen vakio-osia eli custom-osat minimiin
- mitähän muuta vielä...?

Ja juu, aion edelleen olla 'erilainen nuori' ja pitää tuon Jeepin enkä vaihtaa automerkkiä tai mallia :D Muutetaan osa kerrallaan...

Rytari 19.02.2013 22:21

d44? ford 8.8? toki ehdotn vain siksi että mä oon ainaki jo aikaa hukannut sen harhaluulon että jeeppiin sais jotenkin huonosti osia, kyllä ne on ollu tojotaan ja nisssaniin enemmän akselien osat hakusssa, vaikeammin ja kalliimpia kun yhteenkään jenkkiin mitä minä olen omistanut.

mparty 19.02.2013 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 974101)
d44? ford 8.8? toki ehdotn vain siksi että mä oon ainaki jo aikaa hukannut sen harhaluulon että jeeppiin sais jotenkin huonosti osia, kyllä ne on ollu tojotaan ja nisssaniin enemmän akselien osat hakusssa, vaikeammin ja kalliimpia kun yhteenkään jenkkiin mitä minä olen omistanut.

Jotenkin taas kun jenkkifoorumeja lueskelin aiheeseen liittyen läpi tuli semmonen kuva että D44 on turha välivaihe... :D Noita D44:sia ei ole mahottomasti näykyny tyrkyllä, saattashan noita tietenkin löytyäkkin...

Lähinnä mietin tuota reissun päällä olemista (esim. itänaapurin puolella) ja sieltä paikallisten varaosien saatavuutta jos jokin pääsee hajoamaan kaikesta huolimatta. Samassa porukassa ei myöskään yleensä ole pahemmin muita Jeeppejä mukana joten sieltäkään ei yleensä apuja osien muodossa löydy.

temmi_hoo 20.02.2013 05:51

Onko tässä kohtaa mahollista siirtää takamurikka keskeltä kuskin puolelle?

Toki takakardaani olis vinossa, mutta vinossahan se joka tapauksessa on paitsi ehkä jouston pohjaamisen hetkellä. Tuleeko ongelmaa?

Entä jos samalla vaihtais jonkin jakiksen, jonka lähdöt on molemmat kuskin puolella?

Omaan oon haavekaavaillu jotain tämmöstä muutosta, jonka hyödyt tietysti on aavistuksen kuvitteellisia, mutta jos vaikka joskus tarttis mennä afrikan teillä niin siitä kai olis iloa pitää murikat peräkkäin.

Kaikkia vaikeutuksia sitä keksiikään jos lähtee funtsimaan josko joku vois olla paremmin tai ainakin toisin...

Gary Grand 20.02.2013 08:12

Vaihtaa Toijotan jakis paremman akselien istuvuuden aikaansaamiseksi?

Multa löytyis 27-pooriselle sisäänmenoakselille käyvä..:D
Eli jenkkipoikien adapterisarjalla, TH700 perään käyvä. Löytyisi kyllä vahvistettu th700:kin.:rolleyes:

mparty 20.02.2013 09:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 974232)
Vaihtaa Toijotan jakis paremman akselien istuvuuden aikaansaamiseksi?

Multa löytyis 27-pooriselle sisäänmenoakselille käyvä..:D
Eli jenkkipoikien adapterisarjalla, TH700 perään käyvä. Löytyisi kyllä vahvistettu th700:kin.:rolleyes:

No bensakoneella tuo onnistus eli esim D300:sen pyöräyttäs tuonne laatikon perään niin sais etupuolen kardaanin vänkärinpuolelle mutta kun tuossa ns. 'voimakoneessa' :) eli VM:n turbodiiselissä kardaani apparin puolelle vaihettuna aiheuttaa aika isoja muutoksia ainakin mitä äkkiseltään katoin koska öljypohja ja pakoputki tulee ikävästi eteen...

mparty 20.02.2013 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 974209)
Onko tässä kohtaa mahollista siirtää takamurikka keskeltä kuskin puolelle?

Toki takakardaani olis vinossa, mutta vinossahan se joka tapauksessa on paitsi ehkä jouston pohjaamisen hetkellä. Tuleeko ongelmaa?

Entä jos samalla vaihtais jonkin jakiksen, jonka lähdöt on molemmat kuskin puolella?

Omaan oon haavekaavaillu jotain tämmöstä muutosta, jonka hyödyt tietysti on aavistuksen kuvitteellisia, mutta jos vaikka joskus tarttis mennä afrikan teillä niin siitä kai olis iloa pitää murikat peräkkäin.

Kaikkia vaikeutuksia sitä keksiikään jos lähtee funtsimaan josko joku vois olla paremmin tai ainakin toisin...

Kyllä kait periaatteessa, sais samaan linjaan murikat... Ei siinä minusta mitään ole edessä etteikö onnistuis.

Jeeper 20.02.2013 09:51

GR:n akselit olisi yks hyvä vaihtoehto, Halvat ja sopivat leveydeltään.
Ja ei voi kuin ihmetellä niiden kestävyyttä kun seurannut JV:n ja "Pikku-Villen" ajosuorituksia :D

Etuakselin pystyy kääntämään ympäri, Tossa topikissa kuva sellaisesta joka menossa TJ:n alle: http://www.pirate4x4.com/forum/gener...parable-2.html
Eli pallot pyöräytetään 180° ja etukoppa leikataan irti käännetään ympäri + sitten pinnapulttien reiät+kierteet uusiin kohtiin murikalle. Tyhjennyproppu ja huohotus täytyy myös muuttaa :D

mparty 20.02.2013 11:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 974261)
GR:n akselit olisi yks hyvä vaihtoehto, Halvat ja sopivat leveydeltään.
Ja ei voi kuin ihmetellä niiden kestävyyttä kun seurannut JV:n ja "Pikku-Villen" ajosuorituksia :D

Etuakselin pystyy kääntämään ympäri, Tossa topikissa kuva sellaisesta joka menossa TJ:n alle: http://www.pirate4x4.com/forum/gener...parable-2.html
Eli pallot pyöräytetään 180° ja etukoppa leikataan irti käännetään ympäri + sitten pinnapulttien reiät+kierteet uusiin kohtiin murikalle. Tyhjennyproppu ja huohotus täytyy myös muuttaa :D

Mjoo-o, näyttäs äkkiseltään ihan järkevältä hommalta. Noihin taitaa jo nykyään saada lukkojakin useampaa vaihtoehtoa.

Hencca 20.02.2013 11:59

Itse tutkiskelin aiemmin xj akselimuutoksia ja mietin myös sitä että ne gr patrollin akselit saattais olla hyvä vaihtoehto. Olen nähnyt yhden cherokeen hj60 akseleilla mutta muistaakseni omistaja sanoi ettei ollut ihan "heittämällä" toteutettava homma sekään, olikohan jotain öljypohjamuutoksia tms. joka oli aiheuttanu päänvaivaa melkoisesti.

mparty 20.02.2013 14:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hencca (Viesti 974303)
Itse tutkiskelin aiemmin xj akselimuutoksia ja mietin myös sitä että ne gr patrollin akselit saattais olla hyvä vaihtoehto. Olen nähnyt yhden cherokeen hj60 akseleilla mutta muistaakseni omistaja sanoi ettei ollut ihan "heittämällä" toteutettava homma sekään, olikohan jotain öljypohjamuutoksia tms. joka oli aiheuttanu päänvaivaa melkoisesti.

Juu, taitaa tulla ongelmia jos ei pyöräytä tuota murikkaa kuskin puolelle. Jenkeissä tuntuvat vierastavan noita gr:n akseleita lukkojen, välitysten ja vahvempien tikkujen huonon saatavuuden ja kalleuden takia mutta olisko siellä sitten sama ongelma näiden kanssa ku täällä jenkkiaksuloiden kans eli kaikki joutuu yleensä tilaamaan kauempaa eikä löydy hipo-osia hyllytavarana + hintataso on aika reipas verrattuna esim. tuijotaan?

Gary Grand 20.02.2013 14:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 974349)
Juu, taitaa tulla ongelmia jos ei pyöräytä tuota murikkaa kuskin puolelle. Jenkeissä tuntuvat vierastavan noita gr:n akseleita lukkojen, välitysten ja vahvempien tikkujen huonon saatavuuden ja kalleuden takia mutta olisko siellä sitten sama ongelma näiden kanssa ku täällä jenkkiaksuloiden kans eli kaikki joutuu yleensä tilaamaan kauempaa eikä löydy hipo-osia hyllytavarana + hintataso on aika reipas verrattuna esim. tuijotaan?

