![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ensimmäinen X2 = tasauspyörästö vaihdellaatikossa joka tuplaa nopeuden koska partneri ei pyöri, toisen X2 tekee akselin tasauspyörästö koska toinen voiman-ulostin pyörii ja toinen on jumissa.
Yhteensä = X4 nopeus yhdelle pyörälle. Tämä siis tilanteessa jossa 3 pyörää ei pyöri ja yksi pyörii ![]()
__________________
KEHRUU-RACING Viimeksi muokannut Punanenä : 20.12.2012 21:13 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tarkemmin miettien ei ole mahdollista nopeuden tuplaaminen samankokoisilla rattailla
![]() ![]() ![]()
__________________
KEHRUU-RACING |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Avoin tasauspyörästö tuplaa nopeuden helpostikkin, koska kuski polkee kaasupedaalia syvemmälle kun ei kottero kulje ilman lukkoja!
![]()
__________________
Jeep ISORY |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jatkuvanelivetohiacessa voi päästä jumista vähän paremmin pois kun vetää käkkärin pohjaan. tällöin tuurilla ruopii 3 rengasta. Jokusen kerran itsellä onnistunut.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sulla kun kardaani pyörii nopeutta X, niin molemmat renkaat pyörii samansuuntaisesti välityksen verran hiljempaa, ok?
No, sitten pistetään toinen rengas jumekseen, niin se carrieri pyörii edelleen samaa vauhtia, kuin aikasemmin. Mutta siellä spiderit rupee kans pyörittämään sitten sitä pyörivää poskiratasta. kun carrieri pyörähtää puoli kierrosta, on spideri kulkenu myös puoli kierrosta paikallaan olevan poskirattaan kehää, ja pyörittäny toisen puoli kierrosta toista poskiratasta. eli toinen vetari on pyörähtäny kierroksen. Ja sit kun rupeet laskemaan, niin keskellä oleva tasasupyörästö kertoo toisen kardaanin nopeuden kahdella, ja perässä oleva tasauspyörästö toiset tuplat. Eli jos tietyllä vaihteella ja kierroksilla auto kulkisi 20km/h, on siinä yhdessä sutivassa renkaassa 80km/h kehänopeus samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ? Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu ![]() ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jeep ISORY |
#10
|
||||
|
||||
![]()
__________________
KEHRUU-RACING |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ääni tälle, näin mun mielestä perä käyttäytyy.
__________________
Juuri tästä kyseisestä asiasta mitään tiedä.. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Input on PL, lukitaan (pyörä pysähtyy) joko KH tai AU. u=1 (KH ja AU samankokoiset poskirattaat) Välityssuhde kaavan mukaan i=0,5 Eli pyörintänopeus tuplaantuu.
__________________
Harbor Cruisers |
#16
|
|||
|
|||
![]() Fysiikka on ihmeellistä!Lainaus:
![]() Ja sitten sama keskitasauspyörästöllisellä 4x4wd:llä (siis esim range tai hdj-80 jne) Jos keskilukko auki, ja pelkästään yksi rengas pyörii sutia paikallaan, niin siinä vauhtia 4 kertaisesti! voit pahimmassa tapauksessa räjäyttää renkaan keskipakoisvoimalla, esim. ristiriipuntatilanteessa, joku 600-800 km/h tunnissa voi olla liikaa maastorenkaalle ![]() ![]() ![]() Toki voi tulla romua muualtakin... |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep ISORY |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Kuten jo aiemmin kirjoitettiin, niin tasuspuörästö vain jakaa momentin molemmille pyörille: ja jos toinen osallistuu sutimalla, niin toinen sitten on jumissa
![]() ja jakolaatikossa sama homma, siis jos ei mehumaija, tai planeeta, tai vastaava hammaspyörästö... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Domingo 4wd | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 01.09.2012 19:15 |
M:Hiace 4wd | silver | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 29.12.2006 13:37 |
Toyota FullTime 4wd | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 02.11.2006 00:05 |
O: Hilux 4WD | r2ree | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 16.07.2006 16:54 |
4wd linkkejä | MakeH | Linkit | 3 | 15.01.2006 22:05 |