![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ruostuneen rungon ruostesuojausVai onko se "ruostuneen rungon RUOSTEEN suojaus". Pitäisi pintaruosteessa oleva 20v vanha runko käsitellä jotenkin lisätuhojen välttämiseksi. Hiekkapuhallus ja maalaus ja massa olisi tietenkin kallein vaihtoehto, mutta se ei kotelorungon sisälle auta, mielestäni päinvastoin. Jos rungon koteloissa on nyt kuraa tms. muhivaa tavaraa johon kosteus imeytyy, niin puhalluksen jälkeen sitä vasta siellä onkin. Pesemällä tai puhaltamalla tuskin kaikkia sieltä pois saa, ja se pintaruoste on siellä sisällä edelleen. Onko olemassa valmiita suoraan ruosteeseen imeytyviä estoaineita, kotelosuojat ei ilmeisesti ruosteenläpi imeydy? Joskus muinoin oli kovilla automiehillä omia peräöljy/petrooli sekoituksia runkoihin, onko näistä omakohtaisia kokemuksia, toimivatko? Öljyllä olisi se hyvänä puolena, että pintaa pystyisi helposti tarkkailemaan välillä, eli ei ainakaan ruostuisi piilossa pinnoitteen alla.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Teet kunnon reiät/huoltoluukut siihen ja peset puhtaaksi. Sitten oikeat mömmöt sisään. Kotelosuojissa on oikein hyvät tunkeutumisominaisuudet, kyllä ne aika syvään menee, tai niin syvään kuin mikään sen tyyppinen voi mennä. Kuivaa toki aikaa myöten.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
kotelosuojan ja teräketjuöljyn sekoitusta vanhemmat ukot suositteli ja ite laitoin sitä!
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mikä tahansa öljy toimii, kunhan ei ole kovin likaista ja loppuun ajettua moottori jäteöljyä. Siinä kun on mm rikkiä.
Itse joskus sivelin sisun lehtijouset "seoksella". Löysin vanhaa jo vähän kuivunutta alustamassaa. Bensalla lanttasin niin notkistui. Siihen sekaan jotain tuntematonta öljyä. Vanhaa mutta käyttämätöntä, ja hajusta päätellen moottoriöljyä. Vatkati vatkati, ja pensselillä seos jousiin. Hyvin imeytyi, latit notkistuivat, eikä ole ruoste tullut kylään. Bensa tuosta coctailista varmaan haihtuu ajan mittaan pois, mutta öljy ei.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
terva, ja kun se muuten on vaikea levittää niin keittää kuumaksi ja kotelosujen sekaan, tinnerillä voi ohentaa
päälle kovat jätkät TVL:n suolasisuihin on aikaneen keitelleet tervan kaveriksi automaattirasvarin vassua, ei vissiin muuten pysyneet takapuskuri mukana koko talvea. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Öljyä ja kotelosuojaa/tervaa (ja ehkä tilkka bensaa), esim. tuolla -sisua45:n- reseptillä, jos koteloiden siivoaminen, hiekkapuhallus ja massaus eivät tule kyseeseen.
Hyvää olisi tehdä tarpeeksi juokseva liuos tunkeutumista silmällä pitäen, toisaalta paksu kerros kestää paremmin kulutusta, joten testiä, testiä. Joillekin taasen tervan katku aiheuttaa miltei kammiovärinän oloisen reaktion. Hieman off-topic:ina näkee välillä näitä myyntisuojauksia. On ruutattu komeat siistit pinnat kilikalimassalla ja levitelty pensselimassaa kunnolla. Näyttää myynti-ilmoituksessa hyvältä ja muutaman kuukauden päästä uusi "iloinen" omistaja paikkaa reikiä... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Silveradossa oli päässy runko takaosassa aika pahaan kuntoon.
