Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.12.2012, 01:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis puurot ja vellit sekaisin? maasturiharrastajillakin?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 Näytä viesti
pitää öljyt vaihtaa sinne ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta (eipä kai) sillä on ajettu 250 000km.

Lumihangesta piti vetää peräkärry ja silloinkaan ei pyöriny ku toinen taka ja toinen etunen, olihan se vähän nihkeetä liikkumista!
Korostuuko näissä neliveto vehkeissä enenmmän se renkaitten laatu? (taitaa vaikuttaa) tällä hetkellä surkeassa kunnossa olevat pinnoitetut kitkat...
Siis jos autossa on kitkalukko takana, niin se tarkoittaa sitä, että tuon huonommin pitävän renkaan täytyy pystyä kuskaamaan määrätty prosentti voimasta kenttään, ja jos se ei onnistu, niin alkaa sutimaan, lumi sulaa, kaivaa syvemmälle.....
Siis jos rengas pääsee sutasemaan tyhjää, saa kuopan, ja lumesta sulatettua vettä, niin varmasti pyörii tyhjää, kun aletaan ihmettelemään, mitä tapahtui!
-> siis kitkalukolla pitää ajaa siten, että joko molemmat takaset sutii, tai sitten ei kumpikaan

Ja nuo Bittihirmut, siis sähköiset luistonrajoittimet; on juttu sinäänsä....
Tuohon taannoin mainittuun vito 4x4:ään on melkein tehty kaikki korjaukset, saa uudet nastarenkaat huomenna, öö, siis tänään; ehdottelen....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.01.2013, 01:17
Matti- Matti- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.07.11
Sijainti: Lappi, Suomi
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jos autossa on kitkalukko takana, niin se tarkoittaa sitä, että tuon huonommin pitävän renkaan täytyy pystyä kuskaamaan määrätty prosentti voimasta kenttään, ja jos se ei onnistu, niin alkaa sutimaan, lumi sulaa, kaivaa syvemmälle.....
Siis jos rengas pääsee sutasemaan tyhjää, saa kuopan, ja lumesta sulatettua vettä, niin varmasti pyörii tyhjää, kun aletaan ihmettelemään, mitä tapahtui!
-> siis kitkalukolla pitää ajaa siten, että joko molemmat takaset sutii, tai sitten ei kumpikaan

Ja nuo Bittihirmut, siis sähköiset luistonrajoittimet; on juttu sinäänsä....
Tuohon taannoin mainittuun vito 4x4:ään on melkein tehty kaikki korjaukset, saa uudet nastarenkaat huomenna, öö, siis tänään; ehdottelen....
Sekin on vähän semmoinen juttu, että noita sähköisiäkin systeemejä on hyviä ja huonoja, mersulla ne ei nähtävästi ole kovin kaksisia. Tai no ainakin keskellä pitäisi olla jotakin mekaanistakin rajoitusta.

Hyvin toteutettuna traction control systeemi on kyllä erittäin hyvä systeemi autonvalmistajalta autoon lisätä, periaattessa mitään lisää se ei maksa ja jos vaihtoehto on se että olisi avoimet perät.

Hyviä toteutuksia tosin harmillisesti löytyy vain maasturipuolelta, land roverilta, toyotalta ja mitsulta, jeepiltä... Oikein tehtynä, paljon parempi kuin pelkkä kitkalukko yhdessä päässä. Oikean lukon voittanutta ei tietysti ole, sehän on selvää.

Viimeksi muokannut Matti- : 21.01.2013 01:21
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.01.2013, 01:26
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Matti- Näytä viesti
Sekin on vähän semmoinen juttu, että noita sähköisiäkin systeemejä on hyviä ja huonoja, mersulla ne ei nähtävästi ole kovin kaksisia. Tai no ainakin keskellä pitäisi olla jotakin mekaanistakin rajoitusta.

Hyvin toteutettuna traction control systeemi on kyllä erittäin hyvä systeemi autonvalmistajalta autoon lisätä, periaattessa mitään lisää se ei maksa ja jos vaihtoehto on se että olisi avoimet perät, niin eihän se ole kuin plussaa.

