Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.01.2013, 10:47
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
Aika huikeelta aineelta kuullostaa. Mikähän siinä polttoaineenkulutusta pudottaa.
Väittävät, että jäähdyttimen ropeli pyörii vähemmän koska jäähdytys on tehokkaampaa tolla aineella.

Jotenkin tulee taas mieleen vanha kunnon motoruppi

__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.01.2013, 11:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Väittävät, että jäähdyttimen ropeli pyörii vähemmän koska jäähdytys on tehokkaampaa tolla aineella.

Jotenkin tulee taas mieleen vanha kunnon motoruppi
Viskoflekti haukkaa ihan oikeasti aikalailla tehoa pyöriessään "täysillä" kun kone on kuuma ja jäähdytystarve suuri. Suomessa tällä ei ole kummempaa merkitystä yleensä, mutta tuolla lämpimämmissä maissa missä jäähdytystä todella tarvitaan niin yhdellä isolla tai parilla- kolmella pienellä oikein mitoitetulla sähköflektillä koneesta voi jo saada selvästi enemmän tehoa irti kun dynopenkissä mitataan, ja toisaalta flektit haukkaa muutenkin tehoa vain kun ovat päällä. Viskoflektit yleensä vie jopa muutaman prosentin konetehoista - käytännön kannalta pieni merkitys, mutta voi kai se jollekin olla hyvinkin tärkeää. Jos kone käy kylmempänä, niin viskoflektin täytyy pyöriä vähemmän koska jäähdytystarve on vähäisempi -> enemmän tehoa tarjolla liikkumiseen, vähemmän rasitusta koneelle ja täten pienentynyt polttoaineen kulutus.

Vähän sama kuin ehjän ja toimimattoman viskon välillä voi jonkin verran muodostua eroa kulutukseen jos kone käy liian kylmänä (= käy rikkaalla ja kuluttaa enemmän) kun visko on jumissa (= syö vielä lisää tehoa koneelta jatkuvasti -> kuluttaa enemmän). Kesällä tuskin onglemana on liian tehokas jäähdytys, varsinkin jos termostaatti on ehjä, mutta jumissa oleva visko on aikanmoinen tehosyöppö. Tuskin kuitenkaan vie silti 10% enemmän menovettä


En jaksa uskoa että tämä ko. liemi siis aiheuttaisi niin suurta eroa moottorin käyntilämpötilaan ja sitä kautta taloudellisuuteen ja/ tai viskoflektin puhalluksen määrään että 10% eroa saisi kulutuksessa edes optimiolosuhteissa dynopenkillä mitaten. Toisaalta ei varmasti ole ihan hyödytönkään aine jos on "kunnon tavaraa", onhan esim. Water Wetteriä käytetty virikoneissa vaikka kuinka ja pitkään alentamaan jäähdytysnesteeen lämpötilaa ja pitämään koneen lämmöt kurissa - ymmärtääkseni on myös ihan toimivaksi todettu aine. Vaan eipä sekään mitään dramaattista eroa tee kulutukseen tai teholukemiin, mutta niitä viimeisiä kaakkeja kun etsitään niin kaikki keinot käytetään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.01.2013, 11:43
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Ja toisaalta mitä kuumempana konetta voi ajaa niin sitä paremmin syyläri luovuttaa lämpöä. Eli raskaassa käytössä tommosen etu on siinä että kone ei kiehu vaikka kuinka kurmuutat. Eli olisi meitsin berttaan oikeata litkua jos ja kun tänä talvena autolla jäälle pääsee.

Tuossa kun nuo jäähommelit tuli alotettua mönkkärillä ja siinä oli hieman lämpöongelmia ennen kuin ymmärsin pestä syylärin, niin siinä vaiheessa kun lämpö valo syttyi palamaan, oli sylinteri ja kone reilusti yli sata asteinen.Eli kun siihen rippasi lunta niin se kiehui samatien. En tiiä paljonko tuolla hetkellä oli systeemissä painetta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.01.2013, 12:51
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

olishaa tuo hieno aine siinäkin mielessä ettei tarviis miettii et onko nesteet sohjoontuneet kun ulkolämpö laskee sinne -25 alle. viime talvenna viel-20 pakkasta ja ei haitannu, mutta seuraavanna aamuna oli -27 ja vedet ihaa sohjoa.
__________________
kötköttimet on kivoja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.01.2013, 21:52
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Tehosyöppö.


Kyllä hihnaflekti vie paljon puhtia,ykkös koppasessa Hummerissa sen viemä teho on ilmotettu ja oli muistakseen 10kW eli vitusti. No onhan se jumalaton ropeli mut onhan se suunniteltu johki aavikolle. Kemiasta juuri mitään ymmärrä mut minkähän nimistä ainetta tää ihme tökötti on.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.01.2013, 22:48
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.01.2013, 01:21
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.
Nosemmoitoisäästäisettä, sais viskata flektin hiiteen kun sitä ei enää tarvi... Mutta kenelle tulee moinen mieleen??? Kaikki muu on huuhaata. Jos mitään ei koneessa tai softassa muuteta niin alilämmöllä se kylmäkäyntipiiri ruikkii ainetta ja kulutus ei sillä ainakaan pienene ja taas jos kone käy kuumempana niin flekti huutaa koko ajan...Ja taaaaaas....

Ei muuta kuin foliota stetsoniin magneettia kypärään.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.01.2013, 09:20
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.01.2013, 13:28
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.
Nooo....oikeesti olisko se vaikka hinta ja tämänhetken saatavuus, joka autotehtaita jarruttaa (laskeppa huvikses paljonko se volokkarin tehdas käyttää jäähdytinnestettä vuodessa!) Ja toiseksi, mistä täällä hakisit tuota ainetta, kun ajat sen volokkarin syylärin paskaksi ja liemet pihalle....marmoritiskiltä 50€ litrahintaan ja voi sitä jeesustelua sen päälle, kun tavis neste maksaa euron litra ja hätäisimmät sekoittais vettä sinne kuitenkin, kun ei uskois niitä konehuoneen kokoisia varoituksia. Eli varmasti käyttäisi monikin, jos olis tunnetumpi aine (siis hintakin järkeistyis) ja saatavuus taattu, mutta kuka uskaltaa olla se eka autotehtaista.....




Edit. Pikaisesti katottuna se VW tehdas käyttää reilusti yli 21 000 000L raakaa jäähdytinnestettä vuodessa (siis tosi varoivaisesti laskettuna)

Viimeksi muokannut piippu : 19.01.2013 13:36
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytinneste +muut nesteet. Vuosimallit 1984-1996 0 04.10.2002 19:13


Sivu luotu: 12:16 (GMT +2).