Pahimmat paikat hitsasin kuntoon, rälläkällä enimmät ruosteet pois, maalaus POR15 aineella, päälle alustamassa. Pari vuotta sitten tein ja vielä näyttää hyvältä. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja aiemmin mainittuja "huoltoluukkuja" ja muita reikiä mistä paska tulee pois. Sillontällön sisältä pesu kunnon painepesurilla ja aina joskus uudet suojat sisälle.. Eihän ollu kovin kaukaa haettua? Eihän? Eihän tässä topicissa tätä varsinaisesti kysytty mutta tuli vain mieleen näistä posteista ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Lisätään vielä noista maalaus ja hiekkapuhallus kustannuksista. Metallipajalla ammattimiehellä menee se puoli tuntia rungon puhallukseen. Hintaa vois ajatella 50e? KUNNON maalit saa noin satasella jostain teollisuusmaaleja myyvästä puljusta.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ite tota por 15 laitoin pikkusen ruosteiselle pinnalle n. pari vuotta sitten, pinta päältä vieläkin priimaa mutta sormi meni läpi. Eli ilmeisesti ruoste pääsee siellä alla muhimaan vaikka maali pysyy kun tauti.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos runko on vain jostin paikoin alkavasti ruosteinen kuten mun autossa oli tilanne, tuli ongelmakohtia puhallettua lapsellisen pienellä pistoolilla, nykyisin käytössä olevilla vehkeillä homma olisi jo onnistunut helpostikin kun ensin olisi merkannut ongelmakohdat kirkkaalla merkkausvärillä, laittanut auton riittävän hyvään asentoon puhaltamisen kannalta ja puhaltanut kaikki ongelmakohdat kerralla. Tietysti samalla pitää olla maalaus suunniteltu ja siinä ei kannata pyörää keksiä uudestaan vaan lainata kestävät menetelmät sieltä missä ne on luotettavasti korroosikestäväksi todettu. Jos auto on normaali käyttöauto, jota ei viitsi ihan atomeiksi purkaa, korjaushommat on huomattavasti mukavampi aloittaa kun pesee pohjan ensin kunnolla sellaisella painepesurilla, jolla paska oikeasti lähtee, eikä ole syytä tyytyä mihinkään hienovaraiseen pesuun vaan sellaiseen, joka repii huonosti kiinni olevat maalit ja muut pinnoitteet pois. Olen jollain lailla onnistunut pesemään sellaisella kuumavesipainepesurilla, jossa on mutkalle taittuva pesuvarsi, jolla pohjaa voi pestä. Homma sujuisi paremmin jos auton saisi niin ylös, että näkee kunnolla mitä on tekemässä. Mielellään vielä joku terävää suihkua tekevä vaikka pyörivä suutin. Tämän jälkeen kunnollinen tutkiminen missä oikeasti on korjattavaa ja missä ei. Sitten hiekkapuhallettavat kohteet merkaten kirkkaalla värillä. Kun nämä väriläiskät on puhallettu, niin ruosteet lähti kerralla. Ilman merkkausta meinaa ongelma olla kun kaikkia puhallusta kaipaavia kohtia ei huomaa puhaltaessa. Ihan joka paikkaan ei kannata hiekkasuihkua kohdistaa. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
muuten hyvä ajatus mutta kuka puhaltaa auton rungon 50 e puolessa tunnissa ympäriinsä?
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! |
#13
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä sitten millaisella pajalla olen itse puhalluttanut osani ja autoni mutta on se äijä varmaan 30 vuotta turannut niitä. Aina on sanonut että jos auton alustassa on paljolti massaa niin homma onniistuu kyllä mutta hintaa tulee, itsekin olen tosin pienemmillä vehkeillä puhaltaessa huomannut että se massa lähtee pyörimään eikä irtoa kyllä helposti. Eli en usko tuohon 50€ urakkaan. Kai se jollain kuumapesurilla ensin pestä tarvisi että puhallus oikein kävisi?!
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Yhden auton pohjan puhalluttaneen ja siis vain pohjan, jossa oli normaalit alustamassat ja ruostetta jonkin verran niin rahaa paloi rapiat 400e ja aikaa kai 1 päivä. Tai ainakin vientiä seuraavana sai haettua.
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itsellä maksoi hj.n rungon puhallus 70€ ja sinkitys 250 €. Luulen et kestää. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
no minä ainaki puhaltaisin puolessa tunnissa näillä vehkeillä joilla töissä puhallan. Siis täysin irrallisen rungon. Siihen en osaa sanoa varmuutta mitä firma laskuttais mutta tuommonen hinta tuli mieleen. Eikö se jotain 40€/h ole + "kulunu" hiekka
|
#17
|
|||
|
|||
![]()
Tarkistin vielä ylemmältä taholta. Tuommosen työn hinta noin 50€
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
asia karkaa nyt vähä karkuteille. mutta ei se puhallus oikeesti kallista ole. varsinki jos ei tarvii kuittii ja ei tarvi sitä heti ja nyt.vaan sanoo et sit kun sopiva väli tulee.
oman kokemuksen mukaan ei kannata ees itte alottaa tekee ja ostaa hiekkoi. oman pontiackin kopan puhallus sisältä ja päältä kokonaisuudessaan alle 200e ja 6h meni... |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä minäkin sen päältä saan puhallettua mutta että sieltä sisältä ne 30 vuoden massat ja paskat niin että se oikeasti on jatkojalostuskelpoinen, ja halvalla? En itsekkään rupeisi kuuna päivänä puhaltamaan kun on niin hiekkaista hommaa
![]() Niin ja alkuperäiseen aiheeseen niin mitäs sellainen valkoinen myrkky oli sellaisessa pilleripurkin kokoisessa ja näköisessä purnukassa, joku ruosteen syöjä vai mikä lie? Onko moisella mitään toimivuutta? Viimeksi muokannut axu87 : 11.01.2013 22:16 |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Tervan ja pellavaöljy sekotusta sisään
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Ensin enimmät paskat ja irtoruoste pois.Sitte Annitrollia pumppupullolla muutamia kierroksia ja senjälkeen kotelosuoja ainetta tai jontain näitä erillaisia voodoo öljysekotuksia pintaan.
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
Tuo rungon puhallus 50€ hintaan voi olla mahdollista irtorungon ulkopinnoilta ja kunnon laitteilla tutussa paikassa. Ei varmasti rungossa, joka on autossa paikallaan joka pitää nostaa pukeille ja puhaltaa korin maaleja, alustan niveliä ja moottoria tms. varoen. Ja vielä pitäisi palkkirunko putsata sisältä, siellä tämän kyseisen laitteen varsinainen ongelma on. Hiekkapuhallus on paikallaan esim. U-profiilirungossa jonka saa kaikkialta puhtaaksi, ja kunnon maalit molemmille puolille (tossa pihallakin on hiekkapuhallusta ja maalausta odottamassa yksi u-palkki runkoinen kuljetushärveli jahka saadaan päällirakenteet sovitettua runkoon). Vielä pitää muistaa, että puhallus onnistuu yleensä nurkista ja saumoista syvemmältä kuin mihin maaliruisku yltää.
Kotelosuoja-ainetta tuli joskus koetettua lievästi pintaruosteiseen vararenkaan vanteeseen joka matkasi auton alla. N.3v jälkeen kotelosuoja aineesta ei ollut enää mitään jälkeä vanteessa, vain pelkkää ruostetta kauttaaltaan. |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sisältä puhaltaminen onnistuu ihan vittuilematta kunnon vehkeillä. Varsinki ku näissä vanhoissa japseissa ilmestyy reikiä runkoon puhaltaessa, niistä on hyvä työntää sisälle ![]() Ite en ainakaan rupeis edes puhaltaan semmosta runkoa joka on autossa paikollaan. Muiden paikkojen suojaaminen aivan jumalaton homma kun tuommosilla oikeilla vehkeillä lähtee kaikki vähänki pehmeämpi kyllä helvettiin ja semmosista paikoista mistä ei tarviskaan maalit pois. Ja kaikki kierteet kaput ja ja ja... |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kokemuksia on liian myöhään tehdyistä massauksista pari-kolme kpl, viimeinen tuo minun pikku muuli, Bronco -89. Massasta lähtee tupakka-askin kokoisia fliittejä irti ja alta tulee syvää, kauan mutustanutta ruostetta esiin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ruostesuojaus | ryobi | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 27.03.2020 19:50 |
Ruostuneen vaijerin herkistely | Mika B | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 21.01.2013 09:52 |
Ruostesuojaus | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 03.03.2008 08:12 | |
90-luvun bemareiden ruostesuojaus | KIM | Chit-Chat | 9 | 20.04.2007 16:29 |
Rungon hiekkapuhallus | JERKKU | O/M/V Muut | 2 | 05.03.2006 22:13 |