Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   4wd Fulltime (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105100)

nissand22 19.12.2012 00:38

4wd Fulltime
 
Kuinkas näissä tapahtuu tämä neliveto systeemi? tänään ajelin tälläisellä hiacella ja huomasin liukkaassa risteyksessä et vasen taka ja oikea etu löi tyhjää?!?!? auton vuosmalli on 2003 ja 100 heppanen 2.5td

Onko tää Fulltime ihan fuck off time viritys? :D

vartiainen 19.12.2012 00:47

Etupää vetää ja takapää vetää mutta kun lukkkoja ei ole niin helpommin pidon menettävä pyörä sutii.

nissand22 19.12.2012 01:46

onkos siinä välissä jonkinlainen kitkakytkin?
tarviiko tehä huoltoo? tai jotain muuta et pystyy parantamaan "neliveto-ominaisuuksia?"

BJ-40/76 19.12.2012 01:48

Siis jos toinen etunen ja toinen takanen veti sutia, niin jo suht`hyvin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 950010)
Kuinkas näissä tapahtuu tämä neliveto systeemi? tänään ajelin tälläisellä hiacella ja huomasin liukkaassa risteyksessä et vasen taka ja oikea etu löi tyhjää?!?!? auton vuosmalli on 2003 ja 100 heppanen 2.5td

Onko tää Fulltime ihan fuck off time viritys? :D

Siis täsmätietoa ei ole, mutta muistaakseni takana on kitkalukko, ja se on aika ranttu öljylle.
ja jos sekä edessä että takan vetää tyhjää, niin tuo neliveto toimii, jopa voisi sanoa hyvin.

Toki tuohan ei ole Offiauto, siis "oikeat" tasauspyörästön lukot puuttuu, mutta pakettiraketissa jo tuo että sekä edessä että takana pyörii tyhjää, on enemmän kuin keskiverto suoritus.
Ja monessa "oikeassa" maasturissa ei ole edes noin paljon "lukkoja", siis jos sekä etu- että taka-akseli veti samaa tahtia:o (siis jos siinä on LSD, siis kitkalukko takana)

Kaverilla uudempi MB Vito 4x4, ja yritin ehdottaa että peitetään jesarilla tuo 4x4.....

Tänään merkkihuollossa "selvisi" syy, miksi lumessa ei etuset suostu pyörimään tyhjää; huonot renkaat (eikö sähköisten lukkojen pitäisi päästä helpommalla, tähän asti yhdestä toisesta merkistä, on kerrottu että lukitusvoimaa rajoitetaan, että ei tulisi vaurioita, siis vitossa 66% menee taakse ja 33% eteen ja jarrut sitten YRITTÄÄ hoitaa lukkojen virkaa:rolleyes:) ja se että pari kuukautta sitten merkkiliikkeestä ostetussa autossa on toisen eturenkaan jarru niin jumissa, että jarrulevyt, -palat ja satulan liukutapit pitää uusia, ja asiakkaan maksettava! toki kilometrejä on tullut reiluhkosti, mutta juuri siksi 15v vanhempi HDJ-80 lähti...
Jos toinen eturangas jarrujen puolesta niin jumissa, että kun se seisoo 10 asteen pakkasessa pari tuntia, ja 20 metrin siirron jälkeen "invaliidi":
Siis pari senttiä polettua lunta, minun HDJ ja tuo vito köydellä kiinni vetokoukuista, (hdj:ssä hidas 4wd, automaatti parkilla, lukot kiinni ja muutaman vuoden ikäiset nokian hakkapeliitta LT 31-10,5-15 tehdas (terveys)nastoilla)
Vitossa molemmat takaset pyöri muutaman sekunnin kerrallaan, mutta eturenkaat ei ottanut sutia ollenkaan (siis Vehon mukaan toisessa eturenkaassa jarrut jumissa, toisessa ei, olisi siis edes sen luullut osallistuvan sutimiseen:eek:)
Ja kun vito sai kaivettua takaset asfalttiin, ja etuset napotti kuin vartiosotilaat liikkumatta, niin tuli HDJ:n vuoro: oli muuten sika lujassa tuo vito jarrut sutissa, kun takaset kaivoi poterot asfalttiin asti, no jäätä taisi jäädä väliin:o mutta ensimmäinen vaaksa teetti töitä varmaan 3 sekunttia, ja seuraava metri tuli kuin huomaamatta:cool:

Kaveri tilasi uudet renkaat, pitääpä yrittää houkutella videokameran eteen jonnekin lumeen, noilla vanhoilla renkailla....:cool:

Tuota Vehon lappua en ole vielä nähnyt, mutta sopisi politiikkaan.....

Nerd-O 19.12.2012 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 950018)
onkos siinä välissä jonkinlainen kitkakytkin?
tarviiko tehä huoltoo? tai jotain muuta et pystyy parantamaan "neliveto-ominaisuuksia?"

