Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.12.2012, 12:41
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Mä tilasin kellon Millneriltä muun roinan seassa. Toivottavasti rupiaa painemittari näyttämään käypiä lukemia kun saan kiinni. Tulee muuten kallista leikkiä . Mutta on kyllä tosi yleistä, että tuommoiset painekellot hyytyy ajan myötä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.12.2012, 12:53
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Mä tilasin kellon Millneriltä muun roinan seassa. Toivottavasti rupiaa painemittari näyttämään käypiä lukemia kun saan kiinni. Tulee muuten kallista leikkiä . Mutta on kyllä tosi yleistä, että tuommoiset painekellot hyytyy ajan myötä.
Kattelin tuolta Millnerin sivuilta ja löytyy oil gauge switchin lisäksi oil pressure switch. Gauge switch heiluttelee mittariston viisaria, mutta mihinkähän tarkoitukseen tuo pressure switch on? Edelleen tuumailen löytyykö tuosta jotain automatiikka, joka sammuttaisi koneen paineiden kadotessa..?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.12.2012, 12:59
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Pressure switch on perinteisen varoitusvalon kytkimen näköinen. Sehän toimii niin, että antaa maata piuhalle silloin kun paine on alle rajan (jotain 0.5bar tms todella alhaista).
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.12.2012, 13:30
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Pressure switch on perinteisen varoitusvalon kytkimen näköinen. Sehän toimii niin, että antaa maata piuhalle silloin kun paine on alle rajan (jotain 0.5bar tms todella alhaista).
Mutta eihän tuossa taida sitä varoitusvaloa öljynpaineelle olla?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.12.2012, 16:09
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Paljonko teillä on vakuutusmaksut ? Pohjolan runkkarit jätti sujuvasti kusettaen bonukset asettamatta liikennevakuutukseen ja muutenkin tuli vähän takavasemmalta, miten tuhdit maksut on tämmöisessä jalossa laitteessa. Liikennevakuutus verojen kanssa 0-bonuksin 730e ja palo/varkaus/hirvi 240e.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.12.2012, 22:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Paljonko teillä on vakuutusmaksut ? Pohjolan runkkarit jätti sujuvasti kusettaen bonukset asettamatta liikennevakuutukseen ja muutenkin tuli vähän takavasemmalta, miten tuhdit maksut on tämmöisessä jalossa laitteessa. Liikennevakuutus verojen kanssa 0-bonuksin 730e ja palo/varkaus/hirvi 240e.
Mulla näkyy olevan 4 erässä, ja erä 64,34.
perusvuosimaksu 878,92
ja bonukset tapissa
hirvi-palo-varkaus-oikeusturva 70,96, ei bonusoikeutta

ja hodari henkilöauto 3 penkkirivillä Ja Oulussa (vaikuttaa paljon!)

Ja verot sitten paljon!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.12.2012, 17:02
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Verot on miehekkäät. Ilmeisesti kreikan kansantalous ja muut tärkeät menoerät pysyy näiden "ökymaasturien" voimalla pystyssä. Mutta POP-vakuutuksesta sain mielettömän edullisen liikennevakuutuksen palo/varkaus/hirvi-lisukein. Puolet pölhölän hinnasta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.04.2013, 10:49
VMK VMK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Keski-Savo, .
Viestit: 305
Perusasetus

Pieksämäessä vaihtoi '92 HDJ omistajaa laskeentuen minun talliin. Siistikoppainen siviiliauto, 350tkm ajeltu. Levikettä ja kattoluukkua, automaatti.

Puolivuotta takaperin ed. omistaja oli tilannut Dobinsonin korottavan alustasarjan ja jouset on pirun jäykät. Kysyin kaverilta ettei vaan vahingossa ottanut ns. Heavy Duty vietereitä niin sanoi sellaisistakin olleen puhetta mutta halunneensa ehdottomasti normaalit kun tyhjällä autolla ajelee hirvien perässä. Myöhemmin oli käyttänyt alla vielä vanhoja jousia niin astinlaudan keskeltä mitaten korotus oli 12 cm.

Mitähän suunnittelisi vaihtavansa että jousituksesta tulisi mukavan herkkä tieajoa silmällä pitäen?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.04.2013, 10:58
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VMK Näytä viesti
Mitähän suunnittelisi vaihtavansa että jousituksesta tulisi mukavan herkkä tieajoa silmällä pitäen?
Kyllä ne siitä vetristyy.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.04.2013, 13:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VMK Näytä viesti
Pieksämäessä vaihtoi '92 HDJ omistajaa laskeentuen minun talliin. Siistikoppainen siviiliauto, 350tkm ajeltu. Levikettä ja kattoluukkua, automaatti.

Puolivuotta takaperin ed. omistaja oli tilannut Dobinsonin korottavan alustasarjan ja jouset on pirun jäykät. Kysyin kaverilta ettei vaan vahingossa ottanut ns. Heavy Duty vietereitä niin sanoi sellaisistakin olleen puhetta mutta halunneensa ehdottomasti normaalit kun tyhjällä autolla ajelee hirvien perässä. Myöhemmin oli käyttänyt alla vielä vanhoja jousia niin astinlaudan keskeltä mitaten korotus oli 12 cm.

Mitähän suunnittelisi vaihtavansa että jousituksesta tulisi mukavan herkkä tieajoa silmällä pitäen?
Siis onko juoset kovat, vai iskarit? vaikka olisi pehmeät juoset, niin kovilla iskareilla tieajosta tulee epämielyttävää... siis kaikki kuopat/asfaltin katkeamat tulee ikävästi läpi, verratuna koviin juosiin ja pehmeisiin iskareihin.

