![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() CNG House:lla on hinnat reilusti nettikaupassa. Sivuilta löytyy myös asennusputiikkien yhteystietoja ja muutenkin asiaan liittyvää infoa. http://www.cnghouse.fi/
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuo RAMin sarja ilmeisesti tänä päivänä parhaita hinta-laatu-suhteeltaan ja käytettävyydeltään, ainakin tässä maassa. Osathan siis saa n. 1700€:lla, asennuksen voi ja saa tehdä itsekin, mutta laitteisto/asennus pitää tarkastuttaa TUKES:in hyväksymällä pajalla ennen käyttöönottoa. Ja tietysti muutoskatsastettava sen jälkeen asap. Kyllä tollanen setti tienaa itsensä takaisin jo vuodessakin, pa-kulut kun saa liki puolittaa. Trafihan muistaa ystävällisesti kaasuautoilijoita käyttövoimaverolla tän vuoden alusta alkaen 0,055 € * kokonaismassan alkavat sadat kilot * 365 päivää = omassa tapauksessa 2525 kg kokonaismassaisesta pelistä n. 295 €/vuosi. Mutta silti selvästi halvempaa ajella tällä 240 hepoisella 4.0 V6 -koneella kuin 170 heppaisella 3.0 D-4D -nelaridiisselillä mikä tämmöseen olis luontevin diisseli Toyotan valikoimasta. Ite sain sommiteltua kaasuputelin takalattian alle runkopalkkien väliin, joten tavaratila on täysin koskematon. Tosin toinen pullo houkuttelisi suuremman toimintasäteen vuoksi, mutta sitten pitää jo tehdä uhrauksia. Toisaalta bensallahan pääsee jatkamaan siitä mihin kaasu loppuu, joten ei se niin välttämätöntä ole eikä vaarallista jos joskus jonkun siivun ajelee bensallakin. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 27.01.2013 00:19 |
#3
|
||||
|
||||
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joo kannattaa facebookin puolelta seurata terragassin Mikon kirjoituksia. Siellä on ollut paljon nyt juttua noista Dual-fuel sarjoista.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Siellähän sitä on tullut seurattua. Henkilöautoissa dual-fueli ei tuo niin suurta säästöä kuin isommassa kalustossa, takaisinmaksuaika on pitkä. Ton oman auton kulutusta laskeskelin niin vuositasolla nykyisillä hinnoilla ja kilometreillä säästöä tulisi reilu tuhat euroa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
joko ne nuo diesel kaasu härvelit toimii oikeasti ? joskus runsas vuos sitten kyselin uuden Volvon D3 moottoriin kaasutus settiä, lupaili palata aiheeseen kun kokemusta on, eipä oo vielä kuulunu ... ois ollu pk-seudulla pirssissä mielenkiintoinen testialusta - no, nyt aika on mun osalta menny sen ohi jo kun on dieselhybridi ajossa
ihmeen vähän noista kyllä mitään kuulee, kummastakaan systeemistä
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vai toimii 30/70 suhteella? Tarkistapas muistakin lahteista, ettei tulisi pettymysta. Noita LPG-Diesel asennuksia on taalla jonkin verran ja taalla ilmoitetaan kaasun osuudeksi 10-30 % ajotavasta riippuen. Kaasu kytkeytyy pois, kun kierrokset laskee joutokaynnille tai moottorilla ei ole kuormitusta. Juttelin kaasuasennuksia tekevan asentajan kanssa, ja han suositteli kaasua ainoastaan tehdasasennettuihin turbodieseleihin. Etenkin turbottomissa dieseleissa kaasusta saatava hyoty on minimaalista ja jalkiturbotetuissa koneissa tulee kestavyysongelmia. Kaasun kaytosta dieseleissa Australiassa on pitka ja varikas historia. Alkunsa se sai siita, kun rekoissa pitkissa nousuissa ei tehot riittaneet ja joku alysi ottaa kaasupullon hyttiin ja siita letku moottorin ilmanottoon. Kun tarvittiiin lisatehoa, niin kuski kiersi pullon venttiilia nappituntumalla ja aina joskus kavi, ettei kaasun syotto ollut aivan kohdallaan ja moottorista kuului kova parkaisu, kun osien kappaleet sinkoilivat. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
nyt tarkkana, LPG (propaani?) ja CNG (maakaasu?) taitaa kuitenkin olla aika erilaisia kaasuja
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#10
|
||||
|
||||
![]() Nestekaasu ja maakaasu (CNG) ovat kuitenkin eriasia. Tokihan kaasun kannattavuus on parhaillaan bensakoneen kanssa, mutta eiköhän tuo diesel puolikin ihan toimivaaa ole. Kulutus arviot varmasti tarkentuvat kokoajan silläpuolella. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Valtra on tehnyt protoversion tai kaks biokaasutraktorista, ja siinä dieselin osuus oli niinkin pieni kuin 13%. Commonrail kone ja molemmat polttoainejärjestelmät ovat väylässä joten niiden hallinta suhteessa toisiinsa helppoa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
RAM:ia näkyy ainakin valokuvissa olevan (feisbookki).
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Jeps RAMmihan tuo vissiin on.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Mites onko muilla kaasuletkut eristetty matalapaine puolella? Itsellä ei ole. Näin vain Oragassin facebook sivuilla kuvia, joissa letkut oli eristetty talveksi.
Onko tästä iloa? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 694 | 26.07.2025 22:25 |
Jutustelua Xenoneista | ärjyy70 | Tekniikka & Jutustelu | 178 | 11.03.2016 14:05 |
Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
Pieniä huomioita ( jutustelua) | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.09.2004 18:06 |
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |