Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2013, 11:10
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).

Tästä syystähän vettä käyttävät jäähdytysjärjestelmät on paineistettuja.

Ja faq kertoo myös sen että vesi aineen seassa ei ole vaarallista mutta huonontaa luonnollisesti toimvuutta.

__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2013, 12:47
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Ihan kokemusperäisesti, jäähdytysjärjestelmä joka on ns. vapaastihengittävä, niin haihduttaa vesipohjaista nestettä melko tehokkaasti. Työkoneessa meni reilu 10l viidenkymmenen tunnin aikana kun korkin tiiviste oli rikki.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.01.2013, 13:53
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).

Tästä syystähän vettä käyttävät jäähdytysjärjestelmät on paineistettuja.

Ja faq kertoo myös sen että vesi aineen seassa ei ole vaarallista mutta huonontaa luonnollisesti toimvuutta.
Vedellä on myös sellainen ominaisuus, että se kiehuu korkeammassa lämpötilassa kun painetta nostetaan. 1 bar paineessa 100 C, mutta jos paine on 2 bar, niin kiehuminen tapahtuu vasta n. 120 C lämpötilassa. Tässä on hyvä syy pitää painekorkki kunnossa
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2013, 18:01
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Kaverilla merimoottori jonka tyyppi-ominaisuutena on ylikuumeneminen. Samasta perusmoottorista otettu 46-88hv tehoa. Kuumenee armotta jos ajaa täysillä kierroksilla vähänkin pitempää. Kesällä kun merivesi on lämmintä ja paskaa tarttunut pohjaan niin alkaa kuumenemaan jo ihan matka nopeuksilla. Joutuu ajamaan defrosteri päällä

Water-wetteriä (kun on niinkin halpaa) sille sanoin että kokeilee mutta on viellä kokeilematta.

Olisi kiva kuulla ihan oikeesti jos jollain ois tästä tai water-wetteristä ihan oikeeta kokemusta. Samoinhan tuota voisi ajatella niin päin että lämppärin kennohan pitäisi antaa lisää lämpöä. Oisko näistä aineista joku saannut apua lämpöä hyttiin? Mm. just noi vagit ja fiatin pakut yms...

-sami-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.01.2013, 11:12
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).
[IMG]www.evanscoolants.co.uk/images/powercool_nucleate.jpg[/IMG]

Ei mitään halpaa lientä, tässä yks esimerkki: http://www.merlinmotorsport.co.uk/p1...duct_info.html
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.01.2013, 11:55
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Suunnilleenkin samantyyppinen tuote ruotsista:

http://www.ec1.se/

Tällainen tuote ja sen käyttökokemukset kiinnostavat itsellänikin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.01.2013, 20:19
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Tommonen juttu osui silmiin:

http://landroverforums.com/forum/dis...-garage-55417/
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.06.2015, 18:54
HCK:n Avatar
HCK HCK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 295
Perusasetus

Empä oo mainostamassa mutta suomesta näyttäs löytyvän maahantuoja.

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopu...talog.php?c=84


Kaiken järjen mukaan voisi olla kiva aine offiin kun syyläri tukossa kuitenkin kaikki ajaa. Kestäs kotiin ajella vaikka sitten lämmöt tapissa.
__________________
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.06.2015, 20:20
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

saanu tästä kaikesta oikein tolkkua..


onko aineen kiehumispiste korkeampi ku klygoolivattenin?pitääkö se moottorin muuten vain koostumuksensa ansiost viileempänä?
Jos kiehumispiste on korkeampi,tarkoittaahan se sit että moottori käy moninkerroin kuumempana kiehumatta..mitkä tiivisteet kestää sit sellaisia lämpötiloja moottorissa,entä valurauta lohkojen eläminen alukansien tahdissa tai tai,siel on paljon asioita,jotka ei kestä ylikuumeneista lämpölaajenemisien vuoksi??ei se neste mahdollista moottorin toimintaa ylikuumana,jos ei sit moottoria ole tehty juuri tätä ainetta silmällä pitäen(ei taida olla,ainakaan vielä.)
jos pitää moottoria viileämpänä,millä ihmeellä nyky ajokeit saa talvella pidettyy enää edes vebastolla oikeassa lämmössä?
Kohta suurinta myrkkyä nyky cdi moottoreille härpäkkeineen, on etteivät saavuta suunniteltuja käyntilämpötiloja
On yks auto johon tää on todennäköisesti parasta herkkua...vanhan rankun 3,5 moottori..lohkot ja kannet alumiinii,kansitiivisteet peltii,kestää uskomattoman paljon kuumia olosuhteita,muutoinki käyvät aina lämpöasteikon ylävittees..
Mä näkisin tän sen pikkuviiksisen sliipatun,suorapunttisen pikkujobbarin varastoon sopivaksi hätä eliksiiriks vialliseen ajokkiin,näin yht äkkiä ajateltuna..saan mä vaihtaa mielipidettänikin,kunhan joku perustelee puoltavat seikat riittävän uskottavasti

E:
eihän kai kukaan ole niin naiivi et kuvittelee moottorien käyntilämpötilojen olevan säkällä erinäisin termostaatein rajoitettu sinne 82-92 asteen haarukkaan?
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..

Viimeksi muokannut G280E : 30.06.2015 04:57
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.06.2015, 07:23
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Perusasetus

Kyllä siellä selityksissä myönnetään, että lämmönjohtavuus on huonompi kuin vedellä. Eli moottori saattaa käydä kuumenpana kuin vedellä, jos jäähdytys ei riitä.
Etuna tässä se, että sen kiehumispiste on korkeampi. Moottorit kai kestää, vähän kuumemmat olot, kun mitä veden kanssa pystyy käyttäämään.
Ei vissiin tarvi painekorkkia, niin pääsee vanhat letkut ja kennot helpommalla.
Ja hyötysuhde moottorilla saadaan paremmaksi, jos se selviää vähemmällä jäähdytyksellä.

Viimeksi muokannut luppakorva : 30.06.2015 07:30
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytinneste +muut nesteet. Vuosimallit 1984-1996 0 04.10.2002 19:13


Sivu luotu: 04:01 (GMT +2).