Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.12.2012, 20:03
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??

Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan.
Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.12.2012, 20:11
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.
Olisikohan auton omistaja tyytyväväinen jos auto olisi 100% Fulltime 4WD?
Ne prkl fysiikan lait pilaa aina kaiken
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.12.2012, 20:47
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.
Siis mikä ihmeen 4x nopeus
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.12.2012, 21:01
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Siis mikä ihmeen 4x nopeus
Ensimmäinen X2 = tasauspyörästö vaihdellaatikossa joka tuplaa nopeuden koska partneri ei pyöri, toisen X2 tekee akselin tasauspyörästö koska toinen voiman-ulostin pyörii ja toinen on jumissa.
Yhteensä = X4 nopeus yhdelle pyörälle.
Tämä siis tilanteessa jossa 3 pyörää ei pyöri ja yksi pyörii
__________________
KEHRUU-RACING

Viimeksi muokannut Punanenä : 20.12.2012 21:13
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.12.2012, 21:14
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.12.2012, 21:17
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
Tarkemmin miettien ei ole mahdollista nopeuden tuplaaminen samankokoisilla rattailla Meneekö oluen piikkiin?
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.12.2012, 21:34
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
Avoin tasauspyörästö tuplaa nopeuden helpostikkin, koska kuski polkee kaasupedaalia syvemmälle kun ei kottero kulje ilman lukkoja!
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.12.2012, 22:13
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Jatkuvanelivetohiacessa voi päästä jumista vähän paremmin pois kun vetää käkkärin pohjaan. tällöin tuurilla ruopii 3 rengasta. Jokusen kerran itsellä onnistunut.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.12.2012, 22:07
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
Sulla kun kardaani pyörii nopeutta X, niin molemmat renkaat pyörii samansuuntaisesti välityksen verran hiljempaa, ok?
No, sitten pistetään toinen rengas jumekseen, niin se carrieri pyörii edelleen samaa vauhtia, kuin aikasemmin. Mutta siellä spiderit rupee kans pyörittämään sitten sitä pyörivää poskiratasta. kun carrieri pyörähtää puoli kierrosta, on spideri kulkenu myös puoli kierrosta paikallaan olevan poskirattaan kehää, ja pyörittäny toisen puoli kierrosta toista poskiratasta. eli toinen vetari on pyörähtäny kierroksen.

Ja sit kun rupeet laskemaan, niin keskellä oleva tasasupyörästö kertoo toisen kardaanin nopeuden kahdella, ja perässä oleva tasauspyörästö toiset tuplat.

Eli jos tietyllä vaihteella ja kierroksilla auto kulkisi 20km/h, on siinä yhdessä sutivassa renkaassa 80km/h kehänopeus samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.12.2012, 11:43
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Sulla kun kardaani pyörii nopeutta X, niin molemmat renkaat pyörii samansuuntaisesti välityksen verran hiljempaa, ok?
No, sitten pistetään toinen rengas jumekseen, niin se carrieri pyörii edelleen samaa vauhtia, kuin aikasemmin. Mutta siellä spiderit rupee kans pyörittämään sitten sitä pyörivää poskiratasta. kun carrieri pyörähtää puoli kierrosta, on spideri kulkenu myös puoli kierrosta paikallaan olevan poskirattaan kehää, ja pyörittäny toisen puoli kierrosta toista poskiratasta. eli toinen vetari on pyörähtäny kierroksen.

Ja sit kun rupeet laskemaan, niin keskellä oleva tasasupyörästö kertoo toisen kardaanin nopeuden kahdella, ja perässä oleva tasauspyörästö toiset tuplat.

