![]() |
Ajotaito-topic
Katselin tuossa joskus aikaisemmin ihan vihreäkorvaisena nyypinä ( no en oo paljoo tosta kehittynyt :D) aloittamaani topiccia, jossa arvioitiin ja listattiin kulkineen maastokelpoisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Sieltä nousi esiin useamman kerran ajotaidon ratkaiseva merkitys. Ja mä haeskelin, mutta ei ollut sellaista "näin ajan maastossa oikein ja pääsen pahoistakin paikoista" -tyyppistä topiccia, niin avasin tän.
Ajotaito voi olla hiukka vaikeasti kuvattava näin kirjoittamalla, mutta yritetään etes, jos tulis vaikka viteoita:confused: ja sitten eka kysymys: miten ajetaan lumessa ? |
Riippuu paljolti autosta ja lumesta. Mut yleisesti suojalumella etenee hiippailemalla, ei sutimista; sillon häviää esim sivuttäis pito ja tulee ikäviä tunteita jos on rinnemaa. Tai sit saattaa jäärä vaa sutkuttaa tyhjää...
Pakkaslumella happea! Menee niin pitkälle ku vauhtia on, sit nopee pakki ja eteen... Jotenki tollei on menty. :rolleyes: |
Lainaus:
auto suuntaa sinne minne etupyörät näyttää , siis käännä ratti sinne minne haluat menn'ä. jos bemarimies ja takaveto.. haluaa pitkää liippiä,ja teho ei riitä on turvauduttava vastaheittoon, siis käännä ohjauspyörää vastakkaiseen suuntaan mihin haluat.. etuvetoisella taas sama... jos ei koske kässäriin... sinne minne haluat on eturenkaiden näytettävä... Näissä kaikissa tavoissa pitää myös painaa kaasupoljinta jolloin matka kenties etenee.. jos kuitenkin omistat quattron , niin ei syytä huoleen, ajat vaan ja nautit talvisita ominaisuuksista.. :D.. Ja fyysiikan lait pätee myös näissä, nelivedolla pääsee pidemmälle.... |
Lainaus:
|
miks se pakki pitää olla "nopee" ?
|
Ite kun oon laiska lapioimaan niin suosin rauhalista etenemistä lumessa. Siitä kun ei välttämättä ole mitään hyötyä että vetää urku auki hankeen ja pääsee 10 metriä pitemmälle lapioimaan.
Tai tietysti jos pitää saada lauantai päivä iltaan niin sitten ehkä. Ja kytkintä pitää tietysti painaa hieman ennenkuin meno pysähtyy... |
Lainaus:
"Ota nopee pakki!" -T.Poussa, Ravijoki vuonna 2005 |
Lainaus:
just tätä mä uumoilen, Repro on jäljillä... vai onks se se sama että kun on vääntäny jenGat pultista ni vähä takas :D ei vaan vakavammin, tuo kytkin pohjaan / veto pois hiukka ennenku vauhti tyssää ON HYVÄ konsti |
Paksussa lumessa etenemistä auttaa ratin käänteleminen sivulta sivulle. Näin vetävä rengas saa paremmin pitoa.
|
Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."
|
Lainaus:
|
näytä mulle miten suunta vaihtuu mutta liike ei lakkaa ?
|
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla. Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kirjallisestikin on tästä voinut kuitenkin sen jo oppia, että just ennen kuin meno pysähtyy, kannattaa pysähtyä ja ottaa vähän vauhtia. Riuhtominen ei aina aina ole hyväksi. Ja tuon kun sisäistää, niin ei kun käytäntöön kokeilemaan! |
juu, kunhan vinoilen...
-Kippo 86- ja moni muu varmaan hakee tässä sitä heijausliikkeen omaista enerGian käyttöä, joka on periaatteessa HYVÄ idea, eli jos eteneminen tyssää niin, että pysähtymisestä saa taaksepäin auttavaa apua, niin ok... valitettavan usein vaan tuntuu, ja näyttää että se hyöty hukataan sillä, että kaivatetaan lumessa tai suossa hiukan liian pitkään, jolloin liikesuunta eteenpäin muuttuukin liikesuunnaksi alas, ja siihen ei enää juurikaan auta "nopee pakki", vaan ymmärrys, ja seuraavalla kerralla hiukan "aikaisempi pakki" ite ainakin sata kertaa kironnu omaa tyhmyyttä, kun pitää koittaa "vielä vähän" ja ilman sitä viimeistä ois päässy paljon helpommalla... oikeastaan ihan sama asia, kuin baarissa se: "no, jos yhen viel ottais..." |
Lainaus:
Sitten on vielä olemassa toinen talven "pitokeli". Kun kovan pakkasen jälkeen lauhtuu, niin tien pinta menee kuuraan. Silloin pitää taas hyvin, ainakin hetken aikaa. Turvallista matkaa. :) |
Lainaus:
Lainaus:
joo kun on lapioinu puol tuntii per 5m etenemistä autoo irti hangesta nii tekee mieli kokeilla jotain toista tekniikkaa :D:D omakohtaista kokemusta löytyy tuosta, sit vasta vähän yrittää jotenki muuten ku huomaa et hapella ei aina kannata yrittää :o |
Lainaus:
|
Lainaus:
no joo ... :rolleyes: |
Lainaus:
|
Toi juutuubi on myös muuten jollakin lailla ihan opettavainen paikka. Olen juurikin katsellut sieltä erilaisia videoita safareilta ja jne. Ja kyllä sen huomaa että mikä merkitys on ajotaidolla ja vallankin reittisilmällä.
Joku ajaa pikkurenkaisella vakion näköiseltä kuin Porvoon moottoritietä, ja sitten seuraava tulee jollain hyvinkin katu-uskottavalla ( metsä-uskottavalla) kämineellä perässä, hirveästi happea antaen ja selvästi vaikeammin, ja minust tää etenkin talvikeleillä korostuu. |
Lumessa ajamisesta tulee mieleen, että lumessa pärjää hyvin jos kaikki kortit ei ole heti pöytään lyötynä. Jos ajaa yksin, varaa joitain keinoja tulla takaisin jos suunniteltu ajoreitti ei ollutkaan mahdollinen.
Tyhmästä jumipaikasta on välillä minut päästänyt pois rengaspaineiden alentaminen. Hämmästyttävän usein on pystynyt peruuttamaan samaa jälkeä pois kun on tullut. Nelivetoinen on tässä etevämpi kuin ennen oli vain käytössäni takavetoisia. Tulevaisuutta ajatellen lukisin mielelläni kokemuksia ketjuista, tuntuu, että ne on varasuunnitelmaksi hyvä vaihtoehto, toisaalta jos niillä jää jumiin, taas tarvittaisiin joku parempi konsti. Hapettamalla etenemisen parantamisessa tuntuu hyötysuhde huonolta haittoihin nähden. |
niin joo, jos yksin ajelee ni varaa ainaski puhelimen laturin mukaan/puhelimeen virtaa. jos ei oo vinssiä, niin traktorista usein saa apua jos jääpi jumiin.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 15:22 (GMT +2). |