Viime talvena ajelin ihan uudella 4wd hiacella. Mainoksen mukaan perässä piti olla joku kitkalukko, mutta koskaan en sitä löytänyt missään tilanteessa. Ehkä siellä on kitka, mutta se lukko jäänyt vaan pois? Toisella tutulla on taas vm.2004 lyhyt 4wd hiace. Sillä kävi viime talvena pariin otteeseen niin että se neliveto katosi siitä autosta. Rouskutti vaan toisella takarenkaalla. Perässä sillä oli traileri missä oli kaivuri. Oli kuulemma vähän nihkeää etenemistä auraamattomalla mökkitiellä. Eteni ensin ihan ok, mutta yllättäen alkoi tökkiä pahasti ja syyksi sitten selvisi tuo yksi veto. Huolto ei löytänyt 4-vedosta mitään vikaa. Muistelisin että sekin perustui jotenkin siihen että se jakolaatikko ylikuumeni tms. ja sen myötä autosta tuli vain takaveto. Näin se huolto taisi asiaa perustella. En tie yhtään käyttääkö toitsu samaa systeemiä kuin honda cr-v:ssä? Sillä kun ei voi lumihangessa ajaa kuin hetken, neliveto kuumenee ja kytkeytyy pois päältä.

Se vaihtoi sinne myös uudet peräöljyt jos se kitka ja lukko löytyisi sillä. Sitä en tiedä auttoiko peräöljyn vaihto. Pitää kysellä joku kerta siltä.

veijon-esso 19.12.2012 12:27

Mulla oli 98 nelivetohiaste ja kyllä siinä vetii hankisudittelussa kolme rengasta, eli molemmat taka ja toinen etu. Eli takana oli toimiva kitka ja etu ja takapään välillä oli aina yhteys, ei kadonnu etuveto minnekkään. Mut ei sil ollu ajettukaan kuin 560tkm ni ei ollu viel kulunu. Kova laite kaiken kaikkiaan, mut aikansa kutakin.

Yksvedolla ei ois veneraileri noussu tuolta: http://youtu.be/D4qrxI4RzC0
Meikä ajaa, potteri neuvoo ja veneenomistaja haluaa mennä työntämään! :-)

nissand22 19.12.2012 17:42

pitää öljyt vaihtaa sinne ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta (eipä kai) sillä on ajettu 250 000km.

Lumihangesta piti vetää peräkärry ja silloinkaan ei pyöriny ku toinen taka ja toinen etunen, olihan se vähän nihkeetä liikkumista!
Korostuuko näissä neliveto vehkeissä enenmmän se renkaitten laatu? (taitaa vaikuttaa) tällä hetkellä surkeassa kunnossa olevat pinnoitetut kitkat...

Rölli 19.12.2012 20:25

Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??

Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan.

JJ90 19.12.2012 22:38

Kyl 06 vuotisessa hiasteessa kitka pelaa vähän liiankin äkäseen uusilla öljyillä. Vittu että menee lintassa. :D

KoniJeep 20.12.2012 00:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 950331)
Vittu että menee lintassa. :D

Pitäskö laittaa lisää lateja jousiin, jos lintassa menee??? Vai onko taka jouset kuoleutuneet???

Vai tarkoititko että menee sladissa?:confused:
Sorry OT...

BJ-40/76 20.12.2012 01:26

Siis puurot ja vellit sekaisin? maasturiharrastajillakin?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 950200)
pitää öljyt vaihtaa sinne ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta (eipä kai) sillä on ajettu 250 000km.

Lumihangesta piti vetää peräkärry ja silloinkaan ei pyöriny ku toinen taka ja toinen etunen, olihan se vähän nihkeetä liikkumista!
Korostuuko näissä neliveto vehkeissä enenmmän se renkaitten laatu? (taitaa vaikuttaa) tällä hetkellä surkeassa kunnossa olevat pinnoitetut kitkat...

Siis jos autossa on kitkalukko takana, niin se tarkoittaa sitä, että tuon huonommin pitävän renkaan täytyy pystyä kuskaamaan määrätty prosentti voimasta kenttään, ja jos se ei onnistu, niin alkaa sutimaan, lumi sulaa, kaivaa syvemmälle.....
Siis jos rengas pääsee sutasemaan tyhjää, saa kuopan, ja lumesta sulatettua vettä, niin varmasti pyörii tyhjää, kun aletaan ihmettelemään, mitä tapahtui!
-> siis kitkalukolla pitää ajaa siten, että joko molemmat takaset sutii, tai sitten ei kumpikaan:)

Ja nuo Bittihirmut, siis sähköiset luistonrajoittimet; on juttu sinäänsä....
Tuohon taannoin mainittuun vito 4x4:ään on melkein tehty kaikki korjaukset, saa uudet nastarenkaat huomenna, öö, siis tänään; ehdottelen....

offroadjouni 20.12.2012 08:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 950265)
Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??

Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan.

Juu, googletapa kuinka tasauspyörästö toimii niin selviää miksi vain kaksi rengasta sutii - ei siinä mitään vikaa kuulosta olevan. Mitsubishin sponsoroima http://www.totuusnelivedosta.com/ss_pages.php?sivu=14 kertoo aiheesta kohtuullisen hyvin.

Viipo 20.12.2012 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 950265)
Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??

Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan.

Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Punanenä 20.12.2012 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950552)
Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Olisikohan auton omistaja tyytyväväinen jos auto olisi 100% Fulltime 4WD:D?
Ne prkl fysiikan lait pilaa aina kaiken:mad:

Heguli 20.12.2012 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950552)
jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Siis mikä ihmeen 4x nopeus :confused::confused:

Punanenä 20.12.2012 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 950567)
Siis mikä ihmeen 4x nopeus :confused::confused:

Ensimmäinen X2 = tasauspyörästö vaihdellaatikossa joka tuplaa nopeuden koska partneri ei pyöri, toisen X2 tekee akselin tasauspyörästö koska toinen voiman-ulostin pyörii ja toinen on jumissa.
Yhteensä = X4 nopeus yhdelle pyörälle.
Tämä siis tilanteessa jossa 3 pyörää ei pyöri ja yksi pyörii:o

sisua45 20.12.2012 21:14

Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Punanenä 20.12.2012 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Tarkemmin miettien ei ole mahdollista nopeuden tuplaaminen samankokoisilla rattailla:o:o Meneekö oluen piikkiin:D?

KoniJeep 20.12.2012 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Avoin tasauspyörästö tuplaa nopeuden helpostikkin, koska kuski polkee kaasupedaalia syvemmälle kun ei kottero kulje ilman lukkoja! :D

Viipo 20.12.2012 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Sulla kun kardaani pyörii nopeutta X, niin molemmat renkaat pyörii samansuuntaisesti välityksen verran hiljempaa, ok?
No, sitten pistetään toinen rengas jumekseen, niin se carrieri pyörii edelleen samaa vauhtia, kuin aikasemmin. Mutta siellä spiderit rupee kans pyörittämään sitten sitä pyörivää poskiratasta. kun carrieri pyörähtää puoli kierrosta, on spideri kulkenu myös puoli kierrosta paikallaan olevan poskirattaan kehää, ja pyörittäny toisen puoli kierrosta toista poskiratasta. eli toinen vetari on pyörähtäny kierroksen.

Ja sit kun rupeet laskemaan, niin keskellä oleva tasasupyörästö kertoo toisen kardaanin nopeuden kahdella, ja perässä oleva tasauspyörästö toiset tuplat.

Eli jos tietyllä vaihteella ja kierroksilla auto kulkisi 20km/h, on siinä yhdessä sutivassa renkaassa 80km/h kehänopeus samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla.

Stade 20.12.2012 22:13

Jatkuvanelivetohiacessa voi päästä jumista vähän paremmin pois kun vetää käkkärin pohjaan. tällöin tuurilla ruopii 3 rengasta. Jokusen kerran itsellä onnistunut.

JJ90 20.12.2012 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 950363)

Vai tarkoititko että menee sladissa?:confused:
Sorry OT...


http://urbaanisanakirja.com/word/lintassa/

http://distilleryimage4.s3.amazonaws...0a1f9ab2_6.jpg

KoniJeep 21.12.2012 00:33

PYH! Nyky etuvetolökäpöksynuorison hömpötys keksintöjä!
"vittu että menee lintassa" tarkoittaa etuvetoa, joka yrittää sutia perse alhaalla käsijarru päällä.
Kyllä LINTTA tarkoittaa linttaa ja SLADI sladia!:cool: http://www.youtube.com/watch?v=EmwsCVeXVrU VS http://www.youtube.com/watch?v=xD9rmzLQ9SY

BJ-40/76 21.12.2012 00:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Kuten jo aiemmin kirjoitettiin, niin tasuspuörästö vain jakaa momentin molemmille pyörille: ja jos toinen osallistuu sutimalla, niin toinen sitten on jumissa:mad: ja jos kardaanissa on nopeus x, ja toinen seisoo, niin toinen on tuplanopeudella.... yksinkertaistettuna.
ja jakolaatikossa sama homma, siis jos ei mehumaija, tai planeeta, tai vastaava hammaspyörästö...

-MaTTi- 21.12.2012 01:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950552)
Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Ei oo ei, eikä edes minkäänlaista keskitasauspyörästöä eli etukartaani ei voi pyöriä nopeempaa ku takanen. Mutta tyytyväinen saa olla jos se etuakselisto jaksaa tyhjääkin lyödä, niin monta poltetulla viskolla olevaa Hiacee nähny että ei juuri takapotkusta poikkee, tasamaallakin jumissa.


Sivu luotu: 12:01 (GMT +2).