Eli jos tietyllä vaihteella ja kierroksilla auto kulkisi 20km/h, on siinä yhdessä sutivassa renkaassa 80km/h kehänopeus samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla.
Siis häh

Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.12.2012, 12:01
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Siis häh

Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.
http://www.youtube.com/watch?v=maKTpFXjro4
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.12.2012, 20:49
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Siis häh

Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.
Niin mie kyllä vähä väittäsin. Mutta ei miun jutut ennenkään oo aina olleet 100% oikeessa...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.12.2012, 21:43
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Siis häh

Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.
Juuri näin tapahtuu, mee vaikka kokeilemaan.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.12.2012, 11:04
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yksinke...laneettavaihde
Input on PL, lukitaan (pyörä pysähtyy) joko KH tai AU.
u=1 (KH ja AU samankokoiset poskirattaat)
Välityssuhde kaavan mukaan i=0,5
Eli pyörintänopeus tuplaantuu.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.12.2012, 11:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Fysiikka on ihmeellistä!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Siis häh
Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.
Ja sitten varoituksen sana, kun kokeilet tuota, niin älä kokeile kovin suurella nopeudella! Entisen luokkakaverin Askonasta meinasi nasta tulla pyöräkotelosta läpi, kun mittari näytti reilu 150km/h

Ja sitten sama keskitasauspyörästöllisellä 4x4wd:llä (siis esim range tai hdj-80 jne)
Jos keskilukko auki, ja pelkästään yksi rengas pyörii sutia paikallaan, niin siinä vauhtia 4 kertaisesti! voit pahimmassa tapauksessa räjäyttää renkaan keskipakoisvoimalla, esim. ristiriipuntatilanteessa, joku 600-800 km/h tunnissa voi olla liikaa maastorenkaalle ja sitten nuo kuminpalat poistuu paikalta, riippumatta siitä onko siinä pyöräkotelä haitolla vai ei.....
Toki voi tulla romua muualtakin...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 21.12.2012, 00:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
Kuten jo aiemmin kirjoitettiin, niin tasuspuörästö vain jakaa momentin molemmille pyörille: ja jos toinen osallistuu sutimalla, niin toinen sitten on jumissa ja jos kardaanissa on nopeus x, ja toinen seisoo, niin toinen on tuplanopeudella.... yksinkertaistettuna.
ja jakolaatikossa sama homma, siis jos ei mehumaija, tai planeeta, tai vastaava hammaspyörästö...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 21.12.2012, 01:14
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.
Ei oo ei, eikä edes minkäänlaista keskitasauspyörästöä eli etukartaani ei voi pyöriä nopeempaa ku takanen. Mutta tyytyväinen saa olla jos se etuakselisto jaksaa tyhjääkin lyödä, niin monta poltetulla viskolla olevaa Hiacee nähny että ei juuri takapotkusta poikkee, tasamaallakin jumissa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.12.2012, 13:11
tapsa86 tapsa86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: orimattila, Finland.
Viestit: 213
Perusasetus

hiace 4wd


oma 230tkm ajettu lyhyt neliveto hiace on pelannut ainakin ihan hyvin , alla hankuukit 195/75/16
tänäänkin meni viel umpihankeen puskuri työns lunta jo lasille. kytkin on aika kovilla pahemmassa paikassa välitykset on vähän pitkät.
pehmeessä uppoo maan sisään aikahelposti ja kun on tarpeeksi lunta jää sit mahasta kiinni.
eipä se mikään oikea maasturi olekkaan. käyttö on lähinnä huonokuntoisilla mettäteillä rypemistä ja talvisin peurojan ruokinta hommia. Ei mitään moitittavaa mulla, On käynyt mielessä et käviskö hiluxin vaihdelaatikko tohon kuinka helposti, parantais aikapaljon autoa mun käytössä.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.12.2012, 14:18
alticity:n Avatar
alticity alticity ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.09.08
Sijainti: suomussalmi
Viestit: 120
Perusasetus

Traktoriin toisen takapyörän alle suksi niin johan pikkuvalmetti kiitää hurjaa kyytiä ja puu liikkuu. Näin ovat 60-luvulla kuulemma puuhastelleet. Siis maantiesiirtoja kun on tehty. Maastossa ei varmaan kovin käytännöllinen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Domingo 4wd Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 01.09.2012 19:15
M:Hiace 4wd silver O/M/V Ajoneuvot 0 29.12.2006 13:37
Toyota FullTime 4wd toyovoima Chit-Chat 16 02.11.2006 00:05
O: Hilux 4WD r2ree O/M/V Ajoneuvot 3 16.07.2006 16:54
4wd linkkejä MakeH Linkit 3 15.01.2006 22:05


Sivu luotu: 17:02 (GMT +2).