Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.01.2013, 21:21
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Laturi


Mistä vehkeestä olette ottaneet latureita, kun olette "isompaan" vaihtanut. Vai meneekö mikään laturi ns. heittämällä?

__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.01.2013, 23:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja kun vaihteletta hodarin latureita, niin sen pitää kestää 24v.....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Mistä vehkeestä olette ottaneet latureita, kun olette "isompaan" vaihtanut. Vai meneekö mikään laturi ns. heittämällä?
Ja kun vaihteletta hodarin latureita, niin sen pitää kestää 24v.....

Nimittäin hodarissa on startatessa tuo "laturin deaktivointi" hoidettu niin, että laturin päävirtakaapelissa on 24V, ja laturin tarvii tehdä vain sen verran sähköä
(siis kuormittaa moottoria) että säädin "herää" ja sammuttaa latauksen merkkivalon

Ja nuo isommat, sopivat laturit ovat hakusessa, itse rakentelin omaan jostain halpatuontilaturista 120 ampeerisen, ja piti vaihtaa säädin, ja pikkasen muokata koppaa. ja ainakin vielä pelittää, nimittäin ottaa koneesta voimaa kunnolla, vaikka on tuplaremmit, niin meinaa remmit kirkua! vaikka on jotkut tunnetut ja pari vuotta vanhat.... siis kun pakkasesta pistää käymään, ja sähkölle käyttöä mm jälkihehkussa

Fiksuinta olisi laittaa lisäksi toinen laturi, ja kytkeä se vain alajännitepuolen akkuun, nimittäin tuon 12/24v kytkentä"releen" apukoskettimet ovat varmaan lujilla jo tuolla alkuperäisellä kytkennällä, koska: paljon jälkihehkutusta, yli 20 vuotta pakkasia yms, ja vajaa Miljoona kilometriä...

Mutta kun minun hodarissa ilmastointi, niin ei näyttänyt sopivan

Pitäis vissiin alkaa käymään tuo kytkentäkaavio perusteellisesti läpi, että voisko tuon yläjänniteakun jättää vain "starttiakuksi", ja releyttäisi tuon (noiden) laturin starttauksen "deaktivoinnin" uusiksi.

No, mutta haittaako tuo kuinka paljon, jos laturit huonontaa kylmäkäynnistystä? minun hodarista poistettiin tuo jäähdytyskierrossa oleva kylmäkäynnistyksen ennakonsäädin, ja vielä tuntuu siltä, että 10w-40 öljyillä pärähtää käyntiin liian nopeasti, siis öljynpaineet eivät ole kerinnyt nousta alta sekunnissa juuri ollenkaan, ja pakkasta pahimmillaan yli 20 astetta ilman lämmitystä(asap Taksi/hdj?)
(siis mieluummin sahaan, ja saattokäynnistän muutaman sekunnin, siten että moottori alkaa itse käymään esim. 500 rpm, kun että kaasu pohjassa sekunnissa kiekkamittari puoleen väliin, ja turbolle toimintaa...)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.01.2013, 23:34
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Laturin päävirtajohdon voi vaihtaa kuskinpuolen akusta pelkääjänpuoleiseen. Silloin laturin B+ navassa ei käy startatessa se 24V
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 10:28 (GMT +2).