Hyviä toteutuksia tosin harmillisesti löytyy vain maasturipuolelta, land roverilta, toyotalta ja mitsulta, jeepiltä... Oikein tehtynä, paljon parempi kuin pelkkä kitkalukko yhdessä päässä. Oikean lukon voittanutta ei tietysti ole, sehän on selvää.
Itselläni oli GEN 3 pajero eikä sitä sutimis systeemiä voi kehua!
Kerran ois ollut pitoja yhdellä renkaalla takana, muttei vetoja sille löytynyt...pikkuisen yritti nykiä ja sitten kuumu se jarrusydeemi ja alkoi kova piip piip piip... ja systeemi meni pois päältä.
Tuollaiset systeemit ovat liikkeelle lähtöavustimia auratulla tiellä!
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.01.2013, 02:28
Matti- Matti- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.07.11
Sijainti: Lappi, Suomi
Viestit: 26
Red face

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Itselläni oli GEN 3 pajero eikä sitä sutimis systeemiä voi kehua!
Kerran ois ollut pitoja yhdellä renkaalla takana, muttei vetoja sille löytynyt...pikkuisen yritti nykiä ja sitten kuumu se jarrusydeemi ja alkoi kova piip piip piip... ja systeemi meni pois päältä.
Tuollaiset systeemit ovat liikkeelle lähtöavustimia auratulla tiellä!
Joo, totta se on ettei se yksin autuaaksi tee. Se ABS pumpun tuotto siinä ei riitä, siksi se voi sammua vähäksi aikaa jäähtymään.

Nuo systeemit ovat kyllä kehittyneet paljon ensimmäisistä. Taisi olla pajeroissa gen 3 facelift malli vasta ensimmäinen mihin ne tuli. Gen 4 pajeroissa noiden elektronisten systeemien apuna, takana on lisäksi torsen, ja lukko jonka voi lukita kiinteäksi kytkimestä.

Tämä ARB:n mainosvideo aika hyvin demonstroi eroja:
http://youtu.be/YNFacsKnswM

Vihreässä Land Cruiserissa LSD takana, avoin etuperä. Hopeassa luistonesto eli traction control jarruilla toteutettuna, valkoisessa arb:n lukot.

Sitten vielä "elektronisista systeemeistä". Eihän sähköisesti ohjattu systeemi etenemiskyky perspektiivistä välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos ajatellaan vaikkapa aktiivitasauspyörästöä, se pystyy välittämään jatkuvan vedon mille tahansa pyörälle 100%, siellä on täysin mekaaninen systeemi mitä tietokone vain ohjaa. Mutta tottakai, maastoautossa turha koska ei ole niin tarkkaa paljonko vetoa pyörälle menee kunhan menee, mekaaniset lukot ovat halvemmat ja toimintavarmemmat.

Jeepin käyttämässä eLSD lukossa kuitenkin ilmeisesti on tälläistä, vähän aktiivitasauspyörästön tyylistä toiminnallisuutta, harmillisesti tämä systeemi jäi uudesta GC:stä pois. Ilmeisesti se on liian kallis tuottaa, vaikka täydet lukot ovatkin.

Hyvin toteutettu luistonesto on muuten hyvä, ristiriipunnassa ja vastaavissa, mutta esimerkiksi pitkässä ylämäessä, missä pito vaihtelee, ongelmaksi muodostuu juuri se, ettei veto ole jatkuvaa vaan systeemi reagoi aina pienellä viiveellä.

Viimeksi muokannut Matti- : 21.01.2013 02:39
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.01.2013, 00:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Saako epäillä? kyseenalaistaa?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Matti- Näytä viesti
Joo, totta se on ettei se yksin autuaaksi tee. Se ABS pumpun tuotto siinä ei riitä, siksi se voi sammua vähäksi aikaa jäähtymään.

