Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep
Itselläni oli GEN 3 pajero  eikä sitä sutimis systeemiä voi kehua!
Kerran ois ollut pitoja yhdellä renkaalla takana, muttei vetoja sille löytynyt...pikkuisen yritti nykiä ja sitten kuumu se jarrusydeemi ja alkoi kova piip piip piip... ja systeemi meni pois päältä.
Tuollaiset systeemit ovat liikkeelle lähtöavustimia auratulla tiellä!
|
Joo, totta se on ettei se yksin autuaaksi tee. Se ABS pumpun tuotto siinä ei riitä, siksi se voi sammua vähäksi aikaa jäähtymään.
Nuo systeemit ovat kyllä kehittyneet paljon ensimmäisistä. Taisi olla pajeroissa gen 3 facelift malli vasta ensimmäinen mihin ne tuli. Gen 4 pajeroissa noiden elektronisten systeemien apuna, takana on lisäksi torsen, ja lukko jonka voi lukita kiinteäksi kytkimestä.
Tämä ARB:n mainosvideo aika hyvin demonstroi eroja:
http://youtu.be/YNFacsKnswM
Vihreässä Land Cruiserissa LSD takana, avoin etuperä. Hopeassa luistonesto eli traction control jarruilla toteutettuna, valkoisessa arb:n lukot.
Sitten vielä "elektronisista systeemeistä". Eihän sähköisesti ohjattu systeemi etenemiskyky perspektiivistä välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos ajatellaan vaikkapa aktiivitasauspyörästöä, se pystyy välittämään jatkuvan vedon mille tahansa pyörälle 100%, siellä on täysin mekaaninen systeemi mitä tietokone vain ohjaa. Mutta tottakai, maastoautossa turha koska ei ole niin tarkkaa paljonko vetoa pyörälle menee kunhan menee, mekaaniset lukot ovat halvemmat ja toimintavarmemmat.
Jeepin käyttämässä eLSD lukossa kuitenkin ilmeisesti on tälläistä, vähän aktiivitasauspyörästön tyylistä toiminnallisuutta, harmillisesti tämä systeemi jäi uudesta GC:stä pois. Ilmeisesti se on liian kallis tuottaa, vaikka täydet lukot ovatkin.
Hyvin toteutettu luistonesto on muuten hyvä, ristiriipunnassa ja vastaavissa, mutta esimerkiksi pitkässä ylämäessä, missä pito vaihtelee, ongelmaksi muodostuu juuri se, ettei veto ole jatkuvaa vaan systeemi reagoi aina pienellä viiveellä.