![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() näytä mulle miten suunta vaihtuu mutta liike ei lakkaa ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla. Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..
__________________
Harbor Cruisers |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Samaa mieltä.
__________________
HJ61 MMC |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kirjallisestikin on tästä voinut kuitenkin sen jo oppia, että just ennen kuin meno pysähtyy, kannattaa pysähtyä ja ottaa vähän vauhtia. Riuhtominen ei aina aina ole hyväksi. Ja tuon kun sisäistää, niin ei kun käytäntöön kokeilemaan! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
juu, kunhan vinoilen...
-Kippo 86- ja moni muu varmaan hakee tässä sitä heijausliikkeen omaista enerGian käyttöä, joka on periaatteessa HYVÄ idea, eli jos eteneminen tyssää niin, että pysähtymisestä saa taaksepäin auttavaa apua, niin ok... valitettavan usein vaan tuntuu, ja näyttää että se hyöty hukataan sillä, että kaivatetaan lumessa tai suossa hiukan liian pitkään, jolloin liikesuunta eteenpäin muuttuukin liikesuunnaksi alas, ja siihen ei enää juurikaan auta "nopee pakki", vaan ymmärrys, ja seuraavalla kerralla hiukan "aikaisempi pakki" ite ainakin sata kertaa kironnu omaa tyhmyyttä, kun pitää koittaa "vielä vähän" ja ilman sitä viimeistä ois päässy paljon helpommalla... oikeastaan ihan sama asia, kuin baarissa se: "no, jos yhen viel ottais..."
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
joo kun on lapioinu puol tuntii per 5m etenemistä autoo irti hangesta nii tekee mieli kokeilla jotain toista tekniikkaa ![]() ![]() omakohtaista kokemusta löytyy tuosta, sit vasta vähän yrittää jotenki muuten ku huomaa et hapella ei aina kannata yrittää ![]()
__________________
Emmie tiiä |
#7
|
||||
|
||||
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
HJ61 MMC |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Toi juutuubi on myös muuten jollakin lailla ihan opettavainen paikka. Olen juurikin katsellut sieltä erilaisia videoita safareilta ja jne. Ja kyllä sen huomaa että mikä merkitys on ajotaidolla ja vallankin reittisilmällä.
Joku ajaa pikkurenkaisella vakion näköiseltä kuin Porvoon moottoritietä, ja sitten seuraava tulee jollain hyvinkin katu-uskottavalla ( metsä-uskottavalla) kämineellä perässä, hirveästi happea antaen ja selvästi vaikeammin, ja minust tää etenkin talvikeleillä korostuu. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Lumessa ajamisesta tulee mieleen, että lumessa pärjää hyvin jos kaikki kortit ei ole heti pöytään lyötynä. Jos ajaa yksin, varaa joitain keinoja tulla takaisin jos suunniteltu ajoreitti ei ollutkaan mahdollinen.
Tyhmästä jumipaikasta on välillä minut päästänyt pois rengaspaineiden alentaminen. Hämmästyttävän usein on pystynyt peruuttamaan samaa jälkeä pois kun on tullut. Nelivetoinen on tässä etevämpi kuin ennen oli vain käytössäni takavetoisia. Tulevaisuutta ajatellen lukisin mielelläni kokemuksia ketjuista, tuntuu, että ne on varasuunnitelmaksi hyvä vaihtoehto, toisaalta jos niillä jää jumiin, taas tarvittaisiin joku parempi konsti. Hapettamalla etenemisen parantamisessa tuntuu hyötysuhde huonolta haittoihin nähden. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
niin joo, jos yksin ajelee ni varaa ainaski puhelimen laturin mukaan/puhelimeen virtaa. jos ei oo vinssiä, niin traktorista usein saa apua jos jääpi jumiin.