Tuossahan ne syyt taisi tulla.
Nismo:n hinnat ei sovi kenellekään ja jälkimarkkinat on pienehköt, niin paikalliset ei oikein osia tee.

mparty 04.03.2013 20:41

Hodarin akselit
 
Nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että Jeepin alle vaihtuu hodarin akselit.

Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa:
- vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousipedit ja iskarintapit tilalle
- kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen
- lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus?
- käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...?

Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi:
- kaikki vanhat kiinnikkeet pois
- putki ympäri eli murikan pyöräytys kuskin puolelle
- tyhjennysproppu ja huohotus akselista oikeille paikoille
- kääntöpäiden pyöräytys ympäri ja oikeaan kulmaan
- perämurikan istutus uuteen asentoon
- lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus?
- jeepin jousipedit + iskarinkiinnikkeet putkeen
- nelilinkin kiinnikkeet putkeen
- panhardi kiinni putkeen
- raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan
- kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen
- katsuria varten kallistuksenvakaimelle kiinikkeet :)
- muuta mahollista...?

Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen.

Sitten alkaa välitysten vaihto (4.88:t vai kestäskö 5.29:t?) periin ja varmaan lonkkarit pitää laittaa jossain vaiheessa.

Löytyyköhän hodarin akseleihin muutossetti napalukoille? Helpottas kulutuksen suhteen ja muutenkin...

Paavo 04.03.2013 20:50

Meinaatko että tulee niin paljon kilsoja että napalukot on tarpeen? Ja jos sieltä edestäkään ei ikinä mitään hajoa niin ei oo tarpeen senkään takia.

offroadjouni 04.03.2013 20:52

JK:n akselit on kestävät (testattu), mutta leveys taitaa olla samaa luokkaa HDJ:n kanssa - eli ovat vähän turhan leveät XJ:hin. Minulla on nyt 5,38 välitykset ja ihan hyvin tuntuu kestävän nekin. Painepesurilla on myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106721

mparty 04.03.2013 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 978957)
Meinaatko että tulee niin paljon kilsoja että napalukot on tarpeen? Ja jos sieltä edestäkään ei ikinä mitään hajoa niin ei oo tarpeen senkään takia.

Sitä on vain oppinu vainoharhaiseks tuon Jeepin kanssa :D

Tollukka 04.03.2013 20:54

Äkkinäinen saattas varastaa vaikka naapurin hiluskista napalukot :)

mparty 04.03.2013 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka (Viesti 978962)
Äkkinäinen saattas varastaa vaikka naapurin hiluskista napalukot :)

Saattas naapuri ottaa pienet pultit :D Vaikka ei kait sitä näin lähes toyotamiesten kesken, kaikkihan soon yhteistä?

mparty 04.03.2013 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 978959)
JK:n akselit on kestävät (testattu), mutta leveys taitaa olla samaa luokkaa HDJ:n kanssa - eli ovat vähän turhan leveät XJ:hin. Minulla on nyt 5,38 välitykset ja ihan hyvin tuntuu kestävän nekin. Painepesurilla on myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106721

Hinta on vain kohtuu suolanen ja kaikki varaosat pittää tilata jenkeistä... HDJ:n akselit ei pitäs olla kuin 3" leveämmät kuin XJ:n akselit eli sais leimaan vielä.

Jeeper 04.03.2013 21:13

Mä käytin Comanchessa Volvon/Roverin kardaanin päitä, Sama ristikko kun on noissa ja Jeepissä. Hodarin laipasta piti vaan olake sorvata isommaksi + uudet pultin reiät.

Ohjaus on kinkkisempi saada etupuolelle, Mutta onnistuu kun puuhastelee osia uusiksi. Tai hommaa kalliit high-steer varsille tehdyt knucklet.
Nyt jos tekisin uudestaa moisen swapin, Niin yrittäisin jättää raidetangon takapuolelle ja tehdä panssarin sille.
Mulla saattaa olla vielä nurkissa yhdet kääntövarret, Mutta niillä raidetanko jää suunnilleen akseliputken tasalle ja ackerman ei paras mahdollinen.

mparty 04.03.2013 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 978971)
Mä käytin Comanchessa Volvon/Roverin kardaanin päitä, Sama ristikko kun on noissa ja Jeepissä. Hodarin laipasta piti vaan olake sorvata isommaksi + uudet pultin reiät.