Ja tuo 12cm korotus; jos on 2" korotussarja, ja alkuperäiset juoset kuoleentuneet 75mm, niin siinä on 12cm.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.04.2013, 16:15
Furyan Furyan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Tuli tuossa pyörittyä auton alla ja tsekattua vähän ristikoita ja kardaaneja niin alkoi arveluttaa kardaaneiden välys,

paljonko kardaanin kuuluu liikkua vai kuuluuko ollenkaan kun sitä pyörittää?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.04.2013, 23:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Furyan Näytä viesti
Tuli tuossa pyörittyä auton alla ja tsekattua vähän ristikoita ja kardaaneja niin alkoi arveluttaa kardaaneiden välys,

paljonko kardaanin kuuluu liikkua vai kuuluuko ollenkaan kun sitä pyörittää?
Etukardaanissa voi olla paljonkin välystä; riippuu tietysti käytöstä, huollosta, ajokilometreistä ja iästä; Reilu 700 tkm, yli 20v, paljon raskasta käyttöä esim. ison kärryn vetoa, yhdistettynä (moottori-) öljynvaihtohuoltoihin, niin jos etuperään ei ole vaihdettu vetoniveliä ja ns. kiinteitä napalukkoja, niin voi tosiaan olla paljonkin klappia: jos etuperä on äänetön/osapuilleen- ja kardaanissa on klapia reilusti yli sentin stefan kannesta mitattuna:
Niin kannattaisi käyttää ne etunavassa olevat n. 30mm rasvakupit auki: siitä näkyy vetoakselin pää, ja paljonko sillä on välystä "kiinteään napalukkoon". Välystä ei kestä olla paljoa, olisko milli vetonivelen pinnalta mitattuna maksimi? ja jos haluaa välyksiä pois/toimintavarmuutta/sikapoljenta kestävyyttä; niin tuo millimetri aivan liikaa.

Ja kardaanit ei saa liikkua ylös-alas suunnassa oikeastaan ollenkaan..... (perä välitykset kärsii helposti, ja kalliita erityisesti käyttöautoon)
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.05.2013, 15:47
Furyan Furyan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Ajattelin tuossa vaihtaa dieselinsuodattimen nyt viikonloppuna, tarvitseeko järjestelmää ilmailla erikseen vaiko täyttää vaan suodattimen dieselillä?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.05.2013, 19:57
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Furyan Näytä viesti
Ajattelin tuossa vaihtaa dieselinsuodattimen nyt viikonloppuna, tarvitseeko järjestelmää ilmailla erikseen vaiko täyttää vaan suodattimen dieselillä?
Siin mihin suodatin on kiinnitetty kierteellä = Suodatinjalan yläosassa on paineltava käsipumppu.

Vaik laittas tyhjän suodattimenkin paikoilleen, (toki täytettykin) käsipumpulla saa hyvin järjestelmän täytettyä dieselillä/ilmat pois.. Aikasa kun pumppaa niin viimein se kovenee ja ilmat on pois suodattimesta ja syöttöpumpusta starttia vuan..
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.05.2013, 20:11
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Etukardaanissa voi olla paljonkin välystä; riippuu tietysti käytöstä, huollosta, ajokilometreistä ja iästä; Reilu 700 tkm, yli 20v, paljon raskasta käyttöä esim. ison kärryn vetoa, yhdistettynä (moottori-) öljynvaihtohuoltoihin, niin jos etuperään ei ole vaihdettu vetoniveliä ja ns. kiinteitä napalukkoja, niin voi tosiaan olla paljonkin klappia: jos etuperä on äänetön/osapuilleen- ja kardaanissa on klapia reilusti yli sentin stefan kannesta mitattuna:
Niin kannattaisi käyttää ne etunavassa olevat n. 30mm rasvakupit auki: siitä näkyy vetoakselin pää, ja paljonko sillä on välystä "kiinteään napalukkoon". Välystä ei kestä olla paljoa, olisko milli vetonivelen pinnalta mitattuna maksimi? ja jos haluaa välyksiä pois/toimintavarmuutta/sikapoljenta kestävyyttä; niin tuo millimetri aivan liikaa.

Ja kardaanit ei saa liikkua ylös-alas suunnassa oikeastaan ollenkaan..... (perä välitykset kärsii helposti, ja kalliita erityisesti käyttöautoon)
Tuli vaihdettua omaan nuo vetolaipat eteen ja enpä olisi uskonnut minkälainen vaikutus oli voimansiirron välyksiin. Käytännössä klappi hävisi kokonaan, ajossa ei huomaa enää mitään. Yksi asia jäi mietityttään, kun vetolaippa oli irti, niin akselin pää heilui noin 3-5mm joka suuntaan. Onko ihan normaalia?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.05.2013, 15:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Tuli vaihdettua omaan nuo vetolaipat eteen ja enpä olisi uskonnut minkälainen vaikutus oli voimansiirron välyksiin. Käytännössä klappi hävisi kokonaan, ajossa ei huomaa enää mitään. Yksi asia jäi mietityttään, kun vetolaippa oli irti, niin akselin pää heilui noin 3-5mm joka suuntaan. Onko ihan normaalia?
Siis vaihdoit pelkät "napalukot"? oliko vetonivelen pää kulunut kuinka paljon?

Tuo 3, jopa 5mm heiluminen on täysin normaalia, jos haluat sen pienemmäksi, niin alkuperäiset pronssiholkit navan sisään.
(minun profiilissa kuvia eräistä vähän ajetusita tarvikeholkeista...)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 17 (0 jäsentä and 17 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 02:59 (GMT +2).