Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.02.2013, 20:13
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Isot pojat kerto tossa takavuosina, että riittää jos liitoksen lämmittää ja sitten suihakauttaa siine jotain ruosteenirrotus ainetta, niin pitäis tunkeutua kuulemma tehokkaasti kohteeseen. Spray jääähdyttää osuessaan kohdetta... Tämä siis tupla-v-kaupasta kuultua...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.02.2013, 22:00
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Isot pojat kerto tossa takavuosina, että riittää jos liitoksen lämmittää ja sitten suihakauttaa siine jotain ruosteenirrotus ainetta, niin pitäis tunkeutua kuulemma tehokkaasti kohteeseen. Spray jääähdyttää osuessaan kohdetta... Tämä siis tupla-v-kaupasta kuultua...
Tota on tähän asti sovellettu menestyksellisesti, mutta tällä kertaa se ei jostain syystä toiminut. Oisko joku järeämpi kierreliima syyllisenä...?

Kuumensin liitosta/pulttia uudelleen kuumailmapuhaltimella jonkin aikaa ja hitsasin siihen pari sopivaa pattia, joista sai pihdeillä kunnon otteen. Sitten suihkutin kylmäsprayta tulikuumaan liitokseen ja pulttiin muuallekin. Kohtuullisen sauhuuttelun - kylmäspraysta tulee melkoinen sumu kuumaan metalliin suihkuttaessa - jälkeen totesin, että pultti on edelleen lämmin, joten jatkoin suhuuttamista niin että pultin kanta tuntui selkeästi kylmältä. Meni pullosta ehkä arviolta neljännes tjsp.

Siteen pihdeillä tukeva ote patista ja kovaa vääntöä, jonka seurauksena pultti katkesi; mutteri kyllä kääntyi nätisti irti.

Taidan tarjota seuraavaksi sopivaa poraa ja kierretappia, niin loppuu tämä pelleily lämpöjen/kylmien kanssa...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.02.2013, 22:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Induktiokuumennin olis ehket fiksuimpia kaluja jumipulttien irroitteluun, mutta hinta karkaa vähän turhan tyyriiks harrastelijakäyttöön.

Nykyään tosin kohtuuhintaisempia ja -kokoisempiakin laitteita tarjolla kuin perinteiset 3-vaihevirralla toimivat hitsauskoneen kokoiset rohjot.
Esim. tämmönen Mini Ductor: http://www.youtube.com/watch?v=cuhy6_LURUU
http://www.youtube.com/watch?v=_YO_s...ature=youtu.be

Mutta maksaahan nämäkin vielä melkosesti: http://www.ebay.co.uk/itm/MINI-DUCTO...-/280874307608
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.02.2013, 19:39
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.728
Perusasetus

Isoon pulttiin ISO rälläkkä.......Pieneen pulttiin Pikku rälläkkä.......

(Noilla minipolttimilla saat ehkä kokoluokan m5 pultin tarpeeksi kuumaksi, Isompiin pultteihin/Muttereihin ihan oikeat kaasuvehkeet (Happi/Asetyleeni)
__________________
No niin, mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa🤣
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.02.2013, 20:46
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Kuten alussa sanoin, kuumailmapuhaltimella on tähän asti pärjätty ja nyt siitä ei ollut mihinkään. Sikäli mikä tahansa vekotin, josta irtoaa lämpöä yli +500°C ja lämpötehoa yli 2kW on parempi.

Ohjauksen kääntöpäähän kiinniruostuneeseen pulttiin on turha tarjota rälläkkää, pientä tai isoa, kun natsa jää kuitenkin sisään. Seuraavaksi olisi mennyt poraa ja kierretappia, mutta Bosch Car Centerin induktiokuumennin ajoi asian.

Luulisi ainakin MAPP-kaasulla esim. pakoputken liitoskohdat lämpeävän sen verran irtoamiskuntoon, ettei tartte hommata tilapäiseen harrastekäyttöön sikahintaisia kaasuhitsivehkeitä. Siihen hintaan käy uudelleen BCC:llä monta kertaa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.02.2013, 23:11
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.728
Perusasetus

Luulisi ainakin MAPP-kaasulla esim. pakoputken liitoskohdat lämpeävän sen verran irtoamiskuntoon, ettei tartte hommata tilapäiseen harrastekäyttöön sikahintaisia kaasuhitsivehkeitä. Siihen hintaan käy uudelleen BCC:llä monta kertaa.

Juurikin näin .......
__________________
No niin, mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa🤣
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.02.2013, 09:19
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Oliskos tämmösestä minitohosta pultinlämmittäjäksi? Virtausarvon perusteella tehoja on n. 2,5-3kW (nestekaasulla eli propaanilla maksimi nimellislämpötilahan on aina se sama +1925°C) ja suuttimen ø17mm koko varmaankin aika sopivan pieni. Hommaamalla esim. 5kgn nestekaasupullon tällä voisi autoharrasteen lisäksi lämmittää myös kaasugrilliä tms. samalla hinnalla kuin mitä ne kertakäyttöpullot kustantaa.

http://www.ikh.fi/KEM1217KIT_NESTEKAASUPOLTIN_SRJ_MINI

EDIT: Soitin IKH:lle ja sattui viimein autoharrastaja-myyntipäällikkö langan päähän. Suositteli joko MAPP-kaasua tai sitten tätä minipoltinta. Etuna edellisessä pieni koko ja piezo, jälkimmäisessä monikäyttöisyys kaasugrilliin yms. nestekaasuvekottimeen. Molemmissa pienet suuttimet ja paljon tehoa.

Suositteli samalla hommaamaan Weran irroitusöljyä, jonka valmistus on kuulemma lopetettu, mutta joka pesee esim. WD40:n mennen tullen. Laitoin heti reisussa olevan emännän äijäkauppaan asialle, kun lähikaupasta on aine jo loppu...

EDIT II: No perhana, näitä polttimiahan löytyy Mätänetistäkin!
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=80-6905
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 22.02.2013 13:45
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ruostuneen vaijerin herkistely Mika B Tekniikka & Jutustelu 21 21.01.2013 09:52
Ruostuneen rungon ruostesuojaus Mase Tekniikka & Jutustelu 40 14.01.2013 16:21
Beadlockin pultin pituus? -Jyki- Tekniikka & Jutustelu 17 19.12.2008 10:04
Vinkkejä pajeron vetonivelen irroitukseen awd Tekniikka & Jutustelu 11 29.03.2008 14:57
Ideoita jousen pultin irroitukseen? Tekniikka & Jutustelu 15 13.05.2006 20:54


Sivu luotu: 18:05 (GMT +2).