Ohjaus on kinkkisempi saada etupuolelle, Mutta onnistuu kun puuhastelee osia uusiksi. Tai hommaa kalliit high-steer varsille tehdyt knucklet.
Nyt jos tekisin uudestaa moisen swapin, Niin yrittäisin jättää raidetangon takapuolelle ja tehdä panssarin sille.
Mulla saattaa olla vielä nurkissa yhdet kääntövarret, Mutta niillä raidetanko jää suunnilleen akseliputken tasalle ja ackerman ei paras mahdollinen.

Jotain tuollasta ajattelin kardaanien suhteen:
http://www.driveshaftsuperstore.com/...icer%20u-joint

Ja tolleen ajattelin alustavasti ohjausta ja raidetanko kuten tässä buildissa sivun alalaidan kuvissa:
http://www.4x4grace.com/vBulletin/sh...?t=6232&page=7

Timo_L 04.03.2013 23:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 978954)
Nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että Jeepin alle vaihtuu hodarin akselit.

Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa:
- vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousipedit ja iskarintapit tilalle
- kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen
- lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus?
- käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...?

Älä laita Jeepin jousipetejä taka- akselille, teet vain ihan suosiolla palkista uudet ja riittävän vahvalla seinämällä. Mieluiten se 6mm tjsp.. Jeepin omat pedit on ihan liian velttoa tavaraa. Tee niistä samalla hieman pidemmät kuin alkuperäiset, ja vetäset niihin vaikka kolmeen eri kohtaan pituusakselilla jousipakan tapin paikat niin saa hienosäätää akseliväliä jos siltä tuntuu :)


Lainaus:

Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi:
- jeepin jousipedit + iskarinkiinnikkeet putkeen
- nelilinkin kiinnikkeet putkeen
- panhardi kiinni putkeen
- raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan
....
- muuta mahollista...?
Orkkis pedit käy (vaikka nekin on aika ohkaista matskua, kestää kyllä vietereiden alla). Kuitenkin tekisin ainakin pari asiaa siinä sivussa: keskitä pedit akseliputken päälle ettei ne ole siellä jossain vähän liian edessä keikkumassa; saat vähän kasvatettua akseliväliä (35-45mm) eikä pitäisi tulla niin helpolla ongelmaa ohjausnivelistön sovituksen kanssa, ja pysyy vielä vieteritkin suorassa.

Samoiten vaihda ihan suosiolla iskarinkiinnikkeet perinteiseen lenkkimalliseen, ettei alhaalla ole sitä ihmeen "bar pin" viritelmää. Saat suoraan sopivankokoisella pultilla kiinni. En ole Toyotan akseleita kovin tarkkaan tutkinut, mutta jos mahdollista niin ehdottomasti ohjaus high- steer mallisena. Saat ohjaus- ja alustageometrian hitosti paremmaksi kun on panhardin saa lähes vaakasuoraan ja samoin välivarsi on lähes vaakasuorassa.

Nelilinin kiinnikkeiden paikoista suosittelisin tekemään melkeinpä jigin että saat ne varmasti sinne mihin ne kuuluu; niissä ei tartte kovin kummoista heittoa olla (pari senttiä) niin vaikuttaa jo aikalailla alustan käytökseen.

Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen.

Lainaus:

Löytyyköhän hodarin akseleihin muutossetti napalukoille? Helpottas kulutuksen suhteen ja muutenkin...
No ei se kyllä ihan oikeasti helpota kulutuksen suhteen yhtään mitään. Taino, jos joku +/- 0,5 litran ero satasella kaataa talouden, niin ajat muutenkin väärällä autolla :D Mulla ei ole sen enempää XJ:ssä (4.0 koneilla ollut) kuin ZJ:ssä (5.9) huomannut kulutuksessa käytännössä yhtään mitään eroa, kun on ollut etukardaani irti ja etuvetarit pois. Turhaa näpräystä noi napalukot mun mielestä..