__________________
t5 portteri -07 mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Rekyyli väärään suuntaanLainaus:
![]() Mutta esim. lumessa etenemiseen vaikuttaa moni asia; oikeastaan "kaikki vaikuttaa kaikkeen" Sen verran tuohon "pitkään pakkiin", että minun bj-40 ei halua "tulla" hitaan puolen pakilla puuterilumessa, sillä 38" swamppereita ei saa pyörimään tarpeeksi nopeasti 4.88 perävälityksillä ja 2,85 jakiksella; SOA alustan jousivakiot ja massahitaudet yms. saa aikaan sen, että jos pakilla pitää yhdään sudittaa, niin etuakseli ja taka-akseli vuoron perään sutaseen tyhjää, ja pysähtyy odottamaan että toinen sutasisi nyt ![]() ![]() Mutta 2,85 kertaa nopeammalla, sutii kaikki, ja vauhtia saa sen verran, että menee pikkusen pahemmastakin kohdasta liike-energian avulla. Ja sitten kun jää "kiinni", siis jokaisen renkaan alla on kolo (yritetty eteenpäin sekuntti liikaa), niin taaksepäin ei pääse muuten kuin hitaalla pakilla "kiikuttelemalla", siis tuota alustan vetelyyttä käytetään hyväksi, ja nytkytellään tyhjäkäynnillä pakilla siten että koko auto heiluu, mutta renkaat ei sudi, ja sitten kun heilahdus on sopivassa kohtaan, niin jalka pois kytkimeltä ja kaasu pohjaan sekunniksi.... ja aletaan alusta, siis nyt auto liikkuu eteen taakse pakilla jo pari senttiä.... Ja tuota en saanut toimimaan manuaali hj-61:llä (dopison) enkä hodarilla, koska automaatti, mutta tuolla automaatilla saa kiikutettua D:n ja R:n välillä, mutta isolla puolenkin sutimista on vaikea hallita (siis en osaa ![]() Mutta opiskelemaan YKSIN omalla autolla jonnekkin pellolle (muista kysyä lupa), sillä jos kaveri "hirviömaasturilla" ja vinssillä, niin ei tule mietittyä niin tarkkaa, missä meni pieleen ![]() Fiskarssin lumikola, lumentyönnin, tylsä petkele ja rautalapio on hyvä aloitus setti, ja jos varustekikkailu kiinnostaa, niin parimetrisessä varrassa oleva saranoitu n. 10-15 cm leveä, ja 20-30cm pitkä "kaavin" (siis kun työnnät sen auton alle, niin lapio menee varren suuntaiseksi, ja kun vetät, niin tuo lapio kääntyy 90 asteen kulmaan, ja tuo lumet auton alta kolan ulottuville) on hyvä. Siis sekunnin "pinnanpalamista" hikoillaan vartti, kokemukseni mukaan oppii suhteellisen vähillä toistoilla ![]() p.s Hyvä kuski pääsee huonolla autolla, huono kuski ei hyvälläkään.... |
#15
|
||||
|
||||
![]()
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#16
|
||||
|
||||
![]()
ja only LR henkisille, aja nopeasti ja kovaa, pääset pidemmälle ennen remonttia:
http://www.youtube.com/watch?v=v07kCA606E0
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
http://youtu.be/Mv7Gcl4oNEU Oiskos tässä taas päässy vähän pienemmällkin hapella? Ihan vaan isolla puolella, ja rauhallisesti? Mut sepä ei taas ois kyllä näyttäny että kuulostanut miltään???
http://youtu.be/gEfHBsyugkw Tässä taas Nikolai Kopeloi ajaa ihan muina miehinä? Njet broplema! Ei kuulosta miltään, eikä ees näytä kummoselta, mutta silti... Ja en usko että kyse on pelkästään Uaz:in ja Jeep:in erosta...???? Viimeksi muokannut nyyperi : 22.02.2013 16:31 Perustelu: lisäsin toisenkin jutun |
![]() |
Luokat |
ajotaito maastossa |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Traktori-topic | baxxter | Chit-Chat | 482 | 30.05.2024 22:46 |
Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
suomessa uusilta poliiseita puuttuu ajotaito jopa kokonaan. | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 5 | 15.11.2010 03:05 |
Uusi topic | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 02.12.2003 22:20 |