Minun KOMMENTIT ISOILLA KIRJAIMILLA

SIIS TUOSSA ABS:N PUMPUSSA ON ENEMMÄN VOIMAA KUIN SINUN JALASSA, SIIS JOS PUHUTAAN ESIM. MINUUTISTA!

JA TUO ABS-PUMPPU VOISI VETÄÄ KAIKKI RENKAAT KUIVALLA ASFALTILLA LUKKOON MUUTAMASSA SEKUNNISSA.

-> SIIS TUO "TALVIKELILLÄ JÄÄTYNEESTÄ RISTEYKSESTÄ" VAATII VAIN PIKKASEN JARRUA, SIIS SILLOIN KUN ISTUTAAN YKKÖSET NISKASSA?

-> SIIS TUON ABS:N OHJAAMA "LUKKOPATTERI" ON JUODUTTU RAJOITTAMAAN "TURVALLISEKSI JARRUILLE, VOIMANSIIRROLLE..."


Sitten vielä "elektronisista systeemeistä". Eihän sähköisesti ohjattu systeemi etenemiskyky perspektiivistä välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos ajatellaan vaikkapa aktiivitasauspyörästöä, se pystyy välittämään jatkuvan vedon mille tahansa pyörälle 100%, siellä on täysin mekaaninen systeemi mitä tietokone vain ohjaa. Mutta tottakai, maastoautossa turha koska ei ole niin tarkkaa paljonko vetoa pyörälle menee kunhan menee, mekaaniset lukot ovat halvemmat ja toimintavarmemmat.

Jeepin käyttämässä eLSD lukossa kuitenkin ilmeisesti on tälläistä, vähän aktiivitasauspyörästön tyylistä toiminnallisuutta, harmillisesti tämä systeemi jäi uudesta GC:stä pois. Ilmeisesti se on liian kallis tuottaa, vaikka täydet lukot ovatkin.

Hyvin toteutettu luistonesto on muuten hyvä, ristiriipunnassa ja vastaavissa, mutta esimerkiksi pitkässä ylämäessä, missä pito vaihtelee, ongelmaksi muodostuu juuri se, ettei veto ole jatkuvaa vaan systeemi reagoi aina pienellä viiveellä.
JA JOS OLET RISTIRIIPUNNASSA, NIIN SILLOIN PITÄISI SAADA JARRUTETTUA ILMASSA PYÖRIVIÄ....

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 22.01.2013 01:01 Perustelu: SIIS MINUN KOMMENTIT ISOILLA KIRJAIMILLA
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.01.2013, 01:08
Matti- Matti- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.07.11
Sijainti: Lappi, Suomi
Viestit: 26
Red face

Tottakai saa kyseenalaistaa...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
JA JOS OLET RISTIRIIPUNNASSA, NIIN SILLOIN PITÄISI SAADA JARRUTETTUA ILMASSA PYÖRIVIÄ....
Joo puhut täysin asiaa, mulla virheellinen tieto tuossa. Järjellä ajateltuna, eihän se niin mopo voi olla, että kesken loppuisi tuollaisessa tilanteessa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.01.2013, 17:18
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Nuo jarruihin perustuvat luistonestot on sikäli perseestä että jos vaikka kurmuutat kärri perässä normitalvikunnossapidettyä tietä eli laite ruopii hieman koko ajan niin loppu tuloksena on jarru remontti...

Samoin kuin joku mäkilähtö missä tarvitaan kaikki pito, niin homma hävitään jo siinä että silloin kun pitäisi mennä, systeemi rupeaa jarruttamaan... Ei pelitä.

Ovatten kyllä kiistatta loistavia ominaisuuksia perheautossa mutta ei maasturissa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Domingo 4wd Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 01.09.2012 19:15
M:Hiace 4wd silver O/M/V Ajoneuvot 0 29.12.2006 13:37
Toyota FullTime 4wd toyovoima Chit-Chat 16 02.11.2006 00:05
O: Hilux 4WD r2ree O/M/V Ajoneuvot 3 16.07.2006 16:54
4wd linkkejä MakeH Linkit 3 15.01.2006 22:05


Sivu luotu: 00:48 (GMT +2).