KoniJeep 05.03.2013 00:22

Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa?
Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?

Paavo 05.03.2013 08:18

Paperia ei kai kamalasti tarvita, ekana tulee mielen että uusista jarruista lappu
missä selviää että ovat käytössä jossain missa akselimassa ja moottoriteho on
sama tai isompi kuin siinä autossa, mihin akselit vaihdetaan.

- Akselimassat vähintään samaa tasoa, akseliston oltava tehdastekoinen
- Vetävän akselin on oltava vähintään saman tehoisesta autosta
- Akseli max 100mm leveämpi (mitattuna vanteen kiinnityslaipoista)
- Akselivälin muuttaminen (vain) mallisarjan puitteissa
- Jarrujen oltava alkup. tai tehokkaammat (sama/isompi akselimassa ja moottoriteho)
- Jarruvoiman jakaantuminen ei saa muuttua alkuperäistä huonommaksi
- Jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei saa poistaa
- Rummut saa vaihtaa levyiksi, 1-piirisen saa muuttaa 2-piiriseksi
- Levyjarruja ei saa vaihtaa rummuiksi, ellei mallisarjassa ole
- Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava
- Tukivarret tehdastekoiset, kiinnikkeet saa tehdä itse

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

Mutta laissa on sellainen typeryys, että etujarrujen soveltamisessa taka-akselille
tuiotetaan väkisin akselimassoja, vaikka etujarrut olis muuten ylitehokkaat taakse.
Tiedä sitten, josko tätä kohtaa osaa asiantunteva katsuri tulkita maalaisjärjellä.

-Paavo

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 979053)
Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa?
Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?


mparty 05.03.2013 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 979032)
Älä laita Jeepin jousipetejä taka- akselille, teet vain ihan suosiolla palkista uudet ja riittävän vahvalla seinämällä. Mieluiten se 6mm tjsp.. Jeepin omat pedit on ihan liian velttoa tavaraa. Tee niistä samalla hieman pidemmät kuin alkuperäiset, ja vetäset niihin vaikka kolmeen eri kohtaan pituusakselilla jousipakan tapin paikat niin saa hienosäätää akseliväliä jos siltä tuntuu :)

Juu ei ollu tarkotuskaan, tarkotin että tekasen Jeepin vankkurijousille passaavat petit RHS-palkista :) Jo nykyiseen Jeepin taka-akseliin tekasin 'hieman' kestävämmät petit tuossa aiemmin kun murikka irtos putkista, petit oli vääntyny, jne....

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 979032)
Orkkis pedit käy (vaikka nekin on aika ohkaista matskua, kestää kyllä vietereiden alla). Kuitenkin tekisin ainakin pari asiaa siinä sivussa: keskitä pedit akseliputken päälle ettei ne ole siellä jossain vähän liian edessä keikkumassa; saat vähän kasvatettua akseliväliä (35-45mm) eikä pitäisi tulla niin helpolla ongelmaa ohjausnivelistön sovituksen kanssa, ja pysyy vielä vieteritkin suorassa.

Edessä ajattelin että katotaan millasta matskua ja miten asemoitu ne hodarin omat vastaavat on ja jos näyttää hyvältä -> otan nätisti irti ja akselin flippauksen jälkeen hodarin orkkikset takas paikoilleen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 979032)
No ei se kyllä ihan oikeasti helpota kulutuksen suhteen yhtään mitään. Taino, jos joku +/- 0,5 litran ero satasella kaataa talouden, niin ajat muutenkin väärällä autolla :D Mulla ei ole sen enempää XJ:ssä (4.0 koneilla ollut) kuin ZJ:ssä (5.9) huomannut kulutuksessa käytännössä yhtään mitään eroa, kun on ollut etukardaani irti ja etuvetarit pois. Turhaa näpräystä noi napalukot mun mielestä..

Isoin juttu tuossa olis lähinnä näin vainoharhaisena Jeeppimiehenä se että jos jotain keulasta porsii saa jakolaatikon takavedolle ja edestä napalukot auki -> kohtuu huoletonta ajoa pajalle remontin tekoon :D


Sivu luotu: 12:19 